140.pdf

(83 KB) Pobierz
Wonderware InTouch krok po kroku, część 3
A U T O  M A  T Y K A
W cyklu artyku³ów publikowanych na ³amach EP zaprezentujemy
mo¿liwoci oprogramowania wizualizacyjnego (SCADA)
Wonderware InTouch. W tej czêci poka¿emy w jaki sposób jest
konfigurowane oprogramowanie komunikacyjne. Demonstracyjn¹,
polskojêzyczn¹ wersjê oprogramowania InTouch 7.11 PL
zamiecilimy na p³ycie CD-EP1/2003B.
Konfiguracja programu
komunikacyjnego
Konfiguracja programu komunika-
cyjnego, który z jednej strony komu-
nikuje siê z urz¹dzeniami np. sterow-
nikami, a z drugiej strony z aplikacj¹
wizualizacyjn¹, jest kolejnym etapem
projektowania aplikacji. W tym przy-
padku nie posiadaj¹c rzeczywistego
sterownika, mo¿na wykorzystaæ pro-
gram komunikacyjny, który bêdzie sy-
mulowa³ jego pracê. Program ten na-
zywa siê DDE Server Simulator ( Si-
mulate ) i nale¿y go uruchomiæ wybie-
raj¹c z menu START\Programy\Won-
derware FactorySuite\InTouch\DDE
Server Simulator . Pojawi siê okno
konfiguracyjne ( rys. 39 ), w którym na-
le¿y wybraæ Configure\Topic Defini-
tion ( rys. 40 ), w którym jest definio-
wany kana³ komunikacyjny ( Topic ),
przez który aplikacja wizualizacyjna
bêdzie pobiera³a/przesy³a³a informacje
z/do sterownika.
W oknie Topic Definition nale¿y
wybraæ przycisk New , co umo¿liwia
zdefiniowanie nowego Topic a (ok-
no pokazano na rys. 41 ). W polu
Topic Name wpisujemy PLC1 - jest
to dok³adnie taka sama nazwa, któ-
ra zosta³a wpisana w polu Nazwa te-
matu , przy definicji Nazwy dostêpu
w programie InTouch . Kolejnym de-
finiowanym parametrem jest Update
Interval , który okrela jak czêsto
program komunikacyjny bêdzie po-
wiadamiaæ aplikacjê wizualizacyjn¹
InTouch o zmianach wartoci zmien-
nych. W tym polu wpisujemy war-
toæ 100, co oznacza, ¿e co 100 mi-
lisekund informacje o zmianach war-
toci zmiennych bêd¹ przesy³ane po-
miêdzy programem komunikacyjnym
a aplikacj¹ wizualizacyjn¹. Pozosta³e
parametry pozostawiamy bez zmian.
Po zakoñczeniu wprowadzania
parametrów naciskamy przycisk OK ,
co spowoduje zakoñczenie konfigu-
rowania Topica w programie komu-
nikacyjnym. Nastêpnie potwierdza-
my zachowanie konfiguracji progra-
mu za pomoc¹ przycisku OK . Naci-
niêcie przycisku Done koñczy defi-
niowanie parametrów programu ko-
munikacyjnego, którego na tym eta-
pie nie nale¿y jeszcze zamykaæ.
Teraz wracamy do programu
WindowMaker i w wskazujemy
w menu Plik\WindowViewer... , co
powoduje uruchomienie zaprojekto-
wanej aplikacji. Po chwili pojawi siê
Rys. 41
okno programu WindowViewer ,
w którym zostanie wywietlone za-
projektowane okno. Je¿eli nie jest
ono widoczne na ekranie, nale¿y
wejæ do menu Plik\Otwórz okno...
i wskazaæ okno do otwarcia.
Teraz mo¿emy przeledziæ prze-
bieg monitorowanego procesu. Po
nape³nieniu zbiornika powinien on
zostaæ samoczynnie opró¿niony i na-
pe³nianie zostanie powtórzone.
W dowolnym momencie mo¿na na-
cisn¹æ przycisk Start ( Uruchomiony/
Zatrzymany ), w celu zatrzymania
procesu i jego ponownego urucho-
mienia (od pocz¹tku).
W tym momencie projektowanie
aplikacji wizualizacyjnej InTouch
zosta³o zakoñczone. Oczywicie ap-
likacje mo¿na rozbudowywaæ o ko-
lejne elementy graficzne, czy te¿
funkcje np. krelenie trendów, wy-
wietlanie alarmów, tworzenie rapor-
tów itp. Wszystko zale¿y od inwen-
cji projektanta.
Marcin Legutek, Astor
ML@astor.com.pl
Dodatkowe informacje
Rys. 39
Rys. 40
Ewaluacyjnê wersjê programu InTouch 7.11 PL
zamiecilimy na CD-EP1/2003B.
140
Elektronika Praktyczna 3/2003
Kurs obs³ugi, czêæ 3
39643416.001.png 39643416.002.png 39643416.003.png 39643416.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin