SCENARIUSZ SYTUACJI EDUKACYJNEJ
PROWADZĄCA:
DATA: 14.05.2009
GRUPA: 6 – latki
TEMAT: „Cuda i dziwy” – zabawa z magnesem – prowadzimy doświadczenia i eksperymenty z magnesem,
ZAGADNIENIA PROGRAMOWE:
I.POZNAWANIE I ROZUMIENIE SIEBIE I ŚWIATA:
13-3. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: technicznej poprzez obserwowanie, manipulowanie oraz przekształcanie
przedmiotów lub zmianę ich ułożenia w przestrzeni i czasie.
II.NABYWANIE UMIEJETNOŚCI POPRZEZ DZIAŁANIE:
10. Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
III.ODNAJDYWANIE MIEJSCA W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ, WSPÓLNOCIE:
4. Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań.
IV.BUDOWANIE SYSTEMU WARTOŚCI:
5. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i
rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, szacunku do pracy swojej i
innych.
CELE OGÓLNE:
Ø przybliżanie dzieciom niektórych wiadomości z zakresu przyrody nieożywionej
Ø zapoznanie z właściwościami przyciągania metali przez magnes
Ø budzenie zadowolenia z samodzielnego poznawania otaczającego świata
CELE OPERACYJNE :
DZIECKO UMIE:
Ø słuchać uważnie poleceń nauczyciela
Ø wyjaśnić, jakie przedmioty przyciąga magnes
Ø wyjaśnić zachowanie się magnesów stykających się tymi samymi i różnymi biegunami.
DZIECKO ZNA:
Ø właściwości magnesu
Ø sposoby wykorzystania magnesu w życiu codziennym
DZIECKO POTRAFI:
Ø samodzielnie poznawać otaczający świat
Ø odczytać napis magnes
Ø wyciągać i formułować wnioski wyciągnięte w trakcie doświadczeń
METODY:
- słowna
- oglądowa
- czynna - doświadczenia
FORMY:
- zabawy prowadzone z całą grupą
- zespołowa,
- indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: magnesy różnej wielkości, spinacze biurowe, szpilki, drobne przedmioty przyciągane i nie przyciągane przez magnes, ilustracje różnych przedmiotów, NK, cz.4, s.36, 37
PRZEBIEG:
1. Oglądanie i opowiadanie o sytuacjach przedstawionych na ilustracjach ( chłopiec przybliża magnes do różnych przedmiotów).
- Wypowiedzi dzieci co mogło wydarzyć się później.
2. Pokaz różnego rodzaju magnesów i rozdanie ich dzieciom Tworzenie przez nauczyciela sytuacji przedstawionych na ilustracjach.
3. Zabawa - "Co przyciąga magnes." - Dzieci z magnesami rozchodzą się po sali i sprawdzają do jakich przedmiotów magnes się przykleja. Sprawdzanie, czy dzieci miały racje w swoich przypuszczeniach.
4. Zapoznanie z zapisem graficznym słowa magnes
- podział słowa na sylaby - podział słowa na głoski
- czytanie 5. Zabawa - "Tańczące szpileczki" - Na kartce papieru dzieci umieszczają szpileczki - Magnes umieszczamy pod kartką - Dzieci przesuwają kartką ze szpilkami po magnesie i obserwują co się dzieje ze szpilkami 6. Zabawy - "Czy można znaleźć igłę w stogu siana" - "Czy można znaleźć igłę w brudnej wodzie." 7. Zabawa - "Podziel przedmioty przyciągane i nie przyciągane przez magnes" - Dzieci dostają tacki z różnymi drobnymi przedmiotami. Przy pomocy magnesu dzielą je na dwie grupy
- Wypowiedzi dzieci, w jakich innych sytuacjach dnia codziennego można wykorzystać magnesy11. Zapoznanie ze zjawiskiem elektro-statyczności - Pocieramy linijkę kawałkiem wełny - Zbliżamy linijkę do drobnych kawałków bibuły - Dzieci obserwują, co się będzie działo - Wyjaśnienie zjawiska elektro-statyczności 12. Podsumowanie zajęcia - Co możemy powiedzieć o magnesie?
- Zwrócenie uwagi na zachowanie się magnesów zbliżanych do siebie tymi samymi i przeciwnymi biegunami. Wyciąganie wniosków.
13. Zakończenie zajęcia
Mamla