opis.pdf

(71 KB) Pobierz
94824382 UNPDF
SAMOLOTY POLSKIE
TYPY PRODUKOWANE SERYJNIE
VOL.3
SAMOLOT MYŚLIWSKI PWS-10
W 1928 r. konstruktorzy z zakładów PWS – Aleksander Grzędzielski i
August Zdaniewski opracowali koncepcję samolotu myśliwskiego w
dwóch wersjach. Pierwsza wersja (prostsza) zakładała konstrukcję z
chłodnicą czołową (jak w samolocie SPAD S-61 C1 czy też PWS-1),
płatem niedzielonym o stałej wysokości konstrukcyjnej i z podwoziem z
osią niedzieloną. Druga wersja miała bardziej aerodynamiczny kadłub z
chłodnicą pod kadłubem (z możliwością jej chowania), płat trójdzielny o
zmiennej wysokości konstrukcyjnej oraz podwozie z osią dzieloną.
Do realizacji wybrano drugą wersję. Samolot otrzymał oznaczenie
PWS-10M1 (M1 oznaczało „myśliwski jednomiejscowy”).
Pierwsze próby prototypu w locie zostały przeprowadzone w
marcu 1930 roku. Prototyp różnił się od pierwotnej koncepcji
niechowaną chłodnicą, trochę innym usytuowaniem otworów w
obudowie silnika i staranniejszym oprofilowaniem zastrzałów przy
kadłubie. Pod koniec roku 1929 wytwórnia otrzymała zgodę na
przeprowadzenie prób tego płatowca z silnikiem Bristol Jupiter
VIIF (ze sprężarką). Jednak nie posiadamy żadnych informacji,
czy takie próby zostały przeprowadzone i jakie były ich efekty.
Ostatecznie PWS-10, po drobnych zmianach, został zamówiony
dla lotnictwa myśliwskiego w ilości 80 egzemplarzy. Od samego
początku samolot ten był traktowany jako „typ przejściowy”,
ponieważ trwały prace nad następcą samolotu PZL P-1 z silnikiem
gwiazdowym i to właśnie on miał być podstawowym typem
samolotu myśliwskiego w lotnictwie polskim na początku lat 30-
ych ubiegłego wieku.
Seryjne PWS-10 zostały wyprodukowane na przełomie lat 1931/32
i trafiły do 3 i 4 Pułku Lotniczego (wyposażono w nie eskadry:
131, 132, 141, 142 a następnie 133 i 143). W 1933 roku samoloty
trafiły na wyposażenie 1 Pułku Lotniczego (eskadry 112 i 114).
Samoloty te służyły również (obok Potezów) 113 Eskadrze
Myśliwskiej Nocnej.
Po wprowadzeniu na wyposażenie lotnictwa myśliwskiego
samolotów PZL P-7a, samoloty PWS-10 przeznaczono do
szkolenia. Znalazły się w Szkole Wyższego Pilotażu w Grudziądzu
oraz w Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie i w
Centrum Wyszkolenia Technicznego Lotnictwa w Bydgoszczy.
Na przełomie lat 1936/37, poprzez przedsiębiorstwo z Portugalii,
zostało sprzedanych 20 egzemplarzy PWS-10 do Hiszpanii.
Ponieważ samoloty przedstawiały niską wartość bojową, zostały
przeznaczone do treningu pilotów myśliwskich przy czwartej
Grupie Myśliwskiej stacjonującej w Leon. Samoloty miały
oznaczenia liczbowe od 4-1 do 4-20. Następnie bazę przeniesiono
z Leon do Jerez, gdzie PWS-10 były używane od kwietnia 1937 r.
do połowy 1938 r. Później (prawdopodobnie jeszcze w 1938r.)
zostały skasowane.
W Polsce kilka samolotów tego typu przetrwało do wybuchu II
wojny światowej, a 10 egzemplarzy zostało nawet wystawionych
do obrony szkoły lotniczej w Dęblinie. Nie odegrały one żadnej
roli, ponieważ w chwili wybuchu wojny były całkowicie
przestarzałe i nadawały się ewentualnie jedynie do zadań
patrolowych.
Płaty zewnętrzne miały konstrukcję drewnianą, dwudźwigarową.
Pokrycie płatów było częściowo wykonane ze sklejki i w całości (wraz z
pokryciem sklejkowym) płat został pokryty płótnem.
Lotki kryte były płótnem, różnicowe ze szczeliną Lachmana,
nieskompensowane.
Usterzenie miało konstrukcję stalową, z rur o różnej średnicy, kryte
płótnem. Statecznik poziomy był przestawialny na ziemi. Do tego celu
służył trójkątny luk z lewej strony kadłuba pod statecznikiem.
Podwozie było dwugoleniowe z osią dzieloną. Amortyzatory olejowo -
powietrzne Vickers. Płoza ogonowa ze stalowego resora.
Silnik – Lorraine Dietrich LD-12Eb 12 cylindrowy w układzie W,
chłodzony wodą. Moc silnika: 450 KM. Zbiornik paliwa o pojemności
280 l odrzucany w locie. Śmigło drewniane Szomański.
Uzbrojenie – dwa karabiny Vickers wz. 09/18 lub Vickers wz. E (oba
typy kalibru 7,92 mm) z zapasem amunicji po 500 sztuk na każdy
karabin. Celownik typu Chretien. Możliwość zamontowania
fotokarabinu K-28.
Dane techniczne:
Rozpiętość – 11,00 m
Długość (w osi samolotu wraz z kołpakiem) – 7,70 m
Powierzchnia nośna – 18,25 m 2
Masa własna – 1.080 kg
Masa użyteczna – 381 kg
Prędkość maksymalna – 241 km/h
Pułap – 6.125 m
Zasięg – 420 km
Publikowany w tym numerze CardPlane model samolotu PWS-10 został
opracowany według rysunków odtworzonych na podstawie
archiwalnych fotografii. Rysunki te można znaleźć na www.modele-
kartonowe.com lub w 29-ym numerze „Lotnictwa z Szachownicą”
Model przedstawia jeden z samolotów użytkowanych w Hiszpanii.
Do wykonania modelu niezbędna będzie tektura o grubości 0,9 do 1,0
mm, karton o grubości ok. 0,2 mm, kilka spinaczy biurowych jako
„źródło” drutu, kawałek celuloidu na wiatrochron pilota oraz szare nici.
Model należy wykonać na podstawie rysunków pogrupowanych w
części dotyczące kolejnych etapów budowy.
Przyjęto następujące oznaczenia:
* - nakleić na karton o grubości ok.
0,2 mm
** - nakleić na tekturę o grubości 0,9 do 1,0 mm
W – wyciąć przed sklejeniem
WS – wyciąć po sklejeniu
Litera L przy numerze części oznacza wersję tej części
montowanej z lewej strony samolotu, natomiast litera R przy
numerze części oznacza wersję tej części z prawej strony
samolotu.
Ponadto przyjęto poniższe oznaczenia dotyczące formowania
części:
Konstrukcja samolotu:
Kadłub miał konstrukcję kratownicową. Kratownica wykonana była z
rur stalowych, spawana, wykrzyżowana cięgnami stalowymi,
dodatkowo usztywniona w pierwszym, drugim i czwartym przęśle
ukośnymi rurami. Przód kadłuba pokryty był blachą duralową. Pokrycie
górnej części kadłuba (do końca kabiny), pokrywa luku za kabiną,
owiewka głowy pilota, trójkątna pokrywa luku pod statecznikiem
poziomym oraz pokrywy wszystkich pozostałych otworów rewizyjnych
wykonane były z blachy duralowej. Reszta kadłuba pokryta była
płótnem rozpiętym na drewnianych listwach, które nadawały kadłubowi
owalny przekrój.
- zwinąć w „ciasny rulon”
- zwinąć w „pustą rurkę”
- zgiąć, złożyć i skleić
Płat był trójdzielny. Centropłat – baldachim miał konstrukcję stalową.
Lech Kołodziejski
CardPlane; październik 2008
94824382.002.png 94824382.003.png 94824382.004.png 94824382.005.png 94824382.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin