silnik_uklad_zasilania_benzyny.pdf

(2498 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 06 Silnik uk\263ad zasilania benzyny.doc)
UKŁADZASILANIASILNIKAZI
Układ zasilania słuŜy do przygotowania i dostarczenia do cylindrów mieszanki paliwowo
powietrznejwilościioskładzieodpowiadającymbieŜącemuzapotrzebowaniusilnika.Paliwo
jest zasysane ze zbiornika paliwa elektrycznie napędzaną pompą i tłoczone przewodem
poprzezfiltrdojednegowtryskiwaczacentralnego(układzwtryskiemjednopunktowym)lub
do kilku wtryskiwaczy (układ z wtryskiem wielopunktowym). Regulator ciśnienia paliwa
utrzymuje stałe ciśnienie w układzie zasilania paliwem. Nadmiar paliwa z regulatora
ciśnienia jest odprowadzany przewodem powrotnym do zbiornika paliwa. Tylko
elektroniczniesterowanywtryskpaliwaumoŜliwiaprosteidokładnesynchronizowaniepracy
układuzasilaniazkatalizatoremzapomocąsondylambda.
Zbiornikpaliwajestwykonanyzarkuszycienkiejblachylubztworzywasztucznego.Jest
umieszczanydalekoodsilnika,np.podsiedzeniamitylnymilubpodpodłogąbagaŜnika,aby
uniknąćzapaleniasiępaliwapodczasewentualnejkolizjidrogowej.
Zbiornikposiadaprzewódwlewowy,przezktóryjestwlewanedojegownętrzapaliwo,korek
spustowy (nie zawsze występuje) oraz zespół czujnika poziomu paliwa, pokazujący w
zestawie wskaźników ilość pozostającego paliwa. Dodatkowo, zbiornik paliwa jest
podzielonyprzegrodaminakilkaprzedziałów.Przegrodyprzeciwdziałająburzeniusiępaliwa
podczas gwałtownych przechyłów nadwozia. Paliwo jest zasysane przed przewód ssący,
umieszczony2do3cmponadnajniŜszymmiejscemzbiornika.Koniecprzewoduniestyka
sięzdnemzbiornika,dziękiczemuniejestzasysanawodaorazosadygromadzącesięz
czasem na dnie. Nadmiar paliwa, który nie został wtryśnięty do cylindrów powraca do
zbiornikaprzewodempowrotnym(uwaga:przewódpowrotnyniewystępujewewszystkich
układachzasilaniabenzyną).
292077115.004.png
W samochodach z silnikami benzynowymi zbiornik jest odpowietrzany. Jednak, aby
powstającewzbiornikuparypaliwanieprzedostawałysiędoatmosferyizanieczyszczałyją
węglowodorami lekkimi, stosuje się układ zatrzymujący pary paliwa w filtrze z węglem
aktywnymiodprowadzającyjewsposóbkontrolowanydosilnikaispalane.
Podstawoweelementyukładzasilaniapaliwem(naprzykładziewtryskuwielopunktowego)
1przewódodpowietrzający,2zespółpompaczujnikpoziomupaliwa,3zawórwielofunkcyjny,
4zbiornikpaliwa,5przewóddofiltrazwęglemaktywnym,6elektrozawórfiltrazwęglem
aktywnym,7dokolektorassącego,8magistralapaliwowa,9wtryskiwacz,10filtrzwęglem
aktywnym,11przewódzasilającypaliwa,12filtrapaliwa,13przewódpowietrza
292077115.005.png 292077115.006.png
Wzbiornikujestumieszczonaelektrycznapompapaliwa,któratworzynaogółjedenzespół
z czujnikiem poziomu paliwa i filtrem paliwa. Pompa paliwa maza zadanie dostarczenie
paliwa do układu zasilania, zapewnienie odpowiedniego ciśnienia paliwa, przynajmniej
równegociśnieniuwymaganemuwukładzie(zalecanajestnadwyŜkaciśnieniapodawanego
przezpompęwstosunkudociśnieniaustalanegoprzezregulatorwceluutrzymaniapełnego
napełnienia układu) oraz zapewnienie odpowiedniego wydatku (większego od
maksymalnego zuŜycia paliwa przez silnik).W niskociśnieniowych układach wtryskowych
spotkać moŜna dwa rodzaje pomp paliwa: pompę rolkowokomorową (obecnie juŜ nie
stosowaną)ipompęwirnikową.
Pompawirnikowaskładasięzdwóchczęści:elektrycznejimechanicznej.Częśćelektryczna
to silnik prądu stałego z wirnikiem obmywanym paliwem, który napędza mechaniczną
pompkętłoczącąpaliwo.Pompawirnikowajestnajczęściejpompądwustopniową,wktórej
obastopniesąpompamiobwodowo–wirnikowymizespolonymiwjednymwirniku.Wczasie
ruchuobrotowegowirnikapaliwowwieńcułopatkowymuzyskujeenergiękinetyczną,która
zostajezamienionanaenergięciśnieniawkanałachbocznychprzylegającychdowirującego
wieńca.
292077115.007.png
Pompa wirnikowa jest umieszczona wewnątrz zbiornika paliwa w odpowiednim koszu, w
którymznajdujesięrównieŜczujnikpoziomupaliwaorazpostroniessącejpompysiatkowy
filtrpaliwa.Wnowoczesnychrozwiązaniachelektrycznapompąpaliwatworzyjedenzespółz
czujnikiem poziomu paliwa i filtrem paliwa. Przepływające przez pompę paliwo chłodzi
pompę oraz czyści szczotki i kolektor. Zanurzenie w benzynie nie zagraŜa wybuchem,
poniewaŜwŜadnychwarunkachniemoŜewytworzyćsięwybuchowamieszankapaliwowo
powietrzna.PompajestwyposaŜonawzawórnadmiarowy,któryłączykomorętłoczeniaz
komorą ssania, kiedy ciśnienie w komorze tłoczenia przekroczy dopuszczalną wartość
zapobiegając w ten sposób przegrzewaniu się silnika elektrycznego. Umieszczony w
komorzetłoczeniazawórzwrotnyzapobiegacałkowitemuopróŜnieniuukładuzasilania,gdy
pompaniepracuje.NominalnawydajnośćpompyzaleŜyodprędkościwirnika,którazkolei
zaleŜyodnapięciazasilania.
Zasilanieelektrycznepompyniskiegociśnieniaodbywasięprzezprzekaźnik.Powłączeniu
zapłonu pompa pracuje przez kilka sekund i jeŜeli w tym czasie nie nastąpi próba
uruchomieniasilnika,tonastępujejejwyłączenie.
Zanurzeniowa, niskociśnieniowa pompa wirnikowa stosowana jest równieŜ do zasilania
wysokociśnieniowego układu wtrysku benzyny w silnikach z bezpośrednim wtryskiem
benzyny.Wukładzietympompawykorzystywanajestdodostarczeniaodpowiedniejilości
paliwadopompywysokiegociśnienia.Zasilanieelektryczne(sterowaniepompąwirnikową)
jestanalogicznedoukładówwtryskuniskociśnieniowego.Pompawysokiegociśnieniamaza
zadaniewytworzyćwysokieciśnieniewukładziewtryskowym,rzędu512MPa.Rozwiązania
konstrukcyjnebazująnatłokowymprzetłaczaniupaliwa.
Czujnik poziomu paliwa jest zintegrowany z pompą paliwa w jeden zespół. Czujnik
przekazuje w sposób elektryczny informację do zestawu wskaźników o stanie paliwa w
zbiorniku.PowodujerównieŜwłączenielampkisygnalizacyjnejrezerwypaliwa.
292077115.001.png
Wtryskjednopunktowy
Jednopunktowyukładwtryskowyposiadajedenelektroniczniesterowanywtryskiwacz(5,
rys.).Jestonzamontowanynakolektorzedolotowymsilnika,centralniewstosunkudo
cylindrów,bezpośrednionadprzepustnicą(3)wewspólnejzniąobudowieistanowiwrazz
niązespółwtryskowy.Kolektordolotowy(4)przejmujerolęrozdzielaczamieszankipalnejdo
poszczególnychcylindrów(6).
Wtryskiwaczelektromagnetycznyjestwuproszczeniuzaworemsterowanymelektrycznie,
dozującymbenzynędocylindrówsilnika.JeŜeliprzezjegocewkęprzepływaprąd
elektrycznyoodpowiedniejwartości,towtryskiwaczzostajeotwarty,jeŜeliprądniepłynie–
wtryskiwaczjestzamknięty.Dawkęprzepływającegopaliwaregulujesięprzezzmianęczasu
otwarciawtryskiwacza.Wtryskiwaczpodajepaliwoprzedprzepustnicęsynchroniczniedo
kolejnychsuwównapełnianiaposzczególnychcylindrów.CzasotwarciawtryskiwaczazaleŜy
wduŜymstopniuodtemperatury,obciąŜenia,prędkościiwarunkówpracysilnika.
292077115.002.png 292077115.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin