35.pdf
(
885 KB
)
Pobierz
24
www.mateusz.pl/ligamm
Rok IX nr 1 (35) 2001
Koszt egz.: 2,5 z³
W³odzimierz Fija³kowski
Scalony program
edukacji ekologicznej
zia³alnoæ lekarza w dziedzi-
nie rozrodczoci oscyluje po-
miêdzy ochron¹ zdrowia
i jego niszczeniem. Ogromna wiêk-
szoæ ginekologów zalecaj¹cych anty-
koncepcjê nie dostrzega sensu i zna-
czenia metod objêtych programem
naturalnego planowania rodziny. Me-
tody te traktuj¹ jako antykoncepcjê
naturaln¹, skwapliwie podkrelaj¹c
ich rzekom¹ nieskutecznoæ mimo ist-
nienia statystyk przedstawiaj¹cych
wysok¹ efektywnoæ metod rozpozna-
wania cyklicznej p³odnoci pod warun-
kiem, ¿e s¹ one znane u¿ytkownikom.
Zasiêg ekologicznych zniszczeñ
zatoczy³ tak szeroki kr¹g, ¿e nie-
odzowny staje siê zwrot w kierunku
pog³êbienia wiadomoci ekologicz-
nej ca³ego spo³eczeñstwa. Szczegól-
ne miejsce przypada tu szkolnictwu
w zakresie przedmiotu nauczania do-
tycz¹cego przygotowania do ¿ycia w
rodzinie oraz objêcie zwiêkszon¹
opiek¹ osób sposobi¹cych siê do za-
warcia zwi¹zku ma³¿eñskiego.
Rozwi¹zania po³owiczne, daj¹ce
wiêcej zielonego wiat³a dla progra-
mu naturalnego planowania rodziny,
nie s¹ na miarê prze³omu stuleci.
Wiek XXI musi byæ wiekiem reali-
zacji scalonego programu prokreacji
ekologicznej. Jego wprowadzenie
by³oby konkretn¹ form¹ wcielenia w
¿ycie postulatu promocji zdrowia
wysuniêtego przez wiatow¹ Orga-
nizacjê Zdrowia. Mo¿na go uj¹æ
w 12 punktach:
1. Promocja czystoci jako stylu
¿ycia wyra¿aj¹cego siê aktywnoci¹ w
przetwarzaniu elementarnych przeja-
wów dynamiki p³ciowej, aby nadaæ im
w³aciwy wyraz. Wstydliwoæ, bêd¹-
ca naturaln¹ os³on¹ sfery intymnej,
tworzy odpowiedni klimat w przebie-
gu procesu dojrzewania, sprzyja za-
chowaniu fizycznego dystansu.
2. Ukazywanie dziewictwa jako
stanu warunkuj¹cego twórczy dialog
obu p³ci. Dialog ten umo¿liwia stosow-
ne ukierunkowanie aktywnoci na eta-
pie dojrzewania i przygotowuje do
odpowiedzialnego podjêcia funkcji
prokreacyjnej w przysz³oci, zgodnie
z wymogami ekologii.
3. Wychowanie do integracji sek-
sualnej. W p³aszczynie poziomej in-
tegracja obejmuje ci¹¿enie p³ci ku so-
bie oraz p³odnoæ jako elementy
nieroz³¹czne. W p³aszczynie piono-
wej chodzi o scalenie tego, co ciele-
sne, z tym, co duchowe.
4. Realizowanie zalecenia wiato-
wej Organizacji Zdrowia w dziedzinie
naturalnego planowania rodziny: Na-
uczanie metod rozpoznawania p³odno-
ci powinno byæ w³¹czone we wszyst-
kie programy zwi¹zane ze zdrowiem i
wychowaniem, przeznaczone dla m³o-
dzie¿y i doros³ych, profesjonalistów i
nieprofesjonalistów, s³u¿by zdrowia
(1987, punkt 15). W Polsce zadanie to
podejmuj¹: Duszpasterstwo Rodzin,
Liga Ma³¿eñstwo Ma³¿eñstwu, Insty-
tut Rötzera oraz Polskie Stowarzysze-
nie Nauczycieli Naturalnego Planowa-
nia Rodziny.
5. Profilaktyka prekoncepcyjna ma
za zadanie przygotowanie potencjal-
nych rodziców do poczêcia dziecka
w warunkach sprzyjaj¹cych jego
zdrowiu.
6. Ochrona ci¹¿y pozostaje z natu-
ry w nieod³¹cznym zwi¹zku z ochro-
n¹ dziecka, tote¿ nie ma tu miejsca na
jej wspó³istnienie z aborcj¹.
Dokoñczenie na s. 3
ISSN 1234 8112
D
C
YKLE
Regu³a Rötzera
interpretuj¹c w ten sposób zamieszczo-
n¹ poni¿ej kartê obseracji typowego
cyklu:
- najpierw numerujemy wstecznie
szeæ temperatur, rozpoczynaj¹c od
ostatniej przed wzrostem (dni 10-15),
- prowadzimy liniê przez najwy¿sze z
nich i w ten sposób otrzymujemy po-
ziom ni¿szy, który bêdzie punktem
wyjcia do wskazania wzrostu (36,45),
- zaznaczamy dzieñ szczytu luzu
(ostatni dzieñ wystêpowania luzu bar-
dziej p³odnego typu: rozci¹gliwy,
przejrzysty, podobny do bia³ka kurze-
go jaja lub odczucie mokroci tutaj
dzieñ 15),
- zakrelamy trzy przypadaj¹ce ju¿ po
dniu szczytu temperatury wy¿sze od
poziomu ni¿szego (dni 16, 17, 18)
jeli ostatnia z nich znajduje siê co naj-
mniej dwie kreski nad poziomem ni¿-
szym, wieczorem tego dnia rozpoczy-
na siê faza III (dzieñ 18),
Jeli trzecia temperatura nie
osi¹ga³aby wymaganego poziomu,
nale¿y odczekaæ do czwartego wy-
¿szego pomiaru, który ju¿ nie musi
koniecznie znajdowaæ siê na poziomie
wy¿szym.
Wa¿ne jest, by pamiêtaæ o tym, ¿eby
wszystkie wy¿sze temperatury przypa-
da³y ju¿ po dniu szczytu je¿eli na
przyk³ad wzrost temperatury nast¹pi³-
by jeszcze przed dniem szczytu, to na-
le¿y obrysowaæ dopiero trzy tempera-
tury przypadaj¹ce po szczycie.q
ustriacki lekarz, doktor Josef
Rötzer, jest niew¹tpliwie jed-
nym z najwiêkszych autoryte-
tów medycznych w dziedzinie badañ
nad metodami naturalnego planowania
rodziny - mo¿na go uznaæ w³aciwie
za twórcê metody objawowo ter-
micznej, czyli ³¹cz¹cej obserwacjê
temperatury i innych objawów (luz,
ból owulacyjny, po³o¿enie szyjki ma-
cicy). Pocz¹tki jego zainteresowania
tym zagadnieniem siêgaj¹ 1951 roku,
a swoj¹ pierwsz¹ prezentacjê metody
objawowo termicznej (opart¹, co
warto raz jeszcze podkreliæ, nie tyl-
ko na w³asnych badaniach, lecz tak¿e
na obserwacjach prowadzonych przez
¿onê) dr Rötzer opublikowa³ w roku
1965. W 1994 roku wydawnictwo
Hlondianum wyda³o jego ksi¹¿kê:
Naturalna regulacja poczêæ. Dro-
ga wspó³odpowiedzialnoci, w
Polsce od kilku lat dzia³a te¿ Insty-
tut Naturalnego Planowania Rodzi-
ny wg metody J. Rötzera z siedzib¹
w Warszawie, kierowany przez dr
El¿bietê Wójcik.
Liga Ma³¿eñstwo Ma³¿eñstwu
przejê³a wiele elementów metody
Rötzera, jest on tak¿e cz³onkiem Rady
Medycznej The Couple to Couple Le-
ague naszej organizacji macierzystej.
Ze wzglêdu na przejrzystoæ i po-
twierdzon¹ wieloletnimi badaniami
pewnoæ, chcielibymy przybli¿yæ
naszym czytelnikom opracowan¹
przez doktora Rötzera regu³ê dla wy-
znaczania pocz¹tku fazy niep³odnoci
po jajeczkowaniu. Bêdziemy pos³ugi-
waæ siê przy tym znanymi ju¿ termi-
nami, takimi jak:
- faza III - okres niep³odnoci poowu-
lacyjnej
- szóstka przedwzrostowa - ostatnie
szeæ dni przed poowulacyjnym wzro-
stem temperatury
- poziom ni¿szy - linia przeprowadzo-
na przez najwy¿sze temperatury szóst-
ki przedwzrostowej
- poziom wy¿szy - linia po³o¿ona
0,2 °C (dwie kreski) nad poziomem
ni¿szym
- dzieñ szczytu - ostatni dzieñ ze lu-
zem bardziej p³odnego typu przed roz-
poczêciem wysychania.
Interpretacja
Wed³ug regu³y opracowanej przez
Rötzera faza III rozpoczyna siê wie-
czorem trzeciego dnia wy¿szej tem-
peratury, jeli:
- wszystkie trzy wy¿sze temperatu-
ry przypadaj¹ ju¿ po dniu szczytu
luzu,
- ostatnia z tych trzech temperatur
znajduje siê co najmniej dwie kre-
ski powy¿ej poziomu ni¿szego.
Przeledmy teraz kolejne kroki,
Maciej Tabor
Jeli macie Pañstwo
karty, z których inter-
pretacj¹ nie umiecie
sobie poradziæ, przy-
lijcie je do nas - spró-
bujemy je wyjaniæ, a
ich omówienie na ³a-
mach Fundamentów
Rodziny pomo¿e in-
nym; zyskamy w ten
sposób tak¿e po¿y-
teczny materia³ ba-
dawczy. Oczywicie
zapewniamy dyskre-
cjê i anonimowoæ.
2
Fundamenty Rodziny
nr 1(35)/2001
A
M
EDIA
Edukacja ekologiczna,
dokoñczenie ze s. 1
Dzieci, media
i przemoc
7. Pedagogika prenatalna jest realizo-
wana g³ównie przez uwiadomionych
rodziców w szkole rodzenia. Obejmuje
oddzia³ywania wychowawcze wobec
dziecka w okresie jego wewn¹trzmacicz-
nego rozwoju. Polska nale¿y do Miêdzy-
narodowego Towarzystwa Pedagogiki
Prenatalnej.
8. Zharmonizowane rodzicielstwo sta-
nowi wk³ad szko³y rodzenia w utrwala-
niu siê nowego modelu rodziny. Ma³¿on-
kowie razem wyra¿aj¹ zamiar poczêcia
dziecka, razem prowadz¹ z nim dialogi,
uprawiaj¹ pedagogikê prenataln¹, razem
przygotowuj¹ siê do odbycia naturalne-
go porodu, razem rodz¹ (m¹¿ wspiera
¿onê), w karmieniu piersi¹ m¹¿ wspó³-
pracuje z ¿on¹, razem podejmuj¹ czyn-
noci pielêgnacyjne i opiekuñcze nad
dzieckiem.
9. Przysposobienie do naturalnego
porodu obojga ma³¿onków stanowi g³ów-
ne zadanie szko³y rodzenia. Dziêki temu
poród staje siê wydarzeniem rodzinnym,
a nie procedur¹ zabiegowo operacyjn¹.
10. Przygotowanie do ról rodziciel-
skich umo¿liwia lepsz¹ wspó³pracê ma³-
¿onków, zapewnia kontakt skórny oboj-
ga rodziców z dzieckiem, równowa¿y
oddzia³ywania wychowawcze.
11. Poród naturalny to poród prze-
¿ywany jako zadanie, jako wiadome,
aktywne i sprawne wspó³dzia³anie rodz¹-
cej kobiety i wspieraj¹cego j¹ mê¿czyzny
z si³ami natury, w celu umo¿liwienia dziec-
ku ³agodnego przejcia przez drogi rodne
i miêkkie l¹dowanie na ³onie matki.
12. Ekologiczne karmienie realizowa-
ne zgodnie z wytycznymi zawartymi we
wspólnym owiadczeniu WHO i UNI-
CEF w sprawie ochrony, propagowania
i wspierania karmienia piersi¹ (rok
1989).
Scalony program prokreacji ekolo-
gicznej jawi siê jako nakaz chwili, jako
znak czasu. Jego pilne i konsekwent-
ne wdro¿enie powinno uchroniæ ludz-
koæ przed katastrof¹ ekologiczn¹ w
dziedzinie rozrodczoci, zmieniæ kie-
runek cywilizacji: od kultury mierci
do kultury ¿ycia.
W³odzimierz Fija³kowski
adania wp³ywu mediów na
dzieci sygnalizuj¹ trzy g³ów-
ne problemy: dzieci staj¹ siê
bardziej agresywne i czêciej stosuj¹
agresjê dla rozwi¹zania sytuacji kon-
fliktowych, zatracaj¹ wra¿liwoæ na
przemoc i wykazuj¹ brak wspó³czucia
dla jej ofiar, maj¹ wiêksze tendencje
do negatywnego postrzegania rzeczy-
wistoci - nabieraj¹ przekonania, ¿e
wiat jest z³y i straszny. Takie zmiany
zauwa¿ono u najm³odszych nie tylko
w USA i Europie Zachodniej, ale i u
polskich dzieci, o czym przekonuj¹
prowadzone od kilku lat obserwacje
psychologów Katolickiego Uniwersy-
tetu Lubelskiego.
- Nasze badania nie pozostawiaj¹
w¹tpliwoci, ¿e agresywne gry kom-
puterowe s¹ niebezpieczne dla psychi-
ki dzieci. Wprawdzie agresja nabywa-
na jest w sposób symulowany,
niemniej nierealne staje siê u nich od-
dzielenie wiata wirtualnego od rze-
czywistego - twierdzi prof. Maria
Braun-Ga³kowska z Katedry Psycho-
logii Wychowawczej i Rodziny KUL.
Tak jest przynajmniej u tych dzieci,
które przy grach komputerowych spê-
dzaj¹ doæ du¿o czasu - a¿ 30 godzin
tygodniowo.
Naukowcy z Uniwersytetu Stanfor-
da w Kaliforni (USA) postanowili zba-
daæ, czy ograniczenie czasu spêdzane-
go przez dzieci na ogl¹daniu telewizji,
filmów wideo oraz przy grach kom-
puterowych zaowocuje zmniejszeniem
poziomu agresji. Badaniem objêto
uczniów trzecich i czwartych klas
dwóch szkó³ podstawowych oraz ich
rodziców. W jednej z tych szkó³ prze-
prowadzono specjalny cykl lekcji po-
wiêconych ograniczaniu korzystania
z mediów (druga szko³a stanowi³a gru-
pê kontroln¹). Nastêpnie zadaniem
dzieci by³o ca³kowite zaprzestanie
ogl¹dania telewizji, wideo oraz grania
na komputerze przez 10 dni (uda³o siê
to w pe³ni 67% uczniów, czêciowo:
90%) póniej za ograniczenie kontak-
tu ze wspomnianymi mediami do 7
godzin tygodniowo (uda³o siê to 55%
uczniów uczestnicz¹cych w ekspery-
mencie).
Okaza³o siê, ¿e ju¿ samo ogranicze-
nie kontaktu z telewizj¹ i grami kom-
puterowymi spowodowa³o zmniejsze-
nie iloci zachowañ agresywnych w
stosunku do rówieników i os³abienie
agresji s³ownej. Autorzy badañ zauwa-
¿aj¹, ¿e media stanowi¹ tylko jeden z
licznych elementów warunkuj¹cych
takie zachowania, a poza tym ekspe-
ryment nie koncentrowa³ siê na wy-
eliminowaniu jedynie programów uka-
zuj¹cych przemoc, okazalo siê zatem,
¿e negatywny wp³yw ma samo po-
wiêcanie zbyt wielu godzin mediom.
- Jest to zrozumia³e, poniewa¿ wtedy
dzieci spêdzaj¹ mniej czasu ze swymi
rówienikami, przez co zatracaj¹ umie-
jêtnoæ w³aciwego z nimi obcowania
- twierdzi prof. Katherine Kaufer Chri-
stofell z Uniwersytetu Northwestern.
- Dzieci powiêcaj¹ce grom prawie
30 godzin tygodniowo do tego stop-
nia uzale¿niaj¹ siê od komputera, ¿e
mo¿na je porównaæ z osobami uzale¿-
nionymi od alkoholu, papierosów czy
narkotyków. Czêciowo odpowiedzial-
ni s¹ za to sami rodzice, którzy wpa-
daj¹ we w³asn¹ pu³apkê. Kupuj¹ dzie-
ciom komputer, by wiêcej czasu
spêdza³y w domu i mniej by³y nara-
¿one na zagro¿enia zewnêtrzne. Po
jakim czasie s¹ zaskoczeni, ¿e staj¹
siê one bardziej agresywne i sprawia-
j¹ wiêksze trudnoci wychowawcze
tak w domu, jak i w szkole. pisze
Zbigniew Wojtasiñski w Rzeczpo-
spolitej. (M.T.)
(Oprac. na podst. Archives of Pediatrics
nad Adolescent Medicine, vol. 155 nr 1/2001
oraz Rzeczpospolita, nr 20/2001. Pe³ny opis
eksperymentu w Internecie: http://archpe-
di.ama-assn.org/issues/current/rfull/
poa00191.html)
Fundamenty Rodziny
nr 1(35)/2001
3
B
M
EDIA
Dzieci i media
Wrogi wiat
W dzieciêcym wiecie
wartoci coraz mniej licz¹ siê
dobroæ, uczciwoæ,
tolerancja, bycie fair.
Najwa¿niejsze staj¹ siê
rywalizacja i sukces. Dzieci
od rana do nocy poddawane
s¹ presji, by jak najwiêcej
mieæ - ostrzegaj¹
psychologowie.
Teraz w³anie taki nastolatek jest
popularny i cieszy siê presti¿em w gru-
pie, a nie dziecko, które jest m¹dre i
zdolne - uwa¿a dr Zubrzycka.
omiolatki, ale nie s¹ jeszcze krytycz-
ne wobec takiego przekazu. Bo jest on
atrakcyjny, wiêc nadal dostarcza wie-
le pozytywnych emocji. Sceptyczny
stosunek do reklamy pojawia siê u na-
stolatków, ale trudno oceniæ, w jakim
stopniu jest prawdziwy, doroli bo-
wiem tak¿e deklaruj¹ czêsto obojêt-
noæ wobec takiego przekazu, a jed-
noczenie mimowolnie mu ulegaj¹.
Jestem tym, co posiadam
Taki styl ¿ycia - nie byæ, a mieæ -
utrwala miêdzy innymi reklama. Pro-
mowany w niej wysoki standard ma-
terialny staje siê wyznacznikiem war-
toci cz³owieka, a konkurencja staje siê
g³ównym mechanizmem kszta³tuj¹-
cym relacje miêdzyludzkie - mówi³a
przed dwoma laty profesor Anna Prze-
c³awska z Uniwersytetu Warszawskie-
go na konferencji Dziecko jako kon-
sument. To reklama sprawia, ¿e
zacieraj¹ siê granice miêdzy przedsiê-
biorczoci¹ a sprytem, wartoci¹ nie jest
praca, a wy³¹cznie efektowny sukces.
Zdaniem profesor Przec³awskiej,
na promowanym w reklamach mode-
lu ¿ycia najszybciej wzoruj¹ siê nasto-
latki, które ze swej natury poszukuj¹
³atwych rozwi¹zañ. W rezultacie od
iloci i jakoci posiadanych rzeczy
materialnych zale¿y pozycja m³odego
cz³owieka w grupie rówieników
Amerykañskie dziecko ogl¹da oko-
³o 20 tys. reklam rocznie, polskie na
razie du¿o mniej - szacuje siê, ¿e w
ci¹gu roku mo¿e obejrzeæ od 6 do 10
tys. spotów Wed³ug niektórych bada-
czy reklama jest dzi najpowszechniej-
sz¹ form¹ inicjacji kulturalnej, która
wypiera tradycyjne bajki. Przez ma³e
dzieci jest zreszt¹ z bajkami mylona.
Tymczasem, wed³ug dr Lucyny Kir-
will z UW takie dzieci nie maj¹ i d³u-
go nie bêd¹ mia³y pojêcia, i¿ g³ównym
celem reklamy jest perswazja, nie ro-
zumiej¹, ¿e pobudza ona w nienatu-
ralny sposób ich potrzeby i motywuje
do kupna. Dla nich reklama jest ró-
d³em wiedzy o wzorach zachowañ i
wartociach. Perswazyjny cel reklamy
zaczynaj¹ rozumieæ dopiero siedmio-
Jeli mnie kochasz,
to kup mi...
Ogl¹danie reklam przez dzieci ma
swoje dobre strony To dziêki spotom
reklamuj¹cym szczoteczki i pasty do
zêbów wzros³a wród nastolatków
wiadomoæ higieny jamy ustnej, a
dziêki reklamom myde³ i p³ynów do
k¹pieli - higieny ca³ego cia³a. Zalew
reklam jogurtów sprawi³, ¿e sta³ siê to
dzi popularny produkt spo¿ywczy.
Psychologowie zwracaj¹ jednak uwa-
gê na przewagê negatywnych skutków
reklam - pokazuj¹ wiat fa³szywych
wartoci, kieruj¹ uwagê dziecka na
zbêdne przedmioty i sugeruj¹, ¿e po-
siadanie rzeczy wiadczy o jego po-
zycji (Olek ma mambê, Marek ma
mambê. Mambê owocow¹ ma ka¿dy
z nas. Mam i ja).
Reklamy kszta³tuj¹ jêzyk dziecka,
a tak¿e z³e nawyki ¿ywieniowe, prze-
konuj¹c na przyk³ad, ¿e czekolada
mo¿e zast¹piæ szklankê mleka, a bato-
nik obiad. Mo¿e te¿ podwa¿yæ pozy-
cjê rodziców, którzy opieraj¹ siê rekla-
mowej perswazji, a nawet wzbudziæ
lêk u dzieci, którym rodzice nie chc¹
kupiæ na przyk³ad cukierków. Bo czy
dziecko nie ma prawa zw¹tpiæ w mi-
³oæ swoich opornych rodziców, je-
li s³yszy w telewizji taki tekst: Jeli
twoje dziecko najbardziej na wiecie
kocha cukierki, a ty najbardziej na
wiecie kochasz swoje dziecko, to kup
mu... (...) Stawka jest wysoka. We-
oje najm³odsze dziecko wy-
chowujê zupe³nie inaczej
ni¿ starszych synów Im po-
kazywa³am wiat, dobre strony ¿ycia,
podsuwa³am wzorce. W przypadku
najm³odszego dziecka skupiam siê na
wyjanianiu, czego nie powinno siê ro-
biæ. T³umaczê: nie wolno wyrywaæ
zwierz¹tkom nó¿ek, nie wolno miaæ
siê z innych itd. Bo w³anie takimi ne-
gatywnymi wzorcami mój syn faszero-
wany jest przez ca³y dzieñ. Korygowa-
nie z³ych stron tego przekazu zabiera
mi tyle czasu, ¿e brak chwil, by mówiæ
mu, jak mo¿na robiæ dobre rzeczy. Ot
tak, po prostu dobre - opowiada dr El¿-
bieta Zubrzycka z Instytutu Psycholo-
gii Uniwersytetu Gdañskiego.
Zmienia siê model wychowania
dzieci, bo dzieci sta³y siê inne. Od rana
do nocy poddawane s¹ presji, by jak
najwiêcej mieæ. Tak mówi te¿ wielu
rodziców, zw³aszcza tych, którzy szyb-
ko wzbogacili siê w ostatnich latach i
dziêki temu zdobyli wysok¹ pozycjê
spo³eczn¹. S¹ dla dzieci najlepszym
dowodem, ¿e liczy siê nie to, co mamy
w g³owie, ale ile w portfelu.
- Dzi gór¹ jest cz³owiek silny i
maj¹cy pieni¹dze. Nonszlancja, cham-
stwo, brak strachu przed nauczyciela-
mi - takie rzeczy spycha³y kiedy m³o-
dego cz³owieka na margines klasy.
4
Fundamenty Rodziny
nr 1(35)/2001
M
M
EDIA
d³ug szacunków Instytutu Rynku We-
wnêtrznego i Konsumpcji zakupy do-
ros³ych klientów realizowane pod
wp³ywem lub przy wspó³udziale dzieci
siêgaj¹ 10 procent wartoci rynku
sprzeda¿ detalicznej. Amerykanie ju¿
trzydzieci lat temu ukuli slogan pod-
sumowuj¹cy takie zjawisko: Na ryn-
ku dzieci s¹ rodzicami dla swoich ro-
dziców.
miêdzy ósmym i dwunastym rokiem
¿ycia, niezale¿nie od p³ci, zw³aszcza
jeli same bywaj¹ bite, gorzej siê ucz¹
i nie s¹ zbyt popularne wród rówie-
ników
Ale - wed³ug profesor Marii Braun-
Ga³kowskiej z Katolickiego Uniwer-
sytetu Lubelskiego - istnieje co gor-
szego od przemocy oferowanej przez
telewizjê. To przemoc, na której opar-
ta jest wiêkszoæ (mówi siê o 80 proc.)
gier komputerowych. Graj¹ce dziecko
nie tylko bowiem ogl¹da agresywne
zachowania i oswaja siê z nimi, ale w
nich aktywnie uczestniczy.
Z badañ przeprowadzonych przez
Katolicki Uniwersytet Lubelski wyni-
ka, ¿e dzieci æwicz¹ce siê w kompute-
rowym zabijaniu (rednio 30 godzin
tygodniowo przed komputerem) ce-
chuj¹ siê wiêksz¹ agresywnoci¹, s³a-
b¹ wra¿liwoci¹ moraln¹, maj¹ zabu-
rzone wiêzi spo³eczne, nastawione s¹
g³ównie na posiadanie przedmiotów i
nie widz¹ w tym nic z³ego. W rezulta-
cie w doros³ym ¿yciu bliskie im bêd¹
zachowania psychopatyczne. Nie zna-
j¹ poczucia empatii, wiêc ³atwiej im
bêdzie krzywdziæ innych, dbaæ bêd¹
przede wszystkim o siebie i siebie bêd¹
ceniæ najbardziej.
Coraz czêciej po gry komputero-
we siêgaj¹ dziewczêta. Wabi¹ je ich
szokuj¹ce reklamówki. Na jednej z
nich sk¹po odziana kobieta (w zasa-
dzie ka¿dy element jej stroju s³u¿y
g³ównie jako przechowalnia nabojów,
luf i podobnych akcesoriów) z prze-
wieszonym karabinem przez ramiê
trzyma w rêku urwan¹ g³owê swojej
przeciwniczki. - Jakimi kobietami bêd¹
w przysz³oci dziewczynki, do których
dzi trafia taki przekaz - pyta³a profe-
sor Braun Ga³kowska na promocji swej
ksi¹¿ki Zabawa w zabijanie.
latków za¿ywaj¹cych rodki uspoka-
jaj¹ce. Badano dzieci z 25 krajów Eu-
ropy oraz Izraela, Kanady i Stanów
Zjednoczonych w latach 1997 -1998.
W kategorii jedenastolatków pol-
skie dzieci uplasowa³y siê na trzecim
miejscu wyprzedzaj¹ je tylko rów-
nolatki z Izraela i Grenlandii. W star-
szych grupach wiekowych (trzynasto-
latki i piêtnastolatki) polscy uczniowie
znaleli siê na czwartym miejscu, bo
wyprzedzi³y je nastolatki z Rosji. Dla-
czego tak siê dzieje? - Ma³e dzieci nie
wytrzymuj¹ tak wielkich obci¹¿eñ, ja-
kimi obarczaj¹ je rodzice, szko³a, oto-
czenie przypuszcza psychoterapeut-
ka Maja Szafran - ich sytuacja
upodabnia siê do presji wywieranej na
m³odych Japoñczyków (japoñskie na-
stolatki nie by³y badane przez WHO),
którzy od dzieciñstwa przygotowywa-
ni s¹ do kariery. I naszym dzieciom
rodzice coraz czêciej wpajaj¹ przeko-
nanie, ¿e musz¹ byæ naj. Podobne
oczekiwanie formu³uj¹ rówienicy, bo
to najlepsi s¹ naj³atwiej przez nich ak-
ceptowani. Najlepsi bêd¹ mieli najlep-
sze perspektywy; najlepsz¹ pracê, naj-
wiêksze pieni¹dze. Wród dzieci, z
którymi pracujê, s¹ i takie, dla których
wielkim problemem jest mocna pi¹t-
ka. To, ¿e nie dosta³y z jakiego przed-
miotu szóstki, staje siê tragedi¹ - mówi
psychoterapeutka.
- Wychowanie nie polega na reali-
zacji planów rodziców, oczekiwaniu,
¿e dziecko wemie udzia³ w wycigu
szczurów i bêdzie najlepsze - podkre-
la Szafran. - Wa¿niejsze jest stymu-
lowanie jego rozwoju i pomaganie mu,
by posz³o w³asn¹ drog¹.
Poza kontrol¹
G³ównym przekazem reklamowym
jest wci¹¿ jeszcze telewizja. Niektó-
rzy obawiaj¹ siê, ¿e du¿o gorsze (bo
pozostaj¹ce praktycznie poza kontro-
l¹ rodziców) skutki mo¿e przy wkrót-
ce reklama w Internecie. Dzi rodzic
zaszokowany reklam¹ rodków anty-
koncepcyjnych w tygodniku Bravo
Girl mo¿e wyperswadowaæ dziesiê-
cioletniej dziewczynce dalsze kupowa-
nie podobnych periodyków A przynaj-
mniej - przegl¹daj¹c takie pisma - ma
wiadomoæ, ¿e takie reklamy siê zda-
rzaj¹. Tymczasem o treci reklamy in-
ternetowej rodzice mog¹ nie wiedzieæ,
bo trafia ona bezporednio do u¿yt-
kownika komputera, na przyk³ad jako
dodatek do bezp³atnej poczty elektro-
nicznej od kole¿anki.
Pod wiêksz¹ kontrol¹ pozostaje te-
lewizyjny przekaz reklamowy. Pod
warunkiem ¿e dziecko ogl¹da telewi-
zjê w obecnoci doros³ych, a to zda-
rza siê coraz rzadziej. Podczas badañ
wp³ywu reklamy na dziecko przepro-
wadzonych wród piêcio- i dziesiêcio-
latków przez dr. Paw³a Kossowskiego
z UW okaza³o siê, ¿e co dziesi¹te ba-
dane dziecko mia³o w³asny telewizor,
a czêæ nawet magnetowid.
Luiza Zalewska
(Rzeczpospolita, nr 127/2000)
Zabawa w zabijanie
Z polskich badañ wynika ¿e do
osiemnastego roku ¿ycia dziecko mo¿e
obejrzeæ oko³o 250 tys. aktów agresji
- Przeprowadzono tysi¹ce badañ i dzi-
siaj ju¿ nie da siê podwa¿yæ wp³ywu
ogl¹danej przemocy na widza - mówi
dr Zubrzycka. U niektórych powodu-
je wzrost agresji. U wszystkich os³a-
bia wra¿liwoæ i hamulce kontroluj¹-
ce agresjê. Najbardziej podatne na
wp³yw ogl¹danej przemocy s¹ dzieci
Nie trzeba byæ najlepszym
Jakie bêd¹ w przysz³oci dziew-
czynki, jeszcze nie wiadomo, ale ju¿
wiemy, ¿e nastoletnie ¿ycie wywo³uje
u m³odych bardzo powa¿ne stresy. Z
opublikowanego w³anie miêdzynaro-
dowego raportu wiatowej Organiza-
cji Zdrowia wynika, ¿e polskie dzieci
znajduj¹ siê w cis³ej czo³ówce nasto-
DRODZY CZYTELNICY
Napiszcie, jak w swoich rodzinach
radzicie sobie z problemem mediów,
jak uczycie dzieci z nich korzystaæ,
czy zauwa¿acie jaki wp³yw telewizji,
filmów i gier komputerowych na
wasze dzieci? Najciekawsze listy
opublikujemy, a sporód ich autorów
wylosujemy jedn¹ osobê, która
otrzyma bezp³atnie szeæ kolejnych
numerów Fundamentów Rodziny.
Fundamenty Rodziny
nr 1(35)/2001
5
Plik z chomika:
RAZEM_PRZEZ_ZYCIE
Inne pliki z tego folderu:
48.pdf
(1923 KB)
47.pdf
(1426 KB)
46.pdf
(1652 KB)
45.pdf
(934 KB)
44.pdf
(1233 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akt małżeński
Antykoncepcja czy NPR
Bliżej siebie
Dialog małżeński
Duchowość małżeńska
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin