21. Bazuna 1992 rok.doc

(1407 KB) Pobierz

XXI Ogólnopolski Studencki Przegląd Piosenki Turystycznej

BAZUNA 1992

Sobieszów – Kamping „Orlinek”

08 10 maja 1992 rok

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Zalety, jakie niesie z sobą organizacja imprezy plenerowej na terenie z własną infrastrukturą są niepodważalne - wszystko, co potrzebne, znajduje się na miejscu, życie imprezy skupia się na małym obszarze, większość czasu uczestnicy spędzają ze sobą razem; impreza "nie rozchodzi się" więc na zewnątrz. Z kolejną, XXI BAZUNĄ postanowiono wyjechać na Wyspę Sobieszewską, gdzie swego terenu użyczył camping "ORLINEK"; zachowano, jak przed rokiem, termin majowy (8-10.05.1992 r.). Nad całością imprezy pieczę sprawowali Rafał "Klaus" Chomicz i Jurek Stopa, nowymi osobami w gronie kierownictwa były: Katarzyna Plata (biuro), Jacek Rzepczyński (serwis techniczny) oraz Michał Szczyptański (ochrona).

Niewielka odległość od morza (pomimo, iż camping znajduje się w środku lasu) oraz deszcz padający przez większą część imprezy sprawiły, że zarówno występy jak i odbiór wymagały pewnego hartu zarówno ducha jak i ciała. Ci, którzy pomimo trudnych warunków dotrwali do końca, nie mieli powodów do narzekań.

Piątkowy koncert nocny odbywał się pod hasłem 5-lecia gdańskiej grupy SŁODKI CAŁUS OD BUBY. Licznie stawili się wykonawcy - znajomi i przyjaciele zespołu, zapewniając wszystkim zgromadzonym kilka godzin świetnej zabawy; zakończenie nastąpiło ok. 5 rano a dla piątkowych bazunowych koncertów sytuacja to rzadka. Sami jubilaci wystąpili w . . . białych kitlach lekarskich, zaś reprezentujący zaprzyjaźnioną grupę EKT GDYNIA Jan Wydra wdział strój koloru niebieskiego.

Sobotni maraton, w opinii uczestników, temperaturą nie dorównał koncertowi piątkowemu, działo się jednak wiele. Wydarzeniem był występ legendarnej WOLNEJ GRUPY BUKOWINA, której istnienie od roku 1985, po śmierci Wojtka Bellona, stało pod znakiem zapytania. Największą niespodziankę sprawił jednak człowiek - postać, Andrzej Wierzbicki, którego piosenki sprzed lat tworzą do dziś kanon turystycznego szlaku. Jego krótki (4 utwory) występ na BAZUNIE był prawdopodobnie jedynym w całych latach 90-tych - zniknął tak szybko, jak się pojawił, nie pozostawiając po sobie żadnego śladu; w ciągu następnych lat starania firm fonograficznych i organizatorów imprez o kontakt z Andrzejem okazały się bezskuteczne. Z sobotniej nocy w pamięci pozostały ponadto występy: Oli Kiełb (dawniej STARE DOBRE MAŁŻEŃSTWO) oraz znanej postaci muzyki country, Tomka Szweda.

Konkurs zgromadził rekordową liczbę 46 wykonawców (była to jedynie grupa zakwalifikowana do konkursu). Poziom w skali kilku lat poprzednich i następnych uznano za szczególnie wysoki. BAZUNA'92 wyłoniła kilka nazwisk (zespołów i solistów), które z powodzeniem sięgały po laury innych imprez wielokrotnie występując w różnych miejscach w Polsce; każde z nich po pewnym czasie dorobiło się repertuaru na koncert samodzielny. W grupie tej znaleźli się: Szymon Zychowicz, zespoły: KRĄŻEK, PAST, TRZY DNI TYŁEM, A JA NIE WIEM, OCZY MAM NIEBIESKIE oraz Iwona Kowalik i grupa STANPO; z repertuaru tej ostatniej pochodzi Rajdowa Piosenka Roku 1992 - "Sally Brown". Najlepszą interpretacją uznano "Timeraire" z repertuaru RYCZĄCYCH DWUDZIESTEK w wykonaniu Kingi Doroszewskiej; nagroda publiczności przypadła folk-rockowej grupie THE BUMPERS.

W niedzielny wieczór w klubie KWADRATOWA miał miejsce występ WOLNEJ GRUPY BUKOWINA oraz wybranych laureatów BAZUNY'92. Tym, co niewątpliwie dało się odczuć była . . . temperatura na sali wyższa o dobre kilka stopni od panującej w Gdańsku - Sobieszewie. Nie bez powodu XXI BAZUNĘ niektórzy do dziś określają mianem swoistej szkoły przetrwania.

Jako anegdotę wspomnieć można, że zorganizowany w kolejny weekend na campingu w Sobieszewie przez organizatorów wyjazd upłynął pod znakiem prawdziwie letniej aury; niejeden wspominał o tym, jak miło było opalać się w lesie, wśród domków. Cóż. gdyby to człowiek wiedział wcześniej . . .

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

WERDYKT JURY

WERDYKT 1992

Samopowtarzalne Jury XXI Ogólnopolskiego Studenckiego Przeglądu Piosenki Turystycznej "BAZUNA'92" w składzie:

·         Olek Grotowski,

·         Ryszard Manias,

·         Maciej Rzeźnikowski,

·         Jarek Nadstawny i

·         Wojtek Jamroga,

uznawszy ogólny poziom konkursu za wysoki, po długich i żmudnych obradach postanowiło, co następuje:

·         tytuł Rajdowej Piosenki Roku otrzymuje "Sally Brown" (sł. i muz. E. Frieman) w wykonaniu zespołu STANPO z Radomia,

·         piosenkami - laureatkami zostają:

·         "Pociąg" w wykonaniu Tomasza Lewandowskiego z Bielska-Białej,

·         "Tristan i Izolda" zespołu LANLER LIRON z Gdańska,

·         "W góry" grupy GĘDŹBY z Kwidzyna,

·         "Kołysanka dla siostrzyczki" w wykonaniu Grzegorza Żrodowskiego z Radziejowa Kujawskiego,

·         "Jest taki czas" i "Toast" zespołu MIETEK FOLK z Olsztyna,

·         "Zaproszenie na szlak" zespołu PAST z Gliwic,

·         "Tango" i "Oddech morza" grupy STANPO,

·         "Był zegar" zespołu TRZY DNI TYŁEM z Legionowa,

·         "Wieczór" grupy A JA NIE WIEM z Wrocławia,

·         "Dom" i "Schronienie" Pawła Nowaczyka z Gniezna,

·         "Październik", "Pieśń II" i "Kołysanka" w wykonaniu KLUBU PIOSENKI GORZÓW (Wielkopolski),

·         "Ptasie loty" i "Płaczmy razem" grupy OCZY MAM NIEBIESKIE z Bydgoszczy,

·         "Jesienna droga do Leluchowa" i "Chmiel na rogach jelenich" zespołu NA PAMIĄTKĘ z Pruszcza Gdańskiego.

Główną nagrodę za interpretację otrzymuje "Timeraire" w wykonaniu Kingi Doroszewskiej z Radomia; poza tym wyróżniono:

·         "Miejcie nadzieję" w interpretacji Kingi Doroszewskiej,

·         "Zawieję" w interpretacji grupy POWRÓT z Gdańska oraz

·         "Hej, góry moje, góry" w wykonaniu grupy V PERON z Krakowa.

Ponadto przyznano nagrody specjalne:

·         Iwonie "Lindzie" Kowalik i Kindze Jarzynie z Radomia oraz grupie KRĄŻEK z Warszawy za doprowadzenie Jury do stanu szczytowania (duchowego, oczywiście),

·         Szymonowi Zychowiczowi z Koszalina nagrodę specjalną za osobowość,

·         grupie RADEGAST nagrodę im. Dobrego Wojaka Szwejka,

·         grupie RAM-TAM nagrodę za doskonałe wyczucie abstrakcji i transu

oraz nagrodę im. Tomasza Czereśniaka zespołowi THE BUMPERS z Białegostoku.

Jury wyróżniło także Jolantę Smugałę i Hannę Krankiewicz oraz za udany debiut grupę A'CORT.

Swą jedyną, wyjątkową, niepowtarzalną, etc. nagrodę nasza wierna (pomimo utrudnień atmosferycznych) publiczność postanowiła przyznać grupie THE BUMPERS.

Jury ( - )

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

KURIEREK – ŚPIEWNIK

 

01. SALLY BBROWN – rajdowa piosenka roku 1992

sł. i muz. Ewa Friemann, wykon. STANPO z Radomia

 

1. Kiedy statek ma po rejsie wejść do portu                             a E a
I wiadomo, że wpłyniecie lada dzień,                             d a
Wszystko nas zachwyca, wszystko cieszy,                             d a
Tylko jedno z powiek spędza sen:                                           F E
              To Sally Brown, raz blondyna, raz Mulatka,               a
              To Sally Brown swój złocisty czesze lok,                             a E
              To na jej piersiach, udach i pośladkach                             d a
              Każdy z was choć raz zawiesił wzrok.                             F E
              To Sally Brown - heroina kubryków,                             a
              To z Sally Brown każdy z was by chętnie legł,               a E
              Każdy, z wyjątkiem Mechaników,                                           d a
              Bo Mechanicy Shanty tylko... ech...                                           F E
2. Polowałam kiedyś ostro na bosmana,
Choć chłopisko tępy był jak muł,
Tyle razy wlec go chciałam do ołtarza,
Na złość zawsze ktoś mi szyki psuł.
              To Sally Brown, raz blondyna, raz Mulatka,...
3. Jedno tylko sytuacji rozwiązanie
By spokojnie dożyć końca swoich dni -
Zawziąć się i w życie wprowadzić
Tę myśl, co jak obsesja we łbie tkwi:
Być Sally Brown, czy blondyną, czy Mulatką,
Być Sally Brown i upinać włosy w kok,
By na mych piersiach udach i pośladkach
Każdy z was choć raz zawiesił wzrok.
Być Sally Brown - heroiną kubryków,
By ze mną właśnie każdy chętnie legł,
Każdy, z wyjątkiem Mechaników,
Oni niech dalej do spółki męczą Meg.
              To Sally Brown, raz blondyna, raz Mulatka,...
Bo Mechanicy, bo Mechanicy,
Bo Mechanicy tylko Meg.

 

02. TANGO

sł. Ewa Frieman, muz. Igor Juzow, wykon. STANPO z Radomia

 

Kiedyś był chłopcem, takim ot -                             a

Słodkim jak kompot, albo sok                            E

A dziś w szał uczuć, orgii chęć                            E7

Kobiety wpędza jego wzrok                                          a E7

W portowej knajpie siedząc raz                            a

Przypomniał zapach leśnych traw                            E

Żując homary, siorbiąc rum                                          E7

Pod nosem nucił sobie tak:                                          a A

              To moje tango – w nim szelest palm i słodycz mango                            d a

              Gwar duszny ulic Porto Franco                                                                      E7

              Kobiety, kwiaty, taniec, rum,                                                                                    a A

              Oczy i nogi Paryżanek, dziewiąta fala, gruchot szklanek                            d a

              Zaloty jurnych Afrykanek                                                                                    E7

              I świętokrzyski zapach ziół.                                                                                    A

Wszystko widział, wszędzie był,

Sto razy krypa szła na dno.

Sam nie wie, ile to już mil –

Osaka, Kapsztad, Calao…

Z kieszeni nie wyjmując rąk

W publicznych domów wchodził drzwi –

Skąd wziął się więc ten dziwny żal

Gdy na wiatr krzyczał ile sił:

              To moje tango – w nim szelest palm i słodycz mango…

 

 

03. ODDECH MORZA

sł. Bronisława Ostrowska, muz. tradycyjna irlandzka, wykon. STANPO z Radomia

 

Szeroki, słony oddech morza

Mew dzikich krzyki nad wodami

Serce się z piersi rwie w bezdroża,

Serce jak skrzydło w piersiach gra mi.

Serce – skrzydło w piersiach gra.

 

Serce jak skrzydło w piersiach gra mi,

Mew dzikich krzyki nad wodami,

Słońca z chmur lotnych patrzy zwoja

Serce jak skrzydło w piersiach gra mi,

Serce – skrzydło w piersiach gra.

 

Serce jak skrzydło w piersiach gra mi,

Znasz miłość? Miłość, duszo ma.

Czy snów cię bezdnie kołysały?

Dyszą zielone wodne wały,

Serce – skrzydło w piersiach gra.

 

Dyszą zielone wodne wały,

Serce się z piersi rwie w bezdroża.

Czy znów cię bezdnie kołysały?

Szeroki, słony oddech morza.

Serce – skrzydło w piersiach gra.

 

04. POCIĄG

sł. M. Brodziński, muz. i wykon. Tomasz Lewandowski

 

Kiedy wieczorem przychodzę na dworzec                                          G C G

I patrzę w linie wydłużone szyn,                                                        G C G

Widzę w nich splot barw mieniących się jak morze                            D C G

I czuję świata pędzący rytm.                                                                      D C G

              To nic, że pociąg nie jedzie z New Yorku                            C D G

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin