ESTRADA I STUDIO - 2000-05.pdf
(
8130 KB
)
Pobierz
ESTRADA I STUDIO - 2000-05
MAGAZYN
M
UZYKÓW
I
R
EALIZATORÓW
maj
5
/2000
6,80
z
ł
CYFROWE STUDIO NAGRAÑ
OCZEKIWANIA,
N
ADZIEJE,
R
ZECZYWISTE
M
OŻLIWOŚCI
TESTY:
Yamaha S80
Yamaha D24
Shure Beta 91
Alesis M1 Active
Roland/Boss VF-1
Conrad Pro Audio
Neutrik Minirator MR1
EgoSys Waveterminal 2496
Box Electronics V500/V900
Shure SM 58 Vocal Artist VHF
5
00
•Craig Devin•Próbkowanie i rozdzielczoœæ•
•T³umienie zg³osek wybuchowych•Roland SVC-350 i VP-330•
CYFROWE STUDIO NAGRAÑ
w maju:
111
Informacja o produktach
113
Witryna Klubu AVT
115
Prenumerata
117
Tam kupisz EiS
118
Spis reklam
A R T Y K U £ Y
15
Rozmowa EiS:
Układy scalone
i syntezatory
Rozmowa z dyrektorem zarządzającym (COO) firmy
Alesis, Craigiem Devinem: „...Polityka naszej firmy
sprowadza się do tego, że chcemy oferować naszym od−
biorcom sprzęt o bardzo wysokim poziomie funkcjonal−
ności i chcemy, by z tym czynnikiem kojarzony był każ−
dy nasz produkt.“
24
Relacje:
NAMM 2000 (cz. 2)
Software, hardware i mikrofony
Niemal na każdej ulicy Los Angeles jest studio nagranio−
we. Nie bez powodu zatem raz w roku, w zimie, spoty−
kają się tam producenci i kupcy z całego świata na wy−
stawie NAMM.
32
Cyfrowe studio nagrań:
Czy to już?
Najbardziej dramatyczną zmianą w technologii studyj−
nej jaka miała miejsce w ciągu ostatnich 1000 lat było
przejście z technologii analogowej na cyfrową. Dziś już
wiemy, że cyfrowe audio to nie ewolucja, ale rewolucja.
44
Studyjna kuchnia:
Kontrola poziomów cyfrowych
W momencie gdy coraz więcej sprzętu analogowego jest
zastępowane przez sprzęt cyfrowy, niesłychanie istotne
jest zrozumienie zasad rządzących kontrolą poziomu
zapisu cyfrowego.
46
Studyjna kuchnia:
Jak stłumić zgłoski wybuchowe?
Jeśli poruszające się powietrze uderza membranę mik−
rofonu z wystarczająco dużą siłą i przy odpowiednim
kącie, wynikiem może być niemiły dźwięk, który zrujnu−
je znakomite nawet nagranie wokalu.
80
Porady:
Odsłuch. Monitory – od kuchni.
Cz. 2.
Sposób ustawiania monitorów z wykorzystaniem kompre−
sora włączonego szeregowo za korektorem graficznym.
84
Podstawy:
Technologia cyfrowa. Częstotli−
wość próbkowania i rozdzielczość.
Pamiętaj – nie wszystkie sygnały cyfrowe są sobie równe!
86
Warsztaty:
Coda Finale w praktyce. Cz. 7.
W ostatnim odcinku cyklu poświęconego programowi Fi−
nale – opis plug−inów, sposób tworzenia zapisu perkusyj−
nego i diagramów przedstawiających chwyty gitarowe.
90
Prezentacje:
Roland SVC−350 i VP−330.
Para komplementarna.
Dwa klasyczne modele wokoderów Rolanda, choć może
nie wszystkim są znane, to w swojej klasie są ścisłą czo−
łówką.
1 5
T E S T Y
48
Shure Beta 91
Nietypowy wygląd zewnętrzny mikrofonu przypomina
stosowane często w nagłaśnianiu scenicznym leżące
mikrofony płaszczyznowe. Ten jednak posiada całkiem
inną charakterystykę kierunkową, ma ponadto dużą
rozpiętość pasma przenoszenia.
50
EgoSys Waveterminal 2496
Urządzenia o wyśrubowanych, profesjonalnych parame−
trach znajdują się w zasięgu przeciętnego użytkownika.
Doskonałym przykładem tego zjawiska jest karta dźwię−
kowa Waveterminal 2496 koreańskiej firmy EgoSys.
52
Neutrik Minirator MR1
Miniaturowy przyrząd pomiarowy, którego zadaniem
jest generowanie przebiegów testowych, za pomocą któ−
rych można sprawdzić parametry poszczególnych urzą−
dzeń i całych systemów audio oraz drożność i jakość
przewodów w torze sygnałowym.
54
Conrad Professional Audio
W skład testowanego zestawu wchodzą: subwoofer i ze−
staw szerokopasmowy, podłogowy monitor pasywny,
monitor aktywny, mikser, wzmacniacz mocy oraz pery−
feria – korektor graficzny, zwrotnica i optymalizator
brzmienia.
60
Yamaha S80
Rynek zaawansowanych instrumentów będących jedno−
cześnie klawiaturami sterującymi bardzo się ostatnio
ożywił, a wszystko co ma 88 klawiszy dwukrotnie prze−
łamało niemożliwe, wydawałoby się, do pokonania ba−
riery cenowe.
64
Box Electronics Crescendo V500, V900
Miksery ze wzmacniaczami mocy od wielu lat cieszą się
dużą popularnością. Są łatwe w transporcie i ekonomicz−
ne, nie wymagają okablowania pośredniczącego i cha−
rakteryzują się prostą obsługą.
68
Yamaha D24
Urządzenie jest skonstruowane i wykonane na wysoce
profesjonalnym poziomie, z dużą dbałością o szczegóły,
posiadając przy tym bardzo rozbudowane możliwości,
porównywalne z możliwościami systemów komputero−
wych.
72
Alesis M1 Active
Monitory odsłuchowe Alesis charakteryzują się dobrym
stosunkiem jakości do ceny. Mimo niewielkich rozmia−
rów potrafią nieźle przetwarzać niskie tony, choć można
je wspomóc dodatkowym subwooferem.
74
Boss VF−1, Roland FC−200
Procesor nie jest przeznaczony tylko dla gitarzystów,
choć ustawienia przeznaczone do współpracy z gitarą
elektryczną i akustyczną pod względem ilości w nim do−
minują.
78
Shure SM 58 Vocal Artist VHF
Shure T jest jednokanałowym systemem bezprzewodo−
wym, wykorzystującym w pracy 10 częstotliwości z za−
kresu VHF.
2 4
4 8
5 4
D Z I A £ Y
14
Przyślij nam swoje demo
18
W maju na CD
92
Moogazyn
98
Warsztat gitarowy
„Red“ (R. Fripp/King Crimson)
99
Warsztat basowy
101
Rynek EiS
6 8
7 2
DŸwiêkowe ilustracje do artyku³ów oznaczonych
znajdziesz na kr¹¿ku
do³¹czonym do EiS w wersji z CD
punkt widzenia
Informujemy i porównujemy
Udało się! „Informacja o Produkcie“ została przez Was zaakcep−
towana i mam nadzieję, że dzięki niej będziecie zawsze najlepiej
poinformowani
MAGAZYN MUZYKÓW I REALIZATORÓW
nowych produktów i aktualnej oferty
współpracujących z nami firm.
Przypomnę krótko o co chodzi. Wewnątrz każdego numeru
Miesiêcznik wydawany przez AVT Korporacja sp. z o.o.
Dyrektor Wydawnictwa:
Wies³aw Marciniak
Redaktor Naczelny:
Tomasz Wróblewski
tel. kom. 0-604-427-157; fax (042) 717-59-37
e-mail: wroblewski@eis.com.pl
Sekretarz Redakcji:
Krzysztof Maszota
tel. kom. 0-601-330-846;
e-mail: maszota@eis.com.pl
Redaktor Techniczny, sk³ad i ³amanie:
Piotr Œmietanowski
tel. kom. 0-601-366-453; e-mail: dtp@eis.com.pl
Wspó³praca:
Micha³ Arkusiñski, Jan Blew, Janusz
Brzeziñski, Maciej Dobrski, Grzegorz Gawrysiak, Piotr
Flies, Bazyli Janczak, Artur Lasoñ, Piotr £ugowski,
Piotr Madziar, Pawe³ R. Marciniak, Andrzej Ni¿ewski,
Dariusz Mazurowski, Aleksander Ryszka, Jacek
Spruch (
t³umaczenia
)
Foto:
Wojciech Smêdzik, Maciej Dobrski, Rados³aw
Wróbel
Opracowanie graficzne i ok³adka:
Piotr Œmietanowski, Tomasz Wróblewski
Konsultacja graficzna:
Ma³gorzata Jab³oñska
Dzia³ Reklamy:
Izabella Pach
tel. kom. 0-501-714-420, tel. (022) 835-66-77,
fax (022) 835-67-67, (042) 717-59-37;
e-mail: eis@avt.com.pl
Prenumerata:
Herman Grosbart
tel. (022) 834-74-75; fax 835-67-67;
e-mail: prenumerata@avt.com.pl
EiS CD
Producent:
Krzysztof Maszota
Wspó³praca:
Robert Lewandowski,
Tomasz Wróblewski, Maciej Dobrski
www.eis.com.pl
Redakcja:
Tomasz Wróblewski
Wykonanie:
Ampton
Adres Redakcji:
ul. Burleska 9, 01-939 Warszawa
tel. (022) 835-66-77, fax (022) 835-67-67
Adres do korespondencji:
AVT Korporacja, Estrada i Studio, 00-967
Warszawa 86, skrzynka pocztowa 134
e-mail:
eis@eis.com.pl
http://www.eis.com.pl
Indeks
322725;
ISSN
1427-0404
Naœwietlanie:
REPROGRAF, Warszawa, ul. Schroegera 90
Druk:
HELDRUK, Malbork, ul. Partyzantów 3b
Za treœæ zamieszczanych reklam, og³oszeñ i
anonsów Wydawnictwo oraz redakcja nie ponosz¹
odpowiedzialnoœci. Redakcja rezerwuje sobie prawo
do dokonywania skrótów i adjustacji nades³anych
tekstów.
znajduje się
kartka pocztowa, na której zakreślacie numery produktów, usług i działań opisa−
nych lub reklamowanych w aktualnym wydaniu naszego miesięcznika (kartka
ma ważność tylko w danym miesiącu, w następnym obowiązuje już inna). Na
podstawie otrzymanych od Was kartek sporządzamy listy osób zainteresowanych
określonymi tematami i przesyłamy je do firm oferujących dane produkty lub
usługi. W gestii tych firm jest zaopatrzenie Was w katalogi lub poinformowanie
w innej formie o przedmiocie Waszego zainteresowania. Tak to miało działać i
tak to działa. Przynajmniej w znaczącej większości przypadków.
Zwróciliście zapewne uwagę, że od pewnego czasu testowane przez nas pro−
dukty są również badane z wykorzystaniem komputerowego stanowiska pomia−
rowego. Dzięki temu przeprowadzane przez naszą redakcję testy nie są tylko spi−
sem subiektywnych doznań osoby testującej. Rzetelne pomiary, poparte opubli−
kowanymi wykresami charakterystyk znacznie podnoszą ich wartość. Oczywiście
pomiary nie zawsze mają znaczenie – choćby w przypadku instrumentów, gdzie
trudno brać pod uwagę ich charakterystykę przenoszenia i poziom wnoszonych
zniekształceń... Ale gdy chodzi o wzmacniacze mocy czy zestawy głośnikowe,
przeprowadzone przez nas pomiary mogą być obiektywnym punktem odniesie−
nia, a przynajmniej mogą dać wstępny obraz tego, czego po danym produkcie się
spodziewać.
W przypadku instrumentów, procesorów sygnałowych, brzmień, wtyczek pro−
gramowych i innych urządzeń lub programów generujących i przetwarzających
dźwięk, od dawna naszą zasadą jest publikowanie krótkich fragmentów de−
monstracyjnych na naszej płycie, a od niedawna także w Sieci. Na naszej stronie
internetowej znajdziecie też artykuły, których z różnych względów nie ma w pa−
pierowym wydaniu naszego magazynu. Sieć ma zaletę, której nie ma miesięcznik
– informację można opublikować w jednej chwili, bez czekania na jej oprawę
graficzną, wstępną korektę, zasadniczą korektę, ustawienie wśród innych artyku−
łów przewidzianych do druku, wyświecenie stron na kliszy, spakowanie, wysła−
nie do drukarni, przygotowanie do druku, wytrawienie matryc, druk próbny,
druk zasadniczy, pocięcie, złożenie, zapakowanie, wysłanie i rozdzielenie do
punktów sprzedaży. Przerażająco długi proces, prawda? Dlatego zawartość naszej
strony w Internecie różni się od zawartości miesięcznika co oznacza, że warto tam
zaglądać.
Wróćmy jednak do
EiS
w tradycyjnej i dla wszystkich dostępnej postaci. Dużą
popularnością wśród Czytelników cieszą się wszelkiego rodzaju porównania. Ale
największą takie, w których „na żywo“ porównujemy ze sobą kilka produktów.
Słuchamy jak brzmią, jak sprawują się w praktyce, czy mają jakieś cechy szcze−
gólnie warte podkreślenia. Zwracamy więc uwagę na wszystko to, czego nie po−
wiedzą do końca dane techniczne zawarte w instrukcjach obsługi czy, co gorsza,
w katalogach firmowych. Mamy już za sobą kilka takich porównań, że z ostatnich
miesięcy przypomnę porównanie 10 wirtualnych analogów (
EiS
2/2000
), komputero−
wych samplerów
(1/2000
), programów do czyszczenia nagrań (
10/1999
), kart ze
).
Napisanie artykułu typu porównawczego jest szczególnie trudne z logistyczne−
go punktu widzenia. Zgromadzenie w jednym miejscu i w jednym czasie kilku
podobnych funkcjonalnie urządzeń lub programów, a następnie zorganizowanie
całego przedsięwzięcia tak, by zachować jak najdalej posunięty obiektywizm, to
prawdziwe wyzwanie. Szczególnie w polskich warunkach, gdzie – jak dobrze
wiecie – dostępność niektórych produktów jest taka sobie, a nawet gorsza. Wcale
się tym nie zrażając chcemy z podobnych porównań uczynić nasz znak firmowy.
Na pierwszy ogień idzie zatem Wielka Piątka Sekwencerów – Cakewalk, Cubase,
Logic, Vision i Digital Performer. W następnym miesiącu opublikujemy gigatest
Siedmiu Aktywnych Plastików, czyli JBL EON, RCF ART300, FBT Maxx 4, Pea−
vey Impulse 200, Electro−Voice Sx300a, DAS DS−15A i Zeck Vector T3A. W sier−
pniu pojawi się na naszych łamach dość nietypowe porównanie – hardware bę−
dzie stawał przeciwko software’owi: przyjrzymy się, jak się mają sprzętowe pro−
cesory efektów do ich odpowiedników w postaci wtyczek programowych. A we
wrześniu...
9/1999
) i mikrofonów pojemnościowych (
8/1999
Wydawnictwo
AVT Korporacja Sp. z o.o.
należy do Izby Wydawców Prasy
Miesięcznik Estrada i Studio
jest wydawany we współpracy
licencyjnej z amerykańskim pismem
Tomasz Wróblewski
wroblewski@eis.com.pl
The features and illustrations in this issue from
KEYBOARD are reprinted by arrangement with the GPI
Corporation, San Mateo, California, USA. Copyright ©
(year(s) of publication) by The GPI Corporation. All rights
reserved. The GPI Corporation is a wholly−owned
subsidiary of Miller Freeman, Inc.
w temacie
złączami ADAT (
listy do redakcji
eis@eis.com.pl
K³opoty
z przeniesieniem
Chcia³em przenieœæ jeden z gotowych
rytmów z Ensoniq’a MR76 do Cake-
walka. Z korespondencji na ten te-
mat miêdzy u¿ytkownikami MR-a
przypominam sobie, ¿e proponowano
wpisanie rytmu na œcie¿kê sekwence-
ra w MR, zapisanie go jako MIDI na
dyskietce i wpisanie do Cakewalka.
Niestety, to nie dzia³a. Mam te¿ k³o-
poty, od zmiany na ostatni system
operacyjny, ze sterowaniem sekwen-
cera MR-a z Cakewalka. Aby rytm
wszed³ np. po czterech taktach, trze-
ba nagraæ pust¹, czterotaktow¹ sek-
wencjê, nastêpn¹ z rytmem, po³¹czyæ
je w song. Ale wtedy powrót Cake-
walkiem do pocz¹tku nie cofa songu.
Trzeba to zrobiæ rêcznie, nie mówi¹c
o tym, ¿e instrumenty podporz¹dko-
wane poszczególnym œladom – sek-
wencer dzia³a jako multitimbral, przy
przejœciu z sekwencji na sekwencjê
maj¹ sk³onnoœæ do zmiany na inne,
np. piano GM, mimo, ¿e nie jest w³¹-
czona zmiana instrumentu. Ustawie-
nie polecania u¿ywania jakiejœ barwy,
np. na „Event list“ da³o by skutek, ale
nie mo¿na niektórych opisaæ. Wybra-
nie ich we W³aœciwoœciach œcie¿ki
przez po³¹czenie portu z instrumen-
tem te¿ dzia³a dobrze, ale w posiada-
nym przeze mnie w Cakewalku opisie
s¹ tylko niektóre banki, nie ma np.
perkusyjnych (opis œci¹gn¹³em z
Internetu ze strony Cakewalka). S¹ za
to inne, których nie ma w instrumen-
cie. Byæ mo¿e ktoœ poradzi mi te¿ w
pewnych, innych jeszcze kwestiach.
Czy Cakewalk (jak by³o to np. w Ata-
ri) mo¿e wysy³aæ komendy start, stop,
continue? Gdzieœ znalaz³em, ¿e s¹ to
odpowiednio liczby 250, 252, 251.
Te¿ nie dzia³a. To bardzo denerwuj¹-
ce, kiedy chce siê pracowaæ, a ci¹gle
coœ nie dzia³a jak nale¿y.
Edward
wymaga przynajmniej jednej rze-
czy zrobionej raz, ale porz¹dnie:
Instrument Definition (w przy-
padku Cakewalka). Na szczêœcie
Cakewalk ma Ensoniqa MR w go-
towych opisach, wiêc z wyborem
brzmieñ do utworu nie powinno
byæ problemów. Z moich praktyk
z Rolandem XP-50, który mia³
wbudowany sekwencer pok³ado-
wy, szybko wynik³a konkluzja, ¿e
w³aœciwie jest mi on do niczego
niepotrzebny. Synchronizacja
transportu jest naturalnie mo¿li-
wa i raz opanowana bêdzie dzia-
³aæ (tak, Cakewalk wysy³a polece-
nia Start, Stop i Continue – jeœli
mu siê to zleci), ale generalnie su-
gerowa³bym przenieœæ siê na sta-
³e do Cakewalka i w nim robiæ ca-
³¹ muzykê. Gwarantujê, ¿e wszel-
kie bóle g³owy znikn¹. W Pañ-
skim przypadku domyœlam siê, ¿e
MR-76 ma pewne sekwencje ryt-
miczne w formie wzorów, które
wykorzystywane s¹ do konstruk-
cji akompaniamentu, i chce Pan
to przenieϾ do komputera. To
mo¿e siê okazaæ wrêcz niemo¿li-
we (jestem w trakcie dochodze-
nia). O ile mi wiadomo, tego typu
zabieg – mówiê o zapisie akom-
paniamentu na dyskietce w for-
mie pliku MIDI, po tzw. eksplozji
dedykowanej œcie¿ki, perkusja na
kanale 10 itd. – po raz pierwszy
pojawi³ siê w modu³ach Yamaha
Q-300 jakieœ 3 lata temu.
Maciej Dobrski
dobrski@eis.com.pl
Program
do hip-hopu
Jesteœmy sympatykami hip-hopu, a
interesujemy siê t¹ muzyk¹ od kilku
lat, co w koñcu przerodzi³o siê w pa-
sjê. Staramy siê dowiedzieæ jak naj-
wiêcej na temat samej muzyki, jak
równie¿ jej twórców. Od pewnego
czasu zaczêliœmy w domowym zaci-
szu tworzyæ pierwsze rymy. Pozostaje
jednak kwestia tworzenia muzyki,
której nie potrafimy zrobiæ. Z lektury
pism muzycznych poœwiêconych nie
tylko tej muzyce wiemy, ¿e wielu hip-
hopowych wykonawców uk³ada pod-
k³ady przy pomocy komputera. W
zwi¹zku z tym zwracamy siê do Was
z proœb¹ o poradê – jakie programy i
akcesoria umo¿liwi¹ nam tworzenie
podk³adów hip-hopowych? W chwili
obecnej dysponujemy komputerem
Adax 300MHz, 64MB RAM, z 16-bi-
tow¹ kart¹ 3D WaveTable. Mamy
nadziejê, ¿e waszymi wskazówkami
bêdziemy kierowaæ siê w wyborze ak-
cesoriów i oprogramowania muzycz-
nego.
Grzegorz S³owiñski
i Bartosz Wieczorek
instrumenty elektroniczne, a
nawet odg³osy otoczenia. Zna-
my przypadki tworzenia pêtli z
wykorzystaniem dŸwiêków na-
granych na przejeŸdzie kolejo-
wym i w kuŸni. Polecamy tak¿e
materia³ zawarty na naszej
marcowej p³ycie, ale jego wyko-
rzystanie do celów komercyj-
nych wymaga zgody Redakcji.
Do monta¿u pojedynczych
dŸwiêków w pêtle konieczny
jest edytor (np. Cool Edit,
Sound Forge czy Wave Lab).
Wszystkie te programy wystê-
puj¹ w wersjach pe³nych oraz
uproszczonych – znacznie tañ-
szych, ale i tak bardzo przydat-
nych. Warto równie¿ wykorzy-
staæ program taki jak Steinberg
ReCycle, który przy wspó³pracy
z sekwencerem MIDI potrafi ca³-
kowicie przebudowywaæ struk-
turê pêtli, ³¹cznie ze zmian¹
tempa bez zmiany brzmienia.
Ta ostatnia funkcja mo¿e siê
okazaæ nies³ychanie przydatna,
gdy¿ w obiegu znajduje siê wie-
le pêtli o tempie 120BPM i
szybszym, ca³kowicie nieprzy-
datnych w hip-hopie, gdzie do-
minuj¹ tempa znacznie wolniej-
sze. Z narzêdzi bezp³atnych lub
freeware’owych polecamy Frui-
ty Loops oraz Zero-X Beat-
Creator – oba programy znaj-
dziecie na naszych p³ytach (EiS
CD 2/2000 i 4/2000).
Oddzielnym tematem jest cha-
rakterystyczny dla hip-hopu
dŸwiêk lo-fi, o celowo obni¿onej
jakoœci, z wieloma poszumami,
trzaskami, zawê¿onym pasmem
itp. Wiêkszoœæ tych efektów
mo¿na uzyskaæ wykorzystuj¹c
podstawowe narzêdzia dostêp-
ne w edytorach audio (zmniej-
szanie rozdzielczoœci, przeste-
rowania) lepiej jednak zastoso-
waæ specjalizowane narzêdzia w
rodzaju Digidesign DFi (wtyczka
programowa TDM/AudioSuite)
Red. Podstawow¹ spraw¹ w
przypadku hip-hopu bêd¹
sample. Posiadanie okreœlonych
sampli warunkuje rodzaj
brzmienia, jakie bêdziecie ge-
nerowaæ. Jeœli poszukujecie
prostych i niedrogich narzêdzi
do produkcji hip-hopowej, pole-
camy zakup taniego i dobrze
wyposa¿onego w podstawowe
pêtle programu Sonic Foundry
Acid Hip-Hop (szczegó³owy
opis w EiS 2/2000). Maj¹c ten
program mo¿ecie tworzyæ pro-
fesjonalnie brzmi¹ce podk³ady
do Waszych rymów, a co naj-
wa¿niejsze, mo¿ecie je tak¿e
wykorzystaæ w celach komer-
cyjnych (bez dodatkowej op³aty
za u¿yte pêtle).
Kolejnym krokiem powinny byæ
poszukiwania nowych, oryginal-
nych sampli. Nasz rynek nie
umo¿liwia niestety takiego wy-
boru, jak ma to miejsce w in-
nych krajach, gdzie w sklepach
muzycznych mo¿na przebieraæ
w ró¿nych tytu³ach. Nale¿y za-
tem zdaæ siê na w³asne si³y i
„polowaæ“ na próbki gdzie siê
da. ród³em pêtli mog¹ byæ
wszelkiego rodzaju syntezatory
programowe (wiele z nich pub-
likujemy na naszych p³ytach),
Red. Zdalne operowanie jakim-
kolwiek instrumentem MIDI przy
pomocy zewnêtrznego sekwen-
cera jest nie³atwym zadaniem i
Wzmacniacze
mocy
w y m y œ l o n e
i w y p r o d u ko w a n e
w U S A
Wy³¹czny przedstawiciel w Polsce
KOD AUDIO Firma Handlowa
tel./fax: (022) 779-21-12
e-mail: kodaudio@elektron.pl
eis@eis.com.pl
listy do redakcji
czy œwietna wtyczka Direct X
Opcode Fusion Vinyl.
Wirtualny scratch
Postanowi³em napisaæ ten list z po-
wodu, który wci¹¿ mnie nurtuje. Od
d³u¿szego czasu zajmujê siê muzyk¹
hip-hop i mam jedno pytanie. Dla-
czego firmy zajmuj¹ce siê produkcj¹
programów muzycznych nie produku-
j¹ programów do scratchowania? No
mo¿e oprócz e-Jay i X-Scratch, za
które bardzo dziêkujê. Mo¿e jednak
istniej¹ inne programy, o których nie
wiem? Na przyk³ad program, w któ-
rym odzwierciedlony by³by na ekranie
prawdziwy stó³ z gramofonami, po
œrodku scratchmaster, zapewniaj¹cy
mo¿liwoœæ ods³uchu i tworzenia ró¿-
nych sztuczek, wczytywania utworów
na dwie p³yty i scratchowania obu, a
nie tak, jak w wymienionych wczeœ-
niej programach – tylko jednej. Krót-
ko mówi¹c wymienione wy¿ej progra-
my s¹ bardziej zabawkami, ni¿ profe-
sjonalnymi aplikacjami do intuicyjne-
go tworzenia muzyki hip-hop. Powo-
dem napisania przeze mnie tego listu
jest m.in. fakt, i¿ cena sprzêtowego
gramofonu do scratchowania, takiego
jak np. Technics, jest bardzo wysoka,
a co dopiero dwóch. Dlatego wiele
osób by³oby zadowolonych z rozwi¹-
zañ softwarowych – na pewno tañ-
szych. Proszê o pomoc i poradê.
Snake, Warszawa
rowe nie s¹ koniecznoœci¹ w moim
przypadku. Mo¿e istnieje szansa za-
mieszczenia w EiS testu tej drugiej
karty?
Pytanie via e-mail
go przez du¿e grono u¿ytko-
wników, co mo¿e byæ przydatne
w razie problemów. Kupuj¹c ST
Digital Audio ma Pan mo¿li-
woϾ budowania swojego stano-
wiska „po kawa³ku“, dokupuj¹c
z czasem elementy o specjali-
stycznym przeznaczeniu, dosta-
je Pan nie jeden – lecz dwa pro-
gramowalne syntezatory i kar-
tê, któr¹ poza hard disc recor-
dingiem i MIDI mo¿na zamieniæ
w dzia³aj¹cy w czasie rzeczywi-
stym procesor efektów czy ko-
rektor, a to wszystko bez re-
startowania komputera. Jak wi-
daæ ka¿da z opcji ma swoje za-
lety, a wiêc ostateczn¹ decyzjê
pozostawiam Panu...
Aleksander Ryszka
ryszka@eis.com.pl
SPROSTOWANIE
Szanowni Pañstwo
Dotar³ do nas w³aœnie kwietniowy nu-
mer Estrady i Studia, w którym za-
mieszczacie Pañstwo artyku³ poœwiê-
cony targom w Los Angeles. Na koñcu
tego artyku³u znajduje siê tabelka z
firmami bêd¹cymi przedstawicielami
w Polsce opisanych marek (str. 27).
Poœród nich, jako przedstawiciel mar-
ki NUMARK wymieniona zosta³a kra-
kowska firma Modus. Jest to niestety
nieprawda. Od przesz³o roku jako fir-
ma CeTO - jesteœmy wy³¹cznym im-
porterem i przedstawicielem firmy
NUMARK na polskim rynku, co znaj-
duje swoje potwierdzenie zarówno w
odpowiednich umowach wi¹¿¹cych
nas z producentem, jak i w prowa-
dzonych przez nasz¹ firmê akcjach
reklamowych.
W zwi¹zku z tym, i maj¹c na uwadze
naszych Klientów, którzy mogli w ten
sposób zostaæ wprowadzeni w b³¹d
(informacja mo¿e sugerowaæ, ¿e Ce-
TO jest jedynie dystrybutorem sprzê-
tu, a nie wy³¹cznym importerem)
mamy nadzieje, ¿e w nastêpnym nu-
merze Pañstwa magazynu uka¿e siê
w³aœciwe sprostowanie zamieszczo-
nych w artykule informacji. Pragnie-
my podkreœliæ, ¿e b³¹d ten traktujemy
jedynie w kategoriach pomy³ki wyni-
kaj¹cej z nieuwagi Korektora.
Z powa¿aniem
Micha³ Fr¹ckowiak, CeTO
Red. Zacznê mo¿e od koñca:
Karty Sound Track Digital Au-
dio by³y ju¿ przeze mnie testo-
wane i mam nadziejê, ¿e tekst
im poœwiêcony nied³ugo uka¿e
siê na ³amach EiS. Jeœli chodzi o
STDA, jest to jedna z lepszych
propozycji w cenie do 1000 z³
dla muzykuj¹cego posiadacza
komputera. Dwa syntezatory-
samplery (jeden z pamiêci¹ do 4
MB, drugi do 64 MB), mo¿li-
woœæ ca³kowitej zmiany usta-
wieñ karty bez restartowania
komputera, niez³e parametry
akustyczne czy porz¹dne opro-
gramowanie (Logic Audio) i ma-
sa brzmieñ dla syntezatorów, to
niektóre z jej zalet. Do nie
mniej powa¿nych atutów trze-
ba zaliczyæ modu³ow¹ budowê –
w miarê wzrostu Pana potrzeb,
dokupuje Pan niezbêdne ele-
menty rozszerzaj¹ce mo¿liwo-
œci sprzêtu (np. modu³ umo¿li-
wiaj¹cy nagrywanie kilku œla-
dów naraz, z³¹cza cyfrowe czy
rozbudowany interfejs MIDI).
Choæ karta ta posiada równie¿
lepsze przetworniki AD/DA od
Sound Blastera, to w chwili
obecnej mo¿na znaleŸæ te¿ kil-
ka punktów na poparcie pro-
duktu firmy Creative Labs –
choæby ten, ¿e Sound Blaster
jest nieco tañszy.
Je¿eli u¿ywa Pan komputera
tak¿e do celów rozrywkowych,
równie¿ wtedy SB jest lepszym
wyborem – dzia³a ze wszystkim,
³¹cznie ze starymi DOS-owymi
grami, a produkt firmy Hoon-
tech niekoniecznie. Oczywiœcie
takie funkcje jak syntezator czy
nagrywanie audio dzia³aj¹ do-
brze i w tym przypadku. Zresz-
t¹ wspomniana firma Hoon-
tech, bêd¹ca producentem ST
Digital Audio, wyprodukowa³a
tak¿e szereg doskona³ych i ta-
nich rozszerzeñ do SB Live! In-
na sprawa: wydaj¹c sumê ok.
1000 z³ na SB Live! Platinum
otrzymuje Pan w komplecie
niez³e oprogramowanie ³¹cznie
z Cubasis VST.
Podsumowuj¹c: obie propozy-
cje s¹ niez³e i warte pieniêdzy,
jakie trzeba na nie wydaæ. Ku-
puj¹c SB Live! staje siê Pan w³a-
œcicielem sprzêtu typowego,
spe³niaj¹cego standardowe wy-
magania, a przy tym posiadane-
Red. Dziêkujemy za wyjaœnie-
nia, przepraszaj¹c jednoczeœnie
Czytelników oraz firmy i osoby
zainteresowane za nieœcis³oœci
we wskazanym w liœcie artykule.
Red. W dwa gramofony z mo¿li-
woœci¹ pods³uchu i scratchowa-
nia wyposa¿ony jest program
Tactile 12000 (znajdziesz go na
naszej p³ycie oraz w Sieci pod ad-
resem www.tactile12000.com).
Zwracamy jednak uwagê, ¿e
scratchowanie dokonywane z
wykorzystaniem tej i podobnych
aplikacji w bardzo niewielkim
stopniu mo¿e zast¹piæ to, co na-
wet niezbyt wprawny scratcher
jest w stanie zrobiæ z gramofo-
nem. Nawet maj¹c wysokiej kla-
sy odtwarzacz CD przeznaczo-
ny do tego celu, uzyskanie efek-
tów choæ trochê przypominaj¹-
cych naturalny scratch ig³y w
rowku p³yty winylowej jest wy-
j¹tkowo trudne.
Kart wybieranie
Od niedawna noszê siê z zamiarem
kupna nowej karty dŸwiêkowej, a pod
uwagê biorê tylko modele w cenie do
1000 z³. Zastanawiam siê nad dwo-
ma modelami: SB Live Creative i kar-
t¹ Sound Track Digital Audio Hoon-
tech. Która z tych kart lepiej spraw-
dzi³aby siê podczas nagrañ audio i ja-
ko sampler? Informujê, ¿e z³¹cza cyf-
Plik z chomika:
Muzykant-48
Inne pliki z tego folderu:
ESTRADA I STUDIO - Rocznik 2000.rar
(109620 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-12.pdf
(5269 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-11.pdf
(6527 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-10.pdf
(5783 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-09.pdf
(6281 KB)
Inne foldery tego chomika:
Rocznik 2001
Rocznik 2002
Rocznik 2003
Rocznik 2004
Rocznik 2005
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin