PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK, GRUPA III A
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Zwyczaje ptaków jesienią”
· Zapoznanie z jesiennymi zwyczajami ptaków.
· Zwrócenie uwagi na jesienne zasypianie przyrody.
TEMAT DNIA
DZIAŁANIA EDUKACYJNE
„ O gościach, co nie przyszli na ucztę”
Opowiadanie nauczycielki ilustrowane sylwetami ptaków oraz krasnala Hałabały na podstawie utworu Lucyny Krzemienieckiej „ O gościach, co nie przyszli na ucztę”. Odpowiedzi dzieci na pytania problemowe, zapoznanie z ptakami, ich wyglądem i zwyczajami.
Gimnastyka.
„ Jesienne wędrówki ptaków”
Zdobywanie umiejętności matematycznych, przeliczanie elementów, określanie wielkości i położenia przedmiotów na podstawie opowiadania Marii Kownackiej „ Kajtkowe przygody” oraz ilustracji związanych z tematem. Karta zadaniowa.
Umuzykalnienie.
„ Przed odlotem”
Wyjście do ogrodu przedszkolnego w celu obserwacji ptaków – rozmowa n/t ptaków, ich zachowania jesienią, sposobu zdobywania pokarmów. Podjecie zobowiązania o dokarmianiu ptaków zimą.
Praca plastyczna – wykorzystanie w pracy ziaren słonecznika.
„ Odlot ptaków”
Opowiadanie Stanisława Kraszewskiego „ Żegnajcie przyjaciele” – uważne słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela, próby opowiedzenia tekstu własnymi słowami, udzielanie prawidłowych odpowiedzi na zadawane pytania.. „ Odloty ptaków” ćwiczenia z elementami pantomimy, pokazywanie plastyka ciała ptaków, naśladowanie ich przed i w trakcie lotu.
„ Ptasie listy”
Odczytanie listu zaadresowanego do dzieci od gili i jemiołuszek przylatujących na zimę z dalekiej północy. Przypomnienie i utrwalenie informacji o ptakach. „ Ptaki” ćwiczenia dramowe.
Literatura:
· L. Krzemieniecka „ Z przygód Krasnala Hałabały – O gościach, co nie przyszli na ucztę”,
· M. Kownacka „ Kajtkowe przygody”
· St. Kraszewski „ Żegnajcie przyjaciele”
· M. Kownacka „ Razem ze słonkiem – złota jesień”
Zabawy ruchowe:
· orientacyjno –porządkowa „ Spłoszone ptaki”
· muzyczno – ruchowa „ Wiatr”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Wszędobylskie powietrze”
· obserwacja ruchu, kierunku i siły powietrza
· zapoznanie ze znaczeniem powietrza w życiu człowieka
· dostrzeganie związków przyczynowo skutkowych
· rozwijanie poczucia odpowiedzialności i troski o najbliższe otoczenie
· rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych poprzez wykonywanie doświadczeń.
„ Gdzie jest powietrze?”
Zabawa badawcza „ Gdzie jest powietrze?” Przeprowadzenie z balonami, odpowiedzi dzieci na pytania problemowe. Obserwacja poruszających się gałęzi drzew. Zwrócenie uwagi na znaczenie powietrza w życiu na ziemi.
„ O kominie, który przestał dymić.”
Opowiadanie nauczycielki „ O chorym kominie” z wykorzystaniem ilustracji oraz nagrań ze śpiewem ptaków, odgłosów przyrody i życia na wsi. Zwrócenie uwagi dzieci na znaczenie fabryki jako miejsca pracy oraz problemu wynikającego z jej negatywnego oddziaływania na środowisko.
„ Co zanieczyszcza powietrze?”
Zabawa dydaktyczna – wyszukiwanie ilustracji przedstawiających powody zanieczyszczenia powietrza. Próby odpowiedzenia na pytanie „ Jak można zapobiegać zanieczyszczeniom powietrza?”.
Wykonanie razem z dziećmi pomiarów zanieczyszczenia powietrza.
Praca plastyczna „ Piękny świat” wykonana z różnych, gotowych elementów.
„ Bawimy się powietrzem”
Zabawy badawcze – zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania, przenoszenia i odbierania dźwięków, rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych poprzez wykonywanie doświadczeń.
„ Piosenka Baby Jagi”
Słuchanie wiersza J. Kasperkowiaka „ Piosenka Baby Jagi”, wprowadzenie w radosny nastrój, zachęcanie dzieci do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska.
· A. Siemińska „ O chorym kominie”
· J. Kasperkowiak „ Piosenka baby Jagi”
· Zeszyt roboczy nauczycielki
· kółeczkowa „ Balonik”
· orientacyjno – porządkowa „ Wiatr i liście”
opracowała
Małgorzata Cacko
Aga7675