1
Temat: Droga do szczęścia w legendzie Złota kaczka.
Cele lekcji
Uczeń:
- analizuje tekst literacki;
- wskazuje elementy typowe dla baśni i legendy;
- zna i rozumie pojęcie czasu magicznego w legendzie;
- rozumie znaczenie bycia wrażliwym na potrzeby innych ludzi.
Pomoce: karty pracy; podręcznik Jutro pójdę w świat kl. 5, s. 234-240.
Uwaga: Tekst legendy (s. 234-240) uczniowie czytają w domu.
Tok lekcji
1. Refleksje uczniów związane z przeczytaną w domu legendą. Zwrócenie uwagi na przypisy objaśniające znaczenie słów z tekstu.
2. Legenda a baśń:
a) ćw. 1, s. 240 z kartą pracy 1, odczytanie definicji dla przypomnienia (s. 240), ćw. 2, s. 240;
b) porównanie legendy o złotej kaczce z baśnią o kwiecie paproci (źródło np.: J.I. Kraszewski, Kwiat paproci, w: Baśnie polskie, Warszawa 1974, s. 190) – karta pracy 2 (baśń może opowiedzieć nauczyciel lub uczeń, który uprzednio czytał baśń i przygotował jej opowiadanie).
3. Pojęcie szczęścia:
a) jak ludzie rozumieją szczęście, czy dla wszystkich to samo jest szczęściem? - karta pracy 3;
b) jakie uczucia wzbudził w Lutku widok starca i rozmowa z nim? (praca w grupach lub w parach);
c) złota kaczka zachęcała do myślenia tylko o sobie, jak nazywamy kogoś, kto troszczy się tylko o siebie? – karta pracy 4 (znaczenie słów egoista i altruista; przykłady altruistów znanych z działalności charytatywnej, np. z mediów).
L
E
G
N
D
A
2
K
U
T
R
O
3
Z
Ł
4
P
C
Y
I
5
S
B
Ó
6
7
...
jaceks1