zarządznie strategiczne pytania i odpowiedzi (15 str).doc

(134 KB) Pobierz
11

1.     Zinterpretuj pojęcie zarządzania wg P.Druckera i Griffina.

 

 

Wg Griffina – zarządzanie jest zespołem działań (cel zarządzania-zaspokojenie potrzeb klienta): planowanie; podejmowanie decyzji; przewodzenie i kierowanie; kontrolowanie.

 

Wg Druckera – zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi. Jego celem jest takie współdziałanie wielu osób, które potrafi zneutralizować słabości i maksymalnie wykorzystać talenty i silne strony uczestników. Cechy zarządzania wg Druckera – dotyczy ludzi; jest głęboko osadzone w kulturze; wymaga prostych i zrozumiałych wartości; powinno doprowadzić do tego by organizacja była zdolna do uczenia się; wymaga komunikowania się zarówno wewnątrz organizacji jak i z otoczeniem; wymaga rozbudowanego systemu wskaźników pozwalających stale i wszechstronnie monitorować, oceniać i poprawiać efektywność działań; musi być zorientowane na podstawowy i najważniejszy ostateczny rezultat jakim jest zadowolony klient.

 

 

2.     Podaj definicję i etapy zarządzania strategicznego.

 

 

Zarządzanie strategiczne –  to proces złożony z trzech etapów: analizy, planowania i zarządzania rozumianego jako realizację opracowanej strategii. ZS zwraca uwagę na analizy otoczenia firm. ZS buduje strategię. 

 

Etapy zarządzania strategicznego:

  1. Analiza i prognozy – analiza otoczenia (potrzeby, wymagania, szanse, zagrożenia); analiza możliwości firmy (mocne i słabe strony, zasilanie, możliwe usprawnienia); pozyskiwanie niezbędnych informacji. Refleksje strategiczne – opracowanie systemu celów firmy, określenie pola działania, opracowanie wariantowych scenariuszy. Założenie strategiczne – opracowanie alternatyw strategicznych, wybór strategii najkorzystniejszej. Działania strategiczne.
  2. Koordynowanie: Planowanie - strategia finansowa i inwestycyjna (wzmocnienie i wykorzystanie posiadanych możliwości, rozbudowa potencjału); Polityka personalna (awansowanie, edukacja, doskonalenie motywacji, rozwiązywanie konfliktów). Integrowanie – strategia doskonalenia produkcji i organizacji (innowacje, elastyczne systemy, kreatywna organizacja); Strategia marketingu (poprawa jakości, obsługi rynku, dywersyfikacja, ekspansja). KONTROLOWANIE.
  3. Efekty strategiczne – nowa pozycja na rynku i w otoczeniu, nowy system organizacji i zarządzania, nowa filozofia i kultura, nowe wartości i zachowania. Image firmy – nowa wartość i możliwości rozwojowe firmy.

  

Ø      analiza strategiczna

Ø      generowanie wyjściowych wariantów strategii

Ø      ocena i wybór strategii

Ø      implementacja strategii

Ø      kontrola i weryfikacja strategii

 


GŁÓWNE KRYTERIA WYBORU STRATEGII

·         stan wyjściowy tj. dane zewnętrzne (pozycja przedsiębiorstwa w branży i na rynku, system obsługi klientów) i dane wewnętrzne (mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, potencjał kadrowy, posiadane zasoby).

·         przewidywane zmiany tj. dane dotyczące przyszłości, np. wymagania ochrony środowiska, poziom nakładów inwestycyjnych.

·         zamierzone osiągnięcia

 

KONCEPCJA ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO OBEJMUJE:

·         analizę pozycji wyjściowej firmy i perspektywy jej rozwoju (diagnozę ekonomiki i image firmy)

·         identyfikację celów firmy oraz określenie, na ile obecne produkty i rynki pozwalają je osiągnąć

·         szczegółowe określenie (oszacowanie) możliwości (kompetencji) firmy, ustalenie jej słabych i mocnych stron oraz tzw. siły kreatywnej (strategicznych czynników sukcesu);

·         budowę wariantów rozwoju firmy oraz ich przydatność z punktu widzenia celów i możliwości, jakie stwarza posiadany przez nią potencjał ludzki, rzeczowy i finansowy;

·         sformułowanie optymalnego wariantu strategii, którą można określić najprościej jako proces ustalania długofalowych celów i zamierzeń przedsiębiorstwa, kierunków i reguł działania oraz alokacji zasobów niezbędnych dla zapewnienia mu sukcesu na rynku i korzystnej pozycji względem otoczenia;

·         opracowanie planu strategicznego i planów szczegółowych przedsięwzięć;

·         uaktywnienie systemów: zarządzania, planowania, kontroli, rachunkowości i informacji w celu aktywnego wspierania realizacji strategii;

·         kształtowanie organizacji i kultury (strategicznej) firmy wspierającej realizację strategii;

·         prowadzenie kontroli strategicznej na zasadzie controllingu.

 

 

3. Geneza zarządzania strategicznego.

 

 

·         Lata 60-te: orientacja na podsystem, planowanie długoterminowe.

·         Lata 70-te: orientacja na system, planowanie strategiczne.

·         Lata 80-te: orientacja na system, zarządzanie strategiczne.

·         Lata 90-te: nacechowanie osobowością, obejmowanie systemu orientacją na grupy zainteresowanych, wizja wieloaspektowego, kompleksowego zarządzania strategicznego.

 

 

7. Scharakteryzuj wpływ globalizacji na kierunki zmian w procesie zarządzania.

 

 

Rynkowe czynniki globalizacji:

  1. Unifikacja i doskonalenie środków transportu.

Sprawna sieć przepływu ludzi, towaru i informacji, krótszy czas i mniejszy koszt.

  1. Ujednolicenie się międzynarodowego popytu, niezbędne dla przedsiębiorstw które zamierzają globalizować działalność w formie specjalizowania swoich jednostek produkcyjnych na potrzeby wielu rynków.
  2. Wyścig technologiczny – skracanie cyklu życia, korzyści skali.
  3. Konkurencja.

GLOBALIZACJA – jest oderwaniem się od korzeni narodowych i terytorialnym rozproszeniem wielu węzłowych i strategicznych dziedzin działalności przedsiębiorstwa.

Wymiary globalizacji:

·         obecność na rynku

·         rozmiar oferty produktów i usług

·         umiejscowienie w łańcuchu wartości

·         marketing

·         posunięcia konkurencyjne

 

 

8. Opisz obszary analizy przedsiębiorstwa.

 

 

Obszarami analizy przedsiębiorstwa jest: otoczenie konkurencyjne oraz otoczenie globalne. Na otoczenie konkurencyjne składają się: klienci, dostawcy i konkurenci. Jeśli chodzi o dostawców oddziałują oni na decyzję przedsiębiorstw w różny sposób, polega to między innymi na kształtowaniu cen towarów zaopatrzeniowych i warunków ich dostaw. Konkurencyjność przedsiębiorstwa uzależniona jest od sprawności jego współpracy z kooperantami. Pojedynczej firmie trudno odnieść sukces gdy nie dysponuje ona siecią wiarygodnych kooperantów, dlatego przedsiębiorstwa coraz bardziej doceniają tworzenie partnerskich, stałych relacji ze swoimi współpracownikami. Firmy bacznie obserwują swoich konkurentów uzależniając swoje działania od aktualnych i przewidywanych działań konkurujących przedsiębiorstw.

Jeśli chodzi o otoczenie globalne to jest to: otoczenie ekonomiczne, polityczne, społeczne, technologiczne, demograficzne, prawne i międzynarodowe. Otoczenie globalne tworzą siły które mają wpływ na działalność przedsiębiorstwa, ale same są od niego niezależne.

Otoczenie demograficzne – liczba nabywców, dynamika zmian liczby nabywców zaliczanych do różnych grup wiekowych, płeć, wykształcenie, faza cyklu życia rodziny, wielkość gospodarstwa domowego. Na wielu rynkach obserwuje się istotne zmiany demograficzne modyfikujące otoczenie przedsiębiorstw które na nich funkcjonują.

Otoczenie ekonomiczne – składają się na nie czynniki określające siłę nabywczą klientów i ich zwyczaje. Siła nabywcza uzależniona jest od bieżących i przeszłych dochodów nabywców, a także oczekiwań co do przyszłych dochodów, wyznaczają ją ponadto: poziom cen i tempo ich zmian.

Otoczenie technologiczneskładają się na nie osiągnięcia dotyczące konstrukcji oraz technologii produkowania dóbr i świadczenia usług. Dzięki rozwojowi techniki powstają nowe produkty, które są wprowadzane do sprzedaży. Tempo postępu technicznego ulega przyśpieszeniu, stwarza to zarówno zagrożenie jak i okazję dla przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku.

Otoczenie polityczneskładają się na nie uwarunkowania określające ustrój gospodarczy państwa. Są to ustawy, przepisy i normy decydujące o atrakcyjności gospodarowania i inwestowania w różne dziedziny gospodarki, o swobodzie podejmowania decyzji gospodarczych, o zasadach konkurencji.

   PS. Pytanie nr 9 i 10 zawarte są w pytaniu 8.

 

 

11.              Co to jest misja firmy i jak się ją tworzy?

 

Misja firmy- koncepcja biznesu firmy, idea jaj rozwoju, jej przesłanie; ogólna obietnica wyrażona w kategoriach rynkowych. Określa ona powód istnienia firmy, nadaje ogólny kierunek jej rozwoju i określa pośrednio dziedziny, którymi jest w stanie się zająć i chce się zajmować. Określenie misji jest publiczną częścią planu strategicznego. Dzięki niej cele firmy stają się zrozumiałe dla pracowników, właścicieli akcji, dostawców i klientów. Misja jako myśl przewodnia działania firmy określa sposób, w jaki chce być ona postrzegana przez otoczenie a zarazem zakreśla obszar jej działania i kierunki rozwoju, zaangażowanie kadr kierowniczych i załogi wokół funkcji, jakie chce przedsiębiorstwo spełnić na rynku.





Np. misja firmy                   MICROSOFT –„ wiodąca rola oprogramowania komputerowego.”

HOOP S.A – „ być największą polską firmą na rosnącym rynku       napojów bezalkoholowych.”

 

 

11.              Na czym polega kreowanie wizji firmy?

 

Wizja firmy- opis wizerunku przedsiębiorstwa w stosunkowo odległej przyszłości przedstawiający wynik jego rozwoju ( pozycja na rynku i w otoczeniu ), przy założeniu możliwie najlepszych uwarunkowań i zgodnie z nadziejami oraz marzeniami kierownictwa. Wizja oznacza punkt orientacyjny wskazujący stan, który kierownictwo ma nadzieję osiągnąć dzięki mądremu działaniu.

Wizja strategiczna to spojrzenie w przyszłość, naturalnie w oparciu o logiczne analizy, stwierdzające, co jest możliwe i własną wyobraźnię oceniającego tę przyszłość. Wizja, więc jest nie tylko wynikiem wiedzy, praktyki, zdolności i racjonalnej wyobraźni, ale też i ambicji, chęci wykazania się inicjatywą, imponowania otoczenia, a niekiedy także nieuzasadnionego hazardu menedżerskiego. Toteż wizja nie może i nie powinna się automatycznie przekształcać w strategię, lecz powinna być weryfikowana przez grono menedżerów i doradców, a także załogę.

 

12.              Podaj syntetyczną definicję strategii.

 

Strategia ( syntetyczna def.) jest to całość złożona z refleksji, decyzji i działań mających na celu określ. Celów ogólnych, następnie zadań, dokonanie wyboru środków realizacji celów, a w konsekwencji pojęcie i wykonanie określ. Działalności, kontrolowanie osiągnięć związanych z jej wykonaniem i realizacją celów.

 

13.              Zdefiniuj cele strategiczne przedsiębiorstwa.

 

Cele i zadania, a więc to, co przedsiębiorstwo chce osiągnąć w przyszłości oraz to, co musi zrobić, aby zapewnić sobie warunki długotrwałej egzystencji i osiągnąć te cele.

Do ( głównych ) celów strategicznych można zaliczyć:

·         Maksymalizację zysku lub osiągnięcie zadawalającego poziomu zysku

·         Wzrost udziału w rynku

·         Osiągnięcie lub utrzymanie przewodnictwa w zakresie technologii

·         Osiągnięcie lub utrzymanie przewodnictwa w zakresie obsługi klienta

 

14.             
Na czym polega proces tworzenia polityki strategicznej.

 

Proces tworzenia polityki strategicznej składa się z 3 głównych części, procesów:

    1. analizy systemu obejmującej: analizę zew. otoczenia ( wraz z przewidywaniem rozwoju tego otoczenia ),analizę organizacji (+ przewidywanie jej rozwoju) , analizę SWOT.
    2. projektowanie systemu:( rozważania, ocena, decyzje, dokumentacja- akceptacja)-obejmuje: strategie celów, produktu, rynku, alokacji środków, procesów produkcyjnych, strategia globalna ( dla całej organizacji ).

3.      wprowadzenie zmian- rozpoczęcie procesu, realizacja, kontrola

 

 

Zasady tworzenia strategii:

 

  1. Przedsiębiorstwo musi posiadać dobrze zorganizowany sys. informacji.

W swoim sys. infor. Musi ono posiadać dana o:

·         Światowych tendencjach w polityce, nauce i technice oraz ekonomii i ekologii

·         Pracy i zamierzeniach placówek naukowo-badawczych

·         Postępie tech. w danej branży i gałęzi przemysłu

·         Technologii, organizacji pracy i źródłach energii

·         Sytuacji na rynkach danej branży i w głównych firmach konkurencyjnych, własnych zamierzeniach strategicznych

·         Przebiegu wdrażania strategii

·         Punktach „krytycznych”

·         Własnych środkach i zasobach

·         Mocnych i słabych stronach własnego działania

  1. Przedsiębiorstwo musi w miarę precyzyjnie określić swoją przyszłą pozycję oraz cele, które chce osiągnąć. Określając te cele powinno ono uwzględnić następujące wymagania:

·         Cele należy sprecyzować „ strategicznie”- nie wystarczy samo zwiększenia wlk. produkcji czy wydajności pracy. Strategicznymi celami są bowiem: elastyczne reagowanie na zmieniające się wymagania nabywców przez szybszą częstotliwość innowacji i wydatna skrócenie czasu wprowadzania nowego produktu na rynek oraz podniesienie jakości i niezawodności wyrobów;

·         Cele należy kształtować dla całego przedsiębiorstwa. Cele dla działów powinny wynikać ze strategii przedsiębiorstwa, nie powinny być ze sobą sprzeczne;

·         Cele należy formułować operacyjnie, każdy z nich oddzielnie, co ułatwia kontrolę wykonania zadań;

·         Cele muszą być aktualne, sformułowane zrozumiale, wyczerpującą i realnie;

·         Cele muszą być odpowiednio rangowane. Należy zatem określić stopień wartości celu w stosunku do innych celów;

·         Cele przedsiębiorstwa powinny być zbieżne z celami pracowników i uważane przez nich za wartościowe społecznie;

·         Cele powinny być uszeregowane według terminów realizacji. Realizacja celów cząstkowych musi być zgodna z terminami realizacji celów podstawowych (nadrzędnych).

  1. Przedsiębiorstwo musi określić wewnętrzne warunki realizacji strategii, czyli np. posiadane zasoby pracy i kadrowe, moce produkcyjne, zasoby naukowo techniczne, możliwości produkcyjno-finansowe, funkcjonowanie całej infrastruktury produkcyjnej i usługowej, a nawet wytypować te działalności firmy, które staną się filarami strategii.

Powinno się przeanalizować takie elementy działalności jak: podstawowy segment rynku tj. jakim klientom oferuje się wyrób lub usługę, charakter usługi i potrzebę jej oferowania.

 

15.              Co to jest analiza strategiczna i wymień jej podstawowe metody.

 

Analiza strategiczna jest podstawowym elementem konstruowania przyszłej strategii firmy. Dostarcza niezbędnych informacji dotyczących obecnej sytuacji przedsiębiorstwa i otoczenia w jakim się to przedsiębiorstwo znajduje oraz przedstawia ewentualne perspektywy na przyszłość. Do obszarów analizy przedsiębiorstwa można zaliczyć: sytuację wew. Przedsiębiorstwa, otoczenie konkurencyjne ( klienci, konkurenci, dostawcy ), oraz otoczenie globalne ( ekonomiczne, polityczne, społeczne, technologiczne, międzynarodowe, prawne, demograficzne.) W analizie strategicznej możemy odnaleźć wiele różnych metod owej analizy i są to np.

  1. Metody analizy otoczenia
  2. Metody zintegrowane
  3. Metody analizy przedsiębiorstwa

Wiele tych metod analizy strategicznej znajduje zastosowanie również w planowaniu strategicznym.

Do metod analizy otoczenia zaliczamy:

·         Analizę trendu

·         Metodę delficką

·         Analizę luki

·         Metodę scenariuszową

·         Analizę „ 5 sił” Portera

·         Punktową ocenę atrakcyjności sektora

·         Mapę grup strategicznych

Do metod zintegrowanych należy zaliczyć:

·         Analizę SWOT

·         Pozycjonowanie strategiczne

·         Krzywą doświadczeń

Do metod analizy przedsiębiorstwa zaliczamy:

·         Metodę portfelową

·         Cykl życia produktu i technologii

·         Analizę kluczowych czynników sukcesu

·         Bilans strategiczny

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin