full-version-dlaczego-madrzy-ludzie-popelniaja-glupstwa-finansowe-przestan-marnowac-pieniadze-i-zarabiaj-naprawde_glufin.pdf

(9027 KB) Pobierz
666030065 UNPDF
IDŹ DO:
DLACZEGO MĄDRZY LUDZIE
POPEŁNIAJĄ GŁUPSTWA
FINANSOWE? PRZESTAŃ
MARNOWAĆ PIENIĄDZE
I ZARABIAJ NAPRAWDĘ
Spis treści
Przykładowy rozdział
KATALOG KSIĄŻEK:
Katalog online
Zamów drukowany
katalog
Autor: Gary Belsky, Thomas Gilovich
Tłumaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-2724-0
Tytuł oryginału: Why Smart People Make Big Money
Mistakes and How to Correct Them: Lessons from
the Life-Changing Science of Behavioral Economics
Format: 158 × 235, stron: 272
CENNIK I INFORMACJE:
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
Forsa na psychoterapii
CZYTELNIA:
• Zabawne finanse
• Kiedy grać, a kiedy dać za wygraną
• Ekonomia na rynku nieruchomoœci
• Zbawienne oszczędnoœci
• Topienie pieniędzy w błocie
• Przytępiony zmysł liczbowy
• Porada dla miłoœników loterii
• Kotwice, czyli sposób myœlenia
• Efekt fizzbo
• Bieg z bykami
• Opór wobec pokusy
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Dlaczego geniusze nie są milionerami?
I dlaczego Ty, będąc całkiem rozsądnym człowiekiem, podejmujesz czasem tak nierozważne
decyzje finansowe? I dlaczego ja, w pełni władz umysłowych, nabywam akcje zwykle
na chwilę przed bessą? Dlaczego nasi sąsiedzi przepłacają, kupując mieszkanie, a inni
uzyskują zbyt niską cenę przy jego sprzedaży? Wreszcie, dlaczego tak wielu ludzi wydaje
więcej, gdy płacą kartą, niż kiedy płacą gotówką? Niestety, zarówno na rynku akcji, rynku
nieruchomoœci, jak i w supermarkecie większoœć z nas popełnia kolejne błędy, które w skali
roku słono nas kosztują.
Na szczęœcie wiele najpowszechniejszych i najbardziej kosztownych finansowych niedociągnięć
można rozpoznać i naprawić dzięki odkryciom „ekonomii behawioralnej”. Ekonomia
behawioralna jest dziedziną łączącą dokonania ekonomii oraz psychologii. Zajmuje się
procesami podejmowania przez nas decyzji związanych z finansami. Bada, dlaczego ludzkie
zachowania nie zawsze są egoistyczne, czemu konsumenci nie postępują zgodnie z logiką
ekonomii oraz dlaczego przedkładają pewne dobra nad inne mimo tej samej wymiernej
wartoœci.
W tej książce Gary Belsky, nagradzany dziennikarz, i Thomas Gilovich, jeden z wiodących
ekspertów w tej nowej, rozwijającej się dopiero dziedzinie, wyjaœniają, dlaczego ludzie wydają,
inwestują, oszczędzają, pożyczają i — co najważniejsze —marnują pieniądze.
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230 98 63
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
666030065.001.png 666030065.002.png
Spis treści
5
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie Dlaczego mądrzy ludzie popełniają poważne
błędy finansowe
7
Wstęp do ekonomii behawioralnej
— nauki, która zmienia sposób patrzenia na życie.
R OZDZIAŁ 1. Pieniądz pieniądzowi nierówny
27
Dlaczego „księgowanie mentalne” może być korzystne
i dlaczego może nas słono kosztować?
R OZDZIAŁ 2. Kiedy sześć sztuk czegoś okazuje się czymś innym
niż pół tuzina czegoś innego
53
Dlaczego „niechęć do straty” i „efekt utopionych kosztów”
powstrzymują nas przed wycofywaniem się
z błędnych decyzji finansowych?
R OZDZIAŁ 3. Znane zło
87
Dlaczego „efekt status quo” i „efekt posiadania”
utrudniają nam podejmowanie decyzji finansowych?
R OZDZIAŁ 4. Przytępiony zmysł liczbowy
117
„Złudzenie pieniądza”, „efekt wielkości”
i inne szkodliwe skutki nieświadomości reguł matematyki
i prawdopodobieństwa.
R OZDZIAŁ 5. Zarzucanie kotwicy
141
Dlaczego „kotwiczenie” i „efekt potwierdzenia” skłaniają nas
do podejmowania ważnych decyzji finansowych
na podstawie nieistotnych informacji?
R OZDZIAŁ 6. Pułapka ego
165
„Nadmierna pewność siebie” i konsekwencje
przeceniania własnej wiedzy.
666030065.003.png
6
DLACZEGO MĄDRZY LUDZIE POPEŁNIAJĄ GŁUPSTWA FINANSOWE?
R OZDZIAŁ 7. Stado i poczta pantoflowa
193
„Komunikacja kaskadowa” i ryzyko
związane z przywiązywaniem nadmiernej wagi
do cudzych decyzji finansowych.
R OZDZIAŁ 8. Bagaż emocjonalny
219
Rola emocji w procesie podejmowania decyzji.
Czego nie wiemy o własnych uczuciach?
Wnioski
Co teraz?
243
Zasady do rozważenia i kroki do podjęcia.
Postscriptum Dochód psychologiczny
261
Podziękowania
265
ROZDZIAŁ 3.
ZNANE ZŁO
Stanąłem na rozstaju dróg. Upadłem na kolana.
— z Crossroads , utworu legendarnego bluesmana Roberta Johnsona
Decyzja, żeby nic nie postanawiać, to mimo wszystko decyzja.
— z Freewill , utworu grupy rockowej Rush z lat siedemdziesiątych
FINANSACH OSOBISTYCH (i w finansach w ogóle) grzechy
wynikające z zaniechania popełniane są równie często jak grzechy wynika-
jące z działania. W zasadzie należałoby stwierdzić, że bardziej kosztowne
okazują się błędy finansowe będące skutkiem bierności (gwoli ścisłości
dodajmy, że to samo stwierdzenie znajduje zastosowanie również w odnie-
sieniu do błędów o charakterze niefinansowym). Nie zawsze jest tak, że
po kieszeni uderza nas to, co robimy — często problemem okazuje się to,
czego nie robimy. Aby wyjaśnić, dlaczego ludzie postanawiają nic nie posta-
nawiać (czy też, ujmując rzecz bardziej precyzyjnie, dlaczego ludzie odczu-
wają opór przed zmianami), wróćmy po raz kolejny do badań pionierów
ekonomii behawioralnej, Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego. Jak
już mieliśmy okazję się przekonać, teoria perspektywy wyjaśnia, dlaczego
ze względu na niechęć do straty i brak zdolności do zlekceważenia kosztów
utopionych ludzie podejmują działania, które nie służą ich dobrze poję-
tym interesom. Na przykład ból związany z utratą pieniędzy skłania często
inwestorów do nierozsądnego wycofywania środków z rynku w okresie
W
666030065.004.png
88 DLACZEGO MĄDRZY LUDZIE POPEŁNIAJĄ GŁUPSTWA FINANSOWE?
spadku cen. Podobnie rzecz wygląda w przypadku właścicieli samochodów,
którzy decydują się na kosztowne naprawy z tego tylko powodu, że wcze-
śniej sporo zainwestowali w doprowadzenie auta do porządku.
W obu powyższych przypadkach mamy do czynienia z sytuacją, w której
niechęć do straty czy efekt utopionych kosztów skłaniają ludzi do podej-
mowania działania — do zrobienia czegoś konkretnego. Teoria perspek-
tywy zajmuje się jednak również zjawiskami, które odwodzą nas od podej-
mowania działań lub skłaniają do ich opóźniania. Prawda jest taka, że niechęć
do straty i kilka innych czynników (w szczególności awersja do żalu czy
preferowanie tego, co znane) stanowią elementy składowe zjawiska, które
zwykliśmy nazywać „paraliżem decyzyjnym” ( decision paralysis ). Zjawisko
to powoduje, że wszelkie aktywne decyzje budzą w nas niechęć i poczucie
dyskomfortu. Zastanówmy się zatem nad tym, w jaki sposób ludzie podej-
mują decyzje: jak na ogół dokonujemy wyborów i dlaczego czasami decy-
dujemy, że nie będziemy podejmować decyzji. Zapoznanie się z wszystkimi
siłami, które na ten proces oddziałują, pozwoli nam lepiej zrozumieć, dla-
czego dokonywanie wyborów i przeprowadzanie zmian bywa dla nas tak
nieprzyjemne. Zjawisko, o którym mowa, utrudnia ludziom funkcjonowa-
nie we wszystkich sferach naszej egzystencji: od wynajmowania samochodu
począwszy, poprzez zakup domu, a na wyborze partnera życiowego skoń-
czywszy. Nie ma nic dziwnego w tym, że im większa jest stawka w grze,
tym bardziej czujemy się rozdarci. Tymczasem dla większości z nas stawka
jest najwyższa, gdy decyzja dotyczy sfery finansowej.
ENTLICZEK, PENTLICZEK,
CZERWONY STOLICZEK…
Wyobraź sobie, że zastanawiasz się nad zakupem telewizora, ale nie
zdecydowałeś się jeszcze na żadną konkretną markę czy model. Nie
wiesz jeszcze nawet, ile zamierzasz wydać. Tymczasem pewnego dnia
przechodzisz obok sklepu ze sprzętem RTV i dostrzegasz w oknie plakat
reklamujący popularny telewizor marki Sony, dostępny na wyprzedaży
za 299 dolarów. Masz świadomość, że jest to cena znacznie obniżona
w stosunku do typowej ceny detalicznej. Czy:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin