cele nauczenia muzyki.doc

(63 KB) Pobierz
I

I. CELE NAUCZANIA MUZYKI

 

1. Stwarzanie uczniowi możliwości do spontanicznej, odtwórczej i twórczej

    ekspresji muzycznej.

2. Przygotowanie dziecka do odbioru i przeżycia dzieła muzycznego.

3. Umożliwienie uczniowi rozwoju zdolności muzycznych i umiejętności muzycznych.

4. Rozbudzenie zamiłowania do muzykowania indywidualnego lub zespołowego

    i kształtowanie potrzeby takiej aktywności w dalszej edukacji.

5. Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej.

6. Stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni muzycznej, plastycznej i ruchowej.

7. Kształcenie właściwej postawy wobec własnej kultury i tożsamości narodowej.

8. Rozwój osobowości ucznia w oparciu o korelację nauczania muzyki z językiem

    ojczystym, matematyką, środowiskiem przyrodniczym i społecznym.

 

 

II. TREŚCI NAUCZANIA

 

Edukacja muzyczna powinna obejmować wszystkie formy aktywności muzycznej: śpiew, grę

na instrumentach, ruch przy muzyce, aktywność twórczą i słuchanie muzyki. Środki prowadzące do osiągnięcia prawdziwych umiejętności ucznia w zakresie wymienionych form można ująć następująco:

1. Śpiew, gra na instrumentach i ruch przy muzyce

2. Tworzenie muzyki (improwizacja).

3. Słuchanie muzyki (percepcja muzyki).

 

1.ŚPIEW, GRA NA INSTRUMENTACH I RUCH PRZY MUZYCE

 

A. ŚPIEW

a) przestrzeganie prawidłowej postawy przy śpiewie, uczulanie na barwę głosu,

   dynamikę, szkodliwość krzyku;

b) dbałość o kulturę głosu ze szczególnym uwzględnieniem dykcji;

c) kształcenie prawidłowego oddechu i emisji głosu;

d) rytmiczne recytowanie słów, tekstów przysłów, zagadek, piosenek – z uwzględnieniem

    tempa, dynamiki, barwy głosu, artykulacji, intonacji;

e) śpiewanie ćwiczeń emisyjnych opartych początkowo na jednej wysokości dźwięku, potem na dwu, trzech         dźwiękach, trójdźwięku, rozwijanie głosu przez rozszerzenie skali głosu, ruchliwości głosu, śpiewanie legato,          potarto, mormorando;

f) śpiewanie piosenek ze słuchu;

g) śpiewanie piosenek z nut jednogłosowo w skali według następującej kolejności

    wprowadzania dźwięków oktawy razkreślnej: g-e, g-a-g-e, g-a-g-e-d-e,

    g-a-g-e-c oraz z wykorzystaniem trójdźwięku C-dur;

h) śpiewanie solmizacja˛ według dowolnie wybranej przez nauczyciela metody

    a b s o l u t n e j lub r e l a t y w n e j: melodii jednogłosowych na tle dźwięku

   (dźwięków) stałego, prostych kanonów, i jednogłosowych melodii ludowych,

   próba śpiewu w dwugłosie .

 

B. GRA NA INSTRUMENTACH

a) poznawanie zjawisk akustycznych i wykorzystanie ich jako rytmicznych akompaniamentów

    do zabaw i piosenek, m. in. tupanie, klaskanie, pstrykanie;

b) poznawanie instrumentów perkusyjnych o nieokreślonej wysokości, uwrażliwienie

    na ich barwę i wykorzystywanie tej cechy w akompaniamentach, poznawanie

    też podstawowych zasad techniki gry i ogólnej budowy instrumentów;

c) granie na instrumentach perkusyjnych o określonej wysokości dźwięku; dzwonkach

    chromatycznych, ksylofonie;

d) stosowanie różnego rodzaju akompaniamentów: rytmicznego, burdonowego,

    opartego na tonice i dominancie, opartego na triadzie harmonicznej, ostinato

    melodycznym;

e) granie łatwych utworów na instrumentach melodycznych: flecie podłużnym,

    keyboardzie;

f) granie na instrumentach z podziałem na partie melodyczna˛ i akompaniament;

g) muzykowanie w zespołach instrumentalnych, chóralnych, wokalno-instrumentalnych

    lub prostej orkiestrze dziecięcej opartej na instrumentach jednorodnych lub

    różnych zestawach instrumentów.

 

C. RUCH PRZY MUZYCE

a) sygnały muzyczne i reagowanie ruchem na ich zmiany: wysokości dźwięków,

    tempa, dynamiki, akcentu metrycznego;

b) ćwiczenia korygujące wady postawy, relaksujące, rozwijające sprawność ruchowa;

c) korelacja ruchów nóg i rąk;

d) realizowanie ruchem podstawowych wartości rytmicznych nut w metrum

    dwudzielnym i trójdzielnym, w metrum44 oraz pauz;

e) realizacja ruchowa schematów rytmicznych i piosenek w układach przestrzennych,

    korelacja rytmu z przyrodą i z matematyką;

f) realizacja zabaw i scenek, ruchem, z równoczesnym śpiewem i grą na instrumentach;

g) poznanie podstawowych kroków polskich tańców narodowych: krakowiaka,

    kujawiaka, oberka, chodzonego oraz polki i tańca regionalnego;

h) gry i zabawy ruchowe w przestrzeni – korelacja z zajęciami wychowania

    fizycznego;

i) gry i zabawy ze śpiewem i ruchem, z gestem.

 

 

2. TWORZENIE MUZYKI (improwizacja)

 

a) improwizacja motywów i tematów rytmicznych:

– ilustracji rytmicznych;

– działań matematycznych;

śpiewem do tekstów przysłów, zagadek, zasad ortograficznych, wyliczanek, nazw

   ptaków i zwierząt, imion, miast, kolorów;

– improwizacja melodii na instrumentach;

– improwizacja ruchu do piosenek, utworów znanych z lekcji słuchania muzyki,

   zjawisk przyrody;

– wykorzystanie dramy w scenkach muzycznych, postaciach muzycznych itp.;

b) tworzenie akompaniamentów rytmicznych do wierszy, opowiadań , piosenek;

c) tworzenie krótkich melodii lub improwizowanie zakończenia melodii;

d) improwizowanie krótkich, przemyślanych kompozycji zamkniętych w formę

    muzyczną z elementami kontrastu i podobieństwa;

e) komponowanie utworu na klasową ,,orkiestrę’’, tworzenie muzyki z wykorzystaniem

    zjawisk akustycznych, taśm magnetofonowych, komponowanie ilustracji

    muzycznych do bajki, wiersza itp.;

f) układanie kompozycji w formie AB, ABA, ronda z wykorzystaniem instrumentów

   Orffa, elementów mowy;

g) skonstruowanie instrumentu perkusyjnego do klasowej orkiestry.

 

3. SŁUCHANIE MUZYKI (percepcja muzyki)

 

a) percepcja elementów muzyki, rozpoznawanie różnych zjawisk akustycznych,

   dźwięków niskich – wysokich, niższych – wyższych, rozpoznawanie głosów

   (sopran, alt, tenor, bas), rozpoznawanie brzmienia instrumentów perkusyjnych

   oraz fletu, flażoletu, fortepianu, skrzypiec, wiolonczeli, kontrabasu, trąbki, puzonu;

b) określanie kierunku linii melodycznej w piosenkach i utworach;

c) określanie zmian tempa, dynamiki, barwy i artykulacji;

d) rozpoznawanie metrum słuchanych utworów: 24, 34, 44.

e) kształcenie umiejętności odróżnienia linii melodycznej od akompaniamentu

    w pieśni, miniaturze instrumentalnej;

f) próby interpretacji treści słuchanych utworów pod kątem zastosowanych środków

    wyrazu muzycznego, określenie tempa, dynamiki, nastroju itp.;

g) próba uchwycenia formy utworów w oparciu o elementy powtórzenia, kontrastu

    i podobieństwa, próby rozpoznawania budowy 2-częściowej AB, 3-częściowej

   ABA, ronda;

h) rozpoznawanie brzmienia poznanych instrumentów w słuchanych utworach

   z literatury muzycznej;

i) uczęszczanie na koncerty, słuchanie muzyki w radiu, telewizji, z płyt i taśm,

   poznanie twórczości kompozytorów polskich, w tym współczesnych;

j) rozpoznawanie rytmów polskich tańców narodowych w słuchanych utworach,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin