Ewaluacja systemu wychowawczego Szkoły Podstawowej II etap kształcenia
MOCNE STRONY:
· Odpowiednio przygotowana kadra pedagogiczna
· Nabywanie umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych przez wychowawców
· Programy: wychowawczy i profilaktyczny realizowane systematycznie podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych są jednolite i spójne
· Rozpoznawanie problemów wychowawczych uczniów i uwzględnianie ich potrzeb
· Dobra znajomość środowiska rodzinnego ucznia
· Szybka reakcja na problemy wychowawcze i konsekwentne ich rozwiązywanie
· Dobry przepływ informacji i wymiana doświadczeń w zespole nauczycielskim klas IV- VI
· Dobra współpraca szkoły z władzami samorządowymi i lokalnymi organizacjami
· Dobry system współpracy z rodzicami
· Odpowiedni system komunikacji i informacji o postępach i trudnościach uczniów
· Dobrze zorganizowany system dowozu dzieci do szkoły
· Wspieranie finansowe rodzin uboższych w ramach współpracy z MOPS
· Dożywianie uczniów – mleko, herbata, drugie śniadanie dla uczniów objętych pomocą MOPS
· Zapewnienie uczniom opieki podczas przerw, dojazdów i wycieczek przedmiotowych
· Mała, dobrze umiejscowiona szkoła – wolna od agresji i przemocy oraz zewnętrznych zagrożeń
· Czysta, schludna i bezpieczna szkoła wpływa na dobre samopoczucie uczniów
· Rozwijanie samorządności uczniów ( aktywna działalność Samorządu Uczniowskiego)
· Korzystanie z ofert instytucji wspierających szkołę
· Różnorodność uroczystości i imprez integrujących środowisko szkolne i lokalne oraz propagujących i umacniających wartości społeczne
· Kultywowanie tradycji szkolnych i kujawskich
SŁABE STRONY:
· Negatywny stosunek rodziców do przeprowadzania bada ń dziecka w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
· Niewielki wpływ rodziców na tworzenie programów wychowawczych
· Zbyt mała grupa rodziców angażująca się w życie szkoły
· Brak pedagoga, psychologa i logopedy w szkole
· Skuteczność systemu kar i nagród uzależniona od konsekwencji i postępowania nauczycieli i rodziców
· Uzależnienie pobytu dzieci w szkole od czasu odjazdu autobusów – utrudnienia w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych
· Brak środków na nagrody dla uczniów
SZANSE:
· Awans zawodowy wyzwalający kreatywność i inwencję nauczycieli
· Systematyczna współpraca z różnymi instytucjami i lokalnymi organizacjami
· Zaangażowanie rodziców w różne obszary działania szkoły
· Pozytywna opinia o szkole przekazywana przez absolwentów i rodziców
· Traktowanie działań wychowawczych priorytetowo
ZAGROŻENIA:
· Współpraca z rodzicami ograniczona do grupy rodziców zaangażowanych lub problemowych
· Przerzucanie odpowiedzialności za wychowanie na szkołę
· Trudna dostępność specjalistów w zakresie pomocy psychologicznej ( długie terminy oczekiwania na wizyty)
· Niedoskonałość prawa oświatowego i karnego
· Zubożenie społeczeństwa- utrudniony dostęp dzieci wiejskich do uczestniczenia w różnych formach kultury ( teatr, kino), prasy i czasopism
· Brak opieki pielęgniarki, lekarza i dentysty
· Zbyt duża ilość czasu wolnego uczniów spędzana przy komputerach i telewizorach
Ewaluacja kształcenia w Szkole Podstawowej II etap kształcenia
· Wszyscy nauczyciele posiadają wykształcenie wyższe pedagogiczne, większość studia podyplomowe
· Nauczyciele uczestniczą w doskonaleniu zawodowym podnosząc swoje kompetencje
· Poszczególnych przedmiotów nauczają pedagodzy posiadający odpowiednie kwalifikacje
· Nauczyciele opracowują i realizują programy własne, regionalne i proekologiczne
· Bogata oferta zajęć pozalekcyjnych ( kółek zainteresowań, zajęć wyrównawczych )
· Systematyczne diagnozowanie potrzeb i możliwości uczniów
· Znajomość wymagań edukacyjnych oraz form i sposobów oceniania ustalonych przez nauczycieli
· Ocenianie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów zgodnie z zasadami przedmiotowych systemów oceniania
· Liczba sal lekcyjnych pozwala na pracę w systemie jednozmianowym
· Mała liczebność klas pozwala na indywidualizację procesu dydaktycznego
· Wykorzystywanie sprzętu multimedialnego i pracowni informatycznej
· Stosowanie różnorodnych metod pracy z uczniami
· Udział uczniów w konkursach oraz zawodach sportowych
· Opracowany i realizowany plan działań naprawczych
· Przedmiotowe systemy oceniania z poszczególnych przedmiotów spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania
· Trzech nauczycieli zatrudnionych równocześnie w dwóch szkołach
· Brak świetlicy szkolnej
· Duża ilość łączonych zajęć spowodowana absencją nauczycieli ( zwolnienia lekarskie)
· Ograniczony czas pracy biblioteki szkolnej
· Zbyt mała ilość pieniędzy na bieżące uaktualnienie księgozbioru i pomocy dydaktycznych
· Brak współpracy z doradcami metodycznymi
· Duża ilość konkursów w stosunku do liczby uczniów uzdolnionych
· Brak znaczących sukcesów uczniów w konkursach przedmiotowych ( uczeń zdolny przygotowuje się równocześnie do kilku konkursów)
· Brak fachowej literatury i czasopism dla nauczycieli
· Spadek czytelnictwa uczniów
· Udział uczniów w konkursach przedmiotowych, plastycznych, wokalnych i recytatorskich
· Rozwijanie aspiracji uczniów poprzez ukazywanie pozytywnych wzorców i płynących korzyści
· Zbyt wysokie ceny podręczników i pomocy szkolnych
· Brak środków finansowych na opłacenie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów
· Brak motywacji uczniów , małe zainteresowanie dodatkową systematyczną pracą własną
· Niechęć uczniów do poszerzania wiedzy ogólnej
· Zastępowanie przez uczniów czytania książek oglądaniem filmów
· Zbyt małe środki finansowe na edukację
· Trudności finansowe nauczycieli
· Obarczanie nauczycieli nadmierną biurokracją, brak czasu na rzetelne przygotowanie się do prowadzenia zajęć dydaktycznych
· Znaczny spadek zainteresowania rodziców kształceniem dzieci
dyrektor-1