5308c192-dd9a-eb1d.doc

(48 KB) Pobierz
Ewaluacja systemu wychowawczego Szkoły Podstawowej w Sławsku Wielkim za I semestr II etap wychowania

Ewaluacja systemu wychowawczego Szkoły Podstawowej II etap kształcenia

 

 

MOCNE STRONY:

·         Odpowiednio przygotowana kadra pedagogiczna

·         Nabywanie umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych przez wychowawców

·         Programy: wychowawczy i profilaktyczny realizowane systematycznie podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych są jednolite i spójne

·         Rozpoznawanie  problemów  wychowawczych uczniów i uwzględnianie ich potrzeb

·         Dobra znajomość środowiska rodzinnego ucznia

·         Szybka reakcja na problemy wychowawcze i konsekwentne ich rozwiązywanie

·         Dobry przepływ informacji i wymiana doświadczeń w zespole nauczycielskim klas IV-  VI

·         Dobra współpraca szkoły z władzami samorządowymi i lokalnymi organizacjami

·         Dobry system współpracy z rodzicami

·         Odpowiedni system komunikacji i informacji o postępach i trudnościach uczniów

·         Dobrze zorganizowany system dowozu dzieci do szkoły

·         Wspieranie finansowe rodzin uboższych w ramach współpracy z MOPS

·         Dożywianie uczniów – mleko, herbata, drugie śniadanie dla uczniów objętych pomocą MOPS

·         Zapewnienie uczniom opieki podczas przerw, dojazdów i wycieczek przedmiotowych

·         Mała, dobrze umiejscowiona szkoła – wolna od agresji i przemocy oraz zewnętrznych zagrożeń

·         Czysta, schludna i bezpieczna szkoła wpływa na dobre samopoczucie uczniów

·         Rozwijanie samorządności uczniów ( aktywna działalność Samorządu Uczniowskiego)

·         Korzystanie z ofert instytucji wspierających szkołę

·         Różnorodność uroczystości i imprez integrujących środowisko szkolne i lokalne oraz propagujących i umacniających wartości społeczne

·         Kultywowanie tradycji szkolnych i kujawskich

 

 

SŁABE STRONY:

·         Negatywny stosunek rodziców do przeprowadzania bada ń dziecka w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

·         Niewielki wpływ rodziców na tworzenie programów wychowawczych

·         Zbyt mała grupa rodziców angażująca się w życie szkoły

·         Brak pedagoga, psychologa i logopedy w szkole

·         Skuteczność systemu kar i nagród uzależniona od konsekwencji i postępowania nauczycieli i rodziców

·         Uzależnienie pobytu dzieci w szkole od czasu odjazdu autobusów – utrudnienia w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych

·         Brak środków na nagrody dla uczniów 

 

SZANSE:

·         Awans zawodowy wyzwalający kreatywność i inwencję nauczycieli

·         Systematyczna współpraca z różnymi instytucjami i lokalnymi organizacjami

·         Zaangażowanie rodziców w różne obszary działania szkoły

·         Pozytywna opinia o szkole przekazywana przez absolwentów i rodziców

·         Traktowanie działań wychowawczych priorytetowo

 

 

ZAGROŻENIA:

·         Współpraca z rodzicami ograniczona do grupy rodziców zaangażowanych lub problemowych

·         Przerzucanie odpowiedzialności za wychowanie na szkołę

·         Trudna dostępność specjalistów w zakresie pomocy psychologicznej ( długie terminy oczekiwania na wizyty)

·         Niedoskonałość prawa oświatowego i karnego

·         Zubożenie społeczeństwa- utrudniony dostęp dzieci wiejskich do uczestniczenia w różnych formach kultury ( teatr, kino), prasy i czasopism

·         Brak opieki pielęgniarki, lekarza i dentysty

·         Zbyt duża ilość czasu wolnego uczniów spędzana przy komputerach i telewizorach                                                                                                                                                

 

 

Ewaluacja kształcenia w  Szkole Podstawowej II etap kształcenia

 

MOCNE STRONY:

·         Wszyscy nauczyciele posiadają wykształcenie wyższe pedagogiczne, większość studia podyplomowe

·         Nauczyciele uczestniczą w doskonaleniu zawodowym podnosząc swoje kompetencje

·         Poszczególnych przedmiotów nauczają pedagodzy posiadający odpowiednie kwalifikacje

·         Nauczyciele opracowują i realizują programy własne, regionalne i proekologiczne

·         Bogata oferta zajęć pozalekcyjnych  ( kółek zainteresowań, zajęć wyrównawczych )

·         Systematyczne diagnozowanie potrzeb i możliwości uczniów

·         Znajomość wymagań edukacyjnych oraz form i sposobów oceniania ustalonych przez nauczycieli

·         Ocenianie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów zgodnie z zasadami przedmiotowych systemów oceniania

·         Liczba sal lekcyjnych pozwala na pracę w systemie jednozmianowym

·         Mała liczebność klas pozwala na indywidualizację procesu dydaktycznego

·         Wykorzystywanie sprzętu multimedialnego i pracowni informatycznej

·         Stosowanie różnorodnych metod pracy z uczniami

·         Udział uczniów w konkursach oraz zawodach sportowych

·         Opracowany i realizowany plan działań naprawczych

·         Przedmiotowe systemy oceniania z poszczególnych przedmiotów spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania

 

SŁABE STRONY:

·         Trzech nauczycieli zatrudnionych równocześnie w dwóch szkołach

·         Brak świetlicy szkolnej

·         Duża ilość łączonych zajęć spowodowana absencją nauczycieli ( zwolnienia lekarskie)

·         Ograniczony czas pracy biblioteki szkolnej

·         Zbyt mała ilość pieniędzy na bieżące uaktualnienie księgozbioru i pomocy dydaktycznych

·         Brak współpracy z doradcami metodycznymi

·         Duża ilość konkursów w stosunku do liczby uczniów uzdolnionych

·         Brak znaczących sukcesów uczniów w konkursach przedmiotowych ( uczeń zdolny przygotowuje się równocześnie do kilku konkursów)

·         Brak fachowej  literatury i czasopism dla nauczycieli

·         Spadek czytelnictwa uczniów

 

 

SZANSE:

·         Udział uczniów w konkursach przedmiotowych, plastycznych, wokalnych i recytatorskich

·         Rozwijanie aspiracji uczniów poprzez ukazywanie pozytywnych wzorców i płynących korzyści

 

 

ZAGROŻENIA:

·         Zbyt wysokie ceny podręczników i pomocy szkolnych

·         Brak środków finansowych na opłacenie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów

·         Brak motywacji uczniów , małe zainteresowanie dodatkową systematyczną pracą własną

·         Niechęć uczniów do poszerzania wiedzy ogólnej

·         Zastępowanie przez uczniów czytania książek oglądaniem filmów

·         Zbyt małe środki finansowe na edukację

·         Trudności finansowe nauczycieli

·         Obarczanie nauczycieli nadmierną biurokracją, brak czasu na rzetelne przygotowanie się do prowadzenia zajęć dydaktycznych

·         Znaczny spadek zainteresowania rodziców kształceniem dzieci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin