zabawy_na_kolonie.pdf

(69 KB) Pobierz
Microsoft Word - zabawy_na_kolonie.doc
ZABAWY DLA DU YCH GRUP
NA ZIELONE SZKOŁY, KOLONIE , WOLNE DNI...
Autorki: Gra yna Skawi ska, Joanna Sołkiewicz, Melania Bali ska,
nauczycielki kształcenia zintegrowanego, członkowie Sekcji Kształcenia
Zintegrowanego PSPiA KLANZA koło w Bogatyni
Wszyscy wiemy, e wyjazdy z dzie mi to ciekawa forma sp dzania czasu,
ale tak e sposób na bli sze poznanie naszych podopiecznych, zaobserwowanie
ich „pozaszkolnych” zachowa , relacji mi dzy rówie nikami oraz zintegrowanie
zespołu klasowego. A jak lepiej zespoli grup , jak nie poprzez zabaw ?
Proponujemy wi c trzy pomysły, z których same korzystały my na zielonych
szkołach i koloniach.
„Gra w mie cie” doskonale nadaje si równie do wł czenia jej w plan pracy
wychowawcy klasowego, kiedy ma zamiar realizowa blok tematyczny MOJE
MIASTO.
Poni sze zabawy przeprowadziły my tak e podczas spotkania naszej Sekcji
Kształcenia Zintegrowanego w Karpaczu 28 wrze nia 2001r.
Kole anki nauczycielki bawiły si wy mienicie.
ródła:
„Zabawa w sklep” oraz „Znajd znak” to osobiste wspomnienia Gra yny z
obozów harcerskich. Doskonale pami ta jak si w to bawiła pod okiem
instruktorów. Dzi bardzo cz sto korzysta w pracy zawodowej z pl sów, gier,
szyfrów, które utkwiły jej w pami ci z tamtego okresu oraz czerpie wiedz z
pism harcerskich. Z takiego wła nie pisma pochodzi „Gra w mie cie” :
Zuchowe wie ci nr 2/98.
ZABAWA W SKLEP
Rekwizyty : towar do sklepu ( np. ciekawe prace wykonane przez dzieci ),
waluta „drop” ( muszelki, szyszki, kasztany, kolorowe kółka,
w zale no ci od miejsca i tematu zabawy ), czyste kartki, pisak.
Przygotowanie zabawy : stanowiska z konkurencjami sportowymi, quizami,
zgadywankami.
Przebieg zabawy :
Uczestnicy, przy poszczególnych stanowiskach, zdobywaj „dropy”, za
które mog kupi upatrzony towar. W miar ubywania towaru ze sklepu, jego
cena wzrasta.
Zabawa trwa do wyczerpania towaru w sklepie.
ZABAWA TERENOWA : „ZNAJD ZNAK”
Rekwizyty : 10 kartek z prostymi rysunkami, plansze z 10 pustymi polami, w
ilo ci równej grupom, bior cym udział w zabawie.
Przygotowanie zabawy : prowadz cy zabaw , wcze niej ukrywa kartki z
rysunkami na trasie zabawy. Trasa powinna by
obstawiona przez dorosłe osoby.
Przebieg zabawy:
Grupy 3 – 4. osobowe otrzymuj plansz z pustymi polami i w odst pie
pi ciominutowym wyruszaj na poszukiwanie znaków. Ka dy odnaleziony
obrazek odwzorowuj na pustym polu planszy, a znalezion kartk zostawiaj w
tym samym miejscu.
Na ko cu trasy znajduje si punkt kontrolny, do którego grupy zgłaszaj si
z wykonanym zadaniem.
ZABAWA „ GRA W MIE CIE”
Przygotowuj cy gr powinien wcze niej obej teren . Je eli chce wł czy do
gry kogo z zewn trz ( sprzedawczyni w sklepie, bibliotekark , urz dnika na
poczcie itp.), powinien go uprzedzi .
Gra nie powinna trwa dłu ej ni godzin . Startuj w niej kilkuosobowe
zespoły, a ka demu towarzyszy opiekun – obserwator. Je li odpowiednio
zaplanujemy tras – równocze nie mog biec dwie grupy, z przeciwnych stron.
Grupy otrzymuj zestaw kopert z listami ( koperty otwierane s w kolejnych
punktach).
Przykłady zada :
LIST NR 1
Cze ! Urz dzamy dzi gr po mie cie. Musicie mie oczy i uszy otwarte!
Wasza grupa startuje z numerem ... . Wymy lcie swój okrzyk rozpoznawczy.
Kiedy b dziecie gotowi, krzyknijcie go gło no trzy razy. Pó niej otwórzcie list
nr 2.
LIST NR 2
W budynku szkoły ( w Waszej klasie, w szatni itp. ) s schowane cztery
przedmioty, które musicie znale ( oznaczone s numerem Waszej grupy – tych
z innymi numerami nie zabierajcie). Zasygnalizujcie Waszym okrzykiem, kiedy
znajdziecie wszystko. List nr 3 otrzymacie u Pani.
LIST NR 3
Namalujcie jaki znak na waszych twarzach, po którym mo na b dzie pozna ,
do której grupy nale ycie. Wymy lcie co oryginalnego.
Potem otwórzcie list nr 4.
LIST NR4
Teraz rozpoczyna si wła ciwa gra. Wybierzcie jednego z Was, który b dzie
odpowiedzialny za koperty. Pami tajcie, aby ka dy z grupy przynajmniej raz
otwierał kopert i przeczytał innym zadanie.
Id cie do najbli szych wiateł i tam otwórzcie list nr 5.
LIST NR 5
Czy pami tacie, aby zawsze zatrzyma si przed przej ciem przez jezdni ?
Zosta cie w tym miejscu przez 5 min. Zaobserwujcie, czy wszyscy wła ciwie
przechodz przez jezdni . Jakie bł dy popełniaj ?– zanotujcie na kartce.
Po przej ciu na drug stron mo ecie otworzy list nr 6.
LIST NR 6
Odszukajcie sklep spo ywczy i przyjrzyjcie si wystawie. Jakie towary w
cenie do 1 zł oferuje nam dzisiaj ten sklep? Zapiszcie na kartce .
Otwórzcie list nr 7.
LIST NR 7
W du ym domu towarowym znajd cie propozycj dla uczniów. Mo e to by
reklama, afisz, plakat, stoisko sklepowe.
Po wyj ciu na ulic otwórzcie list nr 8.
LIST NR 8
Id cie na poczt . Dowiedzcie si ile kosztuje znaczek na list zwykły,
polecony, ekspresowy. Jakie s opłaty za nadanie telegramu? Nie wstyd cie si
– przekonajcie pani urz dniczk , aby udzieliła Wam szczegółowych
informacji.
Otwórzcie kopert nr 9.
LIST NR 9
Id cie na osiedle, gdzie nazwy ulic maj co wspólnego z drzewami. Zapiszcie
5 takich nazw.
niej przeczytajcie list nr 10.
LIST NR 10
Znajd cie ko ciół w. Stefana. Id cie na plebani i zapytajcie ksi dza:
- Ile lat ma ko ciół?
- Dlaczego wie a jest drewniana?
- Ile dzieci ochrzczono w tym roku?
Zapiszcie wszystko, a potem otwórzcie list nr 11.
LIST NR 11
Przynie cie z trasy nast puj ce przedmioty:
- cztery ró ne kapsle,
- dwie gazety.
Po wykonaniu wszystkich zada grupy spotykaj si w umówionym miejscu
(mo e to by miejsce wyj cia) i dokonuj prezentacji.
Gr wygrywa zespół, który w najkrótszym czasie pokona tras . Liczy si
tak e prawidłowo wykonania zada , pomysłowo uczestników zabawy,
przestrzeganie przez nich zasad bezpiecze stwa i kultury zachowania si na
ulicy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin