Zbigniew Lew-Starowicz - Seks dojrzały.pdf

(890 KB) Pobierz
QPrint
tytuþ: "Seks dojrzaþy"
autor: DRN.MED Zbigniew Lew-STAROWICZ
OPRACOWANIE GRAFICZNE: MAGDALENA WOlniICKA i MICHAý MARYNIAK
WARSZAWA 1985
PAıSTWOWY ZAKþAD WYDAWNICTW LEKARSKICH
Copyright by Zbigniew Lew-Starowicz, 1985
Opracowanie graficzne
Copyright by Michaþ Maryniak, 1985
Recenzent prof. dr hab. med. Longin Marianowski
Redaktor mgr Teresa Materþowska
Redaktor techniczny Ewa Ziemczonek
Korektor Maria Wesoþowska
ISBN 83-200-0957-X
* * *
WSTħP
Po ukazaniu siħ "Seksu partnerskiego" spotkaþem siħ z pytaniem, czy nie naleŇaþoby napisaę jakby
drugiego tomu, adresowanego do bardziej dojrzaþej wiekiem populacji. Zachħciþo mnie to do
napisania pracy bħdĢcej w pewnym sensie kontynuacja "Seksu partnerskiego". WiħkszoĻę prac
popularnonaukowych z zakresu seksuologii poĻwiħcona jest stosunkowo mþodym wiekiem
Czytelnikom, natomiast tylko niektre z nich poruszajĢ specyficzne problemy wieku dojrzaþego.
W wielu krajach tego typu prace adresowane sĢ do rŇnych grup wiekowych. Ma to swoje
uzasadnienie w pewnej innoĻci psycho-seksualnej pokoleı, innoĻci przyczyn oraz przebiegu
zaburzeı seksual-nych oraz problemw partnerskich.
W "Seksie dojrzaþym" przedstawiam swoje wþasne poglĢdy, opar-te na doĻwiadczeniach
terapeutycznych oraz badaniach naukowych. Podobnie jak w piħciu poprzednich ksiĢŇkach, tak i w
tej pragnħ podziħkowaę moim pacjentom, ich partnerom oraz autorom listw kierowanych do
redakcji "ITD", "Zwierciadþa", "Magazynu Ro-dzinnego", a takŇe na adres Przychodni Lekarskiej
Towarzystwa Rozwoju Rodziny w Warszawie, za otwarcie siħ ze swymi problemami, co
umoŇliwiþo mi napisanie tej pracy.
Chciaþbym rwnieŇ podziħkowaę wszystkim tym, ktrzy wspþpra-cowali ze mnĢ w badaniach
naukowych i programach badawczych za wspieranie mnie ŇyczliwoĻciĢ i pomocĢ w mojej
wieloletniej pracy nad tymi problemami.
Mam nadziejħ, Ňe "Seks dojrzaþy" wielu Czytelnikom uþatwi zro-zumienie trudnych i tak
intymnych problemw Ňycia partnerskiego oraz skþoni ich do szukania pomocy, a innym ĺ byę
moŇe ĺ umoŇli-wi unikniħcie wielu konfliktw.
OkreĻlona objħtoĻę pracy narzuciþa koniecznoĻę selekcji materiaþu, wybrania tego, z czym
spotykaþem siħ najczħĻciej oraz przekazania tego, co moŇe okazaę siħ przydatne. Pominiħte zostaþy
caþe rejony seksu wieku dojrzaþego, np. zachowania dewiacyjne, przestħpczoĻę seksualna (te
tematy zostanĢ opracowane w odrħbnej publikacji), powiĢzania seksu ze strukturĢ rodziny,
dylematy i kontrowersje Ļwia-topoglĢdowe iþd. Pracħ tħ pisaþ lekarz i stĢd okreĻlona perspektywa
seksu dojrzaþego.
Czy "Seks partnerski" i "Seks dojrzaþy" traktujħ jako zakoıczonĢ caþoĻę? OdpowiedŅ na to pytanie
pozostawiam Czytelnikom.
* * *
U PROGU SEKSU DOJRZAýEGO
DOJRZAýOĺĘ PSYCHICZNA
"Seks dojrzaþy" dotyczy zarwno dojrzaþego wieku, jak i dojrzaþoĻci psychicznej i
psychoseksualnej. Zdawaþoby siħ, iŇ sĢ one ze sobĢ w sposb naturalny powiĢzane, ale
niekoniecznie tak bywa. Potocznie uwaŇa siħ, Ňe wiek dojrzaþy nastħpuje po okresie dojrzewania
(adolescencji); u mħŇczyzn zaczyna siħ okoþo 22ĺ25 roku Ňycia, a u kobiet okoþo 19ĺ22 roku,
natomiast jego zakoıczeniem staje siħ jesieı Ňycia, czyli okres po przekwitaniu. Wiek dojrzaþy
obejmuje zatem Ļrednio 30ĺ40 lat Ňycia czþowieka, w ktrym realizuje on rŇnorodne cele i
zadania Ňyciowe: zawodowe, maþŇeıskie, rodzicielskie, spoþeczne, osobowoĻciowe. Istnieje
rwnieŇ potoczne okreĻlenie peþni wieku, czyli najlepszych moŇliwoĻci twrczych, zdrowotnych,
aktywnoĻci, wiþalnoĻci, mħskoĻcikobiecoĻci. U kobiet ma ona obejmowaę trzydzieste i czterdzieste
lata Ňycia, a u mħŇczyzn drugĢ poþowħ laþ trzydziestych aŇ do andropauzy (przekwitania). Wiek
dojrzaþy powinien wiĢzaę siħ z dojrzaþoĻciĢ psychicznĢ, ktra obejmuje rŇne cechy: Obiektywna
wiedza o sobie. Poznanie wþasnego JA, wþasnych wad i zalet, moŇliwoĻci i ograniczeı jest
procesem dþugotrwaþym, niekiedy bolesnym, czþowiek bowiem poznaje rwnieŇ i ciemne strony
swej natury. Samowiedza czasem bywa przeŇywana dramatycznie, ale jest to normalny proces
wzrostu i wymaga akceptacji siebie. Dziħki temu nasze kontakty z innymi stajĢ siħ bardziej
autentyczne, tolerancyjne, gdyŇ z postawy "nad" wobec innych przechodzi siħ do postawy
partnerskiej rwnoĻci, OsiĢgniħcie dystansu wobec wþasnego JA. Wyrazem zdrowia psychicznego i
dojrzaþoĻci jest umiejħtnoĻę przyjħcia postawy dystansu wobec siebie, pewnej autoironii, humoru.
Ustalenie systemu wartoĻci (celu i sensu Ňycia, norm i zasad), ktry stanowi oĻ integracji
osobowoĻci. Dziħki niemu nasze czyny i zachowania nabierajĢ Ļwiadomie planowanego dziaþania,
a potrzeba zachowania wiernoĻci temu systemowi wartoĻci umoŇliwia osiĢganie harmonii i þadu we
wþasnym JA. Przechodzenie od egocenfrycznego JA do postaw alfrui stycznych, umiejħtnoĻci
wczuwania siħ w przeŇycia innych ludzi, nawiĢzywania z nimi przyjaŅni, okazywania
zainteresowania, ofiarnoĻci. Prawda wobec siebie i obiektywizacja innych. Zdarza siħ doĻę czħsto,
iŇ innym ludziom przypisujemy wþasne uczucia i motywacje, a niekiedy generalizujemy nasze
osobiste doĻwiadczenia. DojrzaþoĻę psychiczna polega na oddzielaniu wþasnego Ļwiata od Ļwiata
innych ludzi, na traktowaniu doĻwiadczeı Ňyciowych jako jednego z wielu wariantw, a nie
powszechnie obowiĢzujĢcego prawa. Peþna realizacja swych zainteresowaı, moŇliwoĻci twrczych,
zadaı Ňyciowych, partnerskich i przyjmowanie za niĢ poczucia odpowiedzialnoĻci. UmiejħtnoĻę
rozwiĢzywania konfliktw przez szukanie ich Ņrdeþ oraz optymalnej strategii ich rozwiĢzania,
dostosowanej do sytuacji i osb. Stawianie sobie realistycznych zadaı oraz ich osiĢganie,
umiejħtnoĻę skutecznego dziaþania, unikanie konformizmu. Tolerancja wobec innych poglĢdw,
zdolnoĻę do miþoĻci, wspþdziaþania z innymi, umiar, umiejħtnoĻę radowania siħ Ňyciem mimo
przeciwnoĻci losu. Traktowanie Ňycia jako w duŇym stopniu zaleŇnego od siebie, a nie
zdeterminowanego przez czynniki zewnħtrzne, los, fatum. DojrzaþoĻę psychiczna jest niezaleŇna od
poziomu wyksztaþcenia, jest rwnoznaczna z mĢdroĻciĢ ŇyciowĢ, zwþaszcza gdy zostaþ zachowany
zdrowy rozsĢdek i umiejħtnoĻę wyciĢgania wnioskw z obserwacji i rŇnych doĻwiadczeı
Ňyciowych. * * *
DOJRZAýOĺĘ SEKSUALNA
DojrzaþoĻę seksualna wiĢŇe siħ zarwno z dojrzaþoĻciĢ biologicznĢ, jak i psychicznĢ oraz
partnerskĢ. DojrzaþoĻę biologiczna jest wprawdzie osiĢgana w okresie adolescencji, ale jej peþny
rozkwit przypada na wiek dojrzaþy; u kobiet czħsto osiĢga apogeum po porodzie. DojrzaþoĻę
psychoseksualna natomiast polega na osiĢganiu peþnej mħskoĻcikobiecoĻci, zdolnoĻci tworzenia
wiħzi partnerskiej, trwaþego zwiĢzku uczuciowego, wzajemnie satysfakcjonujĢcego Ňycia
seksualnego, ars amandi, wzajemnej odpowiedzialnoĻci za Ňycie seksualne oraz jego nastħpstwa. W
Ňyciu seksualnym dojrzaþoĻę polega m.in. na umiejħtnoĻci sterowania wþasnymi reakcjami
seksualnymi, znajomoĻci "mapy ciaþa" (stref erogennych u siebie i partnera), tworzeniu optymalnej
ars amandi dostosowanej do poziomu wzajemnych potrzeb i oczekiwaı, na trosce o uatrakcyjnianie
wspþŇycia oraz wþasnej mħskoĻcikobiecoĻci, wzajemnym pomaganiu sobie w wypadku pojawienia
siħ problemw we wspþŇyciu, traktowaniu seksu z pewnym przymruŇeniem oka, jako strefy Ňycia
waŇnej, przyjemnej, ale nie najwaŇniejszej. ņycie seksualne jest traktowane jako wyraz miþoĻci,
postaw do siebie partnerw, forma tworzenia wiħzi, radosne bycie razem, zjednoczenie osobowe.
Jego piħkno i urok wymaga pielħgnowania i wspþpracy partnerw. Istotna jest tu wiedza o
prawidþowoĻci seksu w rŇnych fazach Ňycia, zwiĢzku, o specyfice psychoseksualnej pþci.
Problemom dojrzaþoĻci seksualnej jest w zasadzie poĻwiħcona caþa ksiĢŇka, tu sĢ sygnalizowane
jedynie pewne idee. DojrzaþoĻę seksualna obejmuje rwnieŇ istnienie okreĻlonej formacji
psychoseksualnej, czyli systemu wartoĻci, postaw, refleksji wiĢŇĢcych seks z celem i sensem Ňycia.
W wieku dojrzaþym po przeminiħciu okresu ,,burzy i naporu", rŇnych zþudzeı, w wyniku nabycia
doĻwiadczeı powstaje swoista filozofia Ňycia, w ktrej i sfera seksu ma swoje trwaþe, ustalone
miejsce. Dla jednych seks jest przyciĢganiem innoĻci, dla drugich podporzĢdkowaniem prawom
natury, dla jeszcze innych Ņrdþem napiħcia miħdzy naturĢ a kulturĢ, wyrazem miþoĻci, jednĢ z
relacji wiħzi partnerskiej, etapem osobowoĻciowej ewolucji od Erosa do Cariþas iþd. We wszystkich
systemach ĻwiatopoglĢdowych seks zostaje poddany okreĻlonym normom, ideom i w nich rwnieŇ
istnieje koncepcja dojrzaþoĻci seksualnej. DojrzaþoĻę ta jest zatem wynikiem wielu mechanizmw,
wpþyww, ale przede wszystkim refleksji i obserwacji Ňycia, znalezienia swego miejsca w Ňyciu.
DojrzaþoĻę seksualna nie boi siħ seksu ani nie wynosi go na piedestaþ, nie traktuje go jako jedynie
zabawy czy powinnoĻci, obowiĢzku, dostrzega w nim piħknĢ i dobrĢ dziedzinħ Ňycia.
* * *
DOJRZAýOĺĘ WIĦZI PARTNERSKIEJ
DojrzaþoĻę seksualna, psychiczna, znajomoĻę etapw wiħzi partnerskiej, rodzicielstwo umoŇliwiajĢ
tworzenie dojrzaþej wiħzi partnerskiej. Polega ona na poznaniu wszystkich zakresw "od" i "do"
miħdzy partnerami, obszarw konfliktogennych i radosnych, uszczħĻliwiajĢcych. Partnerzy kreujĢ
okreĻlony styl bycia razem, codziennoĻci, optymalnie dostosowany do ich osobowoĻci i wa-11
runkw. Dziħki þemu wzajemnie pomagajĢ sobie w osiĢganiu peþni osobowoĻci i wiħzi. WiħŅ
partnerska obejmuje okreĻlone sfery, do ktrych naleŇĢ: WiħŅ uczuciowa, miþoĻę WiħŅ psychiczna
(intelektualna, charakterologiczna) WiħŅ seksualna WiħŅ rodzicielska WiħŅ wolnego czasu WiħŅ
domu (gospodarstwa domowego) WiħŅ materialna WiħŅ mħskokobieca Byþoby ideaþem, gdyby
wymienione typy wiħzi byþy udane i na najwyŇszym poziomie wzajemnie odczuwanej satysfakcji.
Czħsto siħ zdarza, iŇ w danym zwiĢzku istnieje rozbieŇnoĻę w jednym rodzaju wiħzi, ale generalna
ocena satysfakcji z takiego zwiĢzku moŇe byę pozytywna. WiħŅ uczuciowa polega na zdolnoĻci
wczuwania siħ w przeŇycia, w nastrj drugiej osoby, wspþprzeŇywania z partnerem tych stanw,
przyjaŅni i poczucia bliskoĻci, miþoĻci. W wieku dojrzaþym zapewne mniej jest nastrojowoĻci i
sentymentalizmu, bardziej typowych dla wczesnego etapu zwiĢzku partnerskiego, ale za to wiħŅ
uczuciowa potrafi byę bardziej stabilna, trwaþa, a niekiedy przyjmuje wrħcz charakter telepatyczny,
kiedy partner wyczuwa, co siħ dzieje u jego wspþpartnera, porozumiewa siħ z nim na odlegþoĻę. W
mþodszym wieku wiħŅ uczuciowa potrafi byę silna w chwili bycia razem lub w marzeniach,
tymczasem w wieku dojrzaþym obejmuje i codziennoĻę Ňycia partnerw, majĢcych jakby poczucie
staþej bliskoĻci drugiej osoby. WiħŅ seksualna w wieku dojrzaþym nabiera stabilizacji, niekiedy
rutyny. Dobrze przystosowany seksualnie zwiĢzek partnerw, ktrzy stworzyli wþasnĢ ars amandi,
dostarcza im wiele satysfakcji. Nie jest prawdĢ stwierdzenie, iŇ atrakcyjnoĻę seksualna
nieuchronnie spada, Ňe musi nastĢpię znudzenie osobĢ partnera, monotonia. Udana wiħŅ seksualna
m.in. polega na tym, Ňe partnerzy, mimo upþywu lat, czujĢ pociĢg do siebie, a seks jest dla nich
atrakcyjny w ich wþasnym wydaniu. Nieraz jestem Ļwiadkiem wynurzeı peþnych zaskoczenia: ,,po
tylu latach czujħ siħ jakbym byþa nadal jego narzeczonĢ", "nie dostrzegam upþywu wieku". Czasem
siħ mwi, Ňe obiektywnie malejĢca atrakcyjnoĻę ciaþa drugiej osoby jest powszechnie
obowiĢzujĢcym prawem. Okazuje siħ jednak, iŇ w wielu udanych zwiĢzkach nie odczuwa siħ
Ňadnego zaniku atrakcyjnoĻci ciaþa partnera, mimo zmiany jego jħdrnoĻci, wyglĢdu. WiħŅ
seksualna w wieku dojrzaþym nie we wszystkich udanych zwiĢzkach jest sielankĢ, zdarzajĢ siħ
bowiem okresy rŇnych zaburzeı, spadku libido, pogorszenia spraw-12 noĻci seksualnej, ujawnia
siħ teŇ i wpþyw wieku, odmiennoĻci pþci. Jednak w udanym zwiĢzku nie jest to dramatem, istniejĢ
bowiem na tyle atrakcyjne pozaseksualne wiħzi, iŇ niedomagania w tej dziedzinie nie umniejszajĢ
poczucia satysfakcji z bycia razem. WiħŅ psychiczna polega na przystosowaniu
charakterologicznym partnerw, co nie jest jednoznaczne z upodobnianiem siħ. Zdarza siħ
wprawdzie, iŇ w udanych zwiĢzkach partnerzy stajĢ siħ podobni do siebie fizycznie i psychicznie,
w wielu jednak innych istnieje wyraŅna rozbieŇnoĻę w poszczeglnych cechach
charakterologicznych, ale po pterwsze jest ona akceptowana, a po drugie - lubiana. W wielu
sprawach rozwodowych podkreĻla siħ jako motyw rozpadu wiħzi tzw. rŇnicħ charakterw. Jest to
bardzo wzglħdne pojħcie, poniewaŇ ta rŇnica danych cech dla jednego zwiĢzku przyjmuje
charakter "od", a dla drugiego "do". Innym elementem wiħzi psychicznej jest wsplnota
zainteresowaı. Bywa, Ňe partnerzy majĢ identyczne hobby, pasje, fascynacje zawodowe, naukowe i
odczuwajĢ dziħki temu lepszĢ wsplnotħ psychicznĢ. Bywa jednak i tak, iŇ zainteresowania
partnerw sĢ odmienne, ale umiejħtnoĻę wczuwania siħ w to, co myĻli partner, zbliŇenie siħ do jego
pasji czy hobby jest rwnie spajajĢcym czynnikiem co identycznoĻę tych zainteresowaı. StĢd jedni
wolĢ jako partnera osobħ o podobnych zawodach, zainteresowaniach, inni partnera odmiennego w
tym wzglħdzie, ale ujawniane wzajemnie zaciekawienie Ļwiatem psychicznym drugiej osoby
stanowi waŇny element integrujĢcy wiħŅ psychicznĢ. WiħŅ rodzicielska polega na zjednoczeniu
zainteresowaı i postaw wychowawczych partnerw wobec dziecka, na przeŇywaniu MY w wiħzi z
Zgłoś jeśli naruszono regulamin