SZTUKA POWSZECHNA 2 POŁ.doc

(218 KB) Pobierz
SZTUKA POWSZECHNA 2 POŁ

 

 

SZTUKA POWSZECHNA 2 POŁ. XX WIEKU              09.05. 2008

 

- happening cd.

WOLF VOSTELL: de – collage i city – rama

                            - prezentacja  obrazu jako życia i życia jako obrazu

                            - rozszerzenie koncepcji przedmiotu znalezionego M. Duchampa

                            - punktem zainteresowania sytuacje zużycia, rozkładu, zniszczenia

·         1963 „130 km/h” – zaaranżowanie sytuacji kolizji lokomotywy z samochodem

 

- city – ramy – prezentacja w galerii planu miasta z określoną trasą (gotowy plan lub namalowany); wskazanie miejsc do oglądania lub sugerowana trasa i środek lokomocji oraz czas (data) przejazdu

                            → wszystko co można było zobaczyć na tej trasie stawało się happeningiem

                            - bardzo ważną rolę odgrywały efekty akustyczne: hałasy, krzyki…

  tworzone od 1961 r, np. w Kolonii, w Paryżu (linia autobusowa z 22 sekwencjami przejazdu + zaznaczone szczególne miejsca)

 

7. 11. 1964 – happening w Ulm (Niemcy) – „ Ulm, Ulm, Ulm… (?)”

              1) prowokacyjna prelekcja w teatrze; 2) koncert silników samolotowych 3) myjnia samochodowa – „zwrot ku hedonizmowi przez przypadek” (każdy podpunkt happeningu miał swój podtytuł)  4) garaż   5) pływalnia  6) klasztor – „Chroniczny apetyt po dobrach konsumpcyjnych”  7) pola pod Ulm (już wieczorem oglądane) – „500 miejsc w słońcu”  8) wysypisko  9) rzeźnia – „Autyzm z propagandzie…”  10) sauna (ok. 21:00)  11) teatr – pokazanie samego teatru „Ciszy”  12) gospoda wiejska – „Likwidacja indolencji poprzez aleatorykę”

 

- Vostell swoje happeningi dzielił na metodyczne (szczegółowo zaplanowane) i niemetodyczne (które z znacznym stopniu uwzględniały przypadek)

              - dużą rolę w jego happeningach i environment odgrywały telewizory, zwykłe włączone na różne kanały (stworzenie wrażenia opresji ataku na odbiorcę); zwykle ustawiane w różnych miejscach, np. „TV Hospital Beds”

 

 

AKCJONIŚCI WIEDEŃSCY/ „KRWAWA GRUPA”

 

- od lat 60. tworzyli najbardziej skandalizujące happeningi

- Otto Mühl; Herman Nitsch; Adolph Frohner

 

1962 – pierwsza akcja “Orgia krwi” – członkowie grupy zamurowali się w piwnicy (aby przebywać w atmosferze wolności, swobody..?! – jako, że niby odcięci od różnorodnych presji społecznych) → krytyczny stosunek do społeczeństwa konsumpcji

              - podczas izolacji wykonywali kompozycje z blachy, różnych materiałów, mięsa i krwi zwierzęcej (ale wykonane przedmioty nie traktowali jako indywidualne dzieła sztuki)

              - 3 dni bez jedzenia, snu i higieny; stworzyli sytuację o charakterze fizyczno – psychicznego doświadczenia

              - chcieli „odtłumić” ukryte emocje, przekazać doznania o charakterze katartycznym

 

od 1964 r. Otto Mühl zaczął organizować tzw. „akcje materiałowe”; geneza: abstrakcja niegeometryczna Güntera Brusa

              - dzieła podkreślające sam proces twórczy

              - „mięsne traktowanie farby”

              - włączał swoje ciało do akcji plastycznych ( 1964 „Ana”) – artysta przenosi działania na własne ciało:

1970 „Test destrukcji” – artysta malował tyłem do obrazu – w pewnym momencie linia z obrazu przechodzi na jego własne ciało.

1964 „Collage” – też porusza kwestie ciała w procesie powstawania obrazu – odciski ciała, malowanie ciałem → nazywa to akcjami materiałowymi: malarstwo, w którym można było użyć ciał ludzkiego (jako żywy pędzel bądź podłoże malarskie)

              - ciało można było też przysypać różnymi materiałami: wpleść w nie ciało, dręczyć go nimi

              - wykonywał dokumentację fotograficzną tych akcji – zdjęcia były później prezentowane na wystawach

              - zwykle odbywały się w bardzo neutralnych pomieszczeniach galeryjnych

 

1965 – akcja z wykorzystaniem ciała modelki – przysypywał je różnymi elementami, malował je (czasem także nakładał na nie tkaninę i je przewiązywał)

 

- niektóre akcje były o charakterze bardziej rozbudowanym; np. grająca nago orkiestr w basenie, który powoli napełniał się cieczą o konsystencji marmolady (odwołanie się do oficjalnych imprez)

- czasem przybierały bardziej totalny charakter („nie bez znaczenia dla ludzi rozsądnych umysłowo chorych”) → rozbicie konwencjonalnych sposobów widzenia i myślenia, np.:

„Wietnam party” – naga kobieta pokryta olejem, do której przyklejano różne materiały

 

- „to co robię jest w rodzaju przeciwnego bieguna społeczeństwa” – inni ludzie traktowani byli jako przedmiot i podmiot akcji → zerwanie z teatralnością happeningu!!!

- zaczął tworzyć coś na zasadzie komuny – tam miały funkcjonować zachowania wyzwolone, aspołeczne (np. obowiązkowa wolna miłość), obowiązek chodzenia nago – odrzucenie tego co naturalne dla społeczeństwa  (w konsekwencji oskarżenia o seks z nieletnimi)

 

▪ zacieranie różnic między życiem a sztuką – permanentny happening.

 

 

- Herman Nitsch od 1963 r. uprawiał działalność „Święta psychofizycznego realizmu” (prezentowanie tłumionych instynktów, łamanie norm społecznych)

 

              - najpierw malarstwo – z użyciem krwi zwierzęcej (a pod względem estetycznym nawiązujące do tradycyjnej abstrakcji niegeometrycznej); „krwawe obrazy” wykonywane podczas akcji (np. stojące w Sali łóżko pokryte płótnem, na nim kobieta, a nad nią zarzynana świnia → takie zarzynanie odbywa się wszędzie na świecie; tutaj skandal, bo dokonuje się tego publicznie i w „miejscu sztuki”

              - krew jako symbol przekraczania określonych tabu społecznych 

 

IV Akcja 1963 – przywiązanie do płótna martwego zwierzęcia, które artysta rozszarpywał i rozciągał na płótnie

              - jego akcje często były przerywane przez policję (ale artysta ich interwencję traktował jako składnik akcji)

              - procesy sądowe– jako momenty, w których mógł formułować swoje założenia estetyczne

▪ swoje działania określał jako teatr orgii i misterium ( w nawiązaniu do starożytnych misteriów)

▪ analityczny taszyzm – jako rozwinięcie taszyzmu prowadzące do realizmu psychologicznego (dzięki niemu można było uwolnić się z tłumionych pragnień, np. sadystycznych, i oddać się radosnym, swobodnym działaniom

 

instalacje: 1971 – nawiązanie do formy ołtarza: tradycyjne elementy + zdjęcie z jednego z happeningów; pod spodem pojemnik z krwią (aluzja do słów „To jest ciało moje… to jest krew moja”)

 

 

Milan Knižak – czeski artysta (jako owoc ogólnej liberalizacji w środowisku czechosłowackim);

              - w tym czasie (lata 60.) w Czechach  powstawały interesujące environment i happeningi

1962 – 64 – Małe environment – zorganizowane na ulicy, złożone z przypadkowych przedmiotów (czasem jednym z elementów takiej realizacji stawał się sam artysta)

uliczne happeningi – np. leżąc grał na wiolonczeli – zwykle przy dużym ruchu ulicznym

 

- ówcześnie sytuacja ludzi z bloku komunistycznego była nieco lepsza – tzw. Mała stabilizacja lat 60.; zatem celem jego sztuki było wyrwanie ludzi z tej stabilizacji, przypomnienie o innych wartościach, tj. wolność, niezależność → sztuka o ideach bardziej politycznych niż artystyczno – uniwersalnych

 

 

HAPPENING

-cieszy się dużym zainteresowaniem wśród teoretyków sztuki;

 

1.      stawia istotny problem teoretyczny: proponuje nowe rodzaje struktur artystycznych – one nie muszą się ze sobą łączyć – wręcz przeciwnie, większy nacisk jest na ich rozłączenie

2.      uwzględnienie przypadku – może on ingerować w strukturę; czasem prowokowany przypadek (ingerencja uczestników)

3.      słowo nie jest używane jako element semantyczny – często zestawiane z szumami, hałasami (co jest zaprzeczeniem dramaturgii teatru) – jest tylko jednym z wielu narzędzi artysty

4.      uczestnicy happeningu nie odgrywali konkretnych ról (dlatego bez sensu było angażować w nie zawodowych aktorów) – ktoś kto chciałby wejść w jakąś rolę życiową miał mieć to bardzo utrudnione (brak ról i niemożność wejścia w określoną rolę określane mianem swoistej (anty?)pedagogiki społecznej.

5.      rola publiczności – nie mogła pozostać bierna; należało ją zaktywizować (bo bierność to to do czego dążymy w życiu), np. rzucanie pudeł na publiczność, polewanie jej lodowatą wodą

6.      zniesienie granic miejsca i czasu (np. trocin Kaprowa) – mogą występować różne odstępy czasowe

7.      zniesienie granic między dziedzinami sztuki – nacisk na multimedialne działanie

 

- od lat 70. zaczęto happeningowi przypisywać właściwości społeczne.

 

 

Aun Halprin (?) – starała się aktywizować publiczność wykonując różne tańce

              - później chciała, aby widzowie coś realizowali i przez to mówili coś o sobie → powstawały happeningi o charakterze niescenicznym, np.

·         na plaży, po burzy – wszyscy uczestnicy mieli zacząć coś tworzyć z przedmiotów wyrzuconych przez morze; każdy miał robić coś indywidualnie. W rezultacie powstało coś na podobieństwo miasta → ludzi może połączyć indywidualne dążenie z pewnymi prawami społecznymi (bez popadania w konflikty)

 

Joseph Beuys (1921 – 1986) – artysta ponadmedialny – wykorzystywał różnorodne materiały i sposoby działania

- ważne w jego twórczości było odniesienie społeczne sztuki

- „współczesny szaman”

- już od młodości nie mógł odnaleźć się i funkcjonować w społeczeństwie; w czasie II WŚ został wcielony do lotnictwa. W 1939 r. jego samolot rozbił się między frontem niemieckim a radzieckim. Został odnaleziony przez Tatarów i leczony przez nich naturalnymi metodami (stąd później w jego sztuce podstawowymi motywami stał się tłuszcz i wełna)

              - pozostało mu silne przeświadczenie, że ludzie zachodu rozwijając naukę i technikę utracili możliwość wykorzystania energii ukrytej w naturze (co innego mniej cywilizowane społeczeństwa, patrz. Tatarzy;-)

- 1947 – skończył studia na Akademii Sztuk Pięknych (choć był z nich bardzo niezadowolony – „Po studiach należało przejść przez proces terapeutyczny, aby ozdrowić część artystyczną”)

- 1955 – wypadek: wybuch w jego pracowni, po którym wyjechał na wieś na rekonwalescencję (kontakt z naturą był dla niego swoistą terapią)

 

koniec lat 50. – tworzy rysunki, assemblage- bardzo proste, niewyszukane artystycznie (nazywał je „działaniami plastycznymi”)

- np. skręcona blacha – zamrożona czynność życiowa

- rysunki – banalnych, zwykłych przedmiotów (nazywał to „produkcją w toku”); zapis życia, działania; często towarzyszyły im plamy tłuszczu (celowo naniesione)

 

1964 – Krzesło z tłuszczem – stare krzesło z pryzmą smalcu; w trakcie wystawy tłuszcz podlegał naturalnym przemianom wynikającym z temperatury

 

- bardzo ważnym elementem ikonografii jego sztuki były zwierzęta – zając i królik/ koń i jeleń → udomowione i dzikie (te nie znające ograniczeń, nieświadome dystansu)

 

1964 – Euroazja – martwy zając przyczepiony do płaszczyzny; jego sylwetka „wpleciona” w figury geometryczne, jako zaprzeczenie wolności

1965 – Jak wyjaśnić obraz martwemu królikowi – (choć według Beuysa on był już martwy za życia, bo zniewolony); Beuys w myśliwskim stroju i z pomalowaną na biało twarzą

 

- wierzył on w swoistą reinkarnację zwierząt, ale korzystał swobodnie także z innych doktryn

 

poł. lat 60. – wywiady i lekcje jako ważna forma działań artysty; były pewnego rodzaju happeningami – odbywały się w dowolnym miejscu, wyrażał podczas nich dosyć kontrowersyjne myśli, czekając na reakcje publiczności (raz ktoś mu rozbił nos)

Torebka kobieca (assamblage) w plastykowej torebce zostały umieszczone przypadkowo (lub celowo) dobrane przedmioty, w celu wyrażenia jakiejś myśli, idei.

 

- przełom lat 60. i 70. – zaczął operować formą napisu (wyrażał tak swoje myśli, np. „KUNST = KAPITAL”)

 

tworzył bardzo specyficzne assamblage – gromadzone w galerii jakieś przedmioty (np. powstałe w wyniku happeningu „Wielkie zamiatanie” → jako wymiatania skostniałych, złych poglądów). Wyjątkowa popularyzacja jego sztuki spowodowała, że galeryści bardzo chętnie zaykali te kompozycje w eleganckie skrzynki, później zalewane plexiglassem.

1974 – „I like America and America likes me” – artysta zamknął się w klatce z kojotem. Wykorzystywał róźne działania mające na celu “poznanie się” ze zwierzęciem

              - powstały po tym działaniu instalacje/ environment,np. 1979 „Z Berlina nowości na temat kojota”

- ekologia i socjalizm – prace o charakterze ekologicznych haseł

- pocz. lat 70. – zajął się generowaniem naturalnych energii

Miodowa pompa – przepompowywane 2 tony miodu za pomocą silników smarowanych margaryną; podgrzany miód miał emitować pozytywną energię

1981 – prace przesłane w skrzynce do Muzeum Sztuki w Łodzi (dar dla „Solidarności”); dla wielu artystów zachodu „Solidarność”, była urzeczywistnieniem wizji działania społeczeństwa – wspólnego, ale bez przywódców.

Ostatnia przestrzeń z introspektorem – od lat 80. tworzy bardzo złożone instalacji (ale cały czas chodziło o problem wymiany, generowania energii).

 

 

 

 

 

 

SZTUKA POWSZECHNA 2 POŁ. XX WIEKU              16. 05. 2008

 

LAND ART, ARTE POVERA → zwrot artystów ku temu co naturalne; wcześniej zwrot ku cywilizacji (obojętny lub krytyczny). Tutaj wyraźne nastawienie moralistyczne – współtworzenie cywilizacji odrywa człowieka od tego co najważniejsze – natury

 

- środowisko naturalne- przyroda, podlega technologizacji i jej inwazji, natomiast sztuka miała stać się obszarem oporu przeciwko tym zapędom

- problemy ekologiczne podkreślano raczej to jak daleko człowiek może podporządkować sobie naturę, sukcesy nowoczesnej medycyny…, np. wyżej ceniono rozum niż ciało

- w latach 60. nowe tendencje – zwrot ku ciału, emocjom, kontaktowi z otaczającą przyrodą

- artyści opuszczali galerie; uważali, że sztuka tam znajdująca się pozbawiona jest związków z życiem

- nastawienie proekologiczne, podkreślanie tego co naturalne

 

▪ ideologia – arte povera; młody (lub Włochy?) krytyk sztuki Germano Celant

1970 – wydanie książki „Arte povera” – zaprasza artystów do nadesłania tekstów i zdjęć z całego świata; łączył ich zwrot ku naturze i przyrodzie

 

arte povera sztuka biedna/ uboga;

- współcywilizacja oparta na koncepcji człowieka bogatego i bogatej kultury – dobrze wyposażonej do konfrontacji ze środowiskiem naturalnym; posiada takie narzędzia odbitym intelektualne aby móc zapanować nad przyrodą, której tajemniczość i obcość jest przez to coraz bardziej ograniczona

- odpowiednikiem kultury bogatej jest sztuka bogata, oparta na dążeniu do zrozumienia natury, przyswajając ją sobie poprzez obraz. Od renesansu artyści chcieli zawładnąć naturą – np. takim substytutem zracjonalizowanej natury może być perspektywa; lub np. poprzez wkomponowanie najnowszych osiągnięć techniki (różne związki sztuki z techniką od pocz. XX w)

- kultura uboga – w niej człowiek dobrowolnie rezygnuje z dobrego wyposażenia do konfrontacji z naturą, (np. idzie pieszo niewygodną drogą, a mógłby jechać szosą samochodem); ma to wartość szczególnego doznania – konfrontacja cielesna i intelektualna, bo np. gdy zgubimy drogę pojawić się może lęk

- podobnie dobrowolne narażenie się na deszcz, zimno – to też szczególne doświadczenia, bowiem człowiek może na nowo poczuć naturę, stać się mężczyzną/ kobietą

 

▪ podobne tendencje pojawiały się także w teatrze – np. Grotowski w teatrze „Laboratorium” tworzył nie spektakle przynoszące słowa, a warsztaty – np. artyści wyjeżdżali pod Wrocław  i bez mapy mieli wrócić do miasta(w ostateczności brali pieniądze na pociąg)

- takie doświadczenia uważano za wyjątkowo cenne we wszystkich dziedzinach sztuki (pierwotne, elementarne doświadczenia wzbogacają)

np. Herzog szedł pieszo z Berlina do Paryża (dodatkowo podróż tę trktującjako pielgrzymkę za chorą przyjaciółkę)

 

- artyści sztuki ubogiej z zasady unikali sukcesów, bowiem to nie mieściło się w granicach ich sztuki

- programowo rezygnowali z tradycyjnych środków malarskich czy rzeźbiarskich – to wszystko było próbą zawłaszczenia sobie natury

- tu wchodzi się w rzeczywistość podejmując z nią rodzaj osobistej konfrontacji – nastawienie całościowe, ideologiczne!

 

▪ Land Art. mieści się w ideologii sztuki ubogiej, choć obecnie oddziela się te dwie tendencje

 

LAND ART. – pojawił się w USA w końcu lat 50., objął zwłaszcza lata 60.;

                            - prace ziemne, sztuka ziemi (earth works/ art)

- J. Kastner, B. Wallis „Land Art.”

→ programowa rezygnacja z wykonywania obrazów i rzeźb

  1. integracja – manipulowanie pejzażem jako materiałem, który posiada własne zasady funkcjonowania; lokalne zmiany, dodawanie, usuwanie, z wykorzystaniem tylko naturalnych materiałów.
  2. przerwanie/ połączenie otoczenia i ludzkiej obecności w nim; wprowadzenie czegoś nierodzimego – krytyka ingerencji ludzkiej w naturze, konfrontacja natury z dziełami człowieka; zdefiniowanie tego co naturalne i sztuczne

- np. przenoszenie elementów naturalnych do białych przestrzeni w galerii

  1. zaangażowane/ uwikłanie – traktowanie natury indywidualnie, ciało artysty konfrontowane z przyrodą, np. poprzez przebywanie sam na sam z ziemią (bardzo bliskie performance); zapis drogi, działań, wykonania przy niesprzyjających warunkach
  2. wplątanie/ wciągnięcie krytyka postrzegania natury jako materiału, zasobu surowców – krytyka nadmiernej eksploatacji i niszczenia
  3. wyobrażenie – nie natura w sensie fizycznym, a metafora, nośnik znaczeń; artyście demaskowali to jak na drodze myślowej człowiek opanowuje rzeczywistość, np. działania na mapach; wprowadzanie omyłkowych działań

 

*** Pokazuje to, że artyści wypracowali nowe sposoby odnoszenia do rzeczywistości, które szanują powyższe założenia ideologiczne.

 

ROBERT SMITHSON rzeźbiarz, w nurcie obowiązujących tendencji poł. XX wieku – rzeźba w metalu, abstrakcyjna (wówczas rzeźbił w takim nurcie akty(?) lub dzieła bardziej ekspresyjne – pełne siły, często o dużych rozmiarach);

- zgłębiał nurt abstrakcji geometrycznej – także z wykorzystaniem spawanej blachy (zwykle złożone bryły); tworzył je dla galerii (!) lub jako ozdoba placów, dobrze współdziałająca z nowoczesną architekturą

 

- na przełomie lat 50. i 60. stwierdza, że rozpadło się pracowniane pojęcie rzeźbiarstwa, jest nieaktualne – rzeźbiarz zaczyna pracować jak spawacz, a produkt jego pracy odpowiada maszynom – naznaczone piętnem technologicznej ideologii; rzeźby nie uwzględniały tego co naturalne w świecie i w człowieku

→ maszyny muszą obrócić się w pył i rdzę, wyginąć jak dinozaury

 

▪ rzeźba musi podlegać zjawiskom naturalnym, tj. wietrzenie, utlenianie i inne…;

▪ to co pomijane było przez cywilizację techniczną teraz powinno być wykorzystane

▪ myślenie kosmologiczne, całościowe, nie różnicujące człowieka od przyrody, tj. dzieło sztuki

 

Entropia – nieokreśloność, chaotyczność (teraz bardzo ważna). Dotąd sztuka była ant...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin