Plan pracy na miesiąc wrzesień, gr. III a MOTYLKI
TEMAT KOMPLEKSOWY: „Wakacje już za nami – znów się spotykamy”.
Ø Dzielenie się przeżyciami z różnych środowisk przyrodniczych: morze, las, jezioro, góry.
Ø Zapoznanie dzieci z nową salą, kącikami zabaw, indywidualnymi szafkami, omówienie zasad korzystania z toalety.
Ø Przypomnienie podstawowych zasad obowiązujących przedszkolaka, dbanie o wspólny sprzęt i zabawki – rozumienie pojęcia „ wspólna własność”.
Ø Wprowadzenie dyżurów tygodniowych – wdrażanie do odpowiedzialnego wykonywania obowiązków dyżurnego.
TEMAT DNIA
DZIAŁANIA EDUKACYJNE
„ Ja i moje przedszkole”
(wtorek)
Przywitanie wszystkich dzieci przybyłych do przedszkola po wakacyjnej przerwie. Wprowadzenie zabaw integrujących grupę i przypominających imiona dzieci: „ Mam na imię…”, „ Obok mnie siedzi…”.
Rozmowa z dziećmi n/t podstawowych zasad i norm obowiązujących w przedszkolu, w grupie. Zachęcanie dzieci do wzajemnej komunikacji.
Zapoznanie z nową salą, ustalenie reguł korzystania z toalety, zapoznanie z nowym terenem do zabaw w ogrodzie.
Umuzykalnienie.
„ Moje wspomnienia z wakacji”
( środa)
Rozmowa kierowana z dziećmi n/t przeżyć wakacyjnych i różnych środowisk przyrodniczych, podkreślenie piękna krajobrazu polskiej ziemi – wykorzystanie ilustracji, pocztówek. Utworzenie kącika wakacyjnych pamiątek.
„ Muszelki” wysłuchanie wiersza D. Gellner, zabawa „ Co mówią muszle?” – przykładanie muszli do ucha.
„ Tęczowe krajobrazy” malowanie wybranego przez dziecko widoku ( jezioro, plaża, góry, las).
„ Lubimy się wspólnie bawić”
( czwartek)
„ Piłki” Wiersz D. Gellner – zabawy z piłką ( rzucanie, odbijanie, toczenie do siebie, bieganie wokół piłek). Wyrabianie umiejętności klasyfikowania przedmiotów wg ich wielkości. Układanie z mozaiki geometrycznej – przypomnienie nazw figur geometrycznych.
„ Jestem dobrym dyżurnym”
( piątek)
„ O co dbają dyżurni?” słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego, przypomnienie dzieciom różnych rodzajów dyżurów ( przy posiłkach, w kąciku samochodów itd.) oraz czynności z nimi związanych. Określenie roli dyżurnego oraz zasad oceniania pracy dyżurnego..
„ Kreatywne rysowanie” – rysowanie kredkami woskowymi, losowanie kartek z konturem zabawki, próba zmiany jej w taką, jakiej nie ma na świecie. Nazywanie wymyślonych zabawek.
Literatura:
Ø D. Gellner „ Piłki”, „Muszelki”
Ø Cz. Janczarski „ O co dbają dyżurni?”
Ø Zeszyt roboczy nauczycielki
Zabawy ruchowe:
Ø z elementem toczenia „ Toczenie piłek”
Ø z elementem rzutu „ Rzut do kosza”
Ø z elementem współzawodnictwa „ Slalom z piłką”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Przedszkolak bezpieczny na drodze”
Ø Poznanie zasad bezpieczeństwa dziecka poza terenem przedszkola – podstawowe zasady ruchu drogowego i ich przestrzeganie.
Ø Zapamiętywanie wiadomości dotyczących miejsca zamieszkania.
Ø Utrwalenie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętu terenowego oraz bezpiecznego poruszania się po przedszkolu.
„ Co się dzieje na ulicy?”
( poniedziałek)
Rozwiązywanie zagadek obrazkowych związanych z ulicą.
Omówienie ilustracji przedstawiającej ulicę. Przybliżenie prostych znaków drogowych. Zabawa dydaktyczna „ Odnajdź taki sam znak”. Wprowadzenie wiersza W. Badalskiej „ Przechodzimy przez ulicę” , próby kreślenia lewej i prawej strony ciała.
Gimnastyka.
„ Na skrzyżowaniu ulic”
( wtorek)
„ Kolorowe znaki” słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu K. Wiśniewskiej, zapoznanie z kształtami znaków drogowych, wdrażanie do uważnego słuchania nauczycielki. Na podstawie znaków drogowych utrwalenie nazw figur geometrycznych.
„ Niebezpieczne zabawy”
„ Niebezpieczne zabawy” – układanie historyjki obrazkowej wg kolejności zdarzeń. Omówienie konsekwencji nieprawidłowego zachowania się na ulicy. Utrwalenie kolorów sygnalizatora świetlnego.
Wycieczka na skrzyżowanie ulic w celu obserwacji ruchu ulicznego oraz utrwalenie elementarnych zasad ruchu drogowego: chodzenie prawą stroną chodnika, przechodzenie przez jezdnię w miejscach do tego przeznaczonych.
„ Ostrożnie na drodze!”
„ Pies z ulicy Bałamutów” wysłuchanie opowiadania Wandy Chotomskiej, wykonanie makiety ulicy. Podział na zespoły, wykorzystanie w pracy różnych odpadów, pobudzenie wyobraźni dziecięcej. Wdrażanie do zachowania porządku podczas prac plastycznych, wspólne porządkowanie sali.
„ Pojazdy na drodze”
„ Co to za pojazd?” zagadki słuchowe, rozpoznawanie pojazdów po wydawanych dźwiękach.
Zapoznanie dzieci z wyglądem wozów ratowniczych: karetka pogotowia, policja, straż pożarna. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „ Po co istnieją służby ratownicze?”.
Ø W. Chotomska „ Pies z ulicy Bałamutów”
Ø K. Wiśniewska „ kolorowe znaki”
Ø W. Badalska „ Przechodzimy przez ulicę”
Ø z elementem biegu „ Samochody”
Ø z wykorzystaniem muzyki „ Auta i wozy ratownicze”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Czas jesieni w parku”
Ø Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pór roku.
Ø Zachęcanie dzieci do zbierania i gromadzenia w kąciku przyrody skarbów jesieni.
Ø Inspirowanie dzieci do działalności plastycznej poprzez literaturę i dary jesieni.
Ø Doskonalenie mowy dzieci, wypowiadanie się n/t różnych zdarzeń, układanie zdań prostych i złożonych.
„ Tajemnicze liście”
Wysłuchanie wiersza B. Lewandowskiej „ Kolorowe liście”, omówienie treści wiersza. Zapoznanie dzieci z pojęciami – drzewa iglaste, drzewa liściaste, porównywanie kształtów liści, rozpoznawanie liści kasztanowca, dębu, klonu, jarzębiny. Układanie jesiennego bukietu.
„ Szukamy jesieni w parku”
Spacer do parku w celu obserwacji otaczającej nas przyrody: spadające liście, kasztany, żołędzie. Dzielenie się spostrzeżeniami dotyczącymi zmian zachodzących jesienią. Właściwe zachowanie się na spacerze.
„ O dębie, co żołędzie rozdawał” słuchanie wiersza Lucyny Krzemienieckiej, uświadomienie dzieciom, że drzewa liściaste i iglaste mają owoce. Zabawa dydaktyczna „ Czyj to owoc?” dobieranie owoców i liści. Zabawy matematyczne z wykorzystaniem poleceń typu: weź dwa liście i trzy szyszki itp.
„ Dziwny stworek”
„ Opowieści liścianego stworka” opowiadanie nauczycielki, uważne słuchanie. Swobodne wypowiedzi dzieci n/t przygód Stworka, odniesienie do rzeczywistości.
„ Tajemnicze obrazki” praca w małych zespołach, wykonanie płaskorzeźby na masie solnej z wykorzystaniem żołędzi, kasztanów, szyszek itp. Zgodne współdziałanie w zespole. Wystawa wykonanych prac.
...
Aga7675