Komunikat Kapituły II edycji Konkursu „Konkurs na najlepsze programy wychowania przedszkolnego”
Dodany: 27 sierpnia 2009, uaktualniony: 27 sierpnia 2009
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ogłosił komunikat Kapituły II edycji „Konkursu na najlepsze programy wychowania przedszkolnego”, któremu patronuje Minister Edukacji Narodowej. Celem konkursu jest wyłonienie i upowszechnienie najlepszych programów wychowania przedszkolnego, zgodnych z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Do 10 sierpnia 2009 r. złożono 22 prace konkursowe. Dwie prace nie spełniały wymogów formalnych, określonych w Regulaminie konkursu. Przedmiotem dwuetapowej pracy Kapituły konkursu było zatem 20 programów wychowania przedszkolnego.
Kapituła konkursu stwierdza, że poziom prac nadesłanych na II edycję konkursu był bardzo wysoki. Uczestnicy konkursu wykazali się znajomością nowej podstawy programowej oraz umiejętnością dostosowania jej do nowych realiów społecznych, organizacyjnych i programowych
W wyniku analizy merytorycznej Kapituła konkursu postanowiła przyznać:
I nagrodę równorzędnie dwóm programom • „Dobry start przedszkolaka” Moniki Rościszewskiej – WoźniakJego nowatorskie rozwiązania mogą być szczególnie przydatne dla organizatorów małych form wychowania przedszkolnego, a tym samym bardzo przydatne w tworzeniu możliwości wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i wspomagania innowacyjnych rozwiązań wśród nauczycieli.
• „Zanim będę uczniem” Elżbiety Tokarskiej i Jolanty Kopały Został oceniony jako bardzo dobrze przygotowany pakiet programowy, metodyczny i organizacyjny wraz z narzędziami diagnostycznymi, który może być realizowany w systemie powszechnego wychowania przedszkolnego. Znakomicie skonstruowano program, wykazując w nim nowe rozwiązania treściowe w zgodzie z nową podstawą programową.
II nagrodę programowi • „Odkryjmy Montessori raz jeszcze…” Renaty Czekalskiej, Aleksandry Gaj, Barbary Lauby, Joanny Matczak. Anny Piecusiak, Joanny SosnowskiejJest przykładem kreatywnej aktualizacji pedagogicznego podejścia montessoriańskiego do edukacji przedszkolnej z jednoczesnym wdrażaniem go w nowych realiach społecznych, organizacyjnych i programowych. Uznanie wzbudziła integralna koncepcja wielostronnego wychowania i wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
III nagrodę programowi• „Ku dziecku” Barbary Bilewicz-Kuźnia i Teresy ParczewskiejJego autorki odwołały się do teorii inteligencji wielorakich, ponadto w programie jest obecne znaczące we współczesnej kognitywistyce podejście konstruktywistyczne do wychowania przedszkolnego. Istotne w tej koncepcji jest także wyeksponowanie przez autorki ośrodków zainteresowań.
Ponadto Kapituła konkursu postanowiła wyróżnić dwa programy:
• „Od przedszkolaka do pierwszaka” Iwony BrodyW związku z uwzględnieniem przez autorki - w rozwiązaniach programowo metodycznych - dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
• „Nasze przedszkole” Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaba-ŻabińskiejZa stworzenie nauczycielom możliwości twórczego zaangażowania w spełnianie zadań zawodowych, w tym także poszukiwania metod i form pracy zgodnie z możliwościami i potrzebami każdego dziecka.
Nagrodzone i wyróżnione w konkursie programy wychowania przedszkolnego zostaną opublikowane na początku września 2009 r. na stronach internetowych Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ogłosił komunikat Kapituły II edycji "Konkursu na najlepsze programy wychowania przedszkolnego", któremu patronuje Minister Edukacji Narodowej.
Celem konkursu jest wyłonienie i upowszechnienie najlepszych programów wychowania przedszkolnego, zgodnych z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego. Kapituła konkursu stwierdza, że poziom prac nadesłanych na II edycję konkursu był bardzo wysoki. Uczestnicy konkursu wykazali się znajomością nowej podstawy programowej oraz umiejętnością dostosowania jej do nowych realiów społecznych, organizacyjnych i programowych. W wyniku analizy merytorycznej Kapituła konkursu postanowiła przyznać I nagrodę równorzędnie dwóm programom — «Dobry start przedszkolaka» Moniki Rościszewskiej — Woźniak (jego nowatorskie rozwiązania mogą być szczególnie przydatne dla organizatorów małych form wychowania przedszkolnego, a tym samym bardzo przydatne w tworzeniu możliwości wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i wspomagania innowacyjnych rozwiązań wśród nauczycieli) i
«Zanim będę uczniem» Elżbiety Tokarskiej i Jolanty Kopały (został oceniony jako bardzo dobrze przygotowany pakiet programowy, metodyczny i organizacyjny wraz z narzędziami diagnostycznymi, który może być realizowany w systemie powszechnego wychowania przedszkolnego. Znakomicie skonstruowano program, wykazując w nim nowe rozwiązania treściowe w zgodzie z nową podstawą programową).
Źródło: www.men.gov.pl
hantajo