„Duży pomaga małemu”
Zajęcia ruchowe z grupą dzieci 4-letnich i 5-letnich
Cele:
Dziecko:
§ uczy się współdziałania i partnerstwa
§ zdobywa pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu
§ zdobywa świadomość własnego ciała
Metody:
§ ruchu rozwijającego W. Sherborne
Pomoce:
§ kocyki (jeden na dwoje dzieci)
§ nagranie piosenki „Co powie tata” N. Kukulskiej
Przebieg zajęć:
Lp.
Zadanie
Sposób realizacji
Uwagi
1.
Budowanie dobrego klimatu
Zabawa integracyjna do piosenki „Stań z nami w koło
2.
Poznanie się dzieci
Przedstawienie się – „Imię z gestem”
Dzieci po kolei mówią swoje imię ilustrując je wybranym gestem
3.
Bieg bez potrącania, szybka reakcja na sygnał
Zabawa „Podróż samochodem”
Dzieci naśladują jazdę samochodem. Na sygnał „Czerwone światło” zatrzymują się w bezruchu
4.
Integracja grupy
Zabawa integracyjna
„W obcym mieście”
Dzieci chodzą w różnych kierunkach, bez potrącania, patrząc kolejno: na podłogę,
na stopy, kolana, brzuchy, innych, uśmiechają się do siebie, pozdrawiają się skinieniem głowy, machając ręką, witają się uściśnięciem dłoni mówiąc „dzień dobry”
5.
· Poznanie własnego ciała:
wyczucie bioder, brzucha
· Bezpieczne upadanie
Zabawa w balonika:
· na siedząco – zakończenie przewrotem na plecy
· na brzuchu – zakończenie klepnięciem dłońmi o podłogę
siad podparty w dużym kole, poruszanie się do środka koła i na zewnętrz na pośladkach, brzuchu z pomocą rąk i nóg
6.
wyczucie kolan
· Współdziałanie z partnerem (relacja „razem”)
Marsz w parach:
· z wysokim unoszeniem kolan
· na „krótkich nóżkach”
· na „sztywnych nóżkach”
· na „galaretowatych nóżkach”
4-latek z 5-latkiem tworzą parę
7.
Poznanie własnego ciała:
· Masowanie kolan
· „Nakręcanie” kolan
· Klepanie i łaskotanie kolan
· Karuzela na kolanach
rozdanie kocyków;
dzieci siadają na kocykach plecami do siebie
8.
· Poznawanie własnego ciała: wyczucie pleców, bioder
· Wzajemny masarz (plecy w plecy)
· Kręcenie się: na pośladkach, na brzuchu, na plecach
pozycja jak wyżej
leżenie obok siebie
9.
Współdziałanie z partnerem (relacja „razem”)
Wiosłowanie w parach
siad płaski rozkroczny naprzeciw siebie, chwyt za nadgarstki. Naprzemienne wychylanie się do leżenia tyłem z dotknięciem głową podłogi
10.
Współdziałanie z partnerem (relacja opiekuńcza „z”)
Przeczołgiwanie się przez tunel
5-latki tworzą tunel w klęku podpartym
4-latki przeczołgują się pod nimi
Zmiana ról
11.
Współdziałanie z partnerem (relacja „przeciwko” i „z”)
· „Odklejanie” od podłoża
· Popychanie „plecy w plecy”
· Turlanie
· Ciągnięcie
5-latek aktywny,
4-latek bierny
12.
Pełzanie lub czworakowanie - Wchodzenie do „domku”
Jedno dziecko w klęku podpartym tworzy „domek”, drugie wchodzi do niego. Zmiana ról
13.
Relaksacja
Kołysanie się w parach do muzyki
· w kontakcie plecy w plecy
· „w foteliku”
Siad płaski, plecy i głowa przylegają do siebie
5-latek – siad skulny rozkroczny – 4-latek siedzi między jego nogami – kołysanie na boki, przytulanie , głaskanie
14.
Zasypianie – ułożenie się wspólne na kocyku
15.
Poznawanie własnego ciała
Zabawa do piosenki „Gimnastyka”
Dzieci śpiewają piosenkę ilustrując ją ruchem
16.
...
Izydabela