jk-sewastopol2007.pdf

(133 KB) Pobierz
QPrint
http://www.autonom.edu.pl/
Kossecki J., 2008, Analiza funkcji socjoznaczenia pewnego terminu kluczowego dla badania
struktury systemw sterowania spoþecznego, [w:] Studia Methodologica, Wipusk 23,
Ternopil, s. 123-127.
Dr Jzef Kossecki
emerytowany docent Akademii ĺwiħtokrzyskiej
w Kielcach
Warszawa
email: jkossecki@aster.pl
ANALIZA FUNKCJI SOCJOZNACZENIA
PEWNEGO TERMINU KLUCZOWEGO DLA BADANIA
STRUKTURY SYSTEMìW STEROWANIA SPOýECZNEGO
W mojej ksiĢŇce pt. Metacybernetyka 1 wyþoŇyþem podstawy
aksjomatycznej teorii poznania i oglnej jakoĻciowej teorii informacji oraz
przedstawiþem ich zastosowanie do analizy socjoznaczeı pewnych kluczowych
terminw. W niniejszym opracowaniu przypomnimy pewne podstawowe
pojħcia omwione we wspomnianej pracy i zastosujemy je do analizy funkcji
socjoznaczenia terminu wþasnoĻę Ļrodkw produkcji, ktry ma kluczowe
znaczenie dla badania struktury systemw sterowania spoþecznego.
1. Podstawowe pojħcia aksjomatycznej teorii poznania
i oglnej jakoĻciowej teorii informacji
áSystem pojħę aksjomatycznej teorii poznania i oparty na niej system
pojħę naukowych, moŇna zbudowaę wychodzĢc z trzech nastħpujĢcych pojħę
pierwotnych:
1. obiektu elementarnego, ktry oznaczamy symbolem o i (gdzie indeks i
oznacza identyfikator obiektu Î np. jego numer lub oznaczenie literowe),
2. relacji, ktrĢ oznaczamy r ks (gdzie k oraz s oznaczajĢ identyfikatory
obiektw elementarnych miħdzy ktrymi relacja wystħpuje),
3. zbioru, ktry oznaczamy nawiasem, w ktrym wpisujemy obiekty lub
relacje naleŇĢce do tego zbioru: zbir obiektw elementarnych oznaczamy
( , ,..., )
r r r r r r r
,
m
m nm
1 J. Kossecki, Metacybernetyka, Kielce Î Warszawa 2005.
11 12 1 21 22 2 ;
moŇna teŇ stosowaę inne alternatywne oznaczenia zbioru obiektw: o i (gdzie
indeks i przybieraę moŇe dowolnĢ z wartoĻci 1, 2, ..., n) zaĻ zbioru relacji
o o o n
1 2 , zaĻ zbir relacji miħdzy nimi ( , ..., , , ,..., ,..., )
miħdzy nimi: r ks (gdzie zarwno indeks k jak i indeks s przybieraę mogĢ
dowolnĢ z wartoĻci 1, 2, ..., n). Zbiory w odrŇnieniu od ich elementw
oznaczaę bħdziemy duŇymi literami: zbir obiektw elementarnych oznaczymy
O, zaĻ zbir relacji miħdzy nimi R.
Obiektw elementarnych nie dzielimy na mniejsze czħĻci. Przy
rozwiĢzywaniu konkretnego problemu okreĻlamy co bħdziemy traktowaę jako
obiekty elementarne, jakie zbiory tych obiektw i jakie relacje miħdzy nimi
bħdziemy badaę. Np. w fizyce czĢstek elementarnych jako obiekty elementarne
traktujemy wþaĻnie te czĢstki, badajĢc ich zbiory i fizykalne relacje miħdzy
nimi; w demografii jako obiekty elementarne traktujemy ludzi, badajĢc ich
zbiory oraz iloĻciowe relacje miħdzy nimi. WĻrd wszelkich rodzajw relacji
wyrŇniamy relacje pierwotne, ktre leŇĢ u podstaw wszelkich spoþecznych
procesw poznawczych (eksploracyjnych)Ñ 2 .
áZbir ( , ) ( , )
x x
O R S
x x
x
gdzie x jest
oznaczeniem danego systemu. Zbir wszystkich obiektw elementarnych x o
nazywamy substancjĢ systemu S x , natomiast zbir wszystkich relacji x k r
strukturĢ tego systemuÑ 3 .
W oglnej jakoĻciowej teorii informacji (ktra jest uoglnieniem
jakoĻciowej teorii informacji Mariana Mazura 4 ) wprowadzamy á(È)
nastħpujĢce krtkie oglne definicje: relacje miħdzy elementami tego samego
zbioru nazywamy informacjami, zaĻ relacje miħdzy elementami rŇnych
zbiorw nazywamy kodami (elementami mogĢ tu byę zarwno obiekty
elementarne jak i zbiory tych obiektw). JeŇeli np. mamy jeden zbir X
odlegþoĻci miħdzy rŇnymi miejscowoĻciami w terenie oraz drugi zbir Y
odpowiadajĢcych im odlegþoĻci na mapie, wwczas stosunki tych odlegþoĻci
bħdĢ informacjami, zaĻ skala mapy bħdzie kodem (È). Trzeba w tym miejscu
stwierdzię, Ňe to co w tradycyjnej nauce nazywa siħ informacjĢ, w
zaprezentowanym jħzyku odpowiada informacji abstrakcyjnej Î czyli relacji
miħdzy obiektami, ktrym nie przypisujemy masy, energii, ani poþoŇenia w
fizykalnej czasoprzestrzeni.
PowyŇszy oglny podziaþ relacji przedstawia nastħpujĢcy schemat:
RELACJE
Informacje Kody
2 TamŇe, s. 17-18.
3 TamŇe, s. 22.
4 M. Mazur, JakoĻciowa teoria informacji, Warszawa 1970.
º obiektw elementarnych x o (gdzie indeks i
przybieraę moŇe dowolnĢ z wartoĻci 1, 2, ..., n) oraz wszystkich relacji miħdzy
nimi x k r (gdzie zarwno indeks k jak i indeks s przybieraę mogĢ dowolnĢ z
wartoĻci 1, 2, ..., n) nazywamy systemem i oznaczamy ( , )
o r O R
x i x ks
º
145233107.001.png
Elementy zbioru, miħdzy ktrymi wystħpujĢ relacje-informacje
nazywamy komunikatamiÑ 5 .
áJeŇeli poszukujemy informacji zawartych miħdzy elementami zbioru X,
wwczas elementy tego zbioru (komunikaty naleŇĢce do tego zbioru) nazywamy
oryginaþami.
Do znalezienia poszukiwanych przez nas informacji moŇemy wykorzystaę
zbir Y, wwczas elementy zbioru Y nazywamy obrazami. Zbir obrazw
bħdziemy nazywaę tekstemÑ 6 .
áPrzetwarzanie oryginaþw w obrazy i obrazw w oryginaþy jest
przetwarzaniem komunikatw, kody okreĻlajĢ sposb tego przetwarzania.
Natomiast przetwarzanie informacji zawartych miħdzy elementami zbioru
oryginaþw w informacje zawarte miħdzy elementami zbioru obrazw
nazywamy informowaniem.
ZnajĢc oryginaþy i kody moŇna okreĻlię (znaleŅę) obrazy Î proces ten
nazywamy kodowaniem. (È)
ZnajĢc oryginaþy i obrazy moŇna okreĻlię kody Î operacjħ tĢ nazywamy
wykrywaniem kodu.
ZnajĢc obrazy i kody moŇna okreĻlię oryginaþy Î operacjħ tĢ nazywamy
dekodowaniem.
(È)
JeŇeli przetwarzanie oryginaþw w obrazy odbywa siħ bez zmiany
informacji Î tzn. jeŇeli informacje zawarte miħdzy elementami zbioru obrazw
sĢ takie same jak informacje zawarte miħdzy elementami zbioru oryginaþw,
wwczas mamy do czynienia z informowaniem wiernym czyli
transinformowaniem, (È).
(È)
Transinformowanie jest rwnoznaczne z przenoszeniem informacji bez
ich znieksztaþcania.
(È)
Informowanie wierne moŇemy nazwaę informowaniem prawdziwym,
zaĻ relacje miħdzy informacjami zawartymi w zbiorze obrazw i informacjami
zawartymi w zbiorze oryginaþw, (È) nazywamy informacjami prawdziwymi.
JeŇeli przetwarzanie oryginaþw w obrazy odbywa siħ w taki sposb, Ňe
informacje zawarte miħdzy elementami zbioru obrazw nie sĢ takie same jak
informacje zawarte miħdzy elementami zbioru oryginaþw, wwczas mamy do
czynienia z informowaniem znieksztaþconym, ktre moŇe byę informowaniem
pozornym lub faþszywym.
(È)
Informowanie znieksztaþcone moŇemy nazwaę informowaniem
faþszywym, zaĻ relacje miħdzy informacjami zawartymi w zbiorze obrazw i
informacjami zawartymi w zbiorze oryginaþw (È) nazwiemy formalnĢ
5 J. Kossecki, Metacybernetyka, wyd. cyt. s. 26-27.
6 TamŇe, s. 28.
definicjĢ faþszu Î lub faþszywoĻci informacji Î w oglnej jakoĻciowej teorii
informacji. Inaczej mwiĢc informacje zawarte w zbiorze obrazw, ktre sĢ
rŇne niŇ informacje zawarte w zbiorze oryginaþw nazywamy informacjami
faþszywymi. Faþsz zaĻ jest to stosunek informacji zawartych w zbiorze obrazw
do informacji zawartych w zbiorze oryginaþw wystħpujĢcy w informowaniu
znieksztaþconymÑ 7 .
áInformowanie wierne jest rwnoznaczne z przenoszeniem informacji
bez ich znieksztaþcania. Ma ono miejsce wwczas gdy:
Î oryginaþy sĢ zarazem obrazami Î np. list nadany jest zarazem listem
otrzymanym,
Î oryginaþy sĢ takie same jak obrazy Î np. dokument jest taki sam jak jego
kopia,
Î oryginaþy sĢ analogiczne do obrazw Î np. mapa ma strukturħ
analogicznĢ jak teren, ktry przedstawia,
Î oryginaþy sĢ najpierw znieksztaþcane w komunikaty poĻrednie, ktre
nastħpnie sĢ odwrotnie znieksztaþcane w obrazy Î np. tekst zostaje najpierw
zaszyfrowany a nastħpnie odszyfrowany.
Oglnie informowanie wierne moŇemy Î za M. Mazurem Î podzielię na
nastħpujĢce dwa rodzaje:
a) transinformowanie, ktre ma miejsce wwczas, gdy wszystkie
elementy zbioru oryginaþw sĢ jednoznacznie kodowane w zbiorze obrazw Î
inaczej mwiĢc gdy w przekaŅniku informacji zawarte sĢ te wszystkie
informacje, ktre przekazuje nadawca i odbierajĢ odbiorcy; (È).
b) parainformowanie, ktre ma miejsce wwczas, gdy nie wszystkie
elementy zbioru oryginaþw sĢ kodowane w zbiorze obrazw, ale dziħki
istnieniu w zbiorze obrazw juŇ zakodowanych informacji, przekaz informacji
jest wierny Î inaczej mwiĢc gdy w przekaŅniku informacji nie sĢ zawarte
wszystkie te informacje, ktre chce przekazaę twrca, ale mimo to odbiorcy je
odbierajĢ (dziħki wsplnym zbiorom informacji Î np. skojarzeı w pamiħci Î u
nadawcy i odbiorcy; (È)Ñ 8 .
áInformowanie znieksztaþcone moŇemy Î za M. Mazurem Î podzielię na
nastħpujĢce dwa rodzaje:
1) Informowanie pozorne czyli pseudoinformowanie ma miejsce
wwczas, gdy kod jest niejednoznaczny czyli ciĢgi kodw, choę zupeþne, sĢ
nieoddzielne, tj. majĢ pewne komunikaty wsplne (w zbiorze oryginaþw albo w
zbiorze obrazw), przy czym moŇe to byę:
Î informowanie oglnikowe czyli pseudoinformowanie
dysymulacyjne, ktre ma miejsce wwczas, gdy przetwarza siħ dwa lub wiħcej
oryginaþw w jeden obraz Î (È); np. Ļwiadek chcĢc ukryę prawdħ, ale bojĢc siħ
odpowiedzialnoĻci za faþszywe zeznania, twierdzi, Ňe w miejscu przestħpstwa
byþy dwie osoby, zamiast zeznaę, Ňe byli tam mħŇczyzna i kobieta;
7 TamŇe, s. 29-30.
8 TamŇe, s. 67-68.
Î informowanie rozwlekþe czyli pseudoinformowanie symulacyjne,
ktre ma miejsce wwczas, gdy przetwarza siħ jeden oryginaþ w dwa lub wiħcej
obrazw Î (È); np. w komunikacie wojennym stwierdza siħ, Ňe zniszczono
wiele nieprzyjacielskich zakþadw zbrojeniowych, wytwrni broni, fabryk
pracujĢcych na potrzeby armii Î jest to pozorna obfitoĻę informacji, gdyŇ
wszystkie powyŇsze nazwy mogĢ w gruncie rzeczy oznaczaę jedno i to samo.
(È)
Pseudoinformacja jest to informacja zawarta w zbiorze obrazw, ktra
jest rŇna od informacji zawartej w zbiorze oryginaþw, w wyniku
pseudoinformowania.
2) Informowanie faþszywe czyli dezinformowanie ma miejsce wwczas,
gdy ciĢgi kodw sĢ niezupeþne, choę oddzielne (jednoznaczne), przy czym moŇe
to byę:
Î zatajenie czyli dezinformowanie dysymulacyjne, ktre ma miejsce
wwczas, gdy pewne oryginaþy nie sĢ przetwarzane w Ňaden obraz Î (È); np.
pominiħcie w spisie inwentaryzacyjnym, towaru istniejĢcego w magazynie; (È)
Î zmyĻlanie czyli dezinformowanie symulacyjne, ktre ma miejsce
wwczas, gdy obrazy nie sĢ wynikiem przetwarzania jakiegokolwiek oryginaþu
Î (È); np. w spisie inwentaryzacyjnym wymienia siħ towar, ktrego faktycznie
nie ma w magazynie.
Dezinformacja jest to informacja zawarta w zbiorze obrazw, ktra jest
rŇna od informacji zawartej w zbiorze oryginaþw, w wyniku
dezinformowaniaÑ 9 .
áW nauce, podobnie jak w filozofii, staramy siħ informowaę wiernie Î
transinformowaę lub parainformowaę, dĢŇĢc do caþkowitego eliminowania
dezinformowania oraz maksymalnego ograniczania pseudoinformowania Î
chociaŇ caþkowicie tego ostatniego wyeliminowaę siħ nie da, choęby z powodu
koniecznoĻci posþugiwania siħ pewnymi sþowami zaczerpniħtymi z jħzyka
potocznego. W sztuce natomiast moŇna ewentualnie, co najwyŇej postulowaę
ograniczanie dezinformowania, ale nie moŇna nawet postulowaę
wyeliminowania pseudoinformowaniaÑ 10 .
2. Analiza socjoznaczenia terminu áwþasnoĻę Ļrodkw produkcjiÑ
i jego rola w badaniu systemw sterowania spoþecznego
áProcesy powstawania parainformacji w szerokich rzeszach czþonkw
spoþeczeıstwa, þĢczĢ siħ z powstawaniem norm spoþecznych, ktre funkcjonujĢ
w poszczeglnych spoþeczeıstwach, a te z kolei sĢ uzaleŇnione od systemw
sterowania spoþecznego, rozumianych jako zorganizowane ukþady procesw
sterowania ludzkimi dziaþaniami w danym spoþeczeıstwie. Systemy te Î jeŇeli
9 TamŇe, s. 67-70.
10 TamŇe, s. 72.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin