taylor2.doc

(31 KB) Pobierz
GATUNEK

GATUNEK

 

1.     Gatunki, wg Johna Hartley’a, to powszechnie uznane zbiory, które mogą posłużyć klasyfikacji produkcji medialnej.

Produkty medialne identyfikujemy dzięki ich przynależności do określonego gatunku. Warunkiem przypisania do określonego gatunku jest obecność wystarczająco wielu rozpoznawalnych elementów – granice gatunku nigdy nie są dokładnie określone. 

„Gatunków nie należy postrzegać jako form tekstowej kodyfikacji, ale jako systemy orientacji, oczekiwań i konwencji, które krążą pomiędzy przemysłem, tekstem a podmiotem.” – Stephen Neale.

2.     Gatunek a produkcja (kojarzenie pewnych firm medialnych z produktami należącymi do pewnego gatunku, co często zapewnia im komercyjny sukces).

3.     Gatunek a film.

Gatunek gwarantuje filmowi pewną rozpoznawalność, co odgrywa rolę m.in. podczas jego promocji. Kampania reklamowa może dzięki temu odwołać się do wcześniejszych doświadczeń i wiedzy odbiorców.

Konwencje gatunkowe podlegają ciągłym zmianom.

Myślenie o gatunku powinno obejmować analizę roli odgrywanej przez niego w produkcji i konsumpcji.

4.     Krytycy auteurystyczni poszukiwali sposobu, by móc przypisać filmowi właściwości podnoszące go do rangi formy artystycznej. Terminem „auteur” określano reżysera, który swoim poziomem wyrastał ponad większość działających w Hollywood filmowców.

5.     Lawrence Alloway : ikonografia jako kluczowy element niezbędny do zdefiniowania i zrozumienia filmów należących do określonych gatunków.

6.     Edward Buscombe: gatunek najlepiej definiować przez ikonografię, jako że film jest przede wszystkim medium wizualnym, więc stosowne jest „poszukiwanie kryteriów definicyjnych w tym, co rzeczywiście widzimy na ekranie”.

7.     Ikonografia – te motywy wizualne, które pozwalają widzom określić przynależność gatunkową filmu.

8.     Ustalone gatunki telewizyjne: komedia sytuacyjna, opera mydlana, teleturnieje, poranne magazyny telewizyjne. Jednak z racji tego, że telewizja nie jest zbiorem odrębnych tekstów, wyodrębnienie konkretnych gatunków często graniczy z niemożliwością.

9.     Western telewizyjny – elementy ikonograficzne (np. broń, miejsce akcji, kostiumy) są podobne zarówno w westernie telewizyjnym, jak i w tradycyjnym filmie. Jednak w zakresie narracji występują między nimi znaczące różnice. Western telewizyjny: formuła serialu, brak epickich pejzaży (obecnych w filmach kinowych), brak dążenia do zamknięcia narracji, zapożyczenia z innych gatunków, western tylko z punktu widzenia ikonografii.

Podważa to stwierdzenie, że ikonografia ma zasadnicze znaczenie dla rozumienia gatunku.

10. Gatunek a ideologia

Rick Altman: gatunki jako konstrukty ideologiczne w przebraniu neutralnych kategorii. Gatunki determinują przed-odczytanie tekstu, sterują audytorium w określonym z góry kierunku, nawet jeśli sami odbiorcy mają wrażenie, że jest on wynikiem ich wolnego wyboru.

„Gatunek objaśnia odbiorcom, jakich mogą się spodziewać przyjemności, regulując w ten sposób i aktywizując pamięć podobnych tekstów i oczekiwań.” (Fiske)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin