Nowożytność s. 14-21.pdf

(107 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Nowo\277ytno\234\346)
Nowożytność
Tradycja racjonalistyczna – nauka prawdziwa, nie oparta na przesądach, oddziela się od magii. Rozpoczęła się
epoka związana z zyskaniem prawdziwej świadomości semiotycznej (reprezentacja nie jest tym co
reprezentuje, słowo nie jest tym, do czego się odnosi – do tej pory nazwy rzeczy były od tych rzeczy
nieodłączne). Nowożytność: te same rzeczy mogą być różnie symbolizowane, nie ma tu ścisłego związku
(hieroglifach związek obrazku z tym do czego się odnosi jest oczywisty, ale w naszym alfabecie nie). Alfabet
fonetyczny upowszechnił się wraz z drukiem. Pismo ma wpływ na ludzkość. Operuje znakami, odnosi się do
dźwięków, a nie do oznaczanej rzeczy. Upowszechnienie pisma uświadomiło ludziom arbitralność związku
między symbolem a tym, co symbolizowane.
W epoce nowożytności matematyka „skoczyła” , bo zaczęto wymyślać dobre sposoby zapisywania różnych
rzeczy, idei, które intuicyjnie były znane.
Ludzie zaczęli myśleć w sposób abstrakcyjny i pojęciowy – myśleć precyzyjnie (wcześniej było: obrazowo,
metaforycznie).
Wynalazek i upowszechnienie pisma =zmiana sposobu myślenia z obrazowego na abstrakcyjne= rozwój nauki
bo: nowe narzędzia i świadomość, które mogą przenikać do innych ludzi.
Drukowana książka była pierwszym w historii produktem powtarzalnym J (konsekwencje ekonomiczne)
Po wynalezieniu druku zmienił się język mówiony – wprowadzanie reguł, ujednolicenie języka, wzorzec języka,
język literalny (konsekwencje polityczne – poczucie jedności, powszechne państwo).
Druk: Myślenie obrazowe, metaforyczne, mnemonimiczne stało się mniej ważne, a bardziej przydatne:
myślenie abstrakcyjne, pojęciowe – powszechne wykształcenie.
Wiek XVII – okres zmniejszających się walk religijnych i nowej koncepcji człowieka
Era wielkich systemów filozoficznych: dwie główne szkoły pempiryzm i racjonalizm
Rene Descartes - KARTEZJUSZ (1596-1650)
„Wynalezienie umysłu” (dusza to co innego niż ciało), odkrycie metody introspekcyjnej (zaglądanie do
własnego umysłu i tam szukanie różnych rzeczy), wprowadzenie nowych problemów (dualizm duszy i ciała:
problem psychofizyczny).
SCEPTYCYZM
Każdy z filozofów w tej epoce na początku krytycznie odnosił się do tego, co już zostało powiedziane, próbował
wyróżnić to, co wartościowe, zasługujące na zaufanie. Trzeba mieć do tego jakąś metodę, np. metodologiczne
wątpienie Kartezjusza – wszystko co do tej pory jest prawdą niedokładną. Szukanie Archimedesowego punktu
poparcia – czegoś, co nie ulega wątpliwości, na czym można oprzeć wszystko inne. Dla Kartezjusza były to
procesy myślowe. W umyśle każdego człowieka jest idea Boga, jako bytu doskonałego – jest to wiedza
wrodzona, nadana przez Boga – my jako istoty niedoskonałe nie mieliśmy skąd tej wiedzy wziąć. Nie da się
zrekonstruować nic bez idei Boga.
Przyjmujemy to, w co nie sposób wątpić, co trudno sobie jakoś inaczej wyobrazić (np. świat nie 3d).
Archimedesowy punkt dla wiedzy – ‘cogito’ – istnienie jaźni
Dalej – istnienie Boga (jako idealnej przyczyny jaźni), istnienie ciał materialnych (Bóg
jako istota doskonała, nie może nas łudzić)
PRZYMIOTY CIAŁ MATERIALNYCH
Rozciągłość i ruch – PRAWO ZACHOWANIA RUCHU – prawo fizyczne: ilość ruchu w świecie jest stała, ruchy są
przekazywane
PRZYMIOTY JAŹNI (duszy, umysłu)
Myślenie – CZŁOWIEK UTOZSAMIONY Z MYŚLĄCĄ JAŹNIĄ
DUALIZM: DWA RODZAJE SUBSTANCJI – PROBLEM PSYCHOFIZYCZNY (istnieją w świecie 2 rodzaje
bytu/substancji : materialna/rozciągła i duchowa/myśląca). Jest to problem do dzisiaj.
14
DUSZA – przełomowe poglądy – jest z innej substancji niż ciało! Jakościowe różnice!
Mieści się w szyszynce, używa tchnień żywotnych (impulsy nerwowe –rodzaj delikatnej materii) do kierowania
ciałem. Przekazywanie ruchu od duszy do ciała (zgodnie z jego zasadą). Zmieniany może być przebieg ruchu w
różnych częściach ciała (Błąd Kartezjusza: jak się chce zmienić kierunek ruchu to trzeba dodatkowej energii).
Zwierzęta mają tylko ciało. Wszystko jest wielką maszyną, która składa się z części, które na siebie oddziałują.
W naszym umyśle musi istnieć wiedza wrodzona (nie pochodząca od odbierania wrażeń), która pozwala nam
te wrażenia porządkować, zdobywać. Idea czasu i przestrzeni jest niezbędna do porządkowania doświadczeń,
więc muszą być one wrodzone (później mówił tak Kant), podobnie jak idea Boga (podobnie też myślał Platon).
Empiryści uważali, że wiedzy wrodzonej nie ma.
WRAŻENIA
Fizyczne podniety poruszają ciało , a ono „tchnienia”, one do mózgu, tam dusza
zmienia poruszenia na wrażenia.
PAMIĘĆ
W mózgu są ślady poruszeń, dusza kieruje tchnienia do mózgu, wtedy pojawiają się:
WYOBRAŻENIA -TEORIA REPREZENTACJI PODOBNA DO TEORII Neissera
3 rodzaje idei
Wrodzone (jaźń, Bóg, ruch, substancja, rozciągłość), nabyte , skonstruowane (Pegaz).
Wola – jest odmiana myślenia, gdy przedstawienie łączy się z dyspozycja do działania.
Uczucia (namiętności) są mętnymi myślami; 6 podstawowych namiętności (podziw,
miłość, nienawiść, żądza, smutek, radość), namiętności przynoszą niewole człowiekowi
Racjonalizm, c.d.
G. W. LEIBNIZ ( 1646-1716) – jeden z ostatnich racjonalistów
Wprowadził pojęcia : harmonia wprzódy ustanowiona , paralelizm psychofizyczny, nieświadomość
Jest pluralistą – jest wielka/nieskończona ilość substancji, różnych jakościowo, wszystkie mają naturę duchową
Continuum łańcucha bytów (ostatni głos w tej dyskusji) – istnieje nieskończona ilość monad , różnej
doskonałości (najdoskonalsze są związane z Bogiem).
Materia i cielesność jest złudzeniem (tak pewne monady prezentują się innym).
Epistemologia
Istnieją tylko idee wrodzone, każda monada działa według swojego programu, monady
„nie maja okien” (nie mogą siebie widzieć, ani na siebie oddziaływać, po prostu sobie istnieją), ale ich
wewnętrzne programy są skoordynowane - stąd wrażenie działania jednych monad na inne i pozory percepcji.
Rozwiązanie problemu psychofizycznego – nie oddziałują na siebie, ale tylko są skoordynowane, stąd
paralelizm psychofizyczny.
Psychologia
Świadomość to myślenie. Najdoskonalsze, najbardziej złożone jest myślenie Boga. Maksymalną świadomość
ma Bóg, a minimalną np. kamienie. Kontinuum wiedzy jest jednocześnie kontinuum złożoności i świadomości.
My jesteśmy gdzieś na tym kontinuum.
Są monady „omdlałe” (nieświadome, mało świadome)
Dusza jest najdoskonalsza z monad stworzonych.
Życie psychiczne ma wiele stopni. W duszy ludzkiej mamy zmiany, których sobie nie
Uświadamiamy, nie każda percepcja przedostaje się do świadomości.
Powtarzające się spostrzeżenia rodzą przyzwyczajenia
Tradycja empiryczna
Franciszek BACON (1561-1626) i nowa metoda naukowa. Zastanawiał się nad dotychczasową wiedzą.
Metod naukowa ma część [2] pozytywna i [1] negatywną (oczyszczanie ze złudzeń).
[1] – cztery kategorie złudzeń
z. gatunku, wynikają z natury człowieka i jego pragnień (myślenie życzeniowe)
z. jaskini, wynikają z sytuacji życiowej
15
z. rynku , wynikają z cech języka, pewne spory są grą słów (nie ma nazw na coś i trudno przez to o tym mówić)
z.teatru, wynikają z bezkrytycznej wiary w systemy filozoficzne
Jak już się oczyścimy z tych złudzeń, albo chociaż będziemy pamiętać, że w różnych momentach różnym
złudzeniom ulegamy, to możemy się zabrać do budowy wiedzy metodami naukowymi.
[2] – oparta na empirii, dedukcji i indukcji (ta ostatnia jest istotniejsza, i nie jest jałowa.) Metoda naukowa, po
opracowaniu miała być niezawodna, niezależna od cech podmiotu:
„nawet dzieci, wtedy będą mogły dokonywać odkryć naukowych” -> dobra maszynka umożliwi każdemu
odkrywanie wiedzy, każdemu, kto dokładnie będzie stosował się do przepisu
Tradycja empiryczna
Tomasz HOBBES (1588-1679) – sensualizm i materializm, był materialistą, odrzucał mniemania o tym, że
istnieje rzeczywistość niematerialna
NOMINALIZM – pogląd ze średniowiecza: pojęcia ogólne (uniwersalia) to tylko nazwy oznaczające kategorie
przedmiotów (np. mamy jakieś ogólne wyobrażenia psów)
Istnieje tylko materia i ruch
Psychologia
Dusza jest rodzajem materii a czynności psychiczne ruchami, percepcja jest rodzajem przenoszenia ruchu (z
tym się Kartezjusz trochę zgadzał), wyobrażenia to ślady wrażeń.
Pojęcia ogólne – wyobrażania oznaczone wspólna nazwą (nominalizm)
Podstawowy motyw człowieka, to zachowanie istnienia, ludzie są z natury egoistyczni, a normalny, pierwotny
stan to walka wszystkich ze wszystkimi. Powstała jednak umowa społeczna – ludzie doszli do wniosku, ze
opłaca się czasem robić coś dla innych. Trzeba współdziałać, bo to się opłaca. Jest to podstawą organizacji,
państwa.
Wola to popęd
Nie istnieje altruizm ani sympatia
Naturalny i pierwotny stan, to walka wszystkich ze wszystkimi, powstała jednak umowa społeczna – reguły
ograniczające tę walkę, z tego powstało państwo.
Państwo się zautonomizowało i prowadzi walkę przeciw obywatelom, przy użyciu wszelkich możliwych
środków.
Tradycja empiryczna
John LOCKE (1632-1704)
Zakwestionował Kartezjańskie przejście od spostrzeżenia myślenia do wniosku o istnieniu jaźni. (istnienie duszy
jest pewne, niepewna jest jej duchowość). Człowiek startuje z niezapisaną kartą.
Istnieje doświadczenie wewnętrzne i zewnętrzne
Psychologia
Idee: proste, złożone, ogólne
George BERKELEY (1685-1758) nominalizm (jak u większości empiryków) i solipsyzm – nie wiemy na pewno,
że coś się za naszymi ideami kryje. Może wszystko jest złudzeniem (wzrokowym, dotykowym).
Poznajemy tylko idee, istnieje tylko umysł i jego idee.
Pojęcia ogólne to nazwy
Tradycja empiryczna – faza krytyczna
David HUME (1711-1776)
W latach 1734-1737 pisał „Traktat o naturze ludzkiej”, zbyt radykalne poglądy tam zawarte zamknęły mu
karierę uniwersytecką.
PSYCHOLOGIA i epistemologia
Wrażenia i idee (wyobrażenia, pojęcia), to elementy świadomości.
Idee są powiązane skojarzeniami
FAKTY I STOSUNKI MIEDZY IDEAMI – tylko tego może dotyczyć nasza wiedza.
Twierdzenia Pitagorasa to twierdzenie o stosunkach między ideami.
To nie wymaga doświadczenia i jest pewne, niezależnie pod tego czy istnieje świat.
Twierdzenia o faktach (jutro będzie wschód Słońca) nie są pewne (kiedyś nie będzie Słońca, ani Ziemi, ani nas).
Twierdzenia o faktach wykraczają poza stosunki między ideami.
16
 
Sceptycyzm – Hume skrytykował parę pojęć więc go wywalili. Między innymi: substancji, w tym Boga, jako
doskonałej substancji. My nie możemy z całą pewnością twierdzić, że jest coś takiego jak związek przyczynowo
skutkowy, możemy się w tym zakresie mylić. Pojecie przyczynowości może być złudzeniem, doświadczamy
tylko następstwa wrażeń.
My nie doświadczamy żadnej substancji, tylko własnej jaźni.
Wykraczamy w nich poza doświadczenie, nie doświadczamy jaźni lecz jej idei, nie doświadczamy substancji lecz
jej atrybutów.
Później wielu (np. Kant) stwierdziło, że Hume miał rację. Zapoczątkował on sceptycyzm – zajmowanie się tym,
czego nie wiadomo.
Sceptycyzm jest zgodny z regułami metodologicznymi prowadzenia badań.
Psychologia społeczna
Symboliczny interakcjonizm – jego ojcem jest Hume. Przyjmowali, że istnieje coś takiego jak skłonność do
sympatii czy empatii. Hume uważał, że można też wejść w stany poznawcze innej osoby.
Inaczej niż Hobbes, uważał, że współdziałanie ludzi i instytucje społeczne nie są oparte na umowie lecz na
empatii (sympatii) – umiejętności stawiania się w sytuacji innych.
Przestrzeganie norm wynika z empatii i przyzwyczajenia.
Historia refleksji nad barwa i spostrzeganiem barw
Starożytność
Empedokles: Są cztery barwy, odpowiednio do 4 elementów (żywiołów/pierwiastków): biała, czarna,
czerwona, żółta.
Arystoteles: Barwy to mieszanina czerni i bieli
Historyczne zmiany (elementy psychologii historycznej)
Z tekstów typu Biblia, Iliada, Wedy, wynika, że widzenie barw zmienia się historycznie (pewnych barw nie
widziano lub widziano je inaczej).
W tekstach Homera przeciwstawia się jasność (czerwony, żółty, pomarańczowy) i ciemność (niebieski,
granatowy) . W badaniach antropologicznych podobnie („mili i mola” w badaniach Rosch)
Teofrast: Fiolki są ciemne (melas)
Inny Grek: „Włosy dziewczyny ciemne jak kwiat hiacyntu”
Średniowiecze
Symboliczna funkcja barwy (w malarstwie używano barw kierując się nie tym czy coś ma jakąś barwę, ale tym,
jaką barwę powinno mieć).
Biel – czystość
Czerwień – zależności od odmiany dostojeństwo lub grzech
Błękit – duchowość
Zieleń- życie
Żółty – najpierw to samo co złoty, potem wrogość lub grzech
Czarny – negatywne rzeczy i cechy
Jest test pseudopsychologiczny – test barw mówiący o cechach osobowości.
Renesans, Klasycyzm, Barok
Malarze uzyskiwali wiedzę nad psychologia barw i chemia farb, pojawił się problem barw podstawowych.
Leonardo: Światło rozproszone i miękkie, światło chmurnego dnia jest najodpowiedniejsze dla malarza.
Światło skupione i ostre jest nieprzyjacielem wdzięku
NEWTON i teoria barwy
W 1692 zakończył i opisał badania nad światłem, rękopis spalił się od świecy, 1704 opublikował napisaną
ponownie pracę.
Odkrył, że barwne rzeczy odbijają różne części widma świetlnego, uważał, że różne barwy to większe lub
mniejsze cząsteczki światła. Uważał, że światło jest strumieniem cząstek o różnej wielkości.
17
W. GOETHE (1749-1832) i psychosomatyczna teoria barwy
Był także uczonym, tworzył między innymi teorię ewolucji (przed Darwinem). Napisał traktat o barwie.
Znał teorie Newtona uważał ja za niedostateczna i częściowo błędną.
To jak spostrzegamy zależy od naszych subiektywnych zdolności.
Jakości barwne wynikają z cech oka i umysłu: „Szarość na tle czarnym jest jaśniejsza niż ta sama szarość na tle
białym.”
Zaobserwował zjawisko powidoków: „na siatkówce barwy kontrastujące domagają się kolejno jedna drugiej
[…] Kiedy na jednej części mamy barwny obraz, druga jest w dyspozycji do wytworzenia barwy uzupełniającej.
Jeśli przeniesiemy wzrok z białej powierzchni na kawałek żółtego papieru reszta oka będzie już w dyspozycji do
wywołania na białej powierzchni koloru fioletowego.” (Czyli istnieją kolory dopełniające).
„Kiedy pod wieczór wstąpiłem do gospody i weszła do izby […] dziewczyna o twarzy olśniewająco białej i
czarnych włosach, w szkarłatnym gorsecie, spojrzałem na nią bacznie […] Kiedy odeszła, ujrzałem na
przeciwległej białej ścianie czarna twarz otoczoną jasnym blaskiem , reszta odzieży […] ukazała się w pięknej
morskiej zieleni.”
Barwne cienie: „ w 1735 roku w górach Harcu, widział na śniegu żółtawo oświetlonym słońcem niebieskie
cienie. Błękit nieba, czerwień świecy: Jeśli oglądamy bezbarwne światło przez ośrodek mętny, światło stanie się
czerwone. Natomiast , jeśli przez oświetlony ośrodek mętny ujrzymy ciemność, zobaczymy kolor niebieski. […]
Im czystsze jest powietrze tym intensywniejszy błękit nieba.” Im bardziej zadymiona jest atmosfera, tym
bardziej czerwone jest słońce – przenikanie fal.
Thomas Young (1773-1829) fizyk, medyk, fizjolog
Stworzył ostatecznie aktualną do dziś teorie widzenia barwnego
Początkowo uważał, że w siatkówce istnieją receptory wrażliwe na barwy:
żółta, czerwona, niebieska
a na siatkówce są komórki odpowiedzialne za widzenie właśnie takich barw.
Ostatecznie odkrył, że są to : czerwona, zielona, fioletowa.
Wiemy, że:
Fiolet – 445 - 450 nm. (nanometr 10 -9 metra)
Zieleń – 525 - 535 nm.
Czerwień – 555 – 570 nm.
Ślepota na barwy cecha wykryta w XIX wieku przez chemika Dalton (sam był daltonistą)
Kilkanaście procent mężczyzn ma problemy z widzeniem barwnym
Kobiety na ogół nie mają tej ułomności.
Żeby dojść do prawdziwej wiedzy o psychologii widzenia trzeba było pokonać uprzedzenia o widzeniu
związanym z 4 żywiołami itd.
Immanuel KANT (1727-1804)
Osiągnięcia:
-wyeliminowanie koncepcji biernego podmiotu poznania, zdefiniował pojęcie subiektywności – to jaki świat
jest zależy od człowieka. Subiektywny – należący do podmiotu, indywidualny, podmiotowy.
-ugruntował sceptycyzm i agnostycyzm
-humanizacja etyki
Teoria sądów (tego nie będzie na egzaminie J)
s. aposteriori – po doświadczeniu
s. z proiori – przed doświadczeniem
s. analityczne – nie wzbogacają wiedzy
s. syntetyczne – wzbogacają wiedzę
18
Zgłoś jeśli naruszono regulamin