PROPOZYCJE ĆWICZEŃ DLA DZIECI MAJĄCYCH TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU
Nauka czytania i pisania jest sztuką trudną, skomplikowaną, wymagającą długofalowych ćwiczeń oraz pełnej mobilizacji sił dziecka . Na szczególne trudności w opanowaniu czytania i pisania napotykają dzieci mające różnorodne fragmentaryczne zaburzenia rozwoju zwłaszcza w obrębie korowej części analizatorów.
U tych dzieci obserwuje się występowanie objawów nerwowości, nadwrażliwości, stanów lękowych, trudności skupienia uwagi, niepokój ruchowy itp.
Zadaniem nauczyciela jest szybkie rozpoznawanie dzieci nie radzących sobie z czytaniem, ustalenie przyczyn (jeśli to możliwe) oraz sposobów pomocy zarówno zarówno pracy dydaktyczno-wychowawczej jak też podczas zajęć na wszystkich lekcjach. Wczesne wykrycie tych trudności stwarza szanse możliwie szybkiego wyrównania braków.
Zastosowanie ćwiczeń w atrakcyjnej formie uczyni dla nich naukę przyjemniejszą i dającą większe efekty.
Proponuję zatem zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, a także na lekcjach.
1. Wstaw brakującą taką samą literę i odczytaj zdania.
Ola obiera owoce.
_ rysia _armi _ury.
_iotruś _isze _iórem.
_enek _nalazł _apałki.
_anda _idziała _arszawę.
_asia _upuje _alafiora.
_ola _e _ajko.
_azik _upił _otka.
_ujek _aży _arzywa.
_asia _awi _artka.
_iesia _ozi _ojtka.
2. Przeczytaj wyrazy. Podkreśl literę, którą się różnią te wyrazy.
kosa – rosa woda − soda
bilet − balet
woda − soda Jola − Tola
beczka − teczka
sobota − robota
kufer − kuter rzepa − rzeka
chata − szata
tama − tara
huta − nuta
rogi − nogi
kora − nora
hak − mak
praca − płaca
pałac − pajac
nagroda − zagroda
słoik − słoiki
szyja − czyja
żyła − żuła
3. Przeczytaj wyrazy:
autobus − autobusy
tulipan − tulipany
list − listy
mlecz − mlecze
piórnik − piórniki
goździk − goździki
słoń – słońce
kotlet - warkot
Kraków - traktor
4. Utwórz nowe wyrazy z liter:
stolarz – stołek
stoper - stopa
krokodyl − krokodyle
stolica − stolnica
mazak − mazaki
świecznik− świeczniki
koń - końce
parawan – parasol
wnuczek - pączek
k,o, t, l, e, t − kot, kotek, tok, lok, to, lek,…
c, e, b, u, l, a − cel, Cela, bal, bale, brla, ul, Ula, cela, lub, ………
z, e, g, a, r, e, k − rak, kra, zegar, gar, gaz, gra, Grek, era, ……………………
k, w, i, a, t, e, k − kwiat, kwit, kwitek, wikt, kat, teka, kwik, tak, kwa, ………
k, a, p, u, s, t, a − pusta, kapa, pasta, ta, kap, kusa, kasa, pas, pustak, tak, kat, usta, kuta, upust, ………
p, a, r, a, s, o, l, k, a − para, pas, pora, paka, rasa, rosa, ropa, rak, rok, sala, sok, kos, los, las, laska, kasa, kosa, klasa, por, polka, rolka, lok, lak, karp, kopa, kapa, kora, kara, kolka, prasa …………………..
5. Odczytaj wyrazy sylabami:
pa − ra− sol sa − mo − chód
pod − ręcz − nik sprzą − ta − czka
sa − mo− lot wczo − raj − szy
ko − ra − le zwy − czaj − nie
pió − ro − pusz ko − le − jarz
sa − mo − rząd przy − go − da
6. Ponumeruj wyrazy – rozwiązania zagadek, zgodnie z numerami zagadek.
Zagadki Wyrazy
1. Ma białą korę. dźwig
2. Płynie, wije się, dzwonek
3. Wzywa na lekcję. rzeczka
4. Jest niezbędny na budowie. brzoza
5. Kiedyś były kryte słomą. dzban
6. Potrzebny do malowania. deszcz
7. Dzwoni o szyby. pędzel
8. Wkładasz na głowę. mysz
9. Dopóty wodę nosi, dopóki się ucho nie urwie. dachy
10. Ucieka przed kotem czapka
7. Odszukaj ukryte wyrazy i podkreśl je. Przeczytaj wyrazy ukryte i całe wyrazy.
dachówka deszczówka
gorączka kosztowny
koszykówka wschodzić
poprzeczka schronisko
wczasy uroczystość
zachód sznurowadło
budzik wschodzić
tydzień krzyżówka
8. Czytaj głośno i wyraźnie.
Brzo
za ma
bia łą
ko rę.
To ma wo
mek czer ną
...
Agniecha.89