mba-box.pdf

(200 KB) Pobierz
dointer
SPIS
Wprowadzenie
1
1. Innowacja
W jaki sposób dochodzi do przełomu?
15
2. Zrównoważenie i środowisko
Firma, która robi tylko pieniądze, to kiepska firma
51
3. Finanse i rachunkowość
Utracona niewinność
rzetelna wiedza o liczbach
i ich znaczeniu
85
4. Strategia
Pamiętaj, by skręcić w dobrą stronę
o znaczeniu
kierunku strategicznego
133
5. Zarządzanie
Dostawać pieniądze za sukcesy innych
191
TRE ´ CI
6. Zasoby ludzkie
Dlaczego mózgi przebijają mięśnie?
253
7. Jak być liderem
I przeżyć, aby o tym opowiedzieć
323
8. Marketing
„Dowiedz się, czego chcą i jak to chcą otrzymać
353
9. Komunikacja
„Głupiec gada, a mędrzec mówi”
419
10. Pomiędzy ustami a brzegiem pucharu
Dobre pomysły, które nie wypaliły
449
Przypisy 467
Autorzy tekstów 471
Podziękowania 487
Indeks 489
i daj im to w taki właśnie sposób”
1. Innowacja
W jaki sposób dochodzi do przełomu?
zamiastoddać go
do fachowca. Samochód był importowany, tani. Ponieważ me-
chanika, z jaką miałem wcześniej do czynienia, nie zrobiła na
mnie wrażenia swą potęgą intelektualną, doszedłem teoretycz-
nie do wniosku, że mógłbym się uporać z tym zadaniem.
Ponieważ byłem studentem i to na dodatek ze sporym
zacięciem do książek, udałem się najpierw do biblioteki, znalaz-
łem podręcznik użytkownika mojego samochodu i zacząłem
czytać, jak wykonać zamierzoną pracę. Kiedy doszedłem do
części traktującej o gaźniku, osłupiałem. W ciągu roku od wy-
produkowania mojego samochodu jego producentNissan
wprowadził cztery bardzo ważne modyfikacje do gaźnika tego
modelu. Każda z nich poprawiała oszczędność paliwa i moc
silnika. Ale zestaw części zamiennych do każdego z tych gaź-
ników był inny! Bez rozkładania samochodu na części
co
wykluczyłoby możliwość wyjazdu do sklepu z częściami
nie
potrafiłem stwierdzić, jaki zestaw powinienem kupić.
Dawno temu, w ciemnych wiekach mojej młodości, będąc stu-
dentem bez grosza przy duszy, postanowiłem kiedyś podjąć
wyzwanie naprawy gaźnika w samochodzie
66192314.001.png
16 MBA Praktyczne idee najt˛˙szych umysłów biznesu
wprowadzał w nim prawdziwe
innowacje. Zakładałem naiwnie, że po wprowadzeniu jakiegoś samo-
chodu na rynek producentpozostawia go samemu sobie.
Innowacja jestjednak intrygująca. To prawda, wielu z nas uwiel-
bia majstrowanie przy czymś. Ale żeby inżynierowie z dużej japońskiej
firmy samochodowej? Dlaczego oni majstrowali?
Z upływem czasu zacząłem doceniać to, co Dean Kamen, wynalaz-
ca i autor pierwszego materiału w tym rozdziale, przyjmuje za oczywiste
samo przez się. Innowacja dla samej innowacji nie jestzbytproduktyw-
nym sposobem wykorzystania czasu czy pieniędzy. Ale innowacja, która
poprawia jakąś funkcję produktu, dzięki czemu zaspokaja on jakąś po-
trzebę klienta, to bardzo mądry sposób wykorzystania kapitału.
Zapisało mi się to mocno w umyśle dzięki przykładowi histo-
rycznemu. Kiedy wraz z synem byliśmy na wycieczce w Colonial
Williamsburg w Wirginii, zwiedziliśmy magazyn broni brytyjskich od-
działów. Nasz przewodnik, ubrany jak brytyjski żołnierz, wyjaśnił
nam, że podstawowa ówczesna broń, mianowicie muszkiet, była pro-
dukowana przez niemal 200 lat. W ciągu tego czasu wytwarzano go
ręcznie w chłopskich chatach i małych warsztatach prawie bez żad-
nych zmian. Potem, jakiś czas po amerykańskiej rewolucji, muszkiet
zarzucono, wprowadzając nową broń palną.
Muszkiet tak długo utrzymywał się w produkcji po prostu dlatego,
że spełniał oczekiwania. Aż do amerykańskiej wojny o niepodległość
i amerykańskiego wynalazku masowej produkcji standardowy brytyjski
muszkietnie miał sobie równych, a brytyjskie imperium właściwie nie
miało rywali. Dlaczego zatem majstrować przy czymś udanym?
Dziś jednak, w świecie zaciekłej konkurencji, konieczne jestod-
krywanie i zaspokajanie potrzeb klientów. Może to oznaczać doskona-
lenie projektu gaźnika, wtryskiwacza paliwa, czy nawet usługi oferowa-
nej cztery lub więcej razy rocznie. Rzecz w tym, że nic nie pozostaje zbyt
długo statyczne a już najmniej sposób, w jaki staramy się zadowolić
klientów. Bez innowacji klient zapewne zostawi nas daleko za sobą.
J.K.
Pamiętam, że byłem wtedy zdumiony faktem, że producent stale
modyfikował swój tegoroczny model
LUDZIE NIE KUPUJA˛ WYNALAZKÓ W
ANI TECHNOLOGII, LECZ INNOWACJE
ROZWIA˛ ZUJA˛ CE ICH PROBLEMY
Dean Kamen
sięcioleciu takiego zainteresowania jak innowacja. W kształ-
towanym przez globalizację krajobrazie wciąż nasilającej się konkuren-
cji firmy nieustannie wydawały ogromne sumy na poszukiwania kolej-
nej najlepszej rzeczy
czy to produktu, czy usługi. „Innowacja albo
oto nowe hasło olbrzymiej liczby sektorów przemysłowych,
ale nawetw sektorach „miękkich” większość firm wciąż chełpi się zaan-
gażowaniem w prace badawczo-rozwojowe.
Pomimo tego wzrostu zainteresowania innowacją i zalewu no-
wych produktów i usług, które bez końca napływają na rynek, innowa-
cja wciąż nie jestnależycie zrozumiana. Najlepszy przedsiębiorca na
Ż adne być może spośród zadań firmy nie budziło w minionym dzie-
śmierć”
Zgłoś jeśli naruszono regulamin