zarządznie projektami.doc

(93 KB) Pobierz
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI

 

1.      PROBLEM ZMIANY I ROZWOJU W DZIAŁALNOŚCI PRAKTYCZNEJ.

 

Zmiana i rozwój to podstawowe wyróżniki systemów celowościowych a w szczególności gospodarczych.

ZMIANA wyraża różnicę miedzy dwoma lub więcej porównywalnymi stanami jakiegoś systemu. Jest ona określana w danym przedziale czasu i ze względu na przyjętą podstawę porównania.

Zmiany mogą być:

-          ilościowe – odnoszą się do różnic w wielkości jednego lub kilku parametrów

-          jakościowe – wskazują na nowe właściwości, reakcje lub zachowania wyróżnionego systemu.

ROZWÓJ oznacza występowanie zmian jakościowych, ocenianych pozytywnie z punktu widzenia celu, którego one dotyczą. W przypadku kiedy dochodzi do zmian ilościowych mówimy o wzroście lub degradacji.

 

Zmiana i rozwój firmy można rozpatrywać w różnych wariantach:

-          ekonomicznym

-          organizacyjnym

-          personalnym

-          informacyjnym

-          techniczno-produkcyjnym

 

Wymiar ekonomiczny – jest określony przez efektywność gospodarowania czynnikami wytwórczymi przedsiębiorstwa oraz przez zarządzanie projektami inwestycyjnymi i przedsięwzięciami rynkowymi.

 

Sferę zmian i rozwoju ekonomicznego tworzą głównie:

-          strategia zarządzania polityka finansowa

-          rynek i marketing

-          restrukturyzacja firmy

Podstawowym narzędziem w tej sferze jest analiza ekonomiczna poszerzona o problematykę z dziedziny organizacji i zarządzania. Dotyczy to takich obszarów jak:

-          gospodarka majątkiem obrotowym

-          systemy pracy

-          programowanie i planowanie gospodarcze

-          systemy motywacyjne

-          procedury nadzoru i kontroli.

 

Wymiar organizacyjny – odnosi się do struktury systemu zarządzania firmą, procesów produkcyjnych i prac administracyjnych, zachowań zespołów ludzkich i procesów adaptacyjnych, zasobów informacyjnych, materialnych czynników wytwórczych i innych.

 

Sfera zmian i rozwoju organizacyjnego polega na:

-          modyfikacji lub kreowaniu nowych celów firmy

-          doskonalenie struktury organizacyjnej

-          podziale pracy i specjalizacji

-          doborze czynników wytwórczych

-          koordynacji działań w zakresie funkcjonowania firmy

-          przygotowaniu warunków współdziałania gospodarczego

-          adaptacji do reguł konkurencyjnej gry rynkowej

-          koncentracji działań gospodarczych

Zmiany organizacyjne są podporządkowane strategiom zarządzania firmy.

 

Wymiar personalny – występuje w dwóch przedziałach: pierwszy to zbiorowość pracowników firmy, drugi zaś to skład osobowy poszczególnych jednostek organizacyjnych, a także pojedynczy pracownik.

 

Zasoby ludzkie stanowią sferę zmian i rozwoju personalnego a jej przekształcenia zdeterminowane są przez:

-          ruchliwość pracowniczą

-          wydajność pracy i zdolność produkcyjna

-          atmosferę pracy

-          kwalifikacje zawodowe pracowników oraz system karier zawodowych i kierowniczych

-          jakość pracy

-          koszt pracy i koszty zarządzania

 

Do charakterystycznych kierunków doskonalenia organizacji zespołów ludzkich i kadr kierowniczych należą:

-          podejście pod nazwą rozwój organizacyjny

-          podejście pod nazwą rozwój kadr kierowniczych

 

Rozwój organizacyjny polega na diagnostycznym badaniu organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz stosowaniu tak zwanych działań interwencyjnych mających wpłynąć na zmianę postaw i umiejętności pracowników. Główny nacisk kładzie się na kształtowanie zachowań ludzkich.

Cele:

1.      opracowanie takich sposobów oddziaływania na ludzi, które umożliwiłyby im adaptację do zmian zadań przedsiębiorstwa i zmian w otoczeniu

2.      wspomaganie kierownictwa w zarządzaniu zasobami ludzkimi

3.      usprawnianie pracy zespołowej oparte na wzajemnym zaufaniu i współpracy

4.      doskonalenie komunikacji wewnątrzgrupowej

 

Rozwój kadr kierowniczych – jest podejściem, którego główne cele są skierowane na planowanie doskonalenia zawodowego i karier kierowniczych, trening i rotacje na różnych stanowiskach w strukturze hierarchicznej, specjalizację w zarządzaniu poszczególnymi dziedzinami działalności przedsiębiorstwa.

Narzędziem kształtowania rozwoju kadr kierowniczych sa okresowe przeglądy i rankingi menedżerów w danej specjalności.

 

 

Wymiar informacyjny. Sfera zmian i rozwoju informacyjnego jest określana przez funkcję przygotowania informacji menedżerskiej oraz funkcję komunikacji. Informacje menedżerskie są ukierunkowane  na zadania typu identyfikacyjnego, diagnostycznego i decyzyjnego w związku z zabezpieczeniem potrzeb informacyjnych kierownictwa. Funkcja komunikacji odpowiada porozumiewaniu się. Proces komunikowania się jest zdeterminowany przez następujące funkcje cząstkowe:

-          rejestrację i gromadzenie informacji

-          hierarchizację

-          przetwarzanie i przekazywanie informacji.

Do sfery zmian i rozwoju informacyjnego należy również obszar utworzony przez oprogramowanie i wyposażenie techniczne.

 

Wymiar  techniczno-produkcyjny. Sfera ta zdeterminowana jest przez:

-          badania i rozwój

-          jakość wyrobów

-          działalność operacyjną

Badania i rozwój – jest to termin który odnosi się do prac naukowo-technicznych i technicznego przygotowania produkcji. B+R są pierwszym etapem cyklu życia produktu, kształtują jego funkcjonalność i nowoczesność. B+R to kompleks działań zachodzących we wszystkich dziedzinach działalności firmy, skierowanych na osiąganie zysków i zajęcie silnej pozycji konkurencyjnej na rynku.

Jakość wyrobów – to ich poziom techniczny i użytkowy.

Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie jest określane przez następujące funkcje:

-          sterowanie jakością

-          zarządzanie zmianami i koordynowanie wszystkich jednostek organizacyjnych,
które wpływają na jakość

-          zarządzanie systemem informacyjnym jakości

-          marketing i rozwój produktu

-          kontrola jakości

Ten szeroki zakres działań jest odzwierciedleniem podejścia TQM. Jest to orientacja która opiera się na tezie iż jakość wyrobów zależy nie tylko od technicznego przygotowania produkcji i działań operacyjnych w sferze eksploatacji, ale od wszelkich dziedzin działalności przedsiębiorstwa.

Działalność operacyjna w produkcji dotyczy systemu eksploatacyjnego. Obejmuje procesy:

-          podstawowe

-          pomocnicze

-          logistyczne

Stanowi najbardziej rozbudowany obszar działalności przedsiębiorstwa.

Sfera zmian i rozwoju techniczno-produkcyjnego obejmuje dziedzinę postępu naukowo-technicznego i rozwoju jakościowego wyrobu. Koncentrują się w niej procesy innowacyjne, które polegają na wprowadzaniu do produkcji oryginalnych rozwiązań konstrukcyjnych i techniczno-organizacyjnych.

 

2.     Zarządzanie rozwojem firmy

 

Zarządzanie rozwojem firmyto system decyzyjny, którego celem jest kształtowanie postępu ekonomicznego, organizacyjnego, personalnego, informacyjnego i techniczno-produkcyjnego. Jest to system, którego częścią podmiotową są instytucje zarządzania strategicznego i taktycznego a częścią przedmiotową jest działalność globalna przedsiębiorstwa oraz poszczególne jego dziedziny.

Przykładami przedmiotu programowania, badań diagnostycznych i projektowych są poniższe obszary:

-          strategia zarządzania przedsiębiorstwem

-          restrukturyzacja firmy

-          struktura organizacyjna

-          system motywacyjny

-          system informacji menedżerskiej

-          system jakości

Ww dziedziny tworzą przestrzeń rozwoju firmy, na którą oddziaływuje proces zarządzania. Prace nad rozwojem leżą w gestii kierownictwa szczebla strategicznego i taktycznego oraz podporządkowanych im jednostek organizacyjnych. W zarządzaniu rozwojem może również uczestniczyć tzw. Agent zmiany.

 

3.     Model opisowy organizacji i zarządzania firmą.

 

Makieta modelu opisowego organizacji i zarządzania firmą

I.                   struktura organizacyjna

A.    Forma organizacyjna zewnętrzna

1.      podstawowe dane o firmie

2.      cele przedsiębiorstwa

3.      miejsce podmiotu gospodarczego w większych strukturach

4.      status podmiotu gospodarczego

B.     organizacja wewnętrzna

1.      piony i mniejsze jednostki organizacyjne

2.      rodzaj instytucji zarządzania

3.      struktura hierarchiczna instytucji zarządzania

II.                Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem

1.      wyniki ekonomiczne

2.      sytuacja społeczna w przedsiębiorstwie

3.      poziom organizacyjny

4.      poziom techniczny

5.      wyniki oceny kadry kierowniczej

III.             Otoczenie przedsiębiorstwa

1.      struktura otoczenia

2.      interakcje z otoczeniem bliższym

3.      interakcje z otoczeniem dalszym

4.      konkurencja

IV.             Funkcjonowanie przedsiębiorstwa

1.      determinanty tworzące obszar niezmienności funkcjonowania przedsiębiorstwa

2.      determinanty tworzące obszar zmian funkcjonowania przedsiębiorstwa

3.      równowaga stacjonarna i dynamiczna

4.      parametry funkcjonowania przedsiębiorstwa

V.                 Proces zarządzania i procesy pracy

1.      etapy programu działalności globalnej przedsiębiorstwa

2.      plan biznesowy

3.      systemy decyzyjne zarządzania

4.      determinanty procesów pracy

 

Model ten wykorzystuje się do identyfikacji całego systemu, można go rozbudowywać i redukować w zależności od potrzeb.

Znajduje on zastosowanie np. w prezentacji strategii zarządzania bądź charakterystyki stanu gospodarki przedsiębiorstwa. Wykorzystuje się go w sprawozdaniach zarządu z działalności spółki. Model opisowy organizacji i zarządzania firmą to uniwersalne narzędzie identyfikacyjne, które jest niezbędne do przygotowania rozmaitych raportów i analiz.

 

 

 

 

5.     Programowanie działalności i restrukturyzacja firmy.

 

Do podstawowych narzędzi zarządzania firmą zaliczamy:

-          programowanie

-          planowanie

Programowanie – jego zadaniem jest wyznaczenie sekwencji celów przedsiębiorstwa i sprecyzowanie założeń ich realizacji oraz wytyczenie etapów działalności globalnej.

Planowanie – polega na rozwinięciu programów pod kątem podziału zadań między poszczególne komórki, jest on także postępowaniem, które ma uściślić charakterystyki ekonomiczne, organizacyjne i techniczne zamierzonych przedsięwzięć oraz warunki ich realizacji.

Programy i plany są ukierunkowane z jednej strony na restrukturyzację z drugiej na innowacje.

Rozwój przez restrukturyzację – odnosi się do rozwiązań istniejących i może występować w dwóch odmianach:

1.      jako restrukturyzacja naprawcza – ma na celu przywrócenie pierwotnego, normalnego stanu gospodarki firmy np. osiągnięcie stanu wypłacalności

2.      jako restrukturyzacja dynamiczna – ma na celu dywersyfikację lub modernizację działalności przedsiębiorstwa. Chodzi tu o usprawnienie organizacji i funkcjonowania firmy w takim stopniu aby osiągnęła ona lepsze wyniki gospodarcze w porównaniu ze stanem pierwotnym. Dotyczy to np. doskonalenia struktury organizacyjnej, wzmocnienia kondycji ekonomiczno-finansowej, podniesienie jakości wyrobów, rozszerzenia profilu i asortymentu produkcji.

 

Z punktu widzenia rodzaju zmian i przekształceń można podzielić restrukturyzację na:

1.      finansową

2.      operacyjną

Restrukturyzacja finansowa obejmuje:

1.      bankowe postępowanie ugodowe

2.      publiczną sprzedaż wierzytelności bankowych

3.      nabywanie akcji JSSP za wierzytelności

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin