WM_2010_3.pdf

(3827 KB) Pobierz
Patronat medialny „Wychowania Muzycznego w Szkole”
Instytut Filologii Polskiej
oraz
Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej
Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie
zapraszają do wzięcia udziału w konferencji naukowej organizowanej
z okazji 200 rocznicy urodzin Fryderyka Chopina
„Chopin w polskiej szkole i kulturze”,
która odbędzie się w dniach 25–26 października 2010 roku w Krakowie.
Zapraszamy do czynnego uczestnictwa: muzykologów, pedagogów muzyki i innych sub-
dyscyplin pedagogicznych, kulturoznawców, historyków, literaturoznawców, socjologów
kultury, medioznawców, dydaktyków literatury, historii, innych przedstawicieli humanistyki
oraz czynnych nauczycieli.
Planowana problematyka wystąpień:
Miejsce F. Chopina w edukacji humanistycznej polskiej szkoły.
Jak uczyć słuchania muzyki Chopina?
Chopin w polskiej kulturze muzycznej, literackiej, plastycznej.
Chopin – Polak i Europejczyk.
Chopin w zasobach internetowych i multimediach.
Zapraszamy też do prezentacji osiągnięć uczniów, laureatów konkursów związanych
z 200 rocznicą urodzin F. Chopina.
Zgłoszenia oraz wszelkie pytania w sprawie konferencji prosimy kierować drogą elektroniczną
(lub tradycyjną) na adresy organizatorów :
Instytut Filologii Polskiej , ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków, p. 555
prof. dr hab. Zo a Budrewicz zobud@ap.krakow.pl
dr Maria Sienko (sekretarz konferencji) marysienko@interia.pl
Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej , ul. Ingardena 4
dr Romualda Ławrowska roma@isk.net.pl
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne w Szkole 3 2010
806583701.125.png
W NUMERZE
Z zagadnień kultury muzycznej
Barbara Literska,
Chopin w szkole XXI wieku
Aleksandra Dudek,
Śladami Chopina – ekskursje i wojaże
po Polsce
Biserka Čejović,
„Spotkanie z Fryderykiem”. Cykl lekcji
języka polskiego przeznaczony dla klas
4–6 szkoły podstawowej
Agnieszka Sołtysik,
Testy wiedzy ogólnopolskiego konkursu
Kompozytor sercu najbliższy
Materiały z badań
Andrzej Białkowski, Mirosław
Grusiewicz,
Reforma szkolna i praktyka nauczania
muzyki w opinii nauczycieli
Recenzje – Kronika – Wydarzenia
Bernard Panasiuk,
Multimedialny Chopin
Materiały metodyczne
Marek Dudek,
Gra dydaktyczna „Poznaj Chopina”
Honorata Kiwała, Agnieszka
Podbilska,
Gra dydaktyczna „Podchody”
Jolanta Pytlik,
„To są czary, pewno czary!” – poznajemy
dzieła Fryderyka Chopina. Scenariusz
zajęć w klasie I
Z działalności Stowarzyszenia
Nauczycieli Muzyki
Pocztówka z Kazimierza
Dodatek muzyczny
Dumka , muz.: F. Chopin, sł.: B. Zaleski,
oprac.: W. Sołtysik • Życzenie ,
muz.: F. Chopin, sł.: S. Witwicki,
oprac.: W. Sołtysik
Wychowanie Muzyczne w Szkole 3 2010
http://www.wychmuz.pl
806583701.136.png 806583701.147.png 806583701.158.png 806583701.001.png 806583701.012.png 806583701.023.png 806583701.034.png 806583701.045.png 806583701.056.png 806583701.067.png 806583701.078.png
3
W ychowanie
M uzyczne
w  S zkole
2010
maj–czerwiec Czasopismo dla nauczycieli
LIV 269 ISSN 0512-4252 Indeks 381616 cena 8,00 zł (w tym 0% VAT)
Stowarzyszenie Nauczycieli
Muzyki
20-718 Lublin, aleja Kraśnicka 2a
tel. 603 992 969
fax (0-81) 533 51 72
W W o os t t tn ich dnia ch uwagę n as zą pr z yk o wy darzenie,
kt ó óre zna a znie w ykracz a poza fenomen czyst o artystyczny.
Mło od zzie o o a Or kiee tra im . Simóna Bo li ivara z  WW nn zueli,
p po dd b battuttą Gus tavvo D ud am el a, wystąpiła 20 czerwwca w  sali
O Op eeryy NNaro do wejj. Za sp ra wą koncc rtu głośnn zrrobbiło s
o o r rewwel la cyj n yym weenee uell kimm s sy stemie wyychh wwania mu-
zyc cznneg go EEl Siisttemma. PP zytacczaanee ww  ppraasiie daane br zzm ią i m-
po n ujjąc co ; aaż tr rud dno uuwiierrzyyć,, żże w Weeneezuuelli dzziaa aają
W  ostatnich dniach uwagę naszą przykuło wydarzenie,
które znacznie wykracza poza fenomen czysto artystyczny.
Młodzieżowa Orkiestra im. Simóna Bolivara z  Wenezueli,
pod batutą Gustavo Dudamela, wystąpiła 20 czerwca w  sali
Opery Narodowej. Za sprawą koncertu głośno zrobiło się
o  rewelacyjnym wenezuelskim systemie wychowania mu-
zycznego El Sistema. Przytaczane w  prasie dane brzmią im-
ponująco; aż trudno uwierzyć, że w  Wenezueli działają 102
orkiestry młodzieżowe, 55 dziecięcych (ok. 100 000 uczniów),
a 180 ośrodków bezpłatnie uczy gry na klasycznych instrumen-
tach, z czego korzysta ok. 350 000 dzieci i młodzieży.
W  tym kontekście Polska prezentuje się jak kopciuszek.
Rodzimy poziom edukacji muzycznej pozostawia wiele do ży-
czenia. Powoli cichną wielkie dyskursy i spory, przebrzmiewają
ożywione debaty wokół muzyki w szkole i sytuacji nauczycieli
muzyki. Reforma programowa zamknęła pewne tematy.
Dotychczasowa niewielka skuteczność naszych środowisk
opiniotwórczych nie zachęca do podejmowania kolejnych starań
o  zmiany systemowe. Nie potra my przekonać, że problem
powszechnej edukacji muzycznej jest ważny, a i rozbieżności
w ocenie obecnej sytuacji wśród uczestników dyskusji są na tyle
duże, że trudno o wspólne wypracowanie nowych rozwiązań.
Z  jednej strony słychać głosy decydentów o  „przywróceniu
normalności”, „skuteczności podjętych działań i rozwiązań”,
a z drugiej – środowiska akademickiego, które mówi o „stanie
ostrej niewydolności”, „kryzysie”, „zapaści”.
Co na to sami nauczyciele? W tym numerze właśnie im po-
średnio oddajemy głos, prezentując wyrażane w ankietach opinie
na temat wprowadzonych reform i sytuacji muzyki w szkole.
A żeby nie dać się przytłoczyć szarej rzeczywistości, w dal-
szym ciągu obracamy się w kręgu Chopina, który niezmiennie
króluje w  pozaszkolnym życiu muzycznym oraz edukacji
i  skupia na sobie uwagę różnych instytutów, stowarzyszeń,
fundacji, centrów kultury, coraz mocniej zagospodarowujących
przestrzeń edukacji muzycznej.
Rada redakcyjna:
Andrzej Białkowski, Helena Danel-Bobrzyk,
Ewa Ho man-Lipska, Gabriela Klauza,
Zo a Konaszkiewicz (przewodnicząca),
Maria Manturzewska, Maria Przychodzińska,
Barbara Smoleńska-Zielińska,
Małgorzata Suświłło
ą 11 02
orki es t try y mmł o odzzieeżoowee, 555 d dz iieccięęcyychh ( (ok k. 1000 0000 ucz ni óów )
),
a 1 18 0 oś rod dkó ów b ez ppłaatnniee uu c zz zy g rry naa kklaasyyczznyychh iinsstr umme n n-
ta ch, z cz e g o k k o r r rz y y ys tt ta o k.
k. 3550 0 0 0 00 d z zie ec i i i ii mmłoodzzieeż y y.
W t t tym m k kon t e ek ś śc i i P o ol s sk a a p p re ez e en t tuje si ię ja ak ko o op c c cius ze k.
R R o d d d i i m y y p pozzi o om eddu k ka c cji mmuzzyc c z nej p o z osst a w i i a wiele do ży -
c cz e en ia . P Po w wolli ciichhną ą wwieelkkiee d dy s sk u u sy i s po rry , , p pr z z bb zmi ie wwa j
y w ion ne d eebaatyy wwokkółł mmuzzykki w szkole i s s y t tuaacjj j n a a u c c cz y y yc i ie l li
m mu z zy ki . R Refforrma pproogrrammowwa zaa mknęł a ppewne ttemmatt .
Do t y c hcczaasoo a nieewiiellkaa sskuu e e e zn o ś ćć nnasszyychh śśroodoowiisk k
o pi iniot wórc c ych n ni e e z za c ch ę ęc a d do po d e ejmow wa nn a a k k ko l le j
Redaktor naczelny:
Mirosław Grusiewicz
(mgrusiewicz@wychmuz.pl), tel. 503 644 267
Redakcja:
Zbigniew Ciechan (abcciechan@wp.pl),
Jerzy Dyląg (judylag@interia.pl),
Romualda Ławrowska
(roma.lawrowska@gmail.com),
Anna G. Piotrowska
(ag piotrowska@interia.pl),
Wiesława A. Sacher (wasacher@onet.eu),
Agnieszka Sołtysik
(agnieszkasoltysik@wp.pl)
jnych starań
o  z mi ia n ny sy s t te m mowe. Nie po t tr a am y p przek onać, że pr oble m
p po w w s ze
ważżn y, a i roozbbieeż nnośści
oc e ni ie o b b cnej sytuacji wśród uczestn ikó w d dy sk usji są na tyle
duże, ż że tr rudn o o wspó ln e wy pr acowa n ie n o wyc h ro związań.
Z  jedneej st r ony słyc hać osy de cy den ntó ów o „ p p zywr óceniu
nnorrmaaln no ś śc i i , „s kute czno ści po dj ę ętyyc h h d dz iiałłańń i i rozw za ń” ,
aa z d dru ugi ie j śr odowiska akad e m mic ck iie g go , k t óre m ówi o „stan ie
oosttreej niiewwyddo llno oścci”, „kkryyzyysiie”, „zzappaśścii .
Co na to sam i nauczy ciele? W  tym numerze w łaśn ie i m po-
średnio oddajemy głos, prezentując w yrażane w ankietach opinie
na t em at wprow ad zony ch r ef orm i sy tuacji muzyki w sz kole.
A żeby nie d ać się przyt ło czyć szarej rzeczywistości, w  dal-
szym ciągu obracamy się w kręgu Chopina, który niezmiennie
k kr ó ól u uje w  p po z za s sz k ko l ln y ym ż y yc i iu m u uz y yc z zn y ym o r raz e ed u uk a ac j ji
z z cchnnej eeduuka ac jji muuzyyczzneej jeest wa
Sekretariat redakcji:
Anna Waligóra (redakcja@wychmuz.pl)
Opracowanie redakcyjne i korekta:
Ewa Jachimek
Opracowanie gra czne:
Studio Gra czne Idealit
Projekt okładki i ilustracje:
Edyta Lisek
Gra ka nutowa:
Sławomir Kula
Skład i łamanie:
Studio Gra czne Idealit (idealit@idealit.pl)
Druk:
Petit SK, Lublin, ul. Tokarska 13
Nakład: 1200 egz.
Do nansowano ze środków Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Mirosław Grusiewicz
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne w Szkole 3 2010
806583701.083.png 806583701.084.png 806583701.085.png 806583701.086.png 806583701.087.png 806583701.088.png 806583701.089.png 806583701.090.png 806583701.091.png 806583701.092.png 806583701.093.png 806583701.094.png 806583701.095.png 806583701.096.png 806583701.097.png 806583701.098.png 806583701.099.png 806583701.100.png 806583701.101.png 806583701.102.png 806583701.103.png 806583701.104.png 806583701.105.png 806583701.106.png 806583701.107.png 806583701.108.png 806583701.109.png 806583701.110.png 806583701.111.png 806583701.112.png 806583701.113.png 806583701.114.png 806583701.115.png 806583701.116.png 806583701.117.png 806583701.118.png 806583701.119.png
Z ZAGADNIEŃ KULTURY MUZYCZNEJ
Barbara Literska
Chopin w szkole XXI wieku
Artykuł jest przedrukiem fragmentów tekstu zamieszczonego pod tym samym
tytułem w książce Chopin w kulturze polskiej pod redakcją Macieja Gołąba , która zo-
stała opublikowana w roku przez Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
[...]
Zatem kluczem do omówienia jest wydaw-
nictwo – zgodnie z poniższym porządkiem 1 :
(1) w  I  etapie nauczania źródłami są
podręczniki z trzech o cyn: Wydawnictwa
Szkolne i  Pedagogiczne, Juka-91, O cyna
Wydawniczo-Poligra czna „Adam”;
(2) w  II etapie: WSiP, Juka-91, O cyna
Edukacyjna Krzysztof Pazdro;
(3) w  III etapie: WSiP, Juka-91, O cyna
Edukacyjna Krzysztof Pazdro, Arka.
W  centrum zainteresowania znajdą się:
(1) ilościowa charakterystyka Chopinowskich
kompozycji w  kontekście całej oferowanej
w  podręcznikach literatury muzycznej,
(2) charakterystyka jakościowa proponowanej
literatury chopinowskiej, (3) treści o Chopinie
w porównaniu do informacji o innych kompo-
zytorach w aspekcie ilościowym i jakościowym.
[...]
[...] Przyczynek niniejszy nie rości sobie
pretensji do jednoznacznej odpowiedzi na
postawiony w  tytule problem, jego celem
jest jednak wskazanie kierunku, w  jakim
podąża obecna edukacja muzyczna w  Pol-
sce, a wraz z nią percepcja muzyki Chopina.
Przeto, mimo iż niniejsze omówienie nie jest
reprezentatywne dla wszystkich podręczni-
ków, to pozwala zobaczyć szansę zaistnienia
Chopinowskiej muzyki w świadomości ucznia
polskiej szkoły ogólnokształcącej.
Powszechnie stosowaną przez nauczycieli
zasadą jest wybór jednego podręcznika na
cały kurs danego przedmiotu. Z tego powo-
du poniższe zestawienia są wynikiem sumy
informacji z  kolejnych części danego pod-
ręcznika, rmowanego przez jedną o cynę
wydawniczą, choć czasami różnych autorów.
1 Analiza dotyczy podręczników z lat 1999–2005. Nie wszystkie są obecnie wydawane. Nie ma na
rynku odrębnych podręczników do muzyki dla I etapu edukacyjnego Wydawnictw Szkolnych i Peda-
gogicznych, swój żywot kończą również pozostałe podręczniki do muzyki dla edukacji wczesnoszkol-
nej. Niektóre podręczniki, jak Arki z  Poznania, zmieniły wydawców. Wydawnictwo Juka znacznie
przemodelowało swoją ofertę, niemniej zdecydowana większość z  analizowanych podręczników to
aktualne pozycje wznawiane do dnia dzisiejszego. W  myśl reformy programowej pełna wymiana
podręczników nastąpi w roku szkolnym 2016/2017 (dopisek redakcji).
Wychowanie Muzyczne w Szkole 3 2010
http://www.wychmuz.pl
806583701.120.png 806583701.121.png 806583701.122.png 806583701.123.png
Z ZAGADNIEŃ KULTURY MUZYCZNEJ
Kompozycje Chopina –
charakterystyka jakościowa
Sprawą interesującą jest muzyczna cha-
rakterystyka Chopina, w pewien sposób
narzucona uczniowi poprzez dobór jego
kompozycji do wysłuchania. Wiąże się ona
bezpośrednio ze słowną charakterystyką
twórcy (o  tym będzie jeszcze mowa) i  jest
niejako jej uzupełnieniem. Poniższe tabele
zawierają wykaz kompozycji z podziałem na
kolejne etapy kształcenia (I, II i III). Jest to
abstrakt z podręczników źródłowych, więc
jeżeli ten sam utwór pojawiał się w  kilku
podręcznikach z jednego etapu kształcenia, to
tutaj przedstawiony jest tylko jeden raz. Ce-
lem tego ujęcia nie jest tym razem statystyka,
ale wskazanie na utwory, które brzmieniowo
kreują Chopina w wyobraźni ucznia.
Dzieci w okresie wczesnoszkolnym pozna-
ją Chopina-patriotę, wskazującego na historię
Polski (powstanie listopadowe w  etiudzie),
na kulturę ludową (w mazurku), szlachecki
taniec polski (polonezy); człowieka wrażli-
wego, który swoją muzyką przekazuje róż-
ne nastroje – „muzyka już nie wesoła, ale
jeszcze nie smutna, pełna spokoju i zadumy”
(Lipska 1999, 71 2 ). Ukierunkowanie słuchania
dotyczy zasadniczo nastrojowości muzyki, od-
dawania uczuć, które dzieci mają określić, za-
tem Chopin jawi się tu przede wszystkim jako
człowiek subtelny, delikatny, wrażliwy, spokoj-
ny, szlachetny w obejściu, ale również zdolny
do gwałtownych uczuć w sprawie najważniej-
szej – skazanej na poddańczy los Ojczyzny.
Obraz stworzony w  wyobraźni ucznia
w I etapie kształcenia jest utrwalany w II eta-
pie przez te same i inne kompozycje: scherzo,
preludium, mazurek znalazły się w rozdziale
omawiającym zimę pory roku malowane
muzyką (Jakóbczak-Drążek, Smoczyńska
1999). Przy prezentacji różnych sposobów
notacji muzycznej zamieszczono przykład –
fragment autografu Etiudy c-moll op. 10 nr 12
Chopina z komentarzem: „Tak swoje kompo-
zycje zapisywał nasz największy kompozytor
– Fryderyk Chopin” (Jakóbczak-Drążek,
Smoczyńska 2000, 44). W obu etapach kształ-
cenia uczniowie nie poznają większych form
Chopinowskich ( Scher zo h-moll jest tutaj
wyjątkiem i, jak można się domyślać, na
lekcji prezentowane jest we fragmentach).
Taki wybór kompozycji jest uzasadniony,
dzieci w  tym wieku (10 12 lat) stopniowo
budują swoją wiedzę o  świecie, są ciekawe
wielu zjawisk, zatem muzyka Chopina nie jest
Tabela . Utwory F. Chopina wskazane do wysłuchania w SP,
kl.
lp.
klasy
kompozycja Chopina
1
SP 1–3
Etiuda c-moll op. 10 nr 12
2
SP 1–3
Mazurek B-dur op. 7 nr 1
3
SP1–3
Mazurek D-dur op. 33 nr 3
4
SP1–3
Polonez g-moll – dwukrotnie
5
SP1–3
Polonez A-dur op. 40 nr 1 – dwukrotnie
6
SP1–3
Preludium h-moll op. 28 nr 6
7
SP1–3
Preludium A-dur op. 28 nr 7
8
SP1–3
Preludium Des-dur op. 28 nr 15
9
SP1–3
Walc Des-dur op. 64 nr 1 – dwukrotnie
Tabela . Utwory F. Chopina wskazane do wysłuchania w SP,
kl.
lp.
klasy
kompozycja Chopina
1
SP 4 6
Etiuda C-dur op. 10 nr 1
2
SP 4 6
Etiuda E-dur op. 10 nr 3
3
SP 4 6
Etiuda c-moll op. 10 nr 12
4
SP 4 6
Mazurek (bez wskazania)
5
SP 4 6
Mazurek E-dur op. 6 nr 3
6
SP 4 6
Mazurek es-moll op. 6 nr 4
7
SP 4 6
Mazurek C-dur op. 6 nr 5 dwukrotnie
8
SP 4 6
Pieśń Hulanka op. 74 nr 4
9
SP 4 6
Preludium e-moll op. 28 nr 4
10
SP 4 6
Preludium A-dur op. 28 nr 7
11
SP 4 6
Preludium fi s-moll op. 28 nr 8
12
SP 4 6
Preludium Des-dur op. 28 nr 15
13
SP 4 6
Preludium d-moll op. 28 nr 24
14
SP 4 6
Scherzo h-moll op. 20
15
SP 4 6
Walc Es-dur op. 18
2 Uwaga dotyczy Preludium A-dur op. 28 nr 7.
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne w Szkole 3 2010
806583701.124.png 806583701.126.png 806583701.127.png 806583701.128.png 806583701.129.png 806583701.130.png 806583701.131.png 806583701.132.png 806583701.133.png 806583701.134.png 806583701.135.png 806583701.137.png 806583701.138.png 806583701.139.png 806583701.140.png 806583701.141.png 806583701.142.png 806583701.143.png 806583701.144.png 806583701.145.png 806583701.146.png 806583701.148.png 806583701.149.png 806583701.150.png 806583701.151.png 806583701.152.png 806583701.153.png 806583701.154.png 806583701.155.png 806583701.156.png 806583701.157.png 806583701.159.png 806583701.160.png 806583701.161.png 806583701.162.png 806583701.163.png 806583701.164.png 806583701.165.png 806583701.166.png 806583701.167.png 806583701.168.png 806583701.002.png 806583701.003.png 806583701.004.png 806583701.005.png 806583701.006.png 806583701.007.png 806583701.008.png 806583701.009.png 806583701.010.png 806583701.011.png 806583701.013.png 806583701.014.png 806583701.015.png 806583701.016.png 806583701.017.png 806583701.018.png 806583701.019.png 806583701.020.png 806583701.021.png 806583701.022.png 806583701.024.png 806583701.025.png 806583701.026.png 806583701.027.png 806583701.028.png 806583701.029.png 806583701.030.png 806583701.031.png 806583701.032.png 806583701.033.png 806583701.035.png 806583701.036.png 806583701.037.png 806583701.038.png 806583701.039.png 806583701.040.png 806583701.041.png 806583701.042.png 806583701.043.png 806583701.044.png 806583701.046.png 806583701.047.png 806583701.048.png 806583701.049.png 806583701.050.png 806583701.051.png 806583701.052.png 806583701.053.png 806583701.054.png 806583701.055.png 806583701.057.png 806583701.058.png 806583701.059.png 806583701.060.png 806583701.061.png 806583701.062.png 806583701.063.png 806583701.064.png 806583701.065.png 806583701.066.png 806583701.068.png 806583701.069.png 806583701.070.png 806583701.071.png 806583701.072.png 806583701.073.png 806583701.074.png 806583701.075.png 806583701.076.png 806583701.077.png 806583701.079.png 806583701.080.png 806583701.081.png 806583701.082.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin