Włoska transawangarda.doc

(52 KB) Pobierz
Włoska transawangarda

Włoska transawangarda

 

Sandro Chia – duże obrazy w stylu włoskiego baroku (dużo kształtów, dynamizmu)

·         Dwaj malarze przy pracy – po barokowemu umięśnieni malarze; przed nimi jakby oraz, który malują, choć nie wiadomo czy to płótno czy matura, która jest inspiracją (nie wiadomo gdzie przebiega granica między sztuką a naturą)

- przyroda – odniesienie do wczesnej fazy kubizmu, futuryzmu

- ironia – bowiem jeden z malarzy siedzi na podpiłowanym krześle

▪ czasem także odwoływał się do pewnych mitów, ale raczej nieokreślonych (jak np. płonąca osoba skacząca do wody w jakiejś jaskimi)

▪ charakterystyczny motyw silnego mężczyzny atakującego nożem kobietę (czasem też postać dziecka – niekiedy w pozie obrońcy – boksera)

              - ten sam motyw niekiedy w formie zupełnie odrealnionej – kobieta z hełmem, ub drewnianą tarczą zamiast głowy.

 

Enzo Cucchi – odwoływał się do malarstwa materii

1983 – Artur Rimbaud w Hanowerze (?) – znaczna część obrazu wyłożona blachą; we wgniecieniach elementy malarstwa realistycznego

1983 – Roma Morta – nawiązanie być może do rzymskich katakumb (na ścianach smugi jak po pożarze, ślady jakiegoś pisma – wszystko to sugestie pobudzające do myślenia); konkretyzacja treści dzieła jest jednak niemożliwa

- nawiązanie do abstrakcji niegeometrycznej, np. ściekająca farba – ale wzbogacenie o elementy sprowadzające prace do wymiaru przedstawiającego

▪ częstym motywem wykorzystywanym przez niego – Dzbany – wypełniają szczelnie całe płótno, lub tworzą ujęcie (np. statek z dzbanami płynący po czerwonym morzu)

                            → wciągnięcie odbiorcy w grę ze znaczeniami, stymulowanie jego wyobraźni

- w 2 poł. lat 80. nawiązuje do sztuki Indian (ale treść i znaczenie obrazów to same)

 

Mimo Paladino – wykorzystywał przedmioty znalezione, np. obraz wykorzystujący strukturę, ramę kredensu

▪ motywy nakierowujące skojarzenia z Ukrzyżowaniem (choć nigdy nie przedstawia Chrystusa)

▪ motyw maski, włóczni – jakby naczynia do nabierania o wyciągniętych kształtach, np.

Obraz sprzed 20 lat –

Kordoba – elementy przywodzące na myśl kubizm, Picassa, motywy afrykańskie..

              - treść – to zwykle trudny do sprecyzowania dramat, nieszczęście...

1984 – charakterystyczny motyw krzyż i maski

Pijany poeta – przemieszanie elementów z różnych kultur; pojawia się też kieliszek malowany w manierze Picassa czy Braqua z fazy prekubistycznej

              - treść – często problem przenikania się tego co ludzkie i zwierzęce → mity, wierzenia totemiczne

- poł. lat 80. – zaczyna tworzyć wykorzystując schemat pewnych elementów, które komponował na wystawie (chciał zatrzeć granicę pomiędzy malarstwem, płaskorzeźbą i rzeźba, poprzez aranżację przestrzeni za pomocą elementów rzeźbiarskich (tendencja do teraz obowiązująca w wystawiennictwie)

 

 

NEWE WILDE MALEREI  ~ niemiecka wersa postmodernizmu

× odniesienie do tego co elementarne, pierwotne

× nawiązanie do ekspresjonizmu niemieckiego – swoisty sprzeciw artystów wobec tendencji odchodzenia od tradycji narodowych (sprzeciw wobec dominującej mody na sztukę nowojorską)

 

A. R. Peck – artysta urodzony w NRD, ale tworzył w RFN; nawiązywał do sztuki prymitywnej (~ malarstwo jaskiniowe)

- pokrywał płaszczyznę gęstym, nieprzedstawiającym wzorem, na tym umieszczał uproszczoną sylwetkę ludzką i jakieś symbole

- mocno przywiązany do trzech barw – biel, czerń i czerwień

- lata 80. – wypełnianie płaszczyzny uproszczonymi postaciami ludzkimi i znakami symbolicznymi (swoiste horror vacui, albo współczesne graffiti na murach)

- nie tyle cytował jakieś prace co przenosił style z przeszłości

- tworzył prace zarówno przedstawiające jak i abstrakcyjne

 

Anzelm Kiefer – urodzony w 1945; najważniejszy członek nurtu Newe Wilde Malerei

-  działa od końca lat 60. – performance, sztuka konceptualna

- w jego sztuce silne odniesienia do tradycji niemieckiej, zwłaszcza nazizmu.

1969 – seria dokumentowanych fotograficznie działań „Okupacje”; jeździł do krajów okupowanych i tam fotografował się w geście Heil Hitler

- powiązania z niemiecką przeszłością – zwłaszcza z czynnościami okrucieństw dokonywanych w czasie II WŚ

- od pocz. lat 70. uprawiał malarstwo – bardzo grubo nakładana farba; obraz oddziaływał jako konkret (poprzez grubość materii malarskiej)

              - chętnie z farbą łączył ziemię, włosy, słomę – oprócz pędzla i szpachli stosował siekierę i przypalania (powiązania z niemiecką przeszłością – zwłaszcza z czynnościami okrucieństw dokonywanych w czasie II WŚ raz jeszcze)

 

- bardzo niezwykła sprawność malarska: funkcja przedstawiająca oraz prezentacja materiałów

od 1981 cykl prac inspirowanych architekturą nazizmu (zwł. Alberta Speera) przedstawienia holi i dziedzińców z fotomontażem ognia, włosów (uwzględnienie różnych aspektów sztuki nazistowskiej)

▪ krytycy zarzucali mu zbyt naiwny stosunek do problematyki; podejrzenia, że może wcale nie krytykował nazizmu, ale może afirmował?

 

- prace nawiązujące do historii germańskiej i różnych mitów:

1976 – Varus – to dowódca rzymski pokonany przez Germanów w lesie Teutoburskim w IX w. n.e. ; wypisał na obrazie nazwiska intelektualistów niemieckich, którzy popierali faszystowską ideologię (powiązanie dalekiej przeszłości i tej bliższej)

              - las przedstawiony niemal jak katedra gotycka

              - wniosek, że nazizm, to nie przypadek w tradycji niemieckiej

1981 – Małgorzata – może Małgorzata z Fausta?

              - odniesienia do tragedii Żydów w czasie II WŚ i ogółem nawiązanie do kultury śmierci

              - użycie słomy przyklejonej do obrazu

1985 – 89 – Kraina dwóch rzek – dwa duże, stalowe regały z użytymi księgami; strony wykonane z ołowiu lub metalu. Pomiędzy strony włożone różne przedmioty – zdjęcia, teksty…

              - odniesienie się do kultury dwóch rzek i wpływu na kulturę europejską → summa europejskiej kultury

              - także cenił sobie procesualność dzieła, bo zachodzą różne reakcje między tymi przedmiotami (tak jak artyści awangardowi i używane przez nich przedmioty oznaczające upływ czasu)

× w swojej twórczości przekracza nurt Newe Wilde Malerei

 

George Baselitz – rozpoczynał twórczość w latach 60. (wówczas uważany za trochę anachronicznego malarza nawiązującego do ekspresjonizmu )

- zwykle malował akty: 1976 – Elke

▪ 2 poł. lat 70.  zaczął stosować zabieg zawieszania obrazów do góry nogami:

1983 – postać rodem z Mucha (może dziecko?) – wszystko odwrotnie pokazane; pytany dlaczego różnie odpowiadał: że stosuje to jako zwyczajowy zabieg mający na celu sprawdzenie harmonii barw w obrazie; lub w celu wywołania prowokacji, ironii

- przez długi okres twórczości nie ulegały zmianie motywy jak i sposób jego malowania

człowiek ze skrzyżowanymi rękoma (jedną z nich w dziwny sposób trzyma drugą głowę)

- zajmował się też wykonywaniem akwarel i rzeźb (estetycznie bardzo podobne postacie jak z malarstwa; dodatkowo pozostawiał wyraźne ślady dłuta i siekiery)

 

Jörg Immendorff – przemieszanie różnorodnych elementów z historii faszystowskich Niemiec i jemu współczesnych

1984 - Cafe Deutschland – fragment czołgów, tancerki w skąpych strojach, fragmenty kawiarni…

 

 

STANY ZJEDNOCZONE  - NEW WILDE PAINTING

 

Kive Harring – rozpoczyna jako grafficiarz ( w ogóle ówczesna sztuka mocno odnosiła się do graffiti)

- wykorzystywał też video – performance

- swoje graffiti wykonywał na stacjach metra; wydzielał fragmenty ściany, a wydzieloną część pokrywał różnorodnymi elementami (horror vacui)

- początkowo wykonywał swoje prace ciemną kredą

- wykonywane obiekty – ludzie, zwierzęta, urządzenia techniczne – pewna summa świata zawierająca momenty narodzin, śmierci, kopulacji (bardzo biologiczny świat)

- promieniste aureole nad niektórymi postaciami

- związki z daleko wschodnią kaligrafią

▪ ale sam Harring chciał się przedstawiać jako aintelektualna osoba

 

- w innych pracach pojawia się kolor – na zasadzie all over (a na jego tle elementy znacznie większe: podział na tło i figurę)

- charakterystyczne motywy: dziecko w aureoli, szczekający pies, krzyż, serce, anioły, wąż, seks, latające talerze

1982 – pojawia się problematyka społeczna w jego pracach (obrona prześladowanych mniejszości); stosował lakiery na metalu, druk na plastiku.

- protest przeciw rasizmowi, narkotykom, solidarność z chorymi na AIDS (sam był homoseksualistą, stąd w jego pracach po 1985 pojawia się lek przez AIDS)

1985 – zaczynają się pojawiać sploty linii (ciągłe, albo rozerwane) ~ wrzody?

- prace określane mianem „Labiryntu ludzkości”

- splątania postaci związane z aktem okrucieństwa, seksu, kanibalizmu…

 

 

Jean Michael Basquiat – zdobył rozgłos w kręgu Andy’ego Worholla; młody, ciemnoskóry chłopak – też zaczynał jako twórca graffiti

- nagle zmarł na serce w bardzo młodym wieku

- w jego graffiti zestawione rysunki i napisy wykonane na jakimś wcześniejszym zapisie (element warstwowości)

1982 – Człowiek z Neapolu

„K”

 

J. Borofsky – powtarzał motywy

1978 0 79 – Uciekający człowiek – wycinany z blachy, albo malowany bezpośrednio na ścianie galerii

Młotkujący człowiek – podobnie

- zatarcie granicy między malarstwem, rzeźbą a instalacją

 

Julian Schanbel – obecnie zajmuje się filmem

- zdobył sławę jako malarz – elementy malowane łączone z elementami dostawianymi (rodzaj rzeźb)

Szpitalne patio – prace bardzo zręcznie wykonywane,

- np. wielopłaszczyznowy obraz pokryty potłuczonymi talerzami

 

Susan Rothenberg – przede wszystkim wykorzystywała motyw konia, umieszczanego na tle nawiązującym do określonego stylu (np. minimal artu)

- dekonstruowała te style łącząc je z elementami przedstawiającymi

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin