jk-manipulacja-nauka.pdf

(275 KB) Pobierz
QPrint
Wpþyw totalnej wojny informacyjnej na dzieje PRL. Wyd. b.d., Kielce 1999, s.
203-220. Dodane przez autora: tytuþ, wyodrħbnienie czħĻci I i pierwszy akapit.
CzħĻci II-IV dodane i opisane przez Mirosþawa Ruska (Cz. II, s. 324-326, s.
335-338; Cz. III, s. 367-369, s. 395; Cz. IV, s. 423).
Jzef Kossecki
JAK MANIPULOWANO NAUKġ POLSKġ
CzħĻę I
Okres stalinowski
Wielka podatnoĻę na manipulacje wspþczesnego pokolenia nie jest
dzieþem przypadku. Poprzedziþ jĢ doĻę dþugi okres przygotowawczy, ktrego
poczĢtku naleŇy szukaę w okresie stalinowskim, a ĻciĻle mwiĢc po 1948 roku.
W tym to okresie niemal caþkowicie usuniħto z programw szkolnych, jak
rwnieŇ programw studiw te przedmioty, ktre uczyþy samodzielnego,
krytycznego myĻlenia, a tym samym uodparniaþy ludzi na wszelkiego rodzaju
manipulecje.
W Ļcisþym kierownictwie politycznym partii za aparat bezpieczeıstwa
odpowiedzialny byþ w tym okresie Jakub Berman, ktry rwnieŇ sprawowaþ
kontrolħ nad sprawami ideologii, a w zwiĢzku z tym podlegaþy mu takie
instrumenty sterowania spoþecznego i walki informacyjnej jak propaganda,
nauka wraz ze szkolnictwem i kultura, ktre wedþug obowiĢzujĢcych wwczas
koncepcji marksistowsko-leninowskich miaþy sþuŇyę przede wszystkim do
indoktrynacji ideologicznej spoþeczeıstwa.
Indoktrynacja ta byþa wwczas prowadzona w duŇej mierze wbrew
podstawowym zasadom socjotechniki propagandy, z ktrych wykorzystywano
tylko nieliczne - najbardziej proste i prymitywne.
PodstawowĢ zasadĢ socjotechniki propagandy, ktrĢ wykorzystywano
w procesie indoktrynacji naszego narodu w okresie stalinowskim, byþa zasada
masowoĻci i dþugotrwaþoĻci dziaþania. Propagandħ i indoktrynacjħ prowadzono
w skali masowej - wszħdzie i stale. Nie byþo takiej dziedziny Ňycia spoþecznego,
do ktrej by siħ ona nie wciskaþa w sposb nachalny. OczywiĻcie w rezultacie
po pewnym czasie uzyskano efekt znieczulenia na tħ propagandħ, co daþo znaę
o sobie juŇ w okresie kryzysu zwiĢzanego z procesem destalinizacji w 1956
roku.
Zgodnie z zasadami socjotechniki propagandy, dziaþania zmierzajĢce do
przeksztaþcenia ĻwiadomoĻci spoþecznej powinny byę prowadzone stopniowo,
przy wykorzystaniu istniejĢcego w spoþeczeıstwie kodu spoþeczno-kulturowego
i funkcjonujĢcych w nim stereotypw.
Natomiast indoktrynacja marksistowska, w okresie stalinowskim, byþa
w Polsce prowadzona bardzo szybko i w duŇej mierze w sposb sprzeczny
z polskim kodem spoþeczno-kulturowym. Podstawowe elementy tego kodu to -
jak wspomnieliĻmy wczeĻniej - trzy stereotypy: rycerski, mħczennika
i szlachecki. Tymczasem propaganda komunityczna zajmowaþa siħ opluwaniem
polskich bohaterw (nie tylko z okresu ostatniej wojny) i w ogle duŇej czħĻci
polskiej tradycji. Co wiħcej wielu bohaterw z okresu II wojny Ļwiatowej
przeĻladowano, a nawet mordowano. Byþo to dziaþanie propagandy - i nie tylko
propagandy, wbrew stereotypom - rycerskiemu i mħczennika. Nic dziwnego, Ňe
nard polski byþ niejako impregnowany przeciw tego rodzaju propagandzie
i indoktrynacji, ktrej miaþa ona sþuŇyę.
Jedynie stereotyp szlachecki byþ w propagandzie partyjnej i paıstwowej
PRL wykorzystywany w zdegenerowanej formie - propagowano mianowicie
tzw. awans spoþeczny. Awansem tym miaþo byę przeniesienie siħ ze wsi do
miasta, zdobycie wyksztaþcenia, stanowiska kierowniczego, wstĢpienie do partii
itd. Ten motyw faktycznie chwyciþ w skali masowej, przyciĢgajĢc jednak nie
tylko zwyczajnych ludzi - chþopw i robotnikw - ale rwnieŇ amatorw þatwej
kariery niezaleŇnej od wynikw pracy, co wkrtce zaowocowaþo powstaniem
tzw. nomenklatury, ktra szybko siħ zdegenerowaþa. Zarwno w szeregach partii
jak i w murach wyŇszych uczelni znalazþo siħ bardzo wielu ludzi (a w miarħ
upþywu czasu i postħpw budownictwa socjalistycznego byþo ich coraz wiħcej),
ktrych maþo interesowaþa ideologia, nauka czy wykonywany zawd, natomiast
chodziþo im gþwnie o osobistĢ uþatwionĢ karierħ za wszelkĢ cenħ.
Od tysiĢca lat integralnĢ czħĻciĢ polskiej kultury narodowej jest religia
katolicka, ktra zrosþa siħ z naszym kodem spoþeczno-kulturowym. Zgodnie
wiħc z zasadami socjotechniki propagandy, indoktrynacjħ marksistowskĢ
(podobnie zresztĢ jak kaŇdĢ innĢ) - jeŇeli miaþa byę skuteczna - naleŇaþo
rozpoczĢę od wskazania punktw stycznych marksizmu i katolicyzmu.
MarksowskĢ teoriħ wartoĻci dodatkowej i walkħ z wyzyskiem prowadzonĢ przez
marksistw, moŇna byþo przedstawię jako kontynuacjħ walki Ļw. Tomasza
z Akwinu z lichwiarskim wyzyskiem w Ļredniowieczu. W sferze zaĻ filozofii
moŇna byþo wskazywaę daleko idĢce pokrewieıstwo miħdzy epistemologiĢ
marksistowskĢ i tomistycznĢ. Tymczasem propaganda partyjno-paıstwowa
w PRL zajmowaþa siħ gþwnie propagowaniem tzw. naukowego ĻwiatopoglĢdu,
eksponujĢc zasadnicze rŇnice miħdzy materializmem a fideizmem
(idealizmem) w sferze ontologii.
W ramach indoktrynacji marksistowskiej maþo czasu poĻwiħcano nauce
samodzielnego stosowania metody dialektycznej, natomiast przedstawiano
marksizm jako zbir prawd ánaukowychÑ, ájedynie sþusznychÑ, odkrytych przez
klasykw marksizmu-leninizmu (nieomal przez nich áobjawionychÑ), do
ktrych interpretacji uprawnieni sĢ tylko partyjni áuczeni w piĻmieÑ.
Ta metoda indoktrynacji mogþa ewentualnie byę skuteczna
w Ļrodowiskach Ňydowskich, w ktrych funkcjonuje stereotyp uczonego rabina,
nie mogþa natomiast daę trwaþych rezultatw w Ļrodowiskach polskich.
FunkcjonujĢcy w polskim narodzie stereotyp mħczennika powodowaþ, Ňe
represje i przeĻladowania policyjne i administracyjno-sĢdowe, wspomagajĢce
indoktrynacjħ, w skali masowej i w dþuŇszym okresie czasu, przynosiþy skutki
przeciwne do zamierzonych, podnoszĢc autorytet zarwno KoĻcioþa - ktry staþ
siħ w tym czasie jedynĢ ostojĢ niezaleŇnoĻci od partii i sterowanego przez niĢ
paıstwa, jak i osb przeĻladowanych.
WiħkszoĻę ludzi programujĢcych indoktrynacjħ ideologicznĢ w Polsce na
przeþomie lat czterdziestych i piħędziesiĢtych, prawdopodobnie nie zdawaþa
sobie sprawy z opisanych wyŇej prawidþowoĻci, bezkrytycznie stosujĢc metody
wzorowane (na Î uwaga M. R.) tych, ktre stosowano w ZSRR. PodstawĢ tych
metod byþa totalna indoktrynacja ideologiczna poþĢczona z biurokratyzacjĢ
poszczeglnych dziedzin Ňycia spoþecznego - obajmujĢca nie tylko zwyczajnĢ
propagandħ, lecz takŇe naukħ, kulturħ i szkolnictwo.
Rozpoczħto w tym czasie akcjħ etatyzacji i ideologizacji polskiej nauki
i polskiego szkolnictwa. W miejsce dawnych, majĢcych wieloletniĢ tradycjħ
spoþecznych instytucji naukowych - takich jak Polska Akademia UmiejħtnoĻci
i Towarzystwo Naukowe Warszawskie - w dniu 30 paŅdziernika 1951 r.
powoþano do Ňycia biurokratycznĢ strukturħ w postaci Polskiej Akademii Nauk
(odpowiednik Akademii Nauk ZSRR), ktra miaþa byę ásztabem generalnym
armii polskich uczonych, kroczĢcych w pierwszym szeregu budowniczych
socjalizmu w PolsceÑ. Na posiedzeniu Komitetu Wykonawczego I Kongresu
Nauki Polskiej w dniu 8 wrzeĻnia 1950 r., z udziaþem ministra Adama
Rapackiego, ustalono, Ňe naleŇy zapewnię udziaþ w strukturze Akademii
czynnikw rzĢdowych áze wzglħdu na sþaboĻę ideologicznĢ wiħkszoĻci naszych
uczonychÑ, chodziþo o to, by áAkademia mogþa byę terenem walki ideologicznej
w koþach naukowychÑ 1 .
áW ramach Æakcji NÇ partia przejħþa pod kontrolħ przede wszystkim dwa
najwaŇniejsze odcinki frontu nauki - decyzje programowo-organizacyjne
i sprawy personalne. Dziaþania dziedzinowych kierownikw frontu koordynowaþ
nieliczny zespþ etatowych pracownikw Wydziaþu Nauki i Szkþ WyŇszych
KC PZPR. Kierownik Wydziaþu konsultowaþ waŇniejsze decyzje z sekretarzem
KC, Edwardem Ochabem, ten zaĻ prowadziþ rozmowy z czþonkiem Biura
Politycznego Jakubem Bermanem. Przy Wydziale dziaþaþo kolegium, zþoŇone
z kierownikw poszczeglnych odcinkw frontu nauki. W terenie sprawami
uczelni zajmowaþ siħ jeden z instruktorw wydziaþu propagandy danego
komitetu wojewdzkiego.
Zgodnie z wytycznymi wþadz partyjnych ÆNowe DrogiÇ (organ
teoretyczny i polityczny KC PZPR - przyp. J. K.), a nastħpnie inne periodyki,
1 P. Hbner, Nauka polska po II wojnie Ļwiatowej - idee i instytucje, Warszawa 1987, s. 143-144.
rozpoczħþy szeroko zakrojonĢ akcjħ popularyzacji problematyki ideologicznej,
opartĢ na dorobku nauki radzieckiej. Z wzorw pracy oglnopartyjnej
przenoszono do Ļrodowiska naukowego takie formy dziaþania jak: kampanie,
akcje, samokrytykħ. Pojawili siħ zwolennicy cytatologii, eksponujĢcy zdania
klasykw marksizmu jako dowd poprawnoĻci metodologicznej. Eksponowano
tezy Stalina - Ænajwiħkszego uczonego naszych czaswÇ. (...) Do Ňycia
naukowego wprowadzono publicystykħ, wspartĢ o autorytet wþadzy. Oficjalny
charakter miaþa dyskusja o wypowiedziach Stalina na temat jħzykoznawstwa,
czy debata na temat osiĢgniħę ýysenki (radzieckiego biologa profesora-
szarlatana - przyp. J. K.). Operowano w dyskusji dychotomicznym podziaþem na
naukħ ÆburŇuazyjnĢÇ i ÆsocjalistycznĢÇ, ÆdawnĢÇ i ÆnowĢÇ. W procesie walki
o nowĢ naukħ kryþy siħ czħsto w kostiumie ideologicznym grupowe
i jednostkowe interesyÑ 2 .
Wytyczne do áakcji NÑ (N - nauka) zostaþy sformuþowane
w niepublikowanej uchwale Biura Politycznego KC PZPR z 23 czerwca 1949 r.
w sprawie Kongresu Nauki. Rzucono hasþo áofensywy ideologicznejÑ,
zapowiedziano propagowanie marksizmu i wþĢczenie nauki do ápracy nad
wykonaniemÑ Planu SzeĻcioletniego. Celem ofensywy miaþo byę wyizolowanie
áelementw zdecydowanie reakcyjnychÑ w Ļrodowisku naukowym.
W listopadzie 1949 r. projekt organizacji I Kongresu Nauki Polskiej omawiaþo
Biuro Polityczne. W lutym 1950 r. powoþano Komitet Wykonawczy I KNP,
ktry zgodnie z wytycznymi wþadz politycznych przygotowaþ scenariusz,
wedþug ktrego w dniach od 29 czerwca do 2 lipca 1951 r. odbyþ siħ
wspomniany Kongres.
W tym czasie Rada Gþwna do Spraw Nauki i Szkolnictwa WyŇszego
zeszþa do roli organu wykonawczego Ministerstwa Szkþ WyŇszych i Nauki. Po
reorganizacji w lipcu 1949 r. Prezydium Rady byþo coraz bardziej toŇsame
z kierownictwem resortu.
W dniach 15 i 16 lipca 1950 r. obradowaþo plenum KC PZPR, na ktrym
referat áZagadnienia kadr w Ļwietle zadaı Planu SzeĻcioletniegoÑ wygþosiþ
Zenon Nowak.
áW dyskusji nad referatem A. Rapacki dowodziþ: ÆPrzy wszystkich
wysiþkach i sukcesach w walce o starĢ kadrħ nie dokonamy decydujĢcego
przeþomu w walce o ideologicznĢ treĻę i sens nauczania bez wychowania nowej,
swojej kadry pomocniczych siþ naukowych. Wiemy natomiast, Ňe polityczny
stan kadry asystenckiej jest gorszy niŇ kadry profesorskiej. Tu musi niedþugo
nastĢpię gruntowny przeþom przy zastosowaniu rewolucyjnych metod szkolenia
tej kadryÇ. Nie zapomniano teŇ oczywiĻcie o metodzie administracyjnej selekcji
asystentw i adiunktw, dla resortu byþa to droga znacznie prostsza i þatwiejsza
w wykonaniuÑ 3 .
2 TamŇe, s. 99-100.
3 TamŇe, s. 100-101.
Zgodnie z tĢ koncepcjĢ tych starych profesorw, ktrzy nie odpowiadali
ideologicznym kryteriom odsuniħto od ksztaþcenia mþodej kadry. Musieli wiħc
odejĻę na boczny tor tacy wybitni profesorowie jak Czekanowski, Ajdukiewicz,
Ingarden, Kotarbiıski, Ossowski, Tatarkiewicz i wielu innych. Profesorami
i docentami mianowano wielu ápolitycznie pewnychÑ, ktrzy przedtem
najczħĻciej niewiele mieli wsplnego z pracĢ naukowĢ, a zdarzali siħ wĻrd nich
nawet tacy, ktrzy nie mieli ukoıczonych wyŇszych studiw (wyjĢtek w tym
gronie stanowiþ profesor Adam Schaff, ktry miaþ ukoıczone studia prawnicze
przed wojnĢ na uniwersytecie we Lwowie i zrobiþ wojenny doktorat w ZSRR
z zakresu filozofii). Korzystaþy teŇ z sytuacji wszelkiego rodzaju miernoty, ktre
dziaþalnoĻciĢ politycznĢ pomagaþy sobie w karierze naukowej.
Do szybkoĻciowego ksztaþcenia kadry naukowej w humanistyce
utworzono Instytut Ksztaþcenia Kadr Naukowych.
áInstytut Ksztaþcenia Kadr Naukowych zaczħto organizowaę jedynie
z koncepcjĢ pŅniejszego dyrektora, A. Schaffa. W marcu 1950 r. uformowano
trzy wydziaþy: filozofii z teoriĢ paıstwa i prawa, historii oraz ekonomii
politycznej. Kierunki te uznano wiħc za newralgiczne kadrowo. WiħkszoĻę
przyszþych wykþadowcw odbyþa parotygodniowy kurs specjalny w placwkach
radzieckich, wspominano teŇ doĻwiadczenia dawnego Instytutu Czerwonej
Profesury. Ksztaþcenie w IKKN miaþo trwaę trzy lata, dotyczyþo wyþĢcznie osb
majĢcych rekomendacje wþadz partyjnych. Zakþadano, iŇ kandydaci bħdĢ mieę
ukoıczonĢ szkoþħ ĻredniĢ, ale istniaþa moŇliwoĻę pominiħcia i tego wymogu 4 .
W toku zajħę sþuchacze IKKN mieli prowadzię wþasne wykþady w Szkole
Partyjnej oraz w uczelniach warszawskich. Przygotowywali teŇ na seminariach
wþasne doktoraty. Wydziaþy IKKN dzieliþy siħ na katedry, kierownicy tych
katedr posiadali w wiħkszoĻci etaty w zwykþej uczelni.
Pierwszym publicznym wystĢpieniem pracownikw IKKN byþa sesja
teoretyczna, poĻwiħcona omwieniu znaczenia prac Stalina o jħzykoznawstwie,
zorganizowana przy wspþudziale ÆNowych DrgÇ 4 grudnia 1950 r.
Przykþadem polemicznych prac moŇe byę broszura Bronisþawa Baczki ÆO
poglĢdach filozoficznych i spoþeczno-politycznych Tadeusza KotarbiıskiegoÇ.
IdeĢ wokþ ktrej koncentrowaþa siħ dziaþalnoĻę pracownikw IKKN byþa
koncepcja ÆpartyjnoĻci naukiÇ. Emil Adler w artykule ÆPartyjnoĻę filozofii
i naukiÇ, na þamach PAN-owskiej ÆNauki PolskiejÇ (1953, nr 2) wskazywaþ Ňe Æ
wszelkie deklarowanie ponadklasowoĻci, ponadpartyjnoĻci w zagadnieniu
filozofii, a wiħc zagadnieniu naleŇĢcym do nadbudowy, jest obþudĢ
4 Aby uþatwię przyjħcie na wyŇsze studia osobom, ktre nie ukoıczyþy peþnej szkoþy Ļredniej i nie zdaþy
normalnej matury, w pierwszych latach po wojnie, organizowano tzw. kursy zerowe oraz uniwersyteckie studia
przygotowawcze, na ktrych w przyspieszonym tempie - w ciĢgu jednego roku lub dwu lat - przerabiano kurs
szkoþy Ļredniej. Po ukoıczeniu takiego kursu lub studium, ich absolwenci uzyskiwali prawo rozpoczħcia
studiw na normalnych uczelniach. Byþa to jedna z metod przyspieszania tzw. awansu spoþecznego osb
o odpowiednim pochodzeniu spoþecznym i postawie politycznej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin