w zoo.doc

(48 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna

                                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

                                         

 

                               Opracowanie książki ze Słonecznej Biblioteki

                                                  J. Eggleton  - ,,W ZOO”.

 

Cel ogólny: poznajemy zwierzęta mieszkające w zoo, ich zwyczaje, sposób odżywiania…

 

Temat tygodnia: Kto mieszka w ZOO?

 

Litera tygodnia: H, h

 

Tematy do rozmów z dziećmi:

1. Jakie zwierzęta mieszkają w ogrodach zoologicznych?

2. Czym się odżywiają zwierzęta egzotyczne?

3. Które zwierzęta egzotyczne są groźne? Dlaczego?

4. Opisz wybrane zwierzę egzotyczne

5. Czy niektóre zwierzęta egzotyczne są do siebie podobne? Które?

 

                                 OBSZARY  EDUKACYJNE

 

I  Poznanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja przyrodnicza:

1. Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej zimy:

    chłodno, czasem świeci słońce…

       Cel operacyjny: - dziecko określa zjawiska charakterystyczne dla późnej zimy.

 

 

2. Poznawanie zwierząt egzotycznych, nazwa, charakterystyczny wygląd, zwyczaje, sposób

    poruszania i odżywiania się…

        Cel operacyjny: - dziecko zna i nazywa zwierzęta egzotyczne.

 

 

Działalność matematyczna:

1. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi: pierwszy, drugi…

        Cel operacyjny: - dziecko posługuje się liczebnikami porządkowymi.

 

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:          

1. Uświadamianie konieczności oddychania przez nos w czasie pobytu na dworze (i nie tylko)

    oraz trudności, jakie występują przy oddychaniu, gdy nos jest nieczyszczony.

           Cel operacyjny: - dziecko rozumie, że trzeba oddychać przez nos.

 

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym – doskonalenie mowy komunikatywnej i uczenie się

   dyskutowania.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi powiedzieć:

   - Jakie zwierzęta mieszkają w ogrodach zoologicznych?

   - Czym się odżywiają zwierzęta egzotyczne?

   - Które zwierzęta egzotyczne są groźne? Dlaczego?

   - Opisz wybrane zwierzę egzotyczne

  - Czy niektóre zwierzęta egzotyczne są do siebie podobne? Które?

 

 

 

2.Urodziny litery – H, h

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „ H, h”  rozpoznaje ją

                                 na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

 

 

 

3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas

    czytania książek w kąciku książki. Oglądanie różnych książek – interesowanie się

    książką z treścią. Wyszukiwanie poznanych liter.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki

                                  ze Słonecznej Biblioteki; potrafi wyszukiwać poznane litery

 

 

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Wyszukiwanie cieni zwierząt egzotycznych

            Cel operacyjny: - dziecko łączy obrazki w pary (cień i zwierzę)

 

 

 

 

Program czytania:  (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1. Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i przez chłopców,

    od tyłu, każdej strony przez inne dziecko... samodzielnie lub ze wsparciem nauczycielki

    książki ,,W ZOO”.

               Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę ,,W ZOO

                                             w różny sposób.

 

 

2. Urodziny litery „H, h

              Cel operacyjny: dziecko wie, jak wygląda litera „H, h ”, potrafi ją czytać.

 

 

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia  samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                   napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: małpa, tygrys, słoń

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: krokodyl, hipopotam…samodzielnie

    lub z pomocą nauczycielki. 

 

 

 

 

3.Pisanie litery „H, h ”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „H, h”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „H, h” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

 

                                          

Edukacja zdrowotna:

1. Stosowanie profilaktyki zdrowotnej.

                 Cel operacyjny: - dziecko przyswaja nawyk zasłaniania ust w czasie kaszlu 

                                               i kichania.

 

 

 

II  Nabywanie  umiejętności poprzez działanie

 

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki ,,Cztery słonie”

                Cel operacyjny: - dziecko zna słowa piosenki, potrafi zaśpiewać I zwrotkę.

 

 

 

2. Gra na instrumentach perkusyjnych: tamburin, bębenek

                Cel operacyjny: - dziecko zna instrumenty muzyczne, próbuje na nich grać

 

 

 

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Malujemy zwierzęta egzotyczne

                Cel operacyjny: - dziecko samodzielnie maluje zwierzę.

 

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Małpy i tygrys” – orientacyjno-porządkowa,

                                „Słonie” – element czworakowania.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

 

 

 

III  Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

        Wspólnocie.

 

Edukacja społeczno-moralna:

1. Wspólne zabawy w kącikach zainteresowań – budowanie domów dla zwierząt

     egzotycznych.

                  Cel operacyjny: - dzieci potrafią współdziałać, pomagać dzieciom

                                                niepełnosprawnym podczas zabawy

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Odnoszenie się do dzieci z uczuciem miłości, troskliwości, opiekuńczości, życzliwości…

                  Cel operacyjny: - dziecko poznaje dobro jako wartość.

 

Zabawy:

1.  Zabawa: " Dotyk" - siedzę z dziećmi w kole, dzieci odwrócone do siebie plecami ( bokiem do koła), każde dziecko po kolei dotyka kolegę palcami po plecach, przekazuje sobie wzajemnie dotyk. Dotyk może być podawany do treści jakiegoś wiersza, np.
To jest koń, to jest słoń, to malutka pchełka,
To jest sowa a to krowa - ona taka wielka.
Pada deszcz, potem wiesz, że to już ulewa,
Bo gdy wieje, to się leje i ptak już nie śpiewa.
Gdy jest zimno i jest deszczyk to przechodzi po nas dreszczyk.        (zabawa terapeutyczna)

2.  "W ZOO" - dwie ćwierćnuty i półnuta-porusza się grupa "miśków",  półnuty -"słonie", ósemki -"małpki".

     (zabawa umuzykalniająca)

3.Zabawy konstrukcyjne: - wznoszenie budowli z klocków drewnianych.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozwijać wyobraźnię twórczą.

4.Zabawy tematyczne.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi bawić się zgodnie z innymi dziećmi

5.Zabawa w dowolnie wybranym przez siebie kąciku.

                   Cel operacyjny: - dziecko odkłada zabawki na swoje miejsce.

6.Zabawa dydaktyczna:

        "Jakie zwierze schowałam?” – dziecko rozwija swoją pamięć

7. Zabawa relaksacyjna:

   „Zabawa w bajki” - Dzieci leżą na plecach na podłodze, nogi proste, stopy lekko rozchylone, ręce rozluźnione, wyciągnięte wzdłuż ciała, dłonie stroną wewnętrzną skierowane ku górze, oczy zamknięte (jak przy ćwiczeniu relaksacyjnym). Zadaniem dzieci jest wymyślenie lub wyobrażenie sobie jakiejś bajki. Należy powiedzieć tu dzieciom, aby miały zamkniętą buzię i oddychały tylko noskiem. Ostatnie polecenie nie może być podane w formie nakazu, ani też powtarzane, gdyż przystępując do ćwiczeń oddechowych nie znamy możliwości oddechowych dziecka. W tym przypadku staramy się skupić jego uwagę na myśleniu o czymś przyjemnym (bajce), a zasygnalizowany proces oddychania ma odbywać się poza świadomością koncentracji uwagi na nim. Po zakończeniu ćwiczenia, które nie powinno trwać zbyt długo, dzieci opowiadają swoje bajki.

           Po ćwiczeniu tym - w zależności od zachowania i trudności oddechowych - będziemy wiedzieć, które z ćwiczeń należy powtarzać częściej i jak długo należy pozostać z dziećmi w pozycji leżącej.

 

Załączniki:

-          zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych

-          tekst piosenek

-           

Literatura:

1. J. Eggleton - ,,W ZOO”.

2.K. Wlaźnik- ,,Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

3.U. Smoczyńska-Nachtmann -,,Kalendarz muzyczny w przedszkolu”.

4. ,,ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z podstawą Programową Wych. Przedszk. dla  przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002r., poz18)

                

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin