185-K AutoKlima.pdf

(88 KB) Pobierz
185-K.p65
AutoKlima
Nowy Elektronik 185-K
Kto jecha³ samochodem z klimatyzacj¹ wie, jakie to dobrodziejstwo. Niestety nie ka¿dy mo¿e sobie taki luksus
zafundowaæ. Nawet przy kupnie nowego samochodu z salonu, za³o¿enie klimatyzacji kosztuje do 20% ceny
auto. My proponujemy elektroniczn¹ klimatyzacjê opart¹ na modu³ach Peltiera.
Pomys³ zrobienia elektronicznej klimatyzacji do samochodów osobowych nasun¹³ mi
siê, jak pierwszy raz us³ysza³em o modu³ach Peltiera czyli w 1994 roku. Niestety w tamtym
okresie modu³y te kosztowa³y tak du¿o, ¿e ma³o kto móg³ sobie na nie pozwoliæ. Na domiar
z³ego kupienie ich w Polsce graniczy³o z cudem. Obecnie modu³y Peltiera zyska³y du¿¹ popular-
noæ, dziêki zastosowaniu ich jako uk³adu ch³odzenia procesora w komputerach klasy PC. Jak
zyska³y popularnoæ to i cena znacznie spad³a. W chwili obecnej jeden modu³ mo¿na kupiæ ju¿
za 50z³. Co prawda do naszego uk³adu potrzeba przynajmniej dwóch, ale i tak nie jest to zbyt
du¿y wydatek. Piszê przynajmniej dwóch, bo czym wiêkszy samochód, tym wiêksza powierzchnia
do sch³odzenia. Skoro wiêksza powierzchnia, to wydajnoæ uk³adu ch³odz¹cego musi byæ te¿
wiêksza. Dwa modu³y w zupe³noci wystarczaj¹ do redniej wielkoæ samochodu. Oczywicie
jak kto zechce zastosowaæ ich wiêcej, nie ma ku temu ¿adnych przeciwwskazañ natury tech-
nicznej, a¿ do 10 sztuk.
procesorów 51. Natomiast projektanci mikroprocesorów AVR doszli do wniosku, ¿e wstawia-
nie du¿ego kondensatora do resetu jest marnotrastwem miejsca, pieniêdzy i czasu, jaki
potrzebny jest do startu systemu opartego na AVR. W³anie dlatego C3 mo¿e mieæ pojem-
noæ od 47nF do 100nF. Po resecie 90S4433 przechodzi do wykonywania zawartego w nim
programu. Oczywicie program jest napisany w BASCOM'ie. Piszê oczywicie, poniewa¿ uwa-
¿am ¿e jest to jeden z lepszych kompilatorów, na jakich do tej pory pracowa³em, w³¹czaj¹c w
to kompilatory C i Asemblera. Pierwszym zadaniem programu jest sprawdzenie, czy zosta³
wciniêty mikroprze³¹cznik S3. Gdy program stwierdzi ¿e tak, nastêpuje skok do procedury
kalibracji czujników temperatury U3 i U4. Po skoñczonej kalibracji nale¿y wy³¹czyæ zasilanie i
powtórnie je w³¹czyæ. Procesor zacznie od pocz¹tku wykonywaæ zawarty w nim program. Gdy
program nie stwierdzi wciniêcia S3 przejdzie do g³ówniej procedury. Dzia³anie jej mo¿emy
podzieliæ na kilka etapów:
-kontrola zawartoci wewnêtrznej pamiêci EEPROM
-sterowanie diod¹ LED
-kontrolê mikroprze³¹czników S1-S3
-kontrolê czujników temperatury U3,U4
-sterowanie modu³ów Peltiera
-sterowanie wywietlaczem LCD
Budowa i dzia³anie
Jak widzimy na rys.1 schemat nie nale¿y do zbyt skomplikowanych. G³ównym uk³a-
dem jaki od razu rzuca siê w oczy jest 90S4433. Jest to jeden z du¿ej serii uk³adów AVR, jakie
proponuje firma ATMEL. Uk³ad charakteryzuje siê trzema portami PC,PB,PD, z czego ka¿dy pin
portu PC mo¿e pracowaæ jako 10 bitowy przetwornik A/C. W³anie te przetworniki zadecydo-
wa³y o wyborze uk³adu do budowy AUTOKLIMY. Oprócz wspomnianego procesora do budowy
zosta³y wykorzystane dwa czujniki temperatury U3,U4 LM335, stabilizator napiêcia U2 LM78L05,
wywietlacz LCD 16*1, trzy tranzystory i kilka elementów biernych RC.
Dzia³anie uk³adu jest tak samo proste, jak jego budowa. Po w³¹czeniu zasilania +12V nastêpu-
je reset procesora. Za t¹ czynnoæ odpowiedzialny jest kondensator C3. W tym miejscu nale¿y
siê ma³e wyjanienie tym wszystkim, którzy do tej pory nie zetknêli siê rodzin¹ uk³adów AVR.
Zazwyczaj do resetu u¿ywa siê kondensatora o znacznie wiêkszej pojemnoci, rzêdu kilku µF
najczêciej po³¹czonego z rezystorem. Dotyczy to szczególnie du¿ej i popularnej rodziny mikro-
Uruchomienie i kalibracja
Po w³¹czeniu zasilania na wywietlaczu pojawi siê napis powitalny Nowy Elektronik.
Po up³ywie 1 sekundy napis zniknie i zostanie wywietlony pomiar temperatury z czujników U3
i U4 odpowiednio T1 i T2.Teraz musimy zaczekaæ oko³o 15min celem stabilizacji termicznej
ca³ego uk³adu. Je¿eli tego nie zrobimy, to jest prawie pewne, ¿e ka¿dy z czujników bêdzie
wskazywa³ inn¹ temperaturê, mimo umieszczenia ich w tym samym miejscu. Po up³ywie 15
min zapamiêtujemy wartoci, jakie wskazuje wywietlacz i przechodzimy do kalibracji uk³adu.
LCD1
1601
Rys. 1 Schemat ideowy
+5
+5
PR1
GND
GND
C3
U1
+5
1
2
RST
(RXD)PD0
3
(TXD)PD1
4
(INT0)PD2
5
(INT1)PD3
6
(T0)PD4
11
+12
+12
+12
(T1)PD5
12
S2
S3
S1
(AIN0)PD6
13
Z2 czerwony +
(AIN1)PD7
9
XTAL1
-
ON/OFF
+
R3
2 x modu³
Peltiera
14
GND
GND
GND
(ICP)PB0
Q1
15
(OC1)PB1
16
R4
czarny -
(SS)PB2
10
17
T2
XTAL2
(MOSI)PB3
18
C1
C2
(MISO)PB4
19
R5
5k1
(SCK)PB5
D1
T3
T1
23
(ADC0)PC0
R7
GND
GND
24
R6
(ADC1)PC1
+5
25
(ADC2)PC2
20
26
LED GND
GND
AVCC
(ADC3)PC3
21
27
AREF
(ADC4)PC4
22
28
AGND
(ADC5)PC5
GND
GND
GND
AT90S4433
+5
+5
R1
R2
Z1
U2
+5
GND
3
1
VIN
VOUT
+12V
Wewnêtrzny
Zewnêtrzny
C1
GND
LM335
GND
U3
U4
GND
GND
GND
209992999.012.png 209992999.013.png 209992999.014.png 209992999.015.png 209992999.001.png 209992999.002.png 209992999.003.png 209992999.004.png 209992999.005.png 209992999.006.png
Rys. 2 Rozmieszczenie elementów na p³ytce
drukowanej (skala 1:1)
W³¹czamy zasilanie, przytrzymujemy S3 i powtórnie w³¹czamy zasilanie. Na wywietlaczu po-
jawi siê napis Kalibracja T1,T2. Po oko³o 2 sekundach napis zmieni siê na T1= wtedy
mo¿emy przyst¹piæ do kalibracji.
Ze zwyk³ego pokojowego termometru umieszczonego obok czujników odczytujemy wartoæ
temperatury. Nastêpnie za pomoc¹ przycisków S1 i S2 ustawiamy tak¹ wartoæ, aby po doda-
niu jej do zapamiêtanego odczytu suma zgadza³a siê ze wskazaniami termometru pokojowego.
Je¿eli tak jest, wciskamy S3. Ustawiona wartoæ zostanie zapisana w wewnêtrznej pamiêci
EEPROM pod adresem 30H.Natomiast program przejdzie do kalibracji czujnika T2. Teraz musi-
my powtórzyæ ca³¹ kalibracjê dla czujnika T2. Gdy to zrobimy, ponownie wciskamy S3 a war-
toæ zostanie zapisana pod adresem 40H. Wy³¹czamy zasilanie i powtórnie w³¹czamy. Wy-
wietlacz powinien wskazywaæ temperaturê zgodn¹ z termometrem pokojowym. Je¿eli tak
nie jest, oznacza to ¿e pope³nilimy b³¹d i musimy powtórnie przeprowadziæ kalibracjê.
Dok³adnoæ pomiaru temperatury nie jest zbyt du¿a, bo wynosi +/-1C. Jednak jest w zupe³no-
ci wystarczaj¹ca do naszych celów.
Proces kalibracji mamy ju¿ za sob¹. Teraz mo¿emy sprawdziæ dzia³anie modu³u Peltiera. Do
z³¹cza Z2 pod³¹czamy modu³ Peltiera, w³¹czamy zasilanie +12V. Dioda LED powinna byæ wy³¹-
czona. Wciskamy mikroprze³¹cznik S3. Dioda LED powinna siê zawieciæ i równoczenie za-
cznie pracowaæ modu³ Peltiera. Mikroprze³¹cznikami S1 i S2 ustawiamy w procentach ch³o-
dzenie, czyli z jak¹ moc¹ ma pracowaæ modu³ Peltiera. Tu nale¿y siê ma³e wyjanienie. Gdy na
wywietlaczu ustawimy 0%, nie oznacza to ¿e modu³ zosta³ wy³¹czony. Ca³kowite wy³¹czenie
modu³u nast¹pi po wciniêciu i puszczeniu S3. Stan w³¹czenia/wy³¹czenia sygnalizowany jest
diod¹ LED.
diator ¿eberkowy o wymiarach 30x30cm. Natomiast radiator ch³odz¹cy musi byæ wykonany z
cienkich powyginanych blaszek (aby wdmuchiwane ciep³e powietrze styka³o siê z jak najwiêk-
sz¹ powierzchni¹ ch³odz¹c¹). Najlepiej zastosowaæ radiatory, które s¹ u¿ywane do ch³odzenia
procesorów w komputerach PC.
Spis elementów
T2 - BC557
T3 - BC547
Rezystory:
R1 - 4k7
R2 - 4k7
R3 - 100k
R4 - 1k
R5 - 5k1
R6 - 10k
R7 - 220
Uk³ady scalone:
U1 - AT90S4433
U2 - 78L05
U3 - LM335
U4 - LM335
Inne:
Q1 - 8MHz
PR1 - 2k2
Z1 - ARK2
Z2 - ARK2
Z3 - PLS16
Z4 - PB16
S1 - mikroprze³¹cznik
S2 - mikroprze³¹cznik
S3 - mikroprze³¹cznik
DIL28W podstawka
Modu³ Peltiera
Modu³ Peltiera
Kondensatory:
C1 - 33pF
C2 - 33pF
C3 - 100nF
C4 - 100µF/16V
Monta¿
Monta¿ p³ytki drukowanej nale¿y wykonaæ zgodnie z rys.2. Rozpoczynamy od wluto-
wania mostków i elementów biernych RC, a nastêpnie wlutowujemy podstawki i z³¹cza. Ostat-
nim etapem jest wlutowanie czujników temperatury i w³o¿enie procesora.
Czujniki nale¿y przylutowaæ do przewodów. D³ugoæ przewodów zale¿y od miejsca zamonto-
wania czujników. Proponujê jeden z czujników umieciæ pod przednim siedzeniem, a drugi
zalaæ cienk¹ warstw¹ silikonu i umieciæ na zewn¹trz samochodu. Rozwi¹zanie takie pozwoli
nam odczytaæ temperaturê panuj¹c¹ w rodku pojazdu i na zewn¹trz.
Pó³przewodniki:
D1 - LED
LCD1 - 1601
T1 - IRFZ44N
Budowa uk³adu ch³odzenia
Proponowany projekt budowy uk³adu ch³odzenia dla dwóch modu³ów zosta³ przedsta-
wiony na rys.3. Jak widaæ przy budowie czêci mechanicznej musimy w³o¿yæ znacznie wiêcej
pracy, ni¿ przy uk³adach elektronicznych. Praca ta jednak na pewno przyniesie nam du¿o satys-
fakcji i samozadowolenia. Nie bêdê opisywa³ budowy ca³ej czêci mechanicznej, poniewa¿ w
ka¿dym samochodzie bêdzie wymagana trochê inna konstrukcja. Najwa¿niejsze jest, aby przy
budowie czêci mechanicznej pamiêtaæ o dwóch radiatorach. Jeden do odprowadzenia nad-
miaru ciep³a z modu³ów, a drugi do ch³odzenia wdmuchiwanego powietrza do kabiny samo-
chodu. Radiator do odprowadzenia ciep³a powinien byæ na tyle du¿y, aby jego temperatura nie
przekracza³a 30-40C. W modelowym uk³adzie dla dwóch modu³ów Peltiera zastosowano ra-
Obudowa
Radiator ch³odz¹cy
Wlot
ciep³ego
powietrza
Wylot
sch³odzonego
powietrza
Modu³ Peltiera
Modu³ Peltiera
Podk³adki dystansowe z miedzi lub aluminium
Radiator odprowadzaj¹cy nadmiar ciep³a
Rys. 3 Konstrukcja mechaniczna
209992999.007.png 209992999.008.png 209992999.009.png 209992999.010.png 209992999.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin