OPINIA NAUCZYCIELA PROWADZACEGO NAUCZANIE INDYWIDUALNE Z RAMIENIA SOS-W
IM. ……….. W …………..
Mariusz urodził się ………. w ………. z rozpoznaniem Mózgowego Porażenia Dziecięcego. Zajęcia indywidualne prowadzone są od 2005 roku i realizowane w domu rodzinnym dziecka, w roku szkolnym 2010/2011 w wymiarze 11 godzin tygodniowo.
SYTUACJA RODZINNA I WARUNKI MATERIALNO-BYTOWE
Mariusz wychowuje się w rodzinie pełnej. Ojciec pracuje zawodowo, matka zajmuje się domem. Chłopiec ma rodzeństwo- dwóch starszych …...
Rodzina zamieszkuje piętro w domu wielopokoleniowym. Mariusz ma dobre warunki do nauki i zabawy. Posiada biurko i wszelkie pomoce potrzebne do zajęć.
Sytuacja materialno-bytowa: przeciętna.
DIAGNOZA UMIEJĘTNOŚCI FUNKCJONALNYCH OPARTA NA OBSERWACJI DZIECKA PAC GUNZBURGA.
OBSŁUGIWANIE SIEBIE
ZACHOWYWANIE SIĘ PRZY STOLE I JEDZENIE
Mariusz:
- potrafi przygotować proste potrawy pod kierunkiem nauczyciela (kanapki, surówka z warzyw i owoców),
- używa noża i innych sprzętów kuchennych przestrzegając zasad BHP,
- samodzielnie obiera duże owoce i warzywa z małymi ma kłopot,
- umie pokroić warzywa i owoce na duże kawałki,
- od czasu do czasu należy mu przypominać o nawykach związanych z higienicznym przyrządzaniem potraw.
PORUSZANIE SIĘ
Mariusz porusza się samodzielnie. Wchodzi i schodzi ze schodów stawiając krok podtrzymując się,
Uczeń bierze udział w wycieczkach zorganizowanych przez nauczyciela
- umie zachować się w autobusie (przywitać się z kierowcą, bezpiecznie zająć miejsce) oraz w mieście,
- kojarzy miejsca, które już zwiedzał (park, cmentarz, rynek itp.)
Mariusz nie lubi wycieczek w szerszym gronie.
TOALETA I MYCIE
Uczeń:
- ma problemy z dbałością o higienę jamy ustnej (jest mało sumienny, niedokładny)
UBIERANIE I ROZBIERANIE
- zdarza mu się ubierać bluzę, spodnie „przodem do tył ”,
- „radzi” sobie z odróżnianiem prawego i lewego buta poprzez oznaczenie ich mazakiem,
- potrafi dostosować rodzaj ubioru w zależności od pory roku i pogody.
ZDROWIE
Podczas zajęć uczeń:
- zwraca uwagę na komfort pracy- właściwe oświetlenie ,
- zgłasza potrzebę mycia rąk, gdy są brudne (np. po użyciu kleju),
- nie wymaga większej kontroli podczas mycia rąk,
- wynosi śmieci do kosza, układa książki na półkach- wymaga przypomnień.
Uczeń wolny czas spędza na:
- oglądaniu telewizji, korzystaniu z komputera,
- stara się pomagać matce robiąc zakupy,
- lubi spacery po okolicy,
- zgłasza niechęć do wyjazdów w szerszym gronie (wziął udział w wycieczce do ……w ramach programu ………. i pomimo korzystania z atrakcji wyjazdu zgłaszał niezadowolenie).
KOMUNIKOWANIE SIĘ
JĘZYK
- ma problemy ze skupieniem uwagi podczas słuchania utworów literackich czytanych przez nauczyciela ,
- rozumie układy słów zawierających określone stosunki przestrzenne i czasowe,
- swobodnie wypowiada się na temat własnych przeżyć, wrażeń i doświadczeń,
- czyta krótkie, proste wyrazy (drukowane i pisane), choć zdarza mu się jeszcze mylić litery,
- pisze krótkie i proste wyrazy ( pismo drukowane), choć zdarza mu się jeszcze mylić litery szczególnie te podobne do siebie np. B, D, b, d, ,
- ma problemy z wyraźnym wypowiadaniem słów i pisaniem wyrazów zawierających L i R ,
- opanowuje pamięciowo krótkie teksty.
UJMOWANIE RÓŻNIC
Mariusz potrafi:
- określić położenie przedmiotów (1),
- porównać przedmioty pod względem kilku cech (2),
- odczytać pełne godziny na zegarze, nadal wymaga ćwiczeń w określaniu „wpół do”, uczy się odczytywać godziny „kwadrans po, za kwadrans” (3).
- zapisać w zeszycie aktualny dzień tygodnia, miesiąc i rok (4),
- określić daty świąt i pokazać je w kalendarzu (4).
LICZBY I WIELKOŚCI
- zapisuje liczy jednocyfrowe i dwucyfrowe w dostępnym mu zakresie, choć zdarza się , że nie mieści się w liniaturze, pisze mało starannie,
- porządkuje liczby według ustalonego warunku,
- doskonali dodawanie i odejmowanie w dostępnym zakresie (na konkretach), sprawdza wynik działania przy użyciu kalkulatora ,
- rozpoznaje i nazywa monety 5 zł ,2 zł, 1zł oraz banknoty 10 zł, 20 zł, 50 zł.
POSŁUGIWANIE SIĘ OŁÓWKIEM
- doskonali pisownie liter (drukowane).Zdarzaja Mariusz wykonuje zadania szybo, lecz nie zawsze starannie i poprawnie ,
- poznaje litery pisane ( ma trudności w odtwarzaniu kształtów niektórych liter) (1),
- obsługuje komputer przenośny (potrafi napisać krótkie życzenia świąteczne w programie Word) (2),
- preferuje kolorowanie rysunków według kodu (3), zadania polegające na odszukiwaniu różnic, ma trudności w narysowaniu prostych szlaczków i wzorów.
USPOŁECZNIENIE
UDZIAŁ W ZABAWACH I POZNAWANIE OTOCZENIA
- bierze udział w spotkaniach w ramach projektu…………… ( Z jednej strony jest ciekawy co do oferty prowadzonych zajęć, z drugiej stwierdza, że nie ma ochoty w nich uczestniczyć) (1),
- spaceruje po najbliżej okolicy, odwiedza znajomych, robi zakupy w pobliskim sklepie (2),
- nazywa zwierzęta domowe, opowiada o sposobach opieki nad nimi (4),
- nazywa, rozpoznaje warzywa, owoce (5).
CZYNNOŚCI DOMOWE
- chętnie opowiada o rodzinie, uroczystościach rodzinnych- omawia organizację życia w rodzinie (2,3),
- wykonuje obowiązki powierzone mu przez matkę (4).
gusiaczek123