Międzykulturowy Ośrodek Doradztwa Zawodowego [KOWEZiU].pdf

(834 KB) Pobierz
Microsoft Word - ll.doc
260940524.001.png
Międzykulturowy Ośrodek Doradztwa Zawodowego... od koncepcji do realizacji.
Warszawa 2007.
Dorota Madej
Jakub Oniszczuk
Zuzanna Rejmer-Ronowicz
Bartosz Smoter
Ewa Kownacka
Radosław Oryszczyszyn
Recenzent:
prof. dr hab. Tadeusz Pilch
Projekt graficzny okładki:
Damian Stępień
Skład:
Dagmara Matuszak
Korekta językowa:
Małgorzata Koroś
Copyright © dla Krajowy Ośrodek Wspierania
Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
ul. Spartańska 1B
02-637 Warszawa
tel. (48 22) 844-34-38
fax (48 22) 646-52-51
e-mail: sekret@koweziu.edu.pl
http://www.koweziu.edu.pl
Publikacja została zrealizowana w ramach Projektu Międzykulturowe Centrum Adaptacji
Zawodowej .
Projekt ten został zrealizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Spo-
łecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL .
ISBN 978-83-88780-81-3
Druk i oprawa:
Drukarnia OFF-Print,
ul. Sołtysowska 22a, 31-589 Kraków
Spis treści
WSTĘP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
ROZDZIAŁ 1. Projekt Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej . . . . . . . . . . . . . . . 7
Dorota Madej
1.1. Cel Projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.2. Beneficjenci. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.3. Partnerzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
1.4. Struktura Międzykulturowego Centrum Adaptacji Zawodowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1.5. Zadania Partnerów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1.5.1. Zadania Uniwersytetu Warszawskiego, czyli działalność MCAZ przy ulicy Ogrodowej . . 10
1.5.2. Zadania Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej . . . . . . . 12
1.5.3. Zadania Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.5.4. Zadania Centrum Kształcenia i Rehabilitacji w Konstancinie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.5.5. Zadania Fundacji Przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu La Strada . . . . . . . . . . 13
1.5.6. Zadania Stowarzyszenia Interwencji Prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.6. Rezultaty działań zrealizowanych przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji
Zawodowej i Ustawicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.7. Dane statystyczne dotyczące beneficjentów bezpośrednich, którzy skorzystali
ROZDZIAŁ 2. Koncepcja Międzykulturowego Ośrodka Doradztwa Zawodowego . . . . . . 16
Jakub Oniszczuk
2.1. Strategia Międzykulturowego Ośrodka Doradztwa Zawodowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
2.2. Zasady funkcjonowania Ośrodka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
2.3. Monitoring i ewaluacja działalności Międzykulturowego Ośrodka Doradztwa Zawodowego . . 18
ROZDZIAŁ 3. Dobre praktyki: doradztwo zawodowe w MODZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Zuzanna Rejmer-Ronowicz
3.1. Rodzaje świadczonej pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
3.2. Metody pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
3.3. Klienci MODZ korzystający z usług doradcy zawodowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
3.4. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
3.5. Wnioski z działalności, czyli co udało się osiągnąć oraz co jeszcze można zrobić . . . . . . . . . . 30
ROZDZIAŁ 4. Dobre praktyki: doradztwo prawne w MODZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Bartosz Smoter
4.1. Świadczone usługi / Rodzaje świadczonej pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
4.2. Metody pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
4.3. Wnioski / Najczęściej pojawiające się problemy wśród beneficjentów / klientów. . . . . . . . . . 39
4.4. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
4.5. Co się udało zrealizować . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
4.6. Czego się nie udało zrealizować . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
ROZDZIAŁ 5. Dobre praktyki: doradztwo psychologiczne w MODZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Ewa Kownacka
5.1. Świadczone usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
5.1.1. Rozwój zakresu świadczonych usług . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
5.1.2. Modyfikacje sposobu informowania o świadczonych usługach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
5.2. Najczęściej pojawiające się problemy wśród beneficjentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
z oferty Międzykulturowego Centrum Adaptacji Zawodowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
5.2.1. Stres akulturacyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
5.2.2. Inne najczęściej występujące problemy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
5.3. Metody pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
5.3.1. Kompetencje psychologa na stanowiskach „psycholog” i „doradca kulturowy” . . . . . . 52
5.3.2. Współpraca psychologa z zespołem ośrodka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
5.4. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
5.5. Co udało się osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
5.6. Co można byłoby poprawić w przyszłości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
ROZDZIAŁ 6. Ewaluacja koncepcji Międzykulturowego Ośrodka Doradztwa
Zawodowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Radosław Oryszczyszyn
6.1. Opis wyników ewaluacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
6.2. Wnioski i rekomendacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
WSTĘP
Od wstąpienia Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku do krajów unijnych, w ce-
lach zarobkowych, wyjechało 1 120 tysięcy Polaków co stanowi około 3% ludności Polski 1 .
Powszechnie mówi się o migracji zarobkowej Polaków do Irlandii. Według danych z li-
stopada 2006 r. w Irlandii zarejestrowanych, czyli posiadających numer PPS ( Personal
Public Service Number – po polsku – Osobisty Numer Usług Publicznych) jest 80 tys. Po-
laków 2 . Bank Światowy w raporcie Migracja siły roboczej z nowych państw członkowskich
zauważa, że o ile zyskują na tym zjawisku kraje przyjmujące, gdyż po pierwsze poprzez re-
jestracje maleje w tych krajach szara strefa, po drugie zaś zyskują wykwalifikowaną kadrę,
o tyle tracą kraje wysyłające, gdyż wyjeżdżają wykwalifikowani pracownicy, a ponadto re-
prezentacja poszczególnych branż nie jest równomierna, co w przypadku Polski skutkuje
deficytem specjalistów w branży budowlanej i medycznej.
Aby zapobiec negatywnym skutkom tych migracji Bank Światowy proponuje dwa roz-
wiązania. Z jednej strony wygospodarowanie środków na zatrzymanie pracowników poprzez
wzrost pensji dla pracowników tych „odpływających branży”, z drugiej natomiast otwarcie
granic dla pracowników ze wschodniej części Europy.
O ile w przypadku wyjazdu pracowników z Polski mówimy o migracjach zarobkowych,
o tyle w przypadku napływu potencjalnej „siły roboczej” mówimy także o migracjach przy-
musowych, kiedy to podjęcie pracy nie jest celem samym w sobie, lecz wynika z późniejszej
konieczności funkcjonowania w kraju, do którego przybyło się, „trafiło się” w celu ochrony
własnego życia. Problem migracji przymusowych to problem uchodźctwa, imigracji. Nie
mniej problematyczna jest także kwestia repatriacji.
Aby pomóc uchodźcom, imigrantom i repatriantom w funkcjonowaniu na polskim rynku
pracy w 2006 roku w ramach programu EQUAL zawiązało się Partnerstwo Międzykulturowe
Centrum Adaptacji Zawodowej. Centrum mieści się w Warszawie, a jego działania skierowa-
ne są do uchodźców, repatriantów oraz imigrantów przebywających na terenie województwa
mazowieckiego. W ramach Centrum powołany został Międzykulturowy Ośrodek Doradztwa
Zawodowego (MODZ), który oferuje uchodźcom, repatriantom i imigrantom wieloaspektową
pomoc doradczą: prawną, psychologiczną, zawodową. I tak, Ośrodek tworzą współpracujący
ze sobą doradcy: doradca zawodowy, doradca prawny i psycholog międzykulturowy, którzy
w ramach swoich kompetencji świadczą pomoc osobom odmiennym kulturowo.
Publikacja Międzykulturowy Ośrodek Doradztwa Zawodowego… od koncepcji do re-
alizacji jest zbiorem dobrych praktyk wypracowanych przez ww. doradców. Odwołując się
do swoich doświadczeń z ponad rocznej pracy doradczej w Ośrodku, wskazują na punkty
newralgiczne w pracy z osobami odmiennymi kulturowo. Wskazują momenty, w których
działania doradcze mogą przynieść sukces doradczy bądź porażkę.
Ze względu na swój charakter niniejsza publikacja skierowana jest do osób bezpośrednio
pracujących z uchodźcami, repatriantami i imigrantami oraz do decydentów kształtujących
politykę instytucji państwowych, organizacji, a także regionów, czy państwa.
1 Wg raportu europejskiej organizacji pozarządowej European Citizen Action Service (ECAS) dotyczącego
przepływu pracowników w Unii Europejskiej: ECAS Report on Free Movement of Workers – Who’s Still
Afraid of EU Enlargement? – wrzesień 2006 r. – www.ecas.org/file_uploads/1182.pdf.
2 Wg Emigracja zarobkowa Polaków do Irlandii. Raport z badań opracowany na zlecenie Związku Biur
Porad Obywatelskich – Warszawa, listopad 2006 r. – www.zbpo.org.pl/page/pl/aktualnosci/raport_am-
p8222em/.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin