2.pdf
(
606 KB
)
Pobierz
Studia Socjologiczne, issue: 4 (187) / 2007 — Konflikty technologiczne w społeczeństwie ryzyka. Przykład sporu o budowę masztu telefonii komórkowej
Konflikty technologiczne w społeczeństwie ryzyka. Przykład sporu o
budowę masztu telefonii komórkowej
«Technological Conflicts in Risk Society. Local Protest Against Construction of a
Mobile Phone Transmitter – Case Study.»
by Piotr Stankiewicz
Source:
Sociological Studies (Studia Socjologiczne), issue: 4 (187) / 2007, pages: 87116, on
www.ceeol.com
.
STUDIA SOCJOLOGICZNE 2007, 4 (187)
ISSN 0039−3371
Piotr Stankiewicz
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
KONFLIKTY TECHNOLOGICZNE W SPOŁECZEÑSTWIE RYZYKA.
PRZYKŁAD SPORU O BUDOWÊ MASZTU TELEFONII
KOMÓRKOWEJ
*
Jedn¹ z konsekwencji „społeczeñstwa ryzyka”, które zdaniem Ulricha Becka
zastêpuje wczeœniejsze formy organizacji ¿ycia społecznego, jest pojawianie siê
konfliktów społecznych dotycz¹cych zasadnoœci wdra¿ania okreœlonych techno−
logii. Ten specyficzny rodzaj konfliktów, okreœlany tutaj mianem konfliktów tech−
nologicznych, stanowi przedmiot poni¿szego artykułu. Główny poruszany w nim
problem dotyczy sposobu regulacji tych konfliktów w sytuacji, gdy nauka i eks−
perci nie s¹ w stanie przedstawiæ jednoznacznych i zgodnych opinii na temat za−
gro¿eñ zwi¹zanych z kontrowersyjn¹ technologi¹. W oparciu o koncepcjê „spo−
łeczeñstwa ryzyka” Becka oraz nurt Public Understanding of Science wyszcze−
gólnione zostały dwie modelowe strategie regulacji konfliktów technologicznych,
ekspercka oraz uczestnicz¹ca, które posłu¿yły do analizy przypadku lokalnego
konfliktu wokół budowy masztu telefonii komórkowej.
Główne pojêcia: konflikt technologiczny, ryzyko, społeczeñstwo ryzyka, Pu−
blic Understanding of Science, kontrowersje naukowe, Ulrich Beck.
Ryzyko i konflikt
Wraz z publikacj¹ w 1986 roku ksi¹¿ki niemieckiego socjologa Ulricha Bec−
ka
Risikogesllschaft. Auf dem Weg in eine endere Moderne
(polskie wydanie
Społeczeñstwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesnoœci
) na socjologiczne salo−
ny wkroczyła tematyka zagro¿eñ zwi¹zanych z rozwojem technologicznym i je−
Instytut Socjologii UMK, ul. Fosa Staromiejska 1a, 87–100 Toruñ, e−mail: piotrek@umk.pl
*
Publikacja powstała przy wsparciu Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Autor chciałby podziê−
kowaæ Radosławowi Sojakowi za cenne uwagi do tekstu.
87
88
PIOTR STANKIEWICZ
go mo¿liwymi niepo¿¹danymi skutkami. Zarazem socjologiczne badania nad na−
uk¹ i technologi¹ nabrały nowego oblicza, ukształtowanego przez umiejscowie−
nie w ich centrum pojêæ ryzyka i niepewnoœci. Nawet krytycy twórczoœci Becka
(zob. np. Wechmann red. 1993; Bonß 1995; Kron i Krücken 1993) przyznaj¹, ¿e
udało mu siê w ten sposób przerzuciæ mosty miêdzy naukami społecznymi a ma−
tematyczno−przyrodniczymi i technologi¹ z jednej strony, a polityk¹ i debat¹ pu−
bliczn¹ z drugiej (Krohn i Krücken 1993: 10). Dziêki temu od drugiej połowy lat
osiemdziesi¹tych XX wieku debata nad ryzykiem, które niesie ze sob¹ postêp na−
ukowo−techniczny, rozgorzała na dobre nie tylko w naukach społecznych, ale
tak¿e na arenie politycznej
1
.
Zdaniem Becka specyfika współczesnoœci polega m.in. na tym, ¿e postêp na−
ukowo−techniczny staje siê w coraz wiêkszym stopniu Ÿródłem ryzyka. Inaczej
ni¿ w dobie nowoczesnoœci, kolejne wdra¿ane technologie przynosz¹ nam nie
tylko korzyœci, przy których ewentualne szkody mo¿na uznaæ za niepo¿¹dane
skutki uboczne i wliczyæ w koszta inwestycji „w przyszłoœæ”, lecz tak¿e nios¹ ze
sob¹ coraz powa¿niejsze zagro¿enia, stanowi¹ce wyzwanie dla regulacyjnych
mo¿liwoœci nowoczesnych systemów społecznych.
Przesuniêcie ryzyka z obrze¿y ¿ycia społecznego do jego centrum sprawia, ¿e
staje siê ono Ÿródłem konfliktów społecznych wybuchaj¹cych wokół wprowa−
dzanych innowacji technologicznych. W przypadku wielu z tych konfliktów ma−
my do czynienia z niezdolnoœci¹ systemów społecznych do ich regulacji. Ta nie−
zdolnoœæ przejawia siê trudnoœciami w osi¹ganiu konsensu i rozwi¹zywania spo−
rów na drodze wypracowywania kompromisowych rozwi¹zañ. W efekcie kon−
flikty rodz¹ce siê wokół ryzykownych technologii s¹ tłumione b¹dŸ utrzymuj¹
siê w stanie permanentnego napiêcia. Zakładaj¹c za Lewisem Coserem (1975),
¿e niemo¿noœæ regulacji konfliktów i ich rozwi¹zywanie na drodze tłumienia
wpływa dysfunkcjonalnie na cały system społeczny, nale¿ałoby postawiæ pytanie
o przyczyny nieskutecznoœci stosowanych modeli regulacji konfliktów w przy−
padku tych dotycz¹cych ryzykownych technologii. Ten typ konfliktów bêdziemy
dalej okreœlaæ mianem konfliktów technologicznych, a za ich cechê definicyjn¹
uznawaæ fakt, ¿e ich Ÿródłem jest rozbie¿noœæ miêdzy podmiotami zaanga¿owa−
nymi w konflikt, dotycz¹ca zasadnoœci wdra¿ania danego rozwi¹zania technolo−
gicznego.
Przed nastaniem „społeczeñstwa ryzyka” regulowanie konfliktów technolo−
gicznych przebiegało w ramach modelu, który mo¿na okreœliæ mianem strategii
eksperckiej
.
Jej sedno stanowiło odwoływanie siê do odpowiednich ekspertyz
naukowych w celu rozstrzygniêcia sporów dotycz¹cych ewentualnych ryzykow−
nych konsekwencji kwestionowanej technologii. Rozstrzygniêcie nastêpowało
1
Zob. tom pod redakcj¹ Becka
Politik in der Risikogesellschaft,
zawieraj¹cy m.in. artykuły
Oscara Lafontaine, Joschki Fischera i Erharda Epplera (Beck red. 1991).
KONFLIKTY TECHNOLOGICZNE W SPOŁECZEÑSTWIE RYZYKA
89
na drodze szacowania ryzyka przez odpowiednich ekspertów, oparte na zaawan−
sowanych modelach matematycznych, czym zajmowały siê powstaj¹ce w latach
siedemdziesi¹tych i osiemdziesi¹tych XX wieku w Europie Zachodniej i USA in−
stytucje Technology Assessment (zob. Kornwachs red. 1991; Rip, Misa i Schot
1995; Weyer 1994)
.
Dziœ jednak tak pojête szacowanie ryzyka nie przynosi spodziewanych rezul−
tatów. Zmiana charakteru ryzyka zwi¹zanego z zaawansowanymi nowoczesnymi
technologiami sprawiła, ¿e ekspertyzy powstaj¹ce przy wykorzystaniu tej meto−
dologii przestały mieæ charakter rozstrzygaj¹cy i ostateczny; zaczêła cechowaæ je
coraz wiêksza zawodnoœæ, niepewnoœæ, niedookreœlonoœæ, relatywnoœæ. Symbo−
licznym punktem zwrotnym była tocz¹ca siê na Zachodzie w latach osiemdzie−
si¹tych debata dotycz¹ca energii atomowej, która nabrała nagłego przyspieszenia
po awarii reaktora w Czarnobylu. W konflikcie tym wykorzystywano szereg eks−
pertyz i kontrekspertyz, wykazuj¹cych szkodliwoœæ b¹dŸ nieszkodliwoœæ energii
atomowej; mimo to sporu nie udało siê zakoñczyæ do dziœ. Zwi¹zane jest to z fak−
tem, ¿e konflikty technologiczne rozprzestrzeniły siê z w¹skiej płaszczyzny tech−
nologicznej na obszar polityki, œwiatopogl¹dów i ideologii, przez co ekspertyzy
techniczne straciły sw¹ moc rozstrzygaj¹c¹. Innym przykładem niekonkluzyw−
nych i trudnych do regulacji konfliktów s¹ kontrowersje dotycz¹ce wykorzysta−
nia biotechnologii (by wspomnieæ tylko klonowanie i genetycznie modyfikowa−
ne organizmy – GMO), opór krajów afrykañskich wobec leków przeciw AIDS
czy te¿ spory na płaszczyŸnie miêdzynarodowej, zwi¹zane z wybuchem tzw.
choroby BSE – g¹bczastego zwyrodnienia mózgu u krów, podejrzanej o powo−
dowanie choroby Creutzfelda−Jakoba.
Na skutek tego konflikty wybuchaj¹ce wokół innowacji technologicznych za−
czêły wykazywaæ znaczn¹ niekonkluzywnoœæ, wzmagaj¹c¹ ich gwałtownoœæ
i natê¿enie. Gwałtownoœæ konfliktu rozumiana jest za Coserem jako gotowoœæ
uczestników sporu do siêgania po radykalne œrodki rozwi¹zania sporu, takie jak
np. przemoc. Natê¿enie konfliktu to z kolei stopieñ zaanga¿owania uczestników
w jego przebieg (zob. Coser 1975, por. tak¿e Dahrendorf 1975).
Wspomniana niekonkluzywnoϾ wskazuje na nieskutecznoϾ rozstrzygania
konfliktów technologicznych przy u¿yciu strategii eksperckiej. W niniejszym
tekœcie przedstawiona zostanie analiza sposobu regulacji lokalnego konfliktu do−
tycz¹cego budowy stacji bazowej telefonii komórkowej. Prezentacja tego stu−
dium przypadku ma na celu przybli¿enie dynamiki współczesnych konfliktów
technologicznych oraz postawienie pytania o konsekwencje stosowania okreœlo−
nych modeli regulacji konfliktów dotycz¹cych ryzyka technologicznego. Mate−
riał empiryczny pochodzi z badañ przeprowadzonych przez autora w połowie
2006 roku oraz na pocz¹tku 2007 roku.
90
PIOTR STANKIEWICZ
U Ÿródeł ryzyka
Za kontekst teoretyczny analizy posłu¿y koncepcja „społeczeñstwa ryzyka”
Ulricha Becka oraz nurt badawczy Public Understanding of Science, który po−
zwala na uzupełnienie analiz współczesnego charakteru ryzyka o wymiar komu−
nikacji miêdzy eksporterami a opini¹ publiczn¹. Wykorzystanie tych koncepcji
posłu¿y do naœwietlenia specyfiki konfliktów technologicznych i ma umo¿liwiæ
postawienie pytania o sposoby regulacji tych konfliktów i konsekwencje po−
szczególnych regulacji.
Zacznijmy od kwestii, co takiego odró¿nia współczesne konflikty technolo−
giczne od wczeœniejszych, powoduj¹c, ¿e s¹ one nierozstrzygalne przez eksper−
tów? W udzieleniu odpowiedzi na to pytanie pomocna mo¿e siê okazaæ koncep−
cja „społeczeñstwa ryzyka”. Zdaniem Becka jedn¹ z cech tego społeczeñstwa jest
właœnie wystêpowanie nowych rodzajów konfliktów, ogniskuj¹cych siê wokół
zagro¿eñ powodowanych przez rozwój technologiczny.
W ksi¹¿ce
Gegengifte
(1988: 120–121) Beck wyró¿nia trzy typy niebezpie−
czeñstw: przedindustrialne zagro¿enia, ryzyka epoki przemysłowej oraz wielkie
zagro¿enia póŸnej nowoczesnoœci.
Przedindustrialne zagro¿enia nie wynikaj¹ z technologiczno−ekonomicznych
działañ i decyzji, lecz maj¹ charakter zewnêtrzny wobec społeczeñstwa, pozosta−
j¹c zakorzenione w zjawiskach naturalnych czy działaniach bogów. Typowym
przykładem s¹ klêski ¿ywiołowe i epidemie. Nie mamy wiêkszego wpływu
na ich wyst¹pienie i choæ przy odpowiednim wysiłku mo¿emy im zapobiegaæ
b¹dŸ minimalizowaæ ich skutki, to ich zaistnienie nie jest efektem naszych dzia−
łañ. S¹ zazwyczaj nieprzewidywalne i nie poddaj¹ siê kalkulacji (powódŸ stule−
cia mo¿e wystêpowaæ co roku). Jednak¿e ich zasiêg jest ograniczony czasowo
i przestrzennie.
Ryzyka epoki przemysłowej stanowi¹ produkt społecznych działañ i podej−
mowanych decyzji; w przeciwieñstwie do zagro¿eñ przedindustrialnych sami
bierzemy je na siebie, kierujemy siê przy tym nasz¹ ocen¹ ryzyka w perspekty−
wie spodziewanych korzyœci. Maj¹ charakter indywidualny, lokalny, ograniczo−
ny do czasu i miejsca, s¹ mo¿liwe do przewidzenia. S¹ one najbardziej zbli¿one
do klasycznego rozumienia ryzyka, oznaczaj¹cego prawdopodobieñstwo wyst¹−
pienia straty okreœlonej wielkoœci, którym posługuj¹ siê np. firmy ubezpieczenio−
we. Przykładem mog¹ byæ wypadki drogowe, choroby spowodowane paleniem
tytoniu czy sporty ekstremalne.
Wielkie zagro¿enia póŸnej nowoczesnoœci stanowi¹ właœciwy przedmiot zain−
teresowania Becka (co nie przeszkadza mu dalej u¿ywaæ do ich opisu terminu „ry−
zyko”) i stanowi¹ jakby dialektyczn¹ syntezê przedindustrialnych zagro¿eñ i ry−
zyka epoki przemysłowej. Z tych pierwszych bior¹ trudnoœci z ich przewidywa−
niem i kontrolowaniem, a tak¿e ponadindywidualny charakter; podobnie jak
Plik z chomika:
WSBeuropeistyka
Inne pliki z tego folderu:
TEST EGZAMINACYJNY SPOLECZENSTWA I KULTURA EUROPY.doc
(26 KB)
sik2.jpg
(302 KB)
SiK.jpg
(317 KB)
SiKE- notatki w pigułce.pdf
(108 KB)
RELIGIE EUROPY 17.01.doc
(25 KB)
Inne foldery tego chomika:
ANGIELSKI
Integracja gospodarcza w Europie
NIEMIECKI
Podstawy wiedzy o polityce
Prawo Europejskie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin