RELIGIE EUROPY- 17.01.09
· Sacrum- rzeczy, zjawiska chronione i izolowane przez religijne zasady
· Profanum- rzeczy, zjawiska codzienne, które nie powinny stykać się z sacrum
Religia przeciwstawna jest magii, gdyż nie ma tak silnego charakteru.
W socjologii religie definiujemy przez jej relacje z sacrum.
Religie wiąże się z aktywnością publiczną, obejmują praktyki wspólnotowe (rytuały, sakramenty etc.)
· Więź społeczna (umacnia spójność zbiorowości, jednoczy członków poprzez obrzędy, daje poczucie przynależności)
· Jako podpora psychiczna (wyjaśnia sens życia, cierpienia)
· Kontrola społeczna (wzmacnia podstawowe normy i wartości, nadaje sankcje)
ALE: Religia może być zarzewiem społecznych konfliktów
· Zwykły nadnaturalizm- najprostsza forma, brak bogów
· Animizm- wiara w istnienie duchów żyjących w ludziach, środowisku, można na nie wpływać
· Teizm- wiara w Bogów (panteizm- bóg tożsamy z naturą, politeizm, monoteizm)
W wyniku procesów sekularyzacji w społeczeństwach nowoczesnych, praktyki i wierzenia religijne zostają sprowadzone do sfery prywatnej, zatracają publiczny charakter i coraz mniej spajają różne grupy społeczne.
Pierwotne wierzenia jako systemy tworzące podwaliny europejskiej kultury i tożsamości
Europejskie mitologie: rzymska, grecka, celtycka, nordycka, germańska, słowiańska
· ISLAM
- regiony europejskie pod władzą muzułmanów
- Płw. Iberyjski (VIII-XV)
- Sycylia (IX-XI)
- Płw. Bałkański (XIII-XIX)
- Kaukaz, Krym Tali stan
- Rdzenna ludność à Europa wschodnia i środkowo wschodnia
- Panowanie Turcji osmańskiej: Bułgaria, Rumunia, Grecja
- Charakter autochtoniczny: Rosja, Kaukaz, Bałkany
- Po wyparciu muzułmanów od wieku XVI islam zostaje odseparowany terytorialnie
- Druga połowa XXw masowy napływ wyznawców islamu (robotnicy, uchodźcy, studenci)
- Lata 60/70 mężczyźni robotnicy zaczęli niespodziewanie ściągać swoje kobiety
WSBeuropeistyka