niezbednik_psychologa.pdf

(245 KB) Pobierz
niezbednik_psychologa.indd
NIEZBĘDNIK
PSYCHOLOGA
Przemoc
wobec
kobiet
w rodzinie
Opracowanie:
część 1
Zespół CPK
część 2
Magdalena Jóźwik
Warszawa 2007
176397389.009.png
2
3
Spis treści
Centrum Praw Kobiet
ul. Wilcza 60/ 19
00 – 679 Warszawa
|tel. (48 22) 652 01 17
tel./ fax: (48 22) 622 25 17
e-mail: temida@cpk.org.pl
http://www.cpk.org.pl; http://www.partnerstwo.cpk.org.pl
© Women’s Rights Center
część 1
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Kulturowe uwarunkowania przemocy wobec kobiet . . . . 10
Wiara w naturalny porządek rzeczy . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Uprzedmiotowienie kobiet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Kulturowe wzmocnienia wyuczonej bezradności . . . . . . . . . 14
Tolerancja wobec przemocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Czarna statystyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Redakcja i korekta: Ewa Jaworska i Elżbieta Lorenc
Wydanie pierwsze
część 2
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Publikacja finansowana ze środków Europejskiego
Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy
Wspólnotowej EQUAL.
Mity i fakty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
1. Przemoc w rodzinie – charakterystyka zjawiska . . . . . 36
1.1. Czym jest przemoc w rodzinie? . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
1.2. Rodzaje i formy przemocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
1.3. Cykl przemocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
ISBN 978-83-89888-61-7
Egzemplarz bezpłatny
2. Jak działają sprawcy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
3. Psychologiczne skutki doznawania przemocy . . . . . . 43
3.1. Wpływ przemocy domowej na dzieci . . . . . . . . . . . . . 48
Druk: Meritum21
4. Dlaczego nie odchodzą? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
5. Jak pracować z osobami doznającymi przemocy? . . . . . 53
NIEZBĘDNIK
PSYCHOLOGA
176397389.010.png 176397389.011.png 176397389.012.png 176397389.001.png
4
5
Wprowadzenie
5.1. Etapy pracy z osobami doznającymi przemocy . . . . . . . 55
5.2. O czym pamiętać, udzielając pomocy? . . . . . . . . . . . . 59
6. Formy pomocy psychologicznej. . . . . . . . . . . . . . . . 62
6.1. Edukacja i psychoprofilaktyka . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
6.2. Interwencja kryzysowa, „pierwsza pomoc” . . . . . . . . . 63
6.3. Grupy samopomocy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
6.4. Terapia krótkoterminowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
część 1
7. Źródła trudności w pracy z osobami doznającymi przemocy . . 77
8. Przemoc w rodzinie a prawo. . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
8.1. Przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna popełniona
na szkodę osoby najbliższej jest przestępstwem . . . . . . 80
8.2. Jak napisać pismo do sądu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Wprowadzenie
9. Załączniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Istotnym warunkiem skutecznego zwalczania
zjawiska przemocy w rodzinie jest zrozumienie jego
genezy, znajomość form, jakie przemoc przyjmuje,
i wpływu, jaki wywiera na życie nie tylko samych
ofiar, ale również ich dzieci i całego społeczeństwa.
Nie można również pomijać faktu, iż przemoc w ro-
dzinie nie jest neutralna ze względu na płeć. Tym-
czasem, chociaż większość sprawców przemocy to
mężczyźni, a większość ofiar to kobiety, powszech-
nie używa się terminologii neutralnej płciowo: prze-
moc domowa, przemoc małżeńska, znęcanie się nad
partnerem itp.
Powszechne jest w naszym kraju postrzeganie
przemocy, jakiej kobiety doznają ze strony swoich
partnerów, wyłącznie w kategoriach dysfunkcjonal-
ności relacji w rodzinie. Poza organizacjami femi-
nistycznymi praktycznie nie mówi się o kontekście
historycznym, społecznym i politycznym przemocy
Spis organizacji pomocowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
NIEZBĘDNIK
PSYCHOLOGA
176397389.002.png 176397389.003.png 176397389.004.png
6
7
Wprowadzenie
Wprowadzenie
mężczyzn wobec kobiet. Tymczasem przemoc wobec
kobiet została uznana w dokumentach i rekomenda-
cjach wydanych przez takie organizacje międzyna-
rodowe, jak ONZ czy UE, za naruszenie praw czło-
wieka, a jej genezy upatruje się w ukształtowanej
od wieków upośledzonej pozycji kobiet w rodzinie i
społeczeństwie.
W wielu dziedzinach równość kobiet i mężczyzn
zyskała ustawowe gwarancje w znacznej mierze
dzięki antydyskryminacyjnej polityce Unii Europej-
skiej. Jednak w praktyce dyskryminacja kobiet i nie-
równość między płciami utrzymują się do dziś, a wy-
nikające z nich ograniczenia powodują, że kobietom
trudno jest uwolnić się z krzywdzącego związku. Z
tej przyczyny walka ze zjawiskiem przemocy wobec
kobiet może być skuteczna i ograniczyć jej zasięg
tylko wtedy, gdy będzie częścią ogólniejszej strategii
przeciwdziałania strukturalnej nierówności kobiet i
mężczyzn.
Podczas zorganizowanej pod auspicjami ONZ
Światowej Konferencji Praw Człowieka w Wiedniu w
1993 roku ONZ zerwała z polityką traktowania prze-
mocy wobec kobiet za sprawę „prywatną” i pozosta-
jącą w gestii państw członkowskich. Dzięki usilnym
staraniom organizacji feministycznych został przy-
gotowany i przyjęty dokument końcowy konferencji,
tzw. Deklaracja Wiedeńska, stwierdzający, że prze-
moc wobec kobiet stanowi naruszenie praw człowie-
ka, nawet wtedy, gdy dochodzi do niej w tak zwanej
sferze prywatnej. Tym samym rządy państw człon-
kowskich wzięły na siebie odpowiedzialność za eli-
minację przemocy i zapewnienie kobietom skutecz-
nej przed nią ochrony.
W następstwie konferencji w Wiedniu Zgroma-
dzenie Ogólne ONZ przyjęło Deklarację na rzecz
Eliminacji Przemocy wobec Kobiet i stworzyło sta-
nowisko specjalnej sprawozdawczyni do spraw prze-
mocy wobec kobiet. Eliminacja przemocy wobec ko-
biet była również jednym z głównych tematów IV
Światowej Konferencji w sprawie Kobiet w Pekinie w
1995 roku. Dokument końcowy tej konferencji, Plat-
forma Działania, określał szczegółowo, jakie środki
przeciwko przemocy wobec kobiet powinny podjąć
państwa członkowskie.
Najważniejszym dokumentem dotyczącym zwal-
czania strukturalnej i prywatnej przemocy wobec
kobiet jest Konwencja Organizacji Narodów Zjedno-
czonych w sprawie eliminacji wszelkich form dys-
kryminacji kobiet (CEDAW). Inaczej niż w przypad-
ku deklaracji i rezolucji, konwencja jest wiążąca dla
państw, które ją podpisały i ratyfikowały. Wydane
przez Komitet ds. Eliminacji Dyskryminacji Kobiet
rekomendacje nr 12 i 19 wzywają państwa członkow-
skie do „zapewnienia odpowiedniej ochrony i wspar-
cia dla ofiar przemocy w rodzinie, zgwałceń, czynów
lubieżnych i innych form przemocy ze względu na
płeć”. W 1999 roku Konwencja została uzupełniona
przez procedurę skargi indywidualnej umożliwiają-
cą kobietom, których prawa zostały naruszone, zło-
żenie skargi w Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Poradnik praktyczny na temat trybu składania skarg
został opracowany przez cieszącego się międzynaro-
dowym uznaniem eksperta z Austrii (Frauenbüro der
Stadt Wien 2001).
Ważne inicjatywy na rzecz przeciwdziałania
przemocy wobec kobiet podjęto także w Europie.
NIEZBĘDNIK
PSYCHOLOGA
176397389.005.png 176397389.006.png
8
9
Wprowadzenie
Kulturowe uwarunkowania przemocy wobec kobiet
Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawo-
wych Wolności z 1950 roku gwarantuje każdemu (a
zatem oczywiście każdej kobiecie) prawo do życia,
zdrowia i wolności. Zakazuje także tortur oraz in-
nych form nieludzkiego i poniżającego zachowania.
Ta kluczowa konwencja nakłada na swoich sygna-
tariuszy obowiązek podjęcia działań na rzecz likwi-
dacji przemocy i ochrony kobiet przed wszelkimi
formami przemocy. W ostatnich latach Rada Europy
wydała dużą liczbę zaleceń dotyczących przemocy
wobec kobiet i przemocy w rodzinie (por. Bibliogra-
fia). Ostatnie z nich pochodzi z 2002 roku (Rada
Europy 2002). Zgodnie z zaleceniem zawartym w
raporcie końcowym Grupy Specjalistów Rady Euro-
py państwa członkowskie powinny zapewnić jedno
miejsce w schronisku na 7500 mieszkańców (Rada
Europy 1997).
W 1997 roku Unia Europejska rozpoczęła reali-
zację Programu DAPHNE, mającego na celu wspar-
cie projektów na rzecz likwidacji przemocy wobec
kobiet i dzieci. Podczas prezydencji austriackiej, w
1998 roku, odbyła się europejska konferencja eks-
pertów na temat roli policji w przeciwdziałaniu prze-
mocy. Organizacja Women Against Violence Europe
była jednym ze współorganizatorów konferencji (De-
aring/Förg 1999). Podczas tej i kolejnych konferencji
na temat zwalczania przemocy, które odbyły się w
Kolonii (w okresie prezydencji niemieckiej) i w Jy-
väskylä (podczas prezydencji fińskiej), uczestniczą-
cy w obradach eksperci opracowali szeroki wachlarz
środków i zaleceń, mających na celu podniesienie
skuteczności ochrony i pomocy dla kobiet, które są
ofiarami przemocy (Keeler 2001).
Z inicjatywy działającego w Parlamencie Euro-
pejskim Komitetu ds. Praw Kobiet, w latach 1999–
2000 w państwach Unii Europejskiej przeprowa-
dzono kampanię przeciwko przemocy wobec kobiet
(Parlament Europejski/Komitet ds. Praw Kobiet
1997). Jej akcentem końcowym była konferencja,
która odbyła się w Portugalii w 2000 roku. W roku
2004 zatwierdzono drugą część programu DAPHNE,
którego środki zasilą programy przeciwdziałania
przemocy wobec kobiet w okresie następnych pięciu
lat. Poszerzenie Unii Europejskiej było tylko jednym
z powodów, dla których powiększono budżet tego
ważnego programu. W roku 2007 Rada Europy roz-
poczęła kolejną kampanię przeciw przemocy wobec
kobiet. Niestety rząd Polski praktycznie nie włączył
się w tę kampanię.
NIEZBĘDNIK
PSYCHOLOGA
176397389.007.png 176397389.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin