PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LUTY, GRUPA III A
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Uroki zimy”
Temat dnia
Działania edukacyjne
„ Korzystamy z uciech zimy”
Wypowiedzi dzieci n/t obrazka „ Zabawy zimowe na śniegu” oraz słuchanie wiersza T. Kubiaka „ Łyżwiarka”. Poszerzenie i utrwalenie wiadomości n/t pory roku – zimy, zimowych zabaw i ich bezpieczeństwa. Ćwiczenia w mówieniu, sprawne posługiwanie się przymiotnikami, poprawne budowanie zdań.
Gimnastyka – zestaw zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.
„ Nasze zabawy są wesołe i bezpieczne”
Słuchanie opowiadania J. Wasilewskiej „ Nowe łyżwy Adama”, uważne słuchanie treści, nabywanie umiejętności wyrażania własnych myśli i sądów, uzupełnianie wypowiedzi kolegów. Próba sformułowania myśli przewodniej opowiadania „ Nie wolno ślizgać się na zamarzniętych zbiornikach wodnych.”
Umuzykalnienie.
„ Zimo, baw się z nami!”
Słuchanie wiersza A. Łady-Grodzickiej „ Dziewięć bałwanków” połączone z zabawą dydaktyczną „ Którego bałwanka brakuje?”, uważne słuchanie wiersza i udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
„ Zimowy obrazek” praca plastyczna wykonana różnymi technikami.
„ Lubimy cię, mroźna zimo”
Słuchanie wiersz H. Szyerowej, zapamiętywanie określeń dotyczących zimy: śnieżna, biała, mroźna, ostra. Udzielanie odpowiedzi na pytanie „ Za co lubimy zimę?”, swobodne wypowiedzi dzieci w odniesieniu do własnych przeżyć związanych z zimą.
„ Jak ubieramy się zimą?”
Opowiadanie historyjki obrazkowej, wiązanie przyczyn i skutków wg chronologii wydarzeń: najpierw, potem, na końcu. Nazywanie przeżyć i uczuć postaci, przewidywanie zakończenia historyjki obrazkowej.
Dodatkowe działania z dziećmi:
ü „ Dobieramy rękawiczki do pary” zabawa dydaktyczna połączona z odrysowywaniem i kolorowaniem, doskonalenie spostrzegawczości.
ü „ Zimowe ubrania” rozwiązywanie zagadek.
ü „ Prawda – fałsz” zabawa dydaktyczna, utrwalenie wiadomości dotyczących zimy i bezpiecznych zabaw na śniegu, odróżnienie prawdy od fałszu.
ü „ Zabawy ze śniegiem i lodem” zabawa badawcza, badanie czystości śniegu i lodu, samodzielne wyciąganie wniosków na podstawie obserwacji.
Literatura:
ü T. Kubiak „ Łyżwiarka”
ü J. Wasilewska „ Nowe łyżwy Adama”
ü A. Łada-Grodzicka „ Dziewięć bałwanków”
ü H. Szayerowa „ Lubię ciebie, zimo”
ü M. Kownacka „ Razem ze słonkiem – zima”
Zabawy ruchowe:
ü naśladowcza „ Zabawy na śniegu”
ü z elementem celowania „ Celuj śnieżną kulą w drzewo”
ü orientacyjno-porządkowa „ Wiatr i śnieżynki”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Moja ojczyzna, moja stolica”
„ Moja ulica, mój dom”
Spacer ulicami w pobliżu przedszkola, obserwowanie zabudowy ulic, rozpoznawanie swojego domu, wzbudzanie przywiązania do własnej miejscowości. Wycinanie z kolorowego papieru „ Mój dom”
Gimnastyka.
„ Warszawa-nasza stolica”
Oglądanie ilustracji przedstawiających Warszawę, odnajdywanie znanych miejsc, słuchanie utworu H. Łochockiej „ Legenda o tarczy i mieczu” –wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego, poznanie legendy dotyczącej powstania Warszawy, herb stolicy.
„ Polska-nasza ojczyzna”
Wprowadzenie wiersza do nauki Cz. Janczarskiego „ Piękna jest nasza ziemia”, utrwalenie wiedzy o Polsce, poznanie mapy i znaczenia kolorów na mapie. Odnalezienie Polski na mapie świata, odnajdywanie Warszawy, Krakowa, Wisły.
Praca plastyczna.
„ Warszawska Starówka”
Słuchanie wiersza L. J. Kiersta „ Wizyta na warszawskim Zamku” przybliżenie dzieciom zabytków kultury narodowej. Wykonanie zadania w kartach pięciolatka.
„ Zamki i zameczki”
Opowiadanie obrazka sytuacyjnego, omówienie wieloznaczności wyrazu zamek. Doskonalenie spostrzegawczości, uważności i dokładności.
ü H. Łochocka „ Legenda o tarczy i mieczu”
ü Cz. Janczarski „ Piękna jest nasza ziemia”
ü L. J. Kern „ Wizyta na warszawskim Zamku”
ü z elementem biegu „ Samochody”
ü z elementem czworakowania „ Tunel”
opracowała
Małgorzata Cacko
Aga7675