Psychologia301108.docx

(26 KB) Pobierz
Psychologia – wykłady R1z 30.11.2008

Psychologia – wykłady R1z 30.11.2008

 

30.11.2008 – wykład 2

Fizjologiczne mechanizmy psychologii.

Najważniejsze są dwa układy: nerwowy i hormonalny.

Układ nerwowy:

- odbiera informacje ze środowiska zewnętrznego i od nas samych,

- przekazuje informacje,

- przetwarza informacje.

 

Receptory:

a)      Wewnętrzne, które informują nas o bodźcach wysyłanych przez nasz organizm

b)      Relacyjne, które odbierają informacje ze świata zewnętrznego oraz informacje o czynnościach jakie podejmujemy pod wpływem tych bodźców:

- receptory podstawy ciała    – informują o zmianach pozycji ciała i stanie narządów zaangażowanych  w wykonywanie czynności

- receptory kontaktowe – odbierają informacje będąc w bezpośrednim kontakcie organizmu ze środowiskiem oraz o charakterze tego kontaktu

- receptory zdalne  (telereceptory) – odbierają informację ze środowiska gdy nie dochodzi do bezpośredniego kontaktu (wzrok, słuch, dźwięk)

- eksteroreceptory – są to receptory odbierające wrażenia

 

Procesy poznawcze:

1.      Wrażenia

Proste pojedyncze wrażenia to proste pojedyncze informacje dochodzące do naszych receptorów i odbierane przez te receptory. Wrażenie jest pojedynczą cechą przedmiotu, która zostaje odzwierciedlona w świadomości człowieka.

Absolutny próg wrażeniajest to minimalna wielkość energii stanowiąca bodziec, który można odebrać receptorem.

Zjawisko adaptacji zmysłowej – polega na przystosowaniu się receptorów do bodźców długotrwale na nie działających.

Czułość – zdolność do odczuwania nawet niewielkich różnic pomiędzy natężeniem poszczególnych bodźców.

Postać wrażeń:

- obrazy: barwa, dźwięk, smak, zapach, wrażenie ruchu i położenia. Obraz związany jest z równowagą, z wrażeniami ustrojowymi, temperatury czy bólu

 

 

- przeżycia emocjonalne:

1. przyjemność

2. przykrość

3. napięcie

4. ulga

5. strach

6. złość

              - wrażenia są zawsze subiektywne.

 

2.      Spostrzeżenia

Spostrzeżenie jest odzwierciedleniem świadomości człowieka, przedmiotów zdarzeń lub stanów rzeczy jako całości. Postacie przyjmujące wrażenia, będziemy mieć obrazy czyli pewne sekwencje o określonym kształcie przestrzennym i czasowym.

Emocje towarzyszące spostrzeżeniom: miłość, nienawiść, ciekawość, nuda, akceptacja, awersja.

Podział spostrzeżeń ze względu na ilość bodźców:

a)      monosensoryczne – dokonywane jednym receptorem

b)      polisensoryczne – dokonywane kilkoma receptorami.

 

Podział spostrzeżeń ze względu na przedmiot spostrzeżeń:

a)      spostrzeżenie materialnych przedmiotów

b)      spostrzeżenie przestrzeni i stosunków przestrzennych pomiędzy przedmiotami

c)      spostrzeżenia czasu i stosunków czasowych między przedmiotami i zjawiskami

d)      spostrzeżenia ruchów istot i przedmiotów oraz ruchów własnego ciała

Czynniki wpływające na spostrzeganie

a)      rzeczy o największych rozmiarach

b)      rzeczy o największej intensywności

c)      rzeczy najczęściej się powtarzające

d)      rzeczy najbardziej żywe ze względu na swój kształt, kontrastowość lub barwę

e)      rzeczy występujące wcześniej

 

Czynność spostrzeganie: to złożony układ procesów dzięki któremu powstaje u człowieka subiektywny obraz rzeczywistości zwany spostrzeżeniem. Procesy spostrzegania przebiegają na dwóch poziomach:

a)      poziom czuciowo – ruchowy (sensoryczno – motoryczny) – wynikiem procesu spostrzegania jest wyodrębnienie się w polu postrzeżeniowym „figur” tzn. całości przestrzenno – czasowych.

b)      Poziom znaczeniowo - czynnościowy (semantyczno operacyjny) – spostrzegamy przedmioty (ludzi, zwierzęta itp.) i znaki (gesty, wypowiedzi ustne, pismo)

 

3.      Uwaga

Uwaga - jest to mechanizm redukcji nadmiaru informacji dzięki któremu spostrzegamy tylko część bodźców docierających do organów zmysłów. Przypominamy tylko część informacji zakodowanych w pamięci, uruchamiamy tylko jeden z wielu procesów myślenia i wykonujemy tylko jedną z wielu możliwych do wykonania reakcji.

Rodzaje uwagi:

a)      uwaga mimowolna (nieświadoma) – u podstaw tej uwagi leży wrodzony odruch orjętacyjny. Jest nie podporządkowana woli a elementy środowiska zewnętrznego skupiają na sobie tą uwagę dzięki szczególnej organizacji pola percepcyjnego

b)      uwaga dowolna (świadoma) – zależy od jednostki oraz jej motywacji, jest kształtowana za życia człowieka.

Cechy uwagi:

a)      zakres – liczba obiektów objętych uwagą

b)      natężenie i trwałość (siła i intensywność) – zdolność do skupiania uwagi na danym obiekcie przez dłuższy czas

c)      podzielność i przerzutność – podzielność to zdolność do skupiania uwagi jednocześnie na kilku obiektach lub czynnościach. Przerzutność to zdolność do szybkiego skupiania uwagi i przenoszenia jej z jednego obiektu na drugi

Funkcje uwagi:

a)      selektywność – jest to zdolność do wyboru jednego bodźca, źródła stymulacji lub ciągu myśli kosztem innych

b)      czujność – zdolność do długotrwałego oczekiwania na pojawienie się ściśle określonego bodźca zwanego sygnałem i ignorowanie pozostałych bodźców zwanych szumem

c)      przeszukiwanie – jest to aktywny proces polegający na badaniu pola percepcyjnego w celu wykrycia obiektów spełniających założone kryterium

d)      kontrola czynności jednoczesnych – jest to „obdarzanie uwagą” kilku czynności w tym samym czasie

Pole uwagi jest zawsze szersze od pola świadomości.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin