EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO JANA.doc

(39 KB) Pobierz
EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO JANA

EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO JANA

 

Ewangelia Ma nieco inny charakter niż pozostałe. Klemens Aleksandryjski nazwał ją Ewangelią duchową. Mniej się zatrzymuje na życiu i działalności Jezusa, bardziej ukazuje znaczenie duchowe, teologiczne.

 

1.

układ:

Prolog: 1,1 – 1,18

Część I: 1,19 – 12,50

- objawienie Jezusa w światu

- początki

- punkty kulminacyjne

- epilog

Część II: 13,1 – 20,31

- powrót Jezusa do Ojca

- w przededniu śmierci

- historia męki

- ukazanie się Zmartwychwstałego

rozdział dodatkowy: 21,1 – 21,25

2.

Mówi o 4 (5) podróżach Jezusa do Jerozolimy. Tutaj głównie skupia się działalność Jezusa. Na podstawie tego można stwierdzić że działalność Jezusa trwała około 3 lat, bo obejmuje ona Święta Paschy (2,14  6,4  11,55  5,1) Namiotów (7,2) poświęcenia Świątyni (10,22)

historyczność jest wątpliwa. Wydarzenia sceny są pretekstem do wypowiedzenia prawd i doktryn.

postać daleka od spraw ludzkich, niemal odczłowieczona. Stylizowany na sposób wzniosły.

3.

publiczna działalność trwała co najmniej 2 lata.

4

Jan Chrzciciel działa i ukazany jest już Jezus

Jan – postać zjawiskowa, tajemnicza, „mało historyczna”

Jan Chrzciciel – „Oto Baranek Boży”

5

tylko 7 cudów:

- cud w Kanie Galilejskiej

- uzdrowienie paralityka w Jerozolimie (5)

- uzdrowienie ślepego od urodzenia w Jero (9)

- wskrzeszenie Łazarza w Betanii – w sposób dość dramatyczny jest ukazane (11)

- uzdrowienie umierającego syna setnika z Kafarnaum

- chodzenie po wodzie jeziora Genezaret

- rozmnożenie chleba nad Jeziorem Genezaret

cuda są manifestacją boskości.

6

Nie ma opisu wypędzania złych duchów, uzdrowienia opętanego, ustanowienia Eucharystii i przemienienia. Jest mowa o zapowiedzi, o chlebie ale samego opisu nie ma. Była pisana pod koniec I wieku i nie było przeciwników Eucharystii. Nie trzeba było mówić o ustanowieniu tylko czym ona jest.

7.

Jest zapowiedz zesłania Ducha świętego (13)

8

Opis męki: pewne rozbieżności: Judasz nie składa pocałunku

9.

Brak przypowieści. Stosowane są tu obrazy, np. O Dobrym Pasterzu, Winnym Krzewie, ale są to obrazy ST, łączą się mowami objawionymi.

10.

wydarzenia są opisane dialogiem lub mową, w której przede wszystkim wyjaśnia się osobę Jezusa.

11.

Brak mowy o narodzinach. Jezus nie poddaje się obrzędowi chrztu. Brak sceny o kuszeniu na pustyni. Oschły opis wydarzeń na Górze Oliwnej.

12.

Mało idei o Królestwie Bożym (tylko w rozmowie z Nikodemem)

 

Do pierwotnego tekstu prawdopodobnie nie należały fragmenty:

- J5, 3b – 4 o poruszeniu wody przez anioła

- J7, 53 – 8,11 o kobiecie cudzołożnej

- J21, 1 – 25 niejasne jest tu autorstwo, wiadomo, że na pewno nie napisał tego Jan

Wiara jest wymogiem miłości. W Ewangelii Jan skupia się na przykazaniu miłości i zachowywaniu przykazań.

Są tu liczne podobieństwa, zwłaszcza między Mk. A J. niektórzy mówią, że Jan czytał Mk. Ta teoria była by zasadna, bo Łk. I Mt. Też z niej korzystali.

 

Słownictwo:

Styl i język są niewątpliwie zakorzenione w żydowskim sposobie myślenia i mówienia. Uderza ich abstrakcyjny i monotonny, dydaktyczny charakter. Wiele razy powtarzają się te same słowa, słownictwo jest bardzo ubogie. Są często słowa, zwroty charakterystyczne tylko dla tej Ewangelii. Stanowi to Janowy styl:  „Zaprawdę, zaprawdę…” „Ja Jestem” „Dać swoje życie” „Posłał Mnie”. (Zaznacza się tu niezwykłe podobieństwo do Apokalipsy, co pozwala domniemywać o wspólnym autorstwie).

Występuje tu typowo hebrajskie zamiłowanie do powtarzania niemal dosłownego całych zwrotów, np. kto wierzy w Niego…, a kto nie wierzy w Niego….

Zgłoś jeśli naruszono regulamin