Amorth ks. Wyznania egzorcysty.txt

(331 KB) Pobierz
W wersji elektronicznej zapoda�: 
�jasiek z toronto� 

Gabriele Amorth
Wyznania Egzorcysty

Tytut orygina�u:
Un esorcista racconta
Przektad z w�oskiego:
O. Franciszek Go��biowski. op
Projekt ok�adki - Andrzej Oczko�
Za zezwoleniem Kurii Metropolitalnej w Cz�stochowie Nr 
511 z dnia 23 maja 1997 roku
ISBN 83-7168-068-6
@ Edizioni Dehoniane. Roma. 1993
@ Edycja �wi�tego Paw�a. 1997
ul. Siwickiego 7.42-221 Cz�stochowa
tel. (034) 620.698. fax (034) 620.989
Bielskie Zaktady Graficzne Sp. Z 0.0.
tel.(033) 123051+52

WPROWADZENIE
Z wielk� rado�ci� pisz� te s�owa, aby przygotowa�
czytelnika do lektury ksi��ki ks. Gabriela Amortha, 
kt�ry od wielu lat jest moim nieocenionym 
pomocnikiem w pe�nieniu pos�ugi egzorcysty. 
Niekt�re wydarzenia tu opisane prze�ywali�my razem, 
wsp�lnie dziel�c troski, trud i nadzieje, by nie�� 
pomoc wielu osobom cierpi�cym.
Bardzo ciesz� si� z wydania tej ksi��ki mi�dzy innymi
dlatego, �e chocia� w ostatnich dziesi�cioleciach wiele
napisano we wszystkich dziedzinach teologii i 
moralno�ci katolickiej, to jednak zagadnienie 
egzorcyzm�w zosta�o niemal catkowicie zaniedbane. 
By� mo�e brak opracowa� i zainteresowania tym 
zagadnieniem jest powodem, �e jedyn� cz�ci� 
rytua�u, kt�ra dotychczas nie zosta�a odnowiona 
wed�ug zalece� Soboru Watyka�skiego II, jest w�a�nie 
cz�� dotycz�ca egzorcyzm�w. A przecie� pos�uga 
wyp�dzania z�ych duch�w ma wielkie znaczenie w 
ewangelizacyjnej misji Ko�cio�a, jak o tym m�wi 
Ewangelia, dzia�alno�� Aposto��w i historia Ko�cio�a.

Gdy �w. Piotr, kieruj�c si� nadprzyrodzonym 
natchnieniem, przyby� do domu setnika Korneliusza, 
aby g�osi� mu wiar� chrze�cija�sk� wskaza�, �e B�g 
by� rzeczywi�cie z Jezusem i podkre�li�, w szczeg�lny 
spos�b, moc, z jak� Jezus uwalnia� op�tanych przez 
diab�a (por. Dz 10,1-38).

5
Ewangeli�ci cz�sto podaj� konkretne przyk�ady 
nadzwyczajnej mocy, z jak� Jezus wyrzuca� z�ego 
ducha. By� to najbardziej wymowny znak Bo�ej woli 
po�o�enia kresu mrocznemu panowaniu szatana nad 
lud�mi.
Ksi�gi Pisma �wi�tego zapewniaj� nas, �e szatan
sprawuje sw� w�adz� nad �wiatem tak�e przez 
fizyczne op�tanie. Wsr�d w�adz, jakich Jezus udzieli� 
Aposto�om i ich nast�pcom, jest par� razy wymieniona 
moc wyp�dzania z�ych duch�w (por. Mt 10,8; Mk 
3,15; Lk 9,1).


Je�li wi�c B�g dopuszcza, aby niekt�rzy ludzie
doswiadczyli dr�czenia przez z�ego ducha, to 
jednocze�nie przewidzia� dla nich pot�n� pomoc. 
Wyposa�y� Ko�ci� w moce sakramentalne, kt�re s� 
bardzo skuteczne dla os�b znajduj�cych si� w 
potrzebie. Przeciwko niecnej dzia�alno�ci szatana B�g 
wybra� jako trwa�� pomoc Naj�wi�tsz� Dziewic� ze 
wzgl�du na nieprzyja��, jak� wprowadzi� od samego 
pocz�tku mi�dzy tymi dwoma przeciwnikami.

Wi�kszo�� wsp�czesnych pisarzy, nie wykluczaj�c
teolog�w katolickich, chocia� nie zaprzecza istnieniu 
szatana i innych zbuntowanych anio��w, jest jednak 
sk�onna do pomniejszania wagi ich wp�ywu na sprawy 
ludzkie.
Twierdz� oni, szczeg�lnie w rozwa�aniach 
dotycz�cych fizycznych op�ta�, �e podwa�anie tego 
wp�ywu jest ich obowi�zkiem i dowodem m�dro�ci. 
Ca�a wsp�czesna kultura uwaza, �e dopatrywanie si� 
przyczyny zjawisk, kt�re zachodz� wok� nas, i 
przypisywanie ich czynnikom odmiennym od 
porz�dku naturalnego jest wywodz�cym si� z 
pierwotnych epok z�udzeniem.
Jest rzecz� oczywist�, �e z�y duch ma w�wczas bardzo
u�atwione zadanie, zw�aszcza wtedy, gdy tak� postaw�
przyjmuj� ci, kt�rzy z racji swego pos�annictwa maj� 
obo -

I Zob. c. Amantini.II misterodi Maria [Tajemnica 
Maryi].NeapoI1971.
6

wi�zek i w�adz� przeszkadza� szatanowi w jego 
niecnej dzia�alno�ci. Bior�c pod uwag� Pismo �wi�te, 
teologi� i codzienne do�wiadczenie, nale�a�oby raczej 
uwa�a� op�tanych przez diab�a za osoby 
nieszcz�liwe, kt�rym nauka niewiele potrafi pom�c, 
chocia� otwarcie si� do tego nie przyznaje. W�a�ciwe 
rozpoznanie demonopatii - tak mo�na nazywa� ka�dy 
z�o�liwy wp�yw z�ego ducha � jest w wi�kszej cz�ci 
przypadk�w mo�liwe jedynie dla osoby, kt�ra potrafi 
rozpozna� objawy diabeIskiego dzia�ania.

Choroba pochodzenia diabelskiego, je�li nawet jest
Iekka, nie ust�puje nawet po zastosowaniu wszelkich
znanych lekarstw; natomiast choroby bardzo powa�ne,
uwa�ane za �miertelne, w tajemniczy spos�b znikaj�, 
a� do ca�kowitego wyleczenia, dzi�ki zastosowaniu 
czysto religijnych �rodk�w. Ponadto ofiary z�ego 
ducha uwa�aj�, �e s� ci�gle prze�ladowane przez z�y 
los: ich �ycie jest jednym pasmem nieszcz��.
Wielu uczonych po�wi�ca swoje badania zjawiskom
podobnym do tych, kt�re wyst�puj� w podmiotach 
dotkni�tych przez dzia�anie diab�a. 

Rozpoznaj�c wyra�nie ich nienormalny charakter i 
okreslaj�c je jako paranormalne.
Nie podwa�amy w najmniejszym stopniu post�p�w
i osi�gni�� nauki. Jednak sprzeczne z rzeczywistosci�,
kt�rej ci�gle do�wiadczamy, jest przekonanie, �e 
nauka potrafi wyja�ni� wszystko. Podobnie nierealne 
jest pragnienie sprowadzenia wszelkiego z�a, jak 
choroby i nieszcz�cia, jedynie do zwyk�ych przyczyn 
naturalnych.
Niewielu jest uczonych, kt�rzy my�l� powa�nie o 
mo�liwo�ci wp�ywania i dzia�ania si� obcych, 
inteligentnych i bezcielesnych, jako o przyczynie 
pewnych zjawisk.
Niewielka jest r�wnie� liczba lekarzy, kt�rzy staj�c 
wobec przypadk�w chor�b z zadziwiaj�cymi 
objawami i niewyt�umaczalnymi klinicznie skutkami, 
s�dz� spokojnie,
7

�e maj� do czynienia z pacjentami tego drugiego 
rodzaju.
Wielu spo�r�d nich powoluje si� w podobnych 
przypadkach na Freuda, jako na w�a�ciwego hierofanta 
(2).
Z tego wzgl�du cz�sto doprowadzaj� tych 
nieszcz�snych ludzi do jeszcze gorszych stan�w, gdy 
tymczasem ich dzia�alno��, po��czona z prac� kap�ana 
egzorcysty, mog�aby si� okaza� tak�e w tych 
przypadkach bardzo zbawienna.
Ksi��ka ks.Gabriela Amortha ukazuje czytelnikowi
w spos�b bezpo�redni, kr�tki i jasny, dzia�alno�� 
egzorcysty. Opracowanie to cechuje si� logicznym 
w�tkiem opowiadania, nie zatrzymuje si� jednak nad 
teoretycznymi za�o�eniami (istnienie diab�a, 
mo�liwo�� op�tania fizycznego itd.) ani nad 
doktrynalnymi wnioskami. Autor woli, aby 
przemawia�y fakty i stawia czytelnika przed tym, co
egzorcysta dostrzega i czyni. Wiem doskonale, jak 
bardzo Autorowi le�� na sercu ludzie Ko�cio�a, b�d�cy 
uprzywilejowanymi powiernikami w�adzy udzielonej 
przez Chrystusa po to, aby wyp�dzali z�e duchy w 
Jego imi�.
Ufam wi�c, �e ksi��ka ta przyniesie wiele dobra i 
b�dzie bod�cem do podj�cia innych opracowa� z tej 
dziedziny. ,!

O. Candido Amantini!

2 Hierofant (gr. hierophantes) - kap�an w staro�ytnej Grecji 
wprowadzaj�cy adept�w w kult misteryjny lub osoba 
wtajemniczaj�ca, wprowadzaj�ca w tajniki czego� (przypis 
redakcji).
8

WST�P
Gdy kardyna� Ugo Poletti, wikariusz papieski dla
diecezji rzymskiej, niespodziewanie przekaza� mi 
w�adz� egzorcysty, w�wczas nie przypuszcza�em, jak 
ogromny �wiat si� otworzy dla mojego do�wiadczenia 
i jak wielu ludzi b�dzie korzysta� z mojej pos�ugi. Co 
wi�cej, zadanie to zosta�o powierzone mi pocz�tkowo, 
abym s�u�y� pomoc� o.Candido Amantiniemu, 
pasjoni�cie, bardzo znanemu i do�wiadczonemu 
egzorcy�cie, kt�ry sci�ga� na �wi�te Schody w 
Rzymie (La Scala Santa) potrzebuj�cych pomocy z 
ca�ych W�och, a cz�sto nawet z zagranicy. By�a to dla 
mnie naprawd� bardzo wielka �aska. Nikt si� nie
staje egzorcyst� z w�asnej woli, gdy� w�wczas 
napotyka wielkie trudno�ci i pope�nia nieuniknione 
b��dy ze szkod� dla wiemych. S�dz�, �e o. Candido 
by� jedynym egzorcyst� na �wiecie, kt�ry mia� 36 lat 
do�wiadczenia w tej dziedzinie. Nie mog�em wi�c 
mie� lepszego mistrza i jestem mu wdzi�czny za 
cierpliwo��, z jak� mnie wprowadzi� w t� zupe�nie dla 
mnie now� pos�ug�.

Podczas sprawowania pos�ugi egzorcysty dokona�em
tak�e innego odkrycia, mianowicie i� we W�oszech 
jest - niewielu egzorcyst�w, a przygotowanych do 
pe�nienia tej pos�ugi naprawd� bardzo ma�o. Jeszcze 
gorszy stan rzeczy, jest w innych krajach. Musia�em 
wi�c b�ogos�awi� osoby ~

10
kt�re przybywa�y z Francji, Austrii, Niemiec, 
Szwajcarii, Hiszpanii, Anglii, gdzie - zdaniem 
prosz�cych - nie uda�o si� im znale�� egzorcysty. 
Czy�by to by�o niedbalstwo ze strony biskup�w i 
kap�an�w? 
Prawdziwa i rzeczywista niewiara w konieczno�� i 
skuteczno�� tej pos�ugi? Czu�em w ka�dym razie, �e 
rozpoczynam pe�nienie apostolstwa w�r�d os�b bardzo 
cierpi�cych, kt�rych nikt nie rozumie: ani domownicy, 
ani lekarze, ani kap�ani.

Duszpasterstwo na tym polu jest dzisiaj w �wiecie 
katolickim ca�kowicie zaniedbane. W przesz�o�ci tak 
nie by�o i musz� przyzna�, �e w niekt�rych konfesjach 
wywodz�cych si� z reformy protestanckiej 
egzorcyzm�w dokonuje si� cz�sto i skutecznie. Ka�da 
katedra powinna mie� swojego egzorcyst�, tak jak ma 
specjalnego spowiednika; i tym liczniejsi powinni by� 
egzorcy�ci, im bardziej si� ich potrzebuje: w 
wi�kszych parafiach, w sanktuariach.

Tymczasem, poza ma�� liczebno�ci�, egzorcy�ci s� �le
widziani, zwalczani, trudno im znale�� miejsce do
pe�nienia swojej pos�ugi. Wiadomo, �e op�tani przez 
z�ego ducha niekiedy krzycz�. To wystarcza, aby 
prze�o�ony domu zakonnego lub proboszcz nie 
zechcia� mie� egzorcyst�w w swoich 
pomieszczeniach; spokojne �ycie i unikanie wszelkiej 
wrzawy maj� wi�ksz� warto�� ni� mi�o�� lecz�ca 
op�tanych.
Tak�e pisz�cy te s�owa musia� przebyc swoj� drog�
krzy�ow�, chocia� nie w takim stopniu jak inni 
egzorcy�ci, bardziej godni i cenieni. Jest to refleksja, 
do kt�rej zach�cam wszystkich biskup�w, kt�rzy s� 
niekiedy ma�o wra�liwi na to zagadnienie. A chodzi 
przecie� o pos�ug� powierzon� wy��cznie im: tylko oni 
mog� j� pe�ni� lub wyznacza� egzorcyst�w.

Jak powsta�a ta ksi��ka? Zrodzi�a si� z pragnienia
podzielenia si� z osobami zainteresowanymi owocami
10 

d�ugiego i bogatego do�wiadczenia, do�wiadczenia 
raczej o.Candido ni� mojego. Moim zamierzeniem jest 
wy�wiadczy� przys...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin