z zakresu percepcji i ekspresji muzycznej
w klasie IV- V B
Data: 30.X.2007r.
Osoba prowadząca: Grzegorz Nowotniak
Treści programowe: Poznawanie i rozpoznawanie instrumentów w szerszym zakresie.
Temat:
„W krainie instrumentów”- zabawy doskonalące umiejętność rozpoznawania i nazywania instrumentów muzycznych.
Cele ogólne:
1. Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach mających na celu rozpoznawanie i nazywanie instrumentów muzycznych.
2. Wykorzystanie symboli graficznych w zabawach muzyczno-ruchowych.
3. Doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej.
4. Doskonalenie percepcji wzrokowej i umiejętności różnicowania przedmiotów
5. Wydłużenie czasu koncentracji uwagi
6. Ćwiczenia spostrzegawczości i orientacji w schemacie własnego ciała.
7. Doskonalenie motoryki małej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
· rozpoznaje dźwięki instrumentów muzycznych min: perkusyjnych,
· nazywa instrumenty muzyczne,
· gra na wybranych instrumentach,
· potrafi połączyć dźwięk ze znakiem graficznym,
· naśladuje grę na instrumentach niedostępnych w szkole np.: skrzypce, flet, gitara itp.
· umie reagować własnym ciałem na grany rytm.
Metody:
czynna: zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń.
oglądowa: pokaz
słowna: rozmowa, objaśnienia
Forma organizacyjna: zajęcia muzyczne jednostka dwugodzinna.
Formy pracy: praca z całą grupą, indywidualna
Środki dydaktyczne: instrumenty, nagranie na kasecie magnetofonowej dźwięków instrumentów, kartki z symbolami oznaczającymi instrumenty, ilustracje przedstawiające instrumenty.
1. Ćwiczenia rytmiczne:
· Wyklaskiwanie nazw instrumentów
· Wyklaskiwanie rytmu piosenki
· Akompaniament na instrumentach perkusyjnych
2. Zagadki słuchowe:
· rozpoznawanie dźwięków instrumentów granych przez nauczyciela za parawanem. Granie na rozpoznanym przez dziecko instrumencie.
· rozpoznawanie dźwięków instrumentów nagranych na kasecie magnetofonowej oraz wskazywanie ich na ilustracjach.
3. Praca indywidualna z kartami pracy
Poziom I
Dobieranie par instrumentów.
Poziom II
Dobieranie pasujących do siebie elementów.
Poziom III
Dopasowywanie nazw do instrumentów.
4. Zabawa naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi pt. „ „Orkiestra”
· dzieci naśladują grę na wybranych instrumentach wg własnych pomysłów,
· wydają dźwięki zbliżone do podanych przykładów instrumentów,
5. Podsumowanie zajęcia:
· Czy podobała ci się wspólna gra na instrumentach?
· Czy znasz te instrumenty, o których dzisiaj rozmawialiśmy?
· Na którym chciałbyś grać w przyszłości?
Opracował mgr Grzegorz Nowotniak
kandr