Knapp & Hall cz. I.doc

(67 KB) Pobierz

TERYTORIUM I ZACHOWANIA TERYTORIALNE:

Ogólnie odnosi się do tych zachowań, które wynikają z określonego stosunku do otoczenia fizycznego, manifestowania praw własności do terytorium i jego obrony przed „intruzami”. Zachowania terytorialne pomagają regulować interakcje społeczne, ale mogą być także źródłem konfliktów społecznych.

 

TYPY TERYTORIUM (Altman):

Ä      prywatne: stanowią wyłączną domenę ich właściciela, jako podstawa codziennego funkcjonowania jednostki są one pilnie strzeżone przed wszelkimi próbami nieporszonego wtargnięcia,

Ä      pośrednie: nie pełnią centralnej funkcji w życiu jednostki i nie są przez nią postrzegane na zasadach wyłączności,

Ä      publiczne: obszary, które praktycznie każdy może tymczasowo „objąć na własność”

 

TYPY WKROCZENIA NA TERYTORIUM (Lyman, Scott):

Ä      naruszenie: dotyczy aktów nieusprawiedliwionego wykorzystania cudzego terytorium,

Ä      inwazja: jest bardziej trwałym i poważniejszym naruszeniem czyjegoś terytorium, jest to próba przejęcia czyjejś przestrzeni na własność,

Ä      skalanie: inaczej zanieczyszczenie czyjegoś terytorium nie tyle własną obecnością, co jej śladami.

 

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA INTENSYWNOŚĆ REAKCJI OBRONNYCH:

Ä      Kto narusza nasze terytorium?

Ä      Dlaczego ktoś narusze nasze terytorium?

Ä      Jaki typ terytorium został naruszony?

Ä      Jaką formę przybrał akt naruszenia terytorium?

Ä      Jak długo trwało naruszenie terytorium?

Ä      Czy spodziewamy się dalszych aktów naruszenia terytorium?

Ä      Gdzie nastąpiło naruszenie terytorium?

 

METODY OBRONY WŁASNEGO TERYTORIUM:

Q      prewencja (opiera się na wytyczeniu granic terytorium)

Q      działanie

 

ZNACZNIKI:

Obiekty, które mogą posłużyć do wyznaczenia granic naszego terytorium.

BAGNO BEHAWIORALNE:

Termin, dobrze oddający zależności obserwowane na zamkniętej przestrzeni, w której większość osobników wykazaywała znaczne zaburzenia w zachowaniach. Bagno behawioralne nie jest naturalną formą niekontrolowanego rozrostu populacji.

 

ZAGĘSZCZENIE:

Określa liczbę ludzi przypadającą na daną jednostkę powierzchni.

 

ZATŁOCZENIE:

Odnosi się do stanu emocjonalnego, który może rozwinąć się zarówno w warunkach wysokiego, jak i niskiego zagęszczenia.

 

CZYNNIKI DETERMINUJĄCE WYSTĄPIENIE UCZUCIA ZATŁOCZENIA:

Q      czynniki otoczenia (ograniczona przestrzeń, niepożądane dźwięki, brak niezbędnych zasobów)

Q      czynniki osobowe (płeć, cechy osobowości odzwierciedlające niską samoocenę, brak dominacji, brak kontroli i niechęć wobec kontaktów społecznych)

Q      czynniki społeczne (duża liczba niepożądanych kontaktów społecznych w zbyt bliskim dystansie)

Q      czynniki związane z realizacją celów (niemożność realizacji pragnień)

 

PRZESTRZEŃ NIEFORMALNA (Hall):

Q      sfera intymna (od rzeczywistego kontaktu fizycznego do ok. 45 cm)

Q      sfera osobista (od 45 cm do ok. 1,2 m)

Q      sfera społeczna (od 1,2 m do 3,5 m)

Q      sfera publiczna (od 3,5 m do granic widzialności lub słyszalności)

 

DYSTANS KONWERSACYJNY:

Efekt negocjacji między uczestnikami procesu komunikacji.

 

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZMIANĘ DYSTANSU KONWERSACYJNEGO:

Q      płeć

Q      wiek

Q      tło kulturowe i etniczne

Q      temat rozmowy

Q      otoczenie interakcji

Q      cechy fizyczne

Q      orientacja postaw i emocji

Q      charakterystyka relacji międzyludzkich

Q      charakterystyka osobowości

 

EKOLOGIA MAŁYCH GRUP:

Badania nad relacjami przestrzennymi w małych grupach ludzkich i wzorcami zajmowania miejsc przy stole. Wysunięte wnioski można grupować w nastepujące kategorie:

Q      przywództwo

Q      dominacja

Q      zadanie

Q      płeć i stopień zażyłości

Q      motywacja

Q      intorwertyzm – ekstrawertyzm

 

Dobór miejsc siedzących i dystansu nie wydaje się kwestią przypadku. Przywódcy i osoby o dominującej osobowości wykazują tendencję do zajmowania określonych miejsc przy stole, jednak i sama pozycja może wpływać na zachowanie danej osoby i określać jej rolę w grupie. Sposób zajmowania miejsc zależy także od tematu rozmowy, natury relacji między uczestnikami oraz niektórych zmiennych osobowościowych.

 

ZWIĄZEK EMOCJONALNY I MAŁŻEŃSTWO:

Q      mężczyźni kładą duży nacisk na urodę partnerki, podobnie kobiety ceniąsobie atrakcyjnych partnerów

Q      atrakcyjność jest najistotniejszą determinantą oceny partnera, wyrażającej się chęcią kontynuowania znajomości

Q      każdy człowiek odczuwa pociąg tylko do najbardziej atrakcyjnego spośród potencjalnych partnerów, ale rzeczywisty dobór zależy od innych czynników

Q      nieatrakcyjni partnerzy bardzo ładnych kobiet są oceniani jako bardziej przedsiębiorczy

 

ATRAKCYJNOŚĆ A PRACA:

Q      jeżeli dana posada nie będzie uznana za niegodną lub nieadekwatną do poziomu atrakcyjności kandydata, to o jego zatrudnieniu decdować będzie właśnie jego atrakcyjność (przy założeniu, że pozostałe kwalifikacje zostaną spełnione)

Q      we współczesnym świecie największe szanse na szybki awans mają kobiety, które nie są ani zbyt atrakcyjne, ani też zbyt nieatrakcyjne

 

PERSWAZJA:

Q      u mężczyzn atrakcyjny wygląd bywa korzystnym elementem perswazji

Q      atrakcyjny fizycznie nadawca już na wstępie dysponuje większym potencjałem wzbudzania w odbiorcy zaufania i oczekiwań efektywnej realizacji zadania

 

SAMOOCENA:

Q      kobiety postrzegające siebie jako atrakcyjne fizycznie mają istotnie wyższą samoocenę, uważają się za bardziej szczęśliwe i wykazują niższy poziom zachowań neurotycznych niż kobiety uznające się za mało atrakcyjne

Q      atarkcyjność jako jeden z czynników wpływających na naszą samoocenę

 

ZACHOWANIA ASPOŁECZNE:

Q      rola interakcji (rozmowa może zmienić naszą ocenę, wpływ interakcji na postawy zależy m.in. od natury tych postaw, ich siły czy adekwatności)

Q      rola innych czynników (czasami na naszą ocenę wpływa nie tylko wygląd danej osoby, ale także jej słowa)

Q      zmiany standardów oceny w czasie (ocena atrakcyjności może się z czasem stopniowo zmieniać lub ulegać dramatycznej zmianie w dowolnym punkcie na osi czasu, ogólna ocena atrakcyjności kobiet i mężczyzn znacząco spada z nadejściem wieku średniego)

 

TWARZ:

Q      okazuje się, że atrakcyjna fizycznie twarz cechuje się podobieństwem do matematycznie uśrednionej charakterystyki wszystkich twarzy w danej populacji

Q      rysy i kontur twarzy silnie oddziaływują na odbiór danej osoby przez inne

 

SYLWETKA:

Q      charakterystyka sylwetki badanego oceniana jest w skali od 1 do 7, gdzie 7 określa występowanie cech najbardziej zbliżonych do danego typu sylwetki

Q      ocena podawana jest w postaci trzech cyfr

Q      endomorf: miękki, zaokrąglony, otyły

Q      mezomorf: grubokościsty, muskularny, atletyczny

Q      ektomorf: wysoki, chudy, delikatny

 

 

 

 

UBIÓR:

W powszechnej opinii stanowi ważny element stosunków międzyludzkich. Świadczą one ponadto, iż w ocenie społecznej strój winien być dostosowany do pełnionej roli oraz do otoczenia.

 

GESTY:

Pełnią różnorakie funkcje. Mogą zastępować mowę (w trakcie rozmowy albo wtedy, gdy nie możemy posługiwać się językiem mówionym), regulować przepływ i rytm interakcji, przywoływać uwagę odbiorcy, kłaść nacisk na określone informacje werbalne, uzupełniać i wyjaśniać komunikat słowny, charakteryzować i utrwalać treść przekazu lub antycypować nadchodzące informacje.

 

GESTY NIEZALEŻNE OD MOWY (EMBLEMATY):

Sygnały niewerbalne mające bezpośrednie znaczenie werbalne lub definicję w postaci słowa lub frazy. Warunkiem jest duża zgoda wśród członków danej kultury lub subkultury co do znaczenia gestu.

 

JĘZYK MIGOWY:

System gestów nie ograniczający się do treści związanych z realizacją określonych zadań.

 

GESTY ZALEŻNE OD MOWY (GESTY ILUSTRACYJNE):

Gesty bezpośrednio powiązane z przekazem werbalnym. Znaczenia i funkcje tych gestów mogą być odczytane tylko na podstawie ich relacji względem towarzyszącego im komunikatu słownego.

 

PODSTAWOWE TYPY GESTÓW:

Q      gesty odnoszące się do przedmiotu przekazu

Q      gesty oddające relacje między nadawcą a przedmiotem przekazu (nie charakteryzują natury omawianego przedmiotu, lecz opisują stosunek nadawcy do tematu wypowiedzi, dłonie uniesione ku górze – brak pewności siebie, dłonie skierowne w dół – świadczą o przekonaniu, dłonie podniesione i skierowane ku odbiorcy – sygnał zapewnienia, dłonie skierowane ku sobie – chęć objęcia kontrolii nad ideą)

Q      gesty służące jako wizualne znaki przestankowe kontrolujące tok przekazu (akcentują i organizują najważniejsze segmenty wypowiedzi, segment może składać się z pojedynczego słowa lub większego fragmentu)

Q      gesty służące regulacji i organizacji toku interakcji między nadawcą a odbiorcą (inaczej gesty interakcyjne, które pełnią funkcje takie jak: 1) prezentowanie informacji – ogólne informacje, znane informacje, dygresje, elipsy 2) cytownie uprzednich wypowiedzi partnera – cytat ogólny, potwierdzenie reakcji odbiorcy 3) wysiłki w celu wywołania określonej reakcji u odbiorcy – prośba o pomoc, prośba o opinię, prośba o przyzwolenie na kontynuację 4) kontrola zachowań sygnalizujących oddawanie i przejmowanie inicjatywy w rozmowie – oddawanie inicjatywy, przejmowanie inicjatywy, otwarta inicjatywa)

 

FRAZA FONETYCZNA:

Najmniejsza jednostka znaczeniowa w mowie, złożona średnio z pięciu słów, posiada jeden główny akcent zaznaczający się zmianą w wysokości, rytmie lub natężeniu dźwięku i zakończona jest pauzą. Fraza ta jest skoordynowana z ruchami ciała.

 

ZNACZNIKI KINETYCZNE:

Zachowania niewerbalne służą do oznaczania określonych zachowań werbalnych.

 

SYNCHRONIZACJA INTERAKTYWNA:

Q      dopasowanie

Q      zazębianie (współwystepowanie zmian zachowań i mowy u obu uczestników interakcji)

 

ZBIEŻNOŚĆ MOTORYCZNA:

Zjawisko pokrewne zbieżności póz.

 

ZARAŹLIWOŚĆ EMOCJONALNA:

Tendencja do naśladowania zachowań innych osób (postawą, mimiką, sposobem ekspresji werbalnej itp.) Wzbudza w nas określone doświadczenia emocjonalne .

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin