projekt ekologiczny - Las mojej małej ojczyzny.doc

(45 KB) Pobierz
Projekt ekologiczny

Projekt ekologiczny

 

„ Las mojej małej ojczyzny”

 

 

 

 

      Projekt zostanie zrealizowany w Zespole Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Hańsku.

 

Termin rozpoczęcia : 14.04.2006r.

Termin zakończenia : 22.04.2006r.

 

Projekt dotyczy:

 

- obchodów Dnia Ziemi,

- realizacji zadania „ Szkolna ostoja przyrody” w ramach Konkursu Szkolnego – Parki                 Narodowe skarbem naszej małej ojczyzny.

 

   Prezentacja podjętych działań odbędzie się na uroczystości szkolnej z okazji  Dnia Ziemi     22.04.2006roku.

 

Zostaną zastosowane następujące formy pracy:

 

- indywidualna

- grupowa

- zespołowa (klasowa).

 

Metody pracy:

 

- zajęcia praktyczne

- zajęcia terenowe

- konkursy

- prelekcje

- prezentacje

 

   Zakres projektu : klasy IV – VI, międzyprzedmiotowy.

 

Planowane cele ogólne:

 

- kształcenie postaw proekologicznych,

- dostrzeganie walorów przyrodniczych najbliższego środowiska,

- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za stan przyrody w najbliższym środowisku,

- kształtowanie umiejętności wykrywania w przyrodzie zależności przyczynowo –            skutkowych,

- umiejętność dostrzegania skutków zarówno pozytywnej jak i negatywnej ingerencji człowieka w środowisko.

 

 

 

 

Planowane cele szczegółowe:

 

- poznanie lasu jako środowiska życia,

- uświadomienie zależności między światem roślin i zwierząt,

- poznanie budowy i życia wybranych roślin i zwierząt,

- uświadomienie potrzeby pozyskiwania makulatury,

- poznanie zagrożeń wynikających z zaśmiecania środowiska,

- poznanie zasad zachowania w lesie,

- współdziałanie w organizowaniu prac, integracja klasowa,

- rozwijanie umiejętności współpracy, współdziałania,

- rozwijanie umiejętności prezentowania przygotowanego materiału.

 

Podstawowe źródła informacji:

 

- podręczniki do przyrody kl. IV – VI wyd. Żak,

- atlasy  roślin i zwierząt (dostępne),

- klucze do rozpoznawania roślin (dostępne),

- czasopisma „ Zwierzaki” , „ Poznajemy las”,

- album „ Życie lasu”.

 

Środki dydaktyczne:

 

schematy , plakaty , tablice , plakaty wykonane przez uczniów podczas przygotowań do prezentacji , prace plastyczne.

 

Przydział zadań

 

     Cykl działań zaplanowanych w  ramach projektu jest realizacją  jednego z zadań konkursowych  w ramach Szkolnego Konkursu – Parki Narodowe skarbem naszej małej ojczyzny. W Dniu Ziemi (22.04.2006 r.) las będący przedmiotem projektu, zostanie oznakowany jako „ Szkolna ostoja przyrody”. Założenie ostoi zostanie zgłoszone do Urzędu Gminy.

    Uczniowie będą sprawować opiekę nad ostoją , jak również podjęte zostaną kolejne działania edukacyjne wynikające z zadań konkursowych.

 

 

Zadania do wykonania:

 

1.      Prace wiosenno – porządkowe w ogrodzie szkolnym oraz wokół szkoły.

2.      Zbiórka makulatury.

3.      Sprzątanie lasu.

4.      Wykonanie plakatu do prezentacji.

5.      Konkurs plastyczny

 

 

 

 

.

 

Szczegółowy opis zadań.

 

Zadanie 1. „ Nasze  otoczenie świadczy o nas „ – 14 – 15 .04.2006r.

 

      Uczniowie klas IV – VI wykonują prace wiosenno – porządkowe wokół szkoły i w ogrodzie szkolnym w ramach zajęć z przyrody , techniki i wychowania fizycznego.     Zostaną posadzone drzewka i krzewy oraz wysiane nasiona kwiatów. Uczniowie miejscowi przyniosą potrzebne narzędzia (grabie , szpadle).

 

 

 

 

Zadanie 2. „ Pozyskiwanie surowców wtórnych” .

 

    Zbiórka makulatury trwać będzie od 14.04 do 20.04.2006r. Uczniowie przynoszą makulaturę i gromadzą w klasach. Wychowawcy odnotowują ilość przyniesionej makulatury przez poszczególnych uczniów.

 

Zadanie 3. „ Co robić gdy inni śmiecą” – sprzątanie lasu 20.04.2006r.

 

      Uczniowie z Koła Turystyczno – Ekologicznego zbiorą śmieci w lesie , dokonując ich segregacji. Wykonają plakat przedstawiający zasady segregacji śmieci .

Urząd Gminy dostarczy worki , rękawice oraz zorganizuje wywóz zebranych śmieci.

 

Zadanie 4. „ Las domem roślin i zwierząt” – zajęcia terenowe od 18 - 21.04.2006r.

 

      Tematyka zajęć terenowych z przyrody dla poszczególnych klas( obserwacja, rozpoznawanie , wykonanie zdjęć) :

IV a – drzewa

IV b – ptaki

V a – grzyby

V b – rośliny kwiatowe

VI a – owady

VI b – ssaki

        W ramach godzin wychowawczych uczniowie poszczególnych klas wykonają plakat. Zadanie polega na wyszukaniu informacji , ciekawostek  dotyczących wybranego organizmu leśnego zgodnie z przydzieloną tematyką. Uczniowie ułożą zwrotkę i refren piosenki związaną z tematyką plakatu oraz wytypują pięcio – osobową drużynę do prezentacji.

 

Zadanie 5. „ Las domem roślin i zwierząt” – konkurs plastyczny od 15 - 21.04.2006r.

 

        Na zajęciach z plastyki uczniowie poszczególnych klas wykonają prace plastyczne , zgodnie z przydzieloną tematyką (każdy uczeń inny organizm leśny).

 

Zasady konsultacji

 

       W trakcie realizacji projektu uczniowie mogą przez cały czas konsultować się z nauczycielem prowadzącym projekt w ramach zajęć z przyrody , jak również w innym czasie. Z powierzonych zadań uczniowie muszą wywiązać się w wyznaczonym terminie.

 

Podsumowanie i prezentacja

 

     Podsumowanie podjętych działań  , prezentacja wykonanego plakatu przez poszczególne klasy ( zad.4.) odbędzie się 22.04.2006r. podczas obchodów Dnia Ziemi na forum szkoły. Czas prezentacji 10 min , grupy losują kolejność.

 

 

Kryteria oceny plakatu:

- walory informacyjne  0 – 5 pkt.

- walory estetyczno – plastyczne 0 – 3 pkt.

- sposób prezentacji – 0 – 5 pkt.

- treść i wykonanie piosenki  0 – 3 pkt.

 

       Podsumowanie konkursu plastycznego (zad.5). Każda klasa zorganizuje wystawę wykonanych prac plastycznych (na hali gimnastycznej 21.04.2006r). W dniu obchodów Dnia Ziemi komisja konkursowa wybierze najlepsze prace z każdej klasy.

 

      Za przedstawienie  pozostałych zadań odpowiedzialni są członkowie Koła Turystyczno – Ekologicznego (zad.1,2,3) , wykonają plakaty oraz dokonają prezentacji.

 

Nagrody: upominki rzeczowe , dyplomy , wycieczka do Poleskiego Parku Narodowego.

 

    Najaktywniejsi uczniowie otrzymają oceny z przyrody, plastyki i muzyki.

 

Rezultaty projektu

 

- podniesienie estetyki najbliższego otoczenia,

- docenienie znaczenia lasów,

- likwidacja dzikich wysypisk śmieci w lasach,

- wzrost świadomości ekologicznej uczniów i mieszkańców miejscowości,

- wykorzystanie surowców wtórnych – pozyskiwanie funduszy na działania ekologiczne.

 

Ewaluacja projektu

 

     Po zakończeniu realizacji projektu wychowawcy klas przeprowadzą ankietę ewaluacyjną (21.04.2006r.).

 

W czasie realizacji projektu odbędą się spotkania z :

 

- leśnikiem – tematyka „Stan lasów i gospodarka leśna”

- myśliwym – tematyka „Polować nie znaczy tylko zabijać”

- pracownikiem Poleskiego Parku Narodowego – tematyka „Znaczenie lasów w przyrodzie”.

 

 

 

 

Opracowała mgr Teresa Maśluch

nl-ka przyrody Szkoła Podstawowa w Hańsku

Opracowała

mgr Teresa Maśluch ( nauczycielka przyrody) Szkoła Podstawowa w Hańsku

 

 

 

„Ankieta ewaluacyjna”

po realizacji projektu edukacyjnego „Las mojej małej ojczyzny”

 

 

1.     Czy brałeś/aś aktywny udział w projekcie „ Las mojej  małej ojczyzny”

TAK            NIE

 

W jakim zadaniu?...........................................................................

 

Co robiłeś/aś?     .............................................................................

 

2.     Czy wiesz jaki był cel projektu?

TAK              NIE

 

3.     Co podobało ci się w całym projekcie?

............................................................................................................

 

4.     Co nie podobało ci się w projekcie?

...........................................................................................................

 

5.     Co zmieniłbyś/zmieniłabyś w sposobie realizacji projektu?

...........................................................................................................

 

6.     Czy chciałbyś uczestniczyć w podobnych projektach?

TAK                    NIE

 

        Dlaczego?......................................................................................

 

 

7.     Co zrobiłeś w trakcie trwania projektu , aby polepszyć stan środowiska?

...........................................................................................................

 

8.     Jak zachowujesz się,  gdy inni śmiecą?

...........................................................................................................       

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin