Psychoanaliza i psychologia humanistyczna s. 39-52.pdf

(7480 KB) Pobierz
Microsoft Word - Psychoanaliza i psych humanizstyczna
Coś bardzo podobnego do psychologii introspekcyjnej.
Procesy świadome od nieświadomych odróżnia tylko to, że nieświadome nie są świadome
Psychoanaliza
Coś bardzo podobnego do psychologii introspekcyjnej.
Procesy świadome od nieświadomych odróżnia tylko to, że nieświadome nie są świadome
Procesy świadome od nieświadomych odróżnia tylko to, że nieświadome nie są świadome J
Sigmund Freud (1856-1939)
Nie używał pojęcia „instynkt” (niem. Instinkt
Używał pojęć:
Popęd seksualny (Sexualtrieb)-
determinuje jak to dokładnie ma wyglądać
Popęd – coś co nadaje kierunek zachowaniu, motywacja bez wzorca zachowania
Instynkt – wrodzony wzorzec zachowań.
Instinkt)
- nadaje kierunek naszemu zachowaniu, ale nie
determinuje jak to dokładnie ma wyglądać, popęd (Trieb).
coś co nadaje kierunek zachowaniu, motywacja bez wzorca zachowania
wrodzony wzorzec zachowań.
Mamy 3 rodzaje zachowań:
-
Odruchowe – wrodzone, niemodyfikowalne, ale mogą być włączone jako element bardziej złożonych
czynności
wrodzone, niemodyfikowalne, ale mogą być włączone jako element bardziej złożonych
wrodzone, niemodyfikowalne, ale mogą być włączone jako element bardziej złożonych
-
Instynktowe – niemodyfikowalne, wrodzone,
zachowania owadów
niemodyfikowalne, wrodzone, sztywne, ale złożone zachowania – np. chodzenie,
np. chodzenie,
-
Świadome
Nie był pierwszym , który używał pojęcia nieświadomości (przed nim np.. W. Wundt i wielu filozofów)
Osiągnięcia:
óry używał pojęcia nieświadomości (przed nim np.. W. Wundt i wielu filozofów)
óry używał pojęcia nieświadomości (przed nim np.. W. Wundt i wielu filozofów)
Teoria rozwoju psychoseksualnego (i tzw. kompleksu Edypa)
Teoria rozwoju psychoseksualnego (i tzw. kompleksu Edypa)
Teoria związków moralności i kultury
uwewnętrznione normy społeczne, na początku jest to obraz naszych
. Starcie między szkołą:
podstawą norm moralnych jest wrodzona zdolność do empatii
Hobbes – moralność to kwestia umowy społecznej
Freud wprowadził tu jeszcze jedno, trzecie podejście.
Teoria konfliktu psychicznego i lęku – lęk jest nierozładowaną energią seksualną, może się to
przerodzić w jeszcze inne objawy. Później doszedł do wniosku, że lęk jednak wynika z konfliktów
Teoria związków moralności i kultury
Teoria genezy „superego” – uwewnętrznione normy społeczne, na początk
rodziców. Starcie między szkołą:
u jest to obraz naszych
-
angielską/szkocką – Hume – podstawą norm moralnych jest wrodzona zdolność do empatii
podstawą norm moralnych jest wrodzona zdolność do empatii
-
szkołą kontynentalną – Hobbes
Freud wprowadził tu jeszcze jedno, trzecie
Teoria konfliktu psychicznego i lęku
przerodzić w jeszcze inne objawy. Później doszedł do wniosku, że lęk jednak wynika z konfliktów
wewnętrznych.
Na początku trafiały do niego tylko kobie
zaczęli do niego trafiać ludzie, którzy doświadczyli jakiejś agresji (na sobie lub innych). Ludzkość przeżyła szok
– technika pozwoliła na wymordowanie w krótkim czasie wielu ludzi. Freud wte
śmierci (tanatos).
Z książki „Psychopatologia życia codziennego” można wyczytać, że psychiczna natura człowieka jest
wielopodmiotowa (ego, superego, id). Idea wielopodmiotowości jest czymś nowym, bo od Kartezjusza
zakładano, że jest jeden podmiot, jedna jaźń.
Ta cała symbolika Freudowska (jesteś starym pudłem) istniała już wcześniej. Freud to tylko zebrał.
Interpretacja taka podporządkowana jest regułom hermeneutyki. Nie każdy sen o jeździe windą należy
odczytywać jako sen o seksie J Trzeba wziąć pod uwagę życiorys tej osoby
lęk jest nierozładowaną energią seksualną, może się to
przerodzić w jeszcze inne objawy. Później doszedł do wniosku, że lęk jednak wynika z konfliktów
Na początku trafiały do niego tylko kobiet sfrustrowane seksualnie i stąd taka teoria. Po wybuchu I wojny
zaczęli do niego trafiać ludzie, którzy doświadczyli jakiejś agresji (na sobie lub innych). Ludzkość przeżyła szok
technika pozwoliła na wymordowanie w krótkim czasie wielu ludzi. Freud wtedy dodał do rozważań popęd
t sfrustrowane seksualnie i stąd taka teoria. Po wybuchu I wojny
zaczęli do niego trafiać ludzie, którzy doświadczyli jakiejś agresji (na sobie lub innych). Ludzkość przeżyła szok
dy dodał do rozważań popęd
Z książki „Psychopatologia życia codziennego” można wyczytać, że psychiczna natura człowieka jest
wielopodmiotowa (ego, superego, id). Idea wielopodmiotowości jest czymś nowym, bo od Kartezjusza
jest jeden podmiot, jedna jaźń.
Ta cała symbolika Freudowska (jesteś starym pudłem) istniała już wcześniej. Freud to tylko zebrał.
Interpretacja taka podporządkowana jest regułom hermeneutyki. Nie każdy sen o jeździe windą należy
Trzeba wziąć pod uwagę życiorys tej osoby J
Z książki „Psychopatologia życia codziennego” można wyczytać, że psychiczna natura człowieka jest
wielopodmiotowa (ego, superego, id). Idea wielopodmiotowości jest czymś nowym, bo od Kartezjusza
Ta cała symbolika Freudowska (jesteś starym pudłem) istniała już wcześniej. Freud to tylko zebrał.
Interpretacja taka podporządkowana jest regułom hermeneutyki. Nie każdy sen o jeździe windą należy
C. G. Jung (1875-1961)
Zamyka psychoanalizę i otwiera psychologię humanistyczną
nurtu. Jest to grupa różnych teorii należących do psychologii transpersonalnej.
psychologia transpersonalna są częściowym
czyli przed św. Tomaszem (Tomasz - zaczęto wtedy używać słowa osoba w stosunku do człowieka).
Psychologia transpersonalna ma charakter k
jednoznaczne.
Zamyka psychoanalizę i otwiera psychologię humanistyczną – ten kawałek, który wyłonił się z głównego
nurtu. Jest to grupa różnych teorii należących do psychologii transpersonalnej. Pewne teorie Junga i
psychologia transpersonalna są częściowym intelektualnym powrotem do czasów Awicenny i Awerroesa
zaczęto wtedy używać słowa osoba w stosunku do człowieka).
Psychologia transpersonalna ma charakter kolektywny, ponadosobowy. U Junga nie jest to takie
ten kawałek, który wyłonił się z głównego
Pewne teorie Junga i
intelektualnym powrotem do czasów Awicenny i Awerroesa –
zaczęto wtedy używać słowa osoba w stosunku do człowieka).
olektywny, ponadosobowy. U Junga nie jest to takie
39
78621807.551.png 78621807.662.png 78621807.773.png 78621807.884.png 78621807.001.png 78621807.012.png 78621807.023.png 78621807.034.png 78621807.045.png 78621807.056.png 78621807.067.png 78621807.078.png 78621807.089.png 78621807.100.png 78621807.111.png 78621807.122.png 78621807.133.png 78621807.144.png 78621807.155.png 78621807.166.png 78621807.177.png 78621807.188.png 78621807.199.png 78621807.210.png 78621807.221.png 78621807.232.png 78621807.243.png 78621807.254.png 78621807.265.png 78621807.276.png 78621807.287.png 78621807.298.png 78621807.309.png 78621807.320.png 78621807.331.png 78621807.342.png 78621807.353.png 78621807.364.png 78621807.375.png 78621807.386.png 78621807.397.png 78621807.408.png 78621807.419.png 78621807.430.png 78621807.441.png 78621807.452.png 78621807.463.png 78621807.474.png 78621807.485.png 78621807.496.png 78621807.507.png 78621807.518.png 78621807.529.png 78621807.540.png 78621807.552.png 78621807.563.png 78621807.574.png 78621807.585.png 78621807.596.png 78621807.607.png 78621807.618.png 78621807.629.png 78621807.640.png 78621807.651.png 78621807.663.png 78621807.674.png 78621807.685.png 78621807.696.png 78621807.707.png 78621807.718.png 78621807.729.png 78621807.740.png 78621807.751.png 78621807.762.png 78621807.774.png 78621807.785.png 78621807.796.png 78621807.807.png 78621807.818.png 78621807.829.png 78621807.840.png 78621807.851.png 78621807.862.png 78621807.873.png 78621807.885.png 78621807.896.png 78621807.907.png 78621807.918.png 78621807.929.png 78621807.938.png 78621807.939.png 78621807.940.png 78621807.941.png 78621807.942.png 78621807.002.png 78621807.003.png 78621807.004.png 78621807.005.png 78621807.006.png 78621807.007.png 78621807.008.png 78621807.009.png 78621807.010.png 78621807.011.png 78621807.013.png 78621807.014.png 78621807.015.png 78621807.016.png 78621807.017.png 78621807.018.png 78621807.019.png 78621807.020.png 78621807.021.png 78621807.022.png 78621807.024.png 78621807.025.png 78621807.026.png 78621807.027.png 78621807.028.png 78621807.029.png 78621807.030.png 78621807.031.png 78621807.032.png 78621807.033.png 78621807.035.png 78621807.036.png 78621807.037.png 78621807.038.png 78621807.039.png 78621807.040.png 78621807.041.png 78621807.042.png 78621807.043.png 78621807.044.png 78621807.046.png 78621807.047.png 78621807.048.png 78621807.049.png 78621807.050.png 78621807.051.png 78621807.052.png 78621807.053.png 78621807.054.png 78621807.055.png 78621807.057.png 78621807.058.png 78621807.059.png 78621807.060.png 78621807.061.png 78621807.062.png 78621807.063.png 78621807.064.png 78621807.065.png 78621807.066.png 78621807.068.png 78621807.069.png 78621807.070.png 78621807.071.png 78621807.072.png 78621807.073.png 78621807.074.png 78621807.075.png 78621807.076.png 78621807.077.png 78621807.079.png 78621807.080.png 78621807.081.png 78621807.082.png 78621807.083.png 78621807.084.png 78621807.085.png 78621807.086.png 78621807.087.png 78621807.088.png 78621807.090.png 78621807.091.png 78621807.092.png 78621807.093.png 78621807.094.png 78621807.095.png 78621807.096.png 78621807.097.png 78621807.098.png 78621807.099.png 78621807.101.png 78621807.102.png 78621807.103.png 78621807.104.png 78621807.105.png 78621807.106.png 78621807.107.png 78621807.108.png 78621807.109.png 78621807.110.png 78621807.112.png 78621807.113.png 78621807.114.png 78621807.115.png 78621807.116.png 78621807.117.png 78621807.118.png 78621807.119.png 78621807.120.png 78621807.121.png 78621807.123.png 78621807.124.png 78621807.125.png 78621807.126.png 78621807.127.png 78621807.128.png 78621807.129.png 78621807.130.png 78621807.131.png 78621807.132.png 78621807.134.png 78621807.135.png 78621807.136.png 78621807.137.png 78621807.138.png 78621807.139.png 78621807.140.png 78621807.141.png 78621807.142.png 78621807.143.png 78621807.145.png 78621807.146.png 78621807.147.png 78621807.148.png 78621807.149.png 78621807.150.png 78621807.151.png 78621807.152.png 78621807.153.png 78621807.154.png 78621807.156.png 78621807.157.png 78621807.158.png 78621807.159.png 78621807.160.png 78621807.161.png 78621807.162.png 78621807.163.png 78621807.164.png 78621807.165.png 78621807.167.png 78621807.168.png 78621807.169.png 78621807.170.png 78621807.171.png 78621807.172.png 78621807.173.png 78621807.174.png 78621807.175.png 78621807.176.png 78621807.178.png 78621807.179.png 78621807.180.png 78621807.181.png 78621807.182.png 78621807.183.png 78621807.184.png 78621807.185.png 78621807.186.png 78621807.187.png 78621807.189.png 78621807.190.png 78621807.191.png 78621807.192.png 78621807.193.png 78621807.194.png 78621807.195.png 78621807.196.png 78621807.197.png 78621807.198.png 78621807.200.png 78621807.201.png 78621807.202.png 78621807.203.png 78621807.204.png 78621807.205.png 78621807.206.png 78621807.207.png 78621807.208.png 78621807.209.png 78621807.211.png 78621807.212.png 78621807.213.png 78621807.214.png 78621807.215.png 78621807.216.png 78621807.217.png 78621807.218.png 78621807.219.png 78621807.220.png 78621807.222.png 78621807.223.png 78621807.224.png 78621807.225.png 78621807.226.png 78621807.227.png 78621807.228.png 78621807.229.png 78621807.230.png 78621807.231.png 78621807.233.png 78621807.234.png 78621807.235.png 78621807.236.png 78621807.237.png 78621807.238.png 78621807.239.png 78621807.240.png 78621807.241.png 78621807.242.png 78621807.244.png 78621807.245.png 78621807.246.png 78621807.247.png 78621807.248.png 78621807.249.png 78621807.250.png 78621807.251.png 78621807.252.png 78621807.253.png 78621807.255.png 78621807.256.png 78621807.257.png 78621807.258.png 78621807.259.png 78621807.260.png 78621807.261.png 78621807.262.png 78621807.263.png 78621807.264.png 78621807.266.png 78621807.267.png 78621807.268.png 78621807.269.png 78621807.270.png 78621807.271.png 78621807.272.png 78621807.273.png 78621807.274.png 78621807.275.png 78621807.277.png 78621807.278.png 78621807.279.png 78621807.280.png 78621807.281.png 78621807.282.png 78621807.283.png 78621807.284.png 78621807.285.png 78621807.286.png 78621807.288.png 78621807.289.png 78621807.290.png 78621807.291.png 78621807.292.png 78621807.293.png 78621807.294.png 78621807.295.png 78621807.296.png 78621807.297.png 78621807.299.png 78621807.300.png 78621807.301.png 78621807.302.png 78621807.303.png 78621807.304.png 78621807.305.png 78621807.306.png 78621807.307.png 78621807.308.png 78621807.310.png 78621807.311.png 78621807.312.png 78621807.313.png 78621807.314.png 78621807.315.png 78621807.316.png 78621807.317.png 78621807.318.png 78621807.319.png 78621807.321.png 78621807.322.png 78621807.323.png 78621807.324.png 78621807.325.png 78621807.326.png 78621807.327.png 78621807.328.png 78621807.329.png 78621807.330.png 78621807.332.png 78621807.333.png 78621807.334.png 78621807.335.png 78621807.336.png 78621807.337.png 78621807.338.png 78621807.339.png 78621807.340.png 78621807.341.png 78621807.343.png 78621807.344.png 78621807.345.png 78621807.346.png 78621807.347.png 78621807.348.png 78621807.349.png 78621807.350.png 78621807.351.png 78621807.352.png 78621807.354.png 78621807.355.png 78621807.356.png 78621807.357.png 78621807.358.png 78621807.359.png 78621807.360.png 78621807.361.png 78621807.362.png 78621807.363.png 78621807.365.png 78621807.366.png 78621807.367.png 78621807.368.png 78621807.369.png 78621807.370.png 78621807.371.png 78621807.372.png 78621807.373.png 78621807.374.png 78621807.376.png 78621807.377.png 78621807.378.png 78621807.379.png 78621807.380.png 78621807.381.png 78621807.382.png 78621807.383.png 78621807.384.png 78621807.385.png 78621807.387.png 78621807.388.png 78621807.389.png 78621807.390.png 78621807.391.png 78621807.392.png 78621807.393.png 78621807.394.png 78621807.395.png 78621807.396.png 78621807.398.png 78621807.399.png 78621807.400.png 78621807.401.png 78621807.402.png 78621807.403.png 78621807.404.png 78621807.405.png 78621807.406.png 78621807.407.png 78621807.409.png 78621807.410.png 78621807.411.png 78621807.412.png 78621807.413.png 78621807.414.png 78621807.415.png 78621807.416.png 78621807.417.png 78621807.418.png 78621807.420.png 78621807.421.png 78621807.422.png 78621807.423.png 78621807.424.png 78621807.425.png 78621807.426.png 78621807.427.png 78621807.428.png 78621807.429.png 78621807.431.png 78621807.432.png 78621807.433.png 78621807.434.png 78621807.435.png 78621807.436.png 78621807.437.png 78621807.438.png 78621807.439.png 78621807.440.png 78621807.442.png 78621807.443.png 78621807.444.png 78621807.445.png 78621807.446.png 78621807.447.png 78621807.448.png 78621807.449.png 78621807.450.png 78621807.451.png 78621807.453.png 78621807.454.png 78621807.455.png 78621807.456.png 78621807.457.png 78621807.458.png 78621807.459.png 78621807.460.png 78621807.461.png 78621807.462.png 78621807.464.png 78621807.465.png 78621807.466.png 78621807.467.png 78621807.468.png 78621807.469.png 78621807.470.png 78621807.471.png 78621807.472.png 78621807.473.png 78621807.475.png 78621807.476.png 78621807.477.png 78621807.478.png 78621807.479.png 78621807.480.png 78621807.481.png 78621807.482.png 78621807.483.png 78621807.484.png 78621807.486.png 78621807.487.png 78621807.488.png 78621807.489.png 78621807.490.png 78621807.491.png 78621807.492.png 78621807.493.png 78621807.494.png 78621807.495.png 78621807.497.png 78621807.498.png 78621807.499.png 78621807.500.png 78621807.501.png 78621807.502.png 78621807.503.png 78621807.504.png 78621807.505.png 78621807.506.png 78621807.508.png 78621807.509.png 78621807.510.png 78621807.511.png 78621807.512.png 78621807.513.png 78621807.514.png 78621807.515.png 78621807.516.png 78621807.517.png 78621807.519.png 78621807.520.png 78621807.521.png 78621807.522.png 78621807.523.png 78621807.524.png 78621807.525.png 78621807.526.png 78621807.527.png 78621807.528.png 78621807.530.png 78621807.531.png 78621807.532.png 78621807.533.png 78621807.534.png 78621807.535.png 78621807.536.png 78621807.537.png 78621807.538.png 78621807.539.png 78621807.541.png 78621807.542.png 78621807.543.png 78621807.544.png 78621807.545.png 78621807.546.png 78621807.547.png 78621807.548.png 78621807.549.png 78621807.550.png 78621807.553.png 78621807.554.png 78621807.555.png 78621807.556.png 78621807.557.png 78621807.558.png 78621807.559.png 78621807.560.png 78621807.561.png 78621807.562.png 78621807.564.png 78621807.565.png 78621807.566.png 78621807.567.png 78621807.568.png 78621807.569.png 78621807.570.png 78621807.571.png 78621807.572.png 78621807.573.png 78621807.575.png 78621807.576.png 78621807.577.png 78621807.578.png 78621807.579.png 78621807.580.png 78621807.581.png 78621807.582.png 78621807.583.png 78621807.584.png 78621807.586.png 78621807.587.png 78621807.588.png 78621807.589.png 78621807.590.png 78621807.591.png 78621807.592.png 78621807.593.png 78621807.594.png 78621807.595.png 78621807.597.png 78621807.598.png 78621807.599.png 78621807.600.png 78621807.601.png 78621807.602.png 78621807.603.png 78621807.604.png 78621807.605.png 78621807.606.png 78621807.608.png 78621807.609.png 78621807.610.png 78621807.611.png 78621807.612.png 78621807.613.png 78621807.614.png 78621807.615.png 78621807.616.png 78621807.617.png 78621807.619.png 78621807.620.png 78621807.621.png 78621807.622.png 78621807.623.png 78621807.624.png 78621807.625.png 78621807.626.png 78621807.627.png 78621807.628.png 78621807.630.png 78621807.631.png 78621807.632.png 78621807.633.png 78621807.634.png 78621807.635.png 78621807.636.png 78621807.637.png 78621807.638.png 78621807.639.png 78621807.641.png 78621807.642.png 78621807.643.png 78621807.644.png 78621807.645.png 78621807.646.png 78621807.647.png 78621807.648.png 78621807.649.png 78621807.650.png 78621807.652.png 78621807.653.png 78621807.654.png 78621807.655.png 78621807.656.png 78621807.657.png 78621807.658.png 78621807.659.png 78621807.660.png 78621807.661.png 78621807.664.png 78621807.665.png 78621807.666.png 78621807.667.png 78621807.668.png 78621807.669.png 78621807.670.png 78621807.671.png 78621807.672.png 78621807.673.png 78621807.675.png 78621807.676.png 78621807.677.png 78621807.678.png 78621807.679.png 78621807.680.png 78621807.681.png 78621807.682.png 78621807.683.png 78621807.684.png 78621807.686.png 78621807.687.png 78621807.688.png 78621807.689.png 78621807.690.png 78621807.691.png 78621807.692.png 78621807.693.png 78621807.694.png 78621807.695.png 78621807.697.png 78621807.698.png 78621807.699.png 78621807.700.png 78621807.701.png 78621807.702.png 78621807.703.png 78621807.704.png 78621807.705.png 78621807.706.png 78621807.708.png 78621807.709.png 78621807.710.png 78621807.711.png 78621807.712.png 78621807.713.png 78621807.714.png 78621807.715.png 78621807.716.png 78621807.717.png 78621807.719.png 78621807.720.png 78621807.721.png 78621807.722.png 78621807.723.png 78621807.724.png 78621807.725.png 78621807.726.png 78621807.727.png 78621807.728.png 78621807.730.png 78621807.731.png 78621807.732.png 78621807.733.png 78621807.734.png 78621807.735.png 78621807.736.png 78621807.737.png 78621807.738.png 78621807.739.png 78621807.741.png 78621807.742.png 78621807.743.png 78621807.744.png 78621807.745.png 78621807.746.png 78621807.747.png 78621807.748.png 78621807.749.png 78621807.750.png 78621807.752.png 78621807.753.png 78621807.754.png 78621807.755.png 78621807.756.png 78621807.757.png 78621807.758.png 78621807.759.png 78621807.760.png 78621807.761.png 78621807.763.png 78621807.764.png 78621807.765.png 78621807.766.png 78621807.767.png 78621807.768.png 78621807.769.png 78621807.770.png 78621807.771.png 78621807.772.png 78621807.775.png 78621807.776.png 78621807.777.png 78621807.778.png 78621807.779.png 78621807.780.png 78621807.781.png 78621807.782.png 78621807.783.png 78621807.784.png 78621807.786.png 78621807.787.png 78621807.788.png 78621807.789.png 78621807.790.png 78621807.791.png 78621807.792.png 78621807.793.png 78621807.794.png 78621807.795.png 78621807.797.png 78621807.798.png 78621807.799.png 78621807.800.png 78621807.801.png 78621807.802.png 78621807.803.png 78621807.804.png 78621807.805.png 78621807.806.png 78621807.808.png 78621807.809.png 78621807.810.png 78621807.811.png 78621807.812.png 78621807.813.png 78621807.814.png 78621807.815.png 78621807.816.png 78621807.817.png 78621807.819.png 78621807.820.png 78621807.821.png 78621807.822.png 78621807.823.png 78621807.824.png 78621807.825.png 78621807.826.png 78621807.827.png 78621807.828.png 78621807.830.png 78621807.831.png 78621807.832.png 78621807.833.png 78621807.834.png 78621807.835.png 78621807.836.png 78621807.837.png 78621807.838.png 78621807.839.png 78621807.841.png 78621807.842.png 78621807.843.png 78621807.844.png 78621807.845.png 78621807.846.png 78621807.847.png 78621807.848.png 78621807.849.png 78621807.850.png 78621807.852.png 78621807.853.png 78621807.854.png 78621807.855.png 78621807.856.png 78621807.857.png 78621807.858.png 78621807.859.png 78621807.860.png 78621807.861.png 78621807.863.png 78621807.864.png 78621807.865.png 78621807.866.png 78621807.867.png 78621807.868.png 78621807.869.png 78621807.870.png 78621807.871.png 78621807.872.png 78621807.874.png 78621807.875.png 78621807.876.png 78621807.877.png 78621807.878.png 78621807.879.png 78621807.880.png 78621807.881.png 78621807.882.png 78621807.883.png 78621807.886.png 78621807.887.png 78621807.888.png 78621807.889.png 78621807.890.png 78621807.891.png 78621807.892.png 78621807.893.png 78621807.894.png 78621807.895.png 78621807.897.png 78621807.898.png 78621807.899.png 78621807.900.png 78621807.901.png 78621807.902.png 78621807.903.png 78621807.904.png 78621807.905.png 78621807.906.png 78621807.908.png 78621807.909.png 78621807.910.png 78621807.911.png 78621807.912.png 78621807.913.png 78621807.914.png 78621807.915.png 78621807.916.png 78621807.917.png 78621807.919.png 78621807.920.png 78621807.921.png
Osiągnięcia:
Pojęcie nieświadomości zbiorowej i archetypu – ma to charakter kolektywny. Istnieje grupowa,
ponadosobowa nieświadomość i ma ona wypustki, które są u różnych osób, ale one są tylko częścią
czegoś nieosobowego.
Pojęcie symbolu – jako coś, co jest ekspresją treści z nieświadomości, pozwala na uświadomienie
tych treści, ale nigdy nie może być odczytane w pełni, odsłania tylko część tego co symbolizuje.
Pojęcie rozwoju psychicznego (indywiduacji) – jedno z głównych pojęć Junga. Jest to coś innego niż
samorealizacja. Jest to proces indywidualnego rozwoju, chociaż napędzanego przez nieświadomość
zbiorową. Rozwój to też integrowanie elementów zbiorowej nieświadomości z indywidualną
świadomością. Czyli wyłamanie się z całego kolektywizmu.
Jung a psychologia transpersonalna
Z koncepcją indywiduacji wiąże się teoria zdrowia psychicznego, zupełnie inna niż u Freuda. Jest tu
pozytywna koncepcja zdrowia psychicznego – nie wystarczy brak zaburzeń, by być zdrowym psychicznie. Wg
niektórych uczniów Freuda brak zaburzeń może być oznaką choroby, bo zdrowie psychiczne to rozwój, a nie
stanie w miejscu.
Freud, Dąbrowski i Rank, Jung wyróżniają 3 kategorie osób. Między innymi:
Zdrowi w sensie tradycyjnym – nie mają zaburzeń -> nie rozwijają się. Dąbrowski rozwój nazywa
dezintegracją pozytywną (pozytywnie nazywa się to neurotyzmem). Ludzie popadają w konflikty, bo
szukają czegoś indywidualnego, nowego. Jednocześnie cierpią. Terapeuta musi dopomóc takiemu
człowiekowi w znalezieniu sensu życia i własnej drogi (ndywiduacji – wg Junga). Kończy się to w późnych
okresach życia. W tym rozwoju pomaga nam nieświadomość zbiorowa, pewne treści, które przejawiają się
w postaci symboli i w postaci patologii/kompulsji/rozterek.
Istnieją takie archetypy, które mają charakter uniwersalny, mogą pojawić się u każdego człowieka, ale istnieją
też pewne treści związane z węższym grupami.
Jest archetyp cienia. W świadomości zbiorowej tkwi jakaś konieczność spotkania z cieniem. Cień to pewna
część naszej osoby, która nie została zrealizowana do końca, która istnieje, obejmuje cechy i tendencje
ciemne (negatywne moralnie – w znaczeni etycznym i ciemne = nieuświadomione). Może się to uzewnętrznić
w postaci projekcji. Np. na naszego wroga będziemy projektować to, co mamy w cieniu. Bez takiego wroga
nie można żyć. Wróg, a właściwie jego obraz jest naszym alter ego.
Istnieje w nas więcej cech, niż sobie wyobrażamy. Są też w nas cechy widziane jako negatywne, gdy nie są
kontrolowane. Ale np. agresywność jest przy okazji przydatna (o świecie bez agresji pisał Lem w „Powrocie z
gwiazd”). Cień jest negatywny tylko względnie, gdy jest nieuświadomiony.
Archetyp animy (mężczyźni)/animusa (kobiety) – spotykamy się z nim w rozwoju psychicznym, w
osiąganiu zdrowia psychicznego. Freud i inni psychoanalitycy (ale część humanistów też) zakładali, że
jesteśmy psychologicznie biseksualni. Mamy cechy, które w danym miejscu, w danym czasie są niezgodne z
naszą płcią. Mężczyźni powinni mieć jakieś zachowania agresywne. Kultura tak rozwija się, że nie pozwala na
rozwijanie u kobiet agresji, stanowczości a u mężczyzn – wrażliwości. Musimy się spotkać z naszym
archetypem w rozwoju. Może to być przez kontakty z konkretnymi osobami płci przeciwnej (mężczyzna
projektuje swoją animę na dziewczynę, a ona swojego animusz na faceta – nie widzą tej drugiej osoby, ale
własne projekcje, są oczywiście cechy, które te projekcje ułatwiają). Są to wtedy związki burzliwe, pełne
napięć i jednocześnie trudne do rozerwania. W rozwoju musimy przyjąć do wiadomości to, że mamy cechy
niezgodne z kulturowym wzorcem naszej płci.
Już Grecy uważali, że idealna istota ludzka, to istota dwupłciowa.
Archetyp starego mędrca i wielkiej matki – obraz istoty doskonałej, mającej taką samą płeć jak my –
już w starszym wieku. To też może być projektowane na innych. Młodzi ludzie znajdują sobie mistrza itp. W
kontekście religijnym jest to Bóg Ojciec i Matka Boska.
Najpóźniej pojawia się archetyp jaźni, symbol czegoś co jest obrazem integracji różnych przeciwnych,
pozornie konfliktowych tendencji (wszystkich możliwych przeciwieństw). Rozwinięta osobowość to
harmonijna całość. Taki zharmonizowany, zintegrowany Kosmos, który istnieje bezkonfliktowo.
40
Alfred Adler (1870-1937) – pierwszy odszedł z wiedeńskiego towarzystwa psychoanalitycznego
Teoria kompleksu niższości/wyższości:
Można bogactwo życia człowieka, form działania, można sprowadzić do jednego motywu. Jest to motyw
poradzenia sobie z silnym, pojawiającym się wcześniej kompleksie niższości. Dzieci mają kompleks
niższości wobec rodziców. Jest to uniwersalne, ale może mieć indywidualne akcenty, gdy ktoś jest
chorowity, mały. Każdy ma jakieś powody, by czuć się gorszym. Jeśli w to uwierzy, albo Inni mu wmówią,
że jest to szczególnie ważne, to ukształtuje się osobowość z kompleksem niższości. UCZUCIE NIŻSZOŚCI
JEST POWSZECHNE
Z tym kompleksem można sobie radzić na 2 sposoby:
można akcentować swoją słabość i domagać się opieki od innych (np. ucieczka w chorobę, gdy
inni muszą robić za nas różne rzeczy); kiedyś często uciekały się do tego kobiety, które mogły
realizować swoje potrzeby tylko za pośrednictwem mężczyzn, przez udawanie choroby mogły
manipulować innymi
bardziej konstruktywna jest kompensacja lub pozbycie się powodu niższości – są takie rzeczy,
których można się pozbyć (np. nabyć siły na siłowni – stąd się biorą atleci, sportowcy -> a
właściwie było tak w czasach jak nie było dopingu i sponsorów ;))
Teoria wpływu kolejności urodzenia na osobowość – najgorszą sytuacją jest bycie najmłodszym dzieckiem w
rodzinie – często do końcu życia niedojrzała osobowość – za długo się nią opiekowano, czyniono taką
osobę niesamodzielną.
Psychologia indywidualna – jednym z podstawowych zadań człowieka jest znalezienia sensu życia człowieka
w ogóle jak i jego własnego sensu życia
Inni uczniowie Freuda:
Karen Horney
Teoria leku podstawowego (bierze się z poczucia niepewności, oczekiwania, że będzie żle, jeśli się
doświadczało trudności, szczególnie w początkowym okresie życia), kulturowych źródeł nerwicy,
pozytywna definicja zdrowia psychicznego;
Zapoczątkowała genderową psychologię – różnice między facetami a kobietami wynikające z ich
odmiennego statusu społecznego
Otto Rank
Teoria urazu narodzin – przejście do niebezpiecznego świata nam się nie podoba, więc płaczemy. Takie
narodziny są później jeszcze wielokrotne, np. jak idziemy do szkoły.
Koncepcja rozwoju psychicznego.
S. Ferenczi
Ekscentryczne formy psychoterapii np. wprowadzanie się w stan totalnej frustracji przez przykładowo
deprywację potrzeb fizjologicznych. Terapia polegała na eliminowaniu rozdrażnienia – katharsis. Później
przeszedł do bezwarunkowej akceptacji.
Psychoanaliza poza psychologią:
H. S. Sullivan (1892-1948) – interakcjonizm
społeczny, teoria psychospołeczna
Erich Fromm (1900-1980) –
promarksistowskie, społeczne poglądy
C.G. Jung
K. Horney
O. Rank
S. Ferenczi
A. Adleer
H.S. Sullivan
41
E. Fromm
78621807.922.png 78621807.923.png 78621807.924.png 78621807.925.png 78621807.926.png 78621807.927.png 78621807.928.png 78621807.930.png 78621807.931.png 78621807.932.png 78621807.933.png 78621807.934.png 78621807.935.png
Psychologia przed J. Watsonem
Psychologia przed J. Watsonem
Dzięki teorii ewolucji w psychologii też powstał nowy nurt badań:
czegoś dowiedzieć o człowieku, bo są t
ewoluują też zachowania.
W USA powstał behawioryzm, zbliżony do pozytywizmu.
Pragmatyzm też powstał, to na przykład Dewey
Pragmatyzm traktował prawdę nie jako zgodność z rzeczywistością. Prawda stwierdzenia czy teorii pozwala
na skuteczne działanie w rzeczywistości. Prawda jest pewnym instrumentem. Jej zadaniem jest formowanie
takiego poglądu na rzeczywistość, żeby móc skutecznie działać. Takie
behawioryzm (określał co należy robić aby osiągnąć dany cel).
Poza tymi dwiema rzeczami jeszcze jedna przygotowała grunt pod behawioryzm.
ludzkich reakcji/czynności:
w psychologii też powstał nowy nurt badań: Trzeba badać zwierzęta, żeby się
czegoś dowiedzieć o człowieku, bo są to jego prostsze formy, poprzednicy. Skoro ewoluują organizmy, to
Trzeba badać zwierzęta, żeby się
poprzednicy. Skoro ewoluują organizmy, to
, zbliżony do pozytywizmu.
też powstał, to na przykład Dewey, William James (wątpił w istnienie świadomości)
prawdę nie jako zgodność z rzeczywistością. Prawda stwierdzenia czy teorii pozwala
na skuteczne działanie w rzeczywistości. Prawda jest pewnym instrumentem. Jej zadaniem jest formowanie
takiego poglądu na rzeczywistość, żeby móc skutecznie działać. Takie pragmatyczne założenia spełniał
behawioryzm (określał co należy robić aby osiągnąć dany cel).
Poza tymi dwiema rzeczami jeszcze jedna przygotowała grunt pod behawioryzm. Są 3 kategorie
, William James (wątpił w istnienie świadomości).
prawdę nie jako zgodność z rzeczywistością. Prawda stwierdzenia czy teorii pozwala
na skuteczne działanie w rzeczywistości. Prawda jest pewnym instrumentem. Jej zadaniem jest formowanie
pragmatyczne założenia spełniał
Są 3 kategorie
odruchowe, proste, niemodyfikowalne
odruchowe, proste, niemodyfikowalne
e, związane ze świadomością
czasem podobnie skomplikowane jak te świadome, ale jednak sztywne
Niektóre zwierzęta mają pewnie świadomość, może prostszą, inną od ludzkiej. Ale zastanawiano się,
który gatunek ma, a który nie ma świadomości, jakie kryterium poza introspekcją można zastosować do jej
świadome, związane ze świadomością
instynktowne – czasem podobnie skomplikowane jak te świadome, ale jednak sztywne
Niektóre zwierzęta mają pewnie świadomość, może prostszą, inną od ludzkiej. Ale zastanawiano się,
który gatunek ma, a który nie ma świadomości, jak
badania.
czasem podobnie skomplikowane jak te świadome, ale jednak sztywne
Niektóre zwierzęta mają pewnie świadomość, może prostszą, inną od ludzkiej. Ale zastanawiano się,
ie kryterium poza introspekcją można zastosować do jej
George J. Romanes (1848-1894)
Stawiał pytanie jak odróżnić czynności świadome, czynności instynktowne, czynności odruchowe.
Stawiał pytanie jak odróżnić czynności świadome, czynności instynktowne, czynności odruchowe.
Stawiał pytanie jak odróżnić czynności świadome, czynności instynktowne, czynności odruchowe.
Robert M. Yerkes (1876-1956)
Uznał, że o nieodruchowości (psychiczności) świadczy: wytrwałe dążenie do celów i dobór środków działania
zależny od okoliczności, rozwinięty układ nerwowy.
rozwinięty UN.
zności) świadczy: wytrwałe dążenie do celów i dobór środków działania
zależny od okoliczności, rozwinięty układ nerwowy. Im większa plastyczność zachowania, tym bardziej
zności) świadczy: wytrwałe dążenie do celów i dobór środków działania
Im większa plastyczność zachowania, tym bardziej
C. Loyd Morgan (1852-1936.)
„Żadnej czynności nie należy wyjaśniać jak
wyjaśnienia jej jako zdolności znajdującej się na niższym poziomie rozwoju”.
Jeśli coś, co robi człowiek można opisać jako ciąg odruchów, to trzeba to tak zrobić, a nie odwoływać się do
świadomości.
„Żadnej czynności nie należy wyjaśniać jako skutku wyższej zdolności psychicznej jeśli istnieje możliwość
wyjaśnienia jej jako zdolności znajdującej się na niższym poziomie rozwoju”.
Jeśli coś, co robi człowiek można opisać jako ciąg odruchów, to trzeba to tak zrobić, a nie odwoływać się do
o skutku wyższej zdolności psychicznej jeśli istnieje możliwość
Jeśli coś, co robi człowiek można opisać jako ciąg odruchów, to trzeba to tak zrobić, a nie odwoływać się do
Edward Lee Thorndike (1874-1949) – nie był
behawioryzmu. Opisywał jednak swoje prawa językiem mentalistycznym.
Prawo ćwiczenia, prawo efektu (utrwalają się reakcje po których następuje za
satysfakcjonujący stan rzeczy) -> czyli odwoływał się do uczuć.
Behawioryści ten satysfakcjonujący stan zamienili na „nagrodę”. Nagroda to coś, co utrwala reakcję, a reakcja
utrwala nagrodę.
Rozpoczęła się dyskusja w behawioryzmie, czy nale
prawo ćwiczenia, mówiące o tym, że utrwalane są tylko reakcje powtarzane. Thorndike zastanawiał się czy
istnieje tylko pozytywne prawo efektu, czy może też negatywne (zachowanie związane z karą zanika
Ostatecznie doszedł do wniosku, że istnieje tylko pozytywne prawo efektu.
nie był behawiorystą, chociaż badał zwierzęta metodami zbliżonymi do
behawioryzmu. Opisywał jednak swoje prawa językiem mentalistycznym.
(utrwalają się reakcje po których następuje zadowolenie, albo
> czyli odwoływał się do uczuć.
Behawioryści ten satysfakcjonujący stan zamienili na „nagrodę”. Nagroda to coś, co utrwala reakcję, a reakcja
, chociaż badał zwierzęta metodami zbliżonymi do
, albo
Behawioryści ten satysfakcjonujący stan zamienili na „nagrodę”. Nagroda to coś, co utrwala reakcję, a reakcja
Rozpoczęła się dyskusja w behawioryzmie, czy należy przyjąć obydwa prawa ustalone przez niego, czy tylko
prawo ćwiczenia, mówiące o tym, że utrwalane są tylko reakcje powtarzane. Thorndike zastanawiał się czy
istnieje tylko pozytywne prawo efektu, czy może też negatywne (zachowanie związane z karą zanika
Ostatecznie doszedł do wniosku, że istnieje tylko pozytywne prawo efektu.
ży przyjąć obydwa prawa ustalone przez niego, czy tylko
prawo ćwiczenia, mówiące o tym, że utrwalane są tylko reakcje powtarzane. Thorndike zastanawiał się czy
istnieje tylko pozytywne prawo efektu, czy może też negatywne (zachowanie związane z karą zanika).
42
78621807.936.png
(Z pragmatyzmu można też wyróżnić funkcjonalizm
myśleć, gdy zaczyna działać. Myślenie jest mu potrzebne, aby to działanie
pragmatyzmu można też wyróżnić funkcjonalizm – John Dewey (nauczyciel Watsona)– człowiek zaczyna
. Myślenie jest mu potrzebne, aby to działanie podtrzymać i aby było skuteczne.
człowiek zaczyna
podtrzymać i aby było skuteczne.)
To wszystko doprowadziło do tego, że w 1912 roku Watson ogłosił manifest behawiorystyczny.
To wszystko doprowadziło do tego, że w 1912 roku Watson ogłosił manifest behawiorystyczny.
To wszystko doprowadziło do tego, że w 1912 roku Watson ogłosił manifest behawiorystyczny.
Psychologia zapoczątkowana przez Johna Watsona (1878
1912 manifest behawiorystyczny – data powstania kierunku
Uważał, że świadomość nie może być obiektywnie badana (nie mówił, że nie istnieje).
Badane może być tylko zachowanie, to, co widzą wszyscy.
od razu. Watson w swoich czasach nie był ceniony.
pracować w żadnym ośrodku akademickim, bo zrobił jakąś aferę
1920 badania („Małego Alberta”) Alberta B. ; warunkowanie reakcji strachu.
„Obwodowa” teoria myślenia.
Psychologia zapoczątkowana przez Johna Watsona (1878-1958)
data powstania kierunku
świadomość nie może być obiektywnie badana (nie mówił, że nie istnieje).
Badane może być tylko zachowanie, to, co widzą wszyscy. Behawioryzm nie przyjął się
od razu. Watson w swoich czasach nie był ceniony. Od 1924 roku Watson nie mógł
rodku akademickim, bo zrobił jakąś aferę J
1920 badania („Małego Alberta”) Alberta B. ; warunkowanie reakcji strachu.
W latach 20-30 behawioryzm zaczął dominować w
przenikać do Europy. Data zamknięcia kierunku
długo).
dominować w Stanach (tam spodobał się, bo ludzie są praktyczni)
ata zamknięcia kierunku - połowa lat 70 (jak na kierunki humanistyczne to dość
tam spodobał się, bo ludzie są praktyczni) i
połowa lat 70 (jak na kierunki humanistyczne to dość
Kierunek przyjmował różne odmiany/szkoły. Klasyczny, ortodoksyjny behawioryzm był pewnym programem
badawczym, teorią, która nic nie zmieniała. Skinner
Watsona. Między nimi było szereg różnych autorów, którzy próbowali coś zmieniać, łączyć behawioryzm z
innymi nurtami.
Np. Dollard i Miller – dokonali przekładu pojęć psychoanalizy na język behawiorystyczny
Bergline – próbował połączyć Piageta na behawioryzm
Kierunek przyjmował różne odmiany/szkoły. Klasyczny, ortodoksyjny behawioryzm był pewnym programem
badawczym, teorią, która nic nie zmieniała. Skinner – ostatni behawiorysta - nie miał innych poglądów od
Watsona. Między nimi było szereg różnych autorów, którzy próbowali coś zmieniać, łączyć behawioryzm z
Kierunek przyjmował różne odmiany/szkoły. Klasyczny, ortodoksyjny behawioryzm był pewnym programem
nie miał innych poglądów od
Watsona. Między nimi było szereg różnych autorów, którzy próbowali coś zmieniać, łączyć behawioryzm z
przekładu pojęć psychoanalizy na język behawiorystyczny
próbował połączyć Piageta na behawioryzm
przekładu pojęć psychoanalizy na język behawiorystyczny
Sam Watson chciał pozostać fizjologiem i badać tylko zwierzęta. Oparł jednak swoją metodologię na
twierdzeniu, że świadomość być może istnieje, ale nie może być badana metodami obiektywnymi, więc nie
można jej badać (eliminacja świadomości
przyczynowości rozumianej bardzo wąsko
również Skinner. Poza tym doszła sprawa, aby nie opisywać nic w skomp
Sam Watson chciał pozostać fizjologiem i badać tylko zwierzęta. Oparł jednak swoją metodologię na
twierdzeniu, że świadomość być może istnieje, ale nie może być badana metodami obiektywnymi, więc nie
eliminacja świadomości). Próbował stworzyć nurt, który operowałby pojęciem
przyczynowości rozumianej bardzo wąsko – istnieją tylko przyczyny sprawcze. To pojęcie utrzymywał
również Skinner. Poza tym doszła sprawa, aby nie opisywać nic w skomplikowany sposób, jak można prosto.
Sam Watson chciał pozostać fizjologiem i badać tylko zwierzęta. Oparł jednak swoją metodologię na
twierdzeniu, że świadomość być może istnieje, ale nie może być badana metodami obiektywnymi, więc nie
pojęciem
istnieją tylko przyczyny sprawcze. To pojęcie utrzymywał
likowany sposób, jak można prosto.
Behawioryzm czasem nazywa się
też poza świadomością (poza psychologią introspekcyjną). Tu też się uważa, że istnieją elementarne rzeczy,
połączone skojarzeniami, czyli asocjacjami.
prostych związków bodźca-reakcji.
się asocjacjonizmem lub neoasocjacjonizmem. Asocjacjonizm istniał
też poza świadomością (poza psychologią introspekcyjną). Tu też się uważa, że istnieją elementarne rzeczy,
mi, czyli asocjacjami. Jest to też redukcjonizm – sprowadzanie złożonych zachowań do
. Asocjacjonizm istniał
też poza świadomością (poza psychologią introspekcyjną). Tu też się uważa, że istnieją elementarne rzeczy,
sprowadzanie złożonych zachowań do
Pawłow nie był behawiorystą. Był asocjacjonistą. Miał teorie na temat funkcjonowania ludzkiego
mózgu, więc badał to takimi metodami. Ale
była prosta – na podstawie tego co proste można wnioskować o tym co skomplikowane. Podstawowym
pojęciem Pawłowa był łuk odruchowy.
. Był asocjacjonistą. Miał teorie na temat funkcjonowania ludzkiego
mózgu, więc badał to takimi metodami. Ale cel miał inny. Chciał badać mózg! Jednak podstawa jego badań
na podstawie tego co proste można wnioskować o tym co skomplikowane. Podstawowym
. Był asocjacjonistą. Miał teorie na temat funkcjonowania ludzkiego
cel miał inny. Chciał badać mózg! Jednak podstawa jego badań
na podstawie tego co proste można wnioskować o tym co skomplikowane. Podstawowym
Ewolucja behawioryzmu:
Behawioryści na początku uważali, że organizm jest czarną skrzynką. Można badać tylko to, co jest na
wejściu i na wyjściu. W środku nie wiemy co się dzieje, można to pominąć (np. pominąć działanie UN). Ale
szybko przekonali się, że to nie jest prawda.
tego, że bardzo dobrze uwarunkowali jakieś połączenie, wzmocnili je, a reakcja i tak czasem nie występowała.
Więc stwierdzili, że jednak trzeba badać to, co jest w organizmie. Trzeba było założyć
istnienie zmiennej pośredniczącej i zacząć ją badać
Etap klasycznego behawioryzmu (J. Watson, J. B. Skinner):
S – R
S – (O) – R (później rozpisano „O” na ciągi bodźców i reakcji)
Etap neobehawioryzmu:
S – r1 - s1 – r2 – s2 – r3 – s3 – r4 – s4 –
Behawioryści na początku uważali, że organizm jest czarną skrzynką. Można badać tylko to, co jest na
wejściu i na wyjściu. W środku nie wiemy co się dzieje, można to pominąć (np. pominąć działanie UN). Ale
szybko przekonali się, że to nie jest prawda. W badaniach szybko przekonali się, że to nie jest prawda. Mimo
tego, że bardzo dobrze uwarunkowali jakieś połączenie, wzmocnili je, a reakcja i tak czasem nie występowała.
Więc stwierdzili, że jednak trzeba badać to, co jest w organizmie. Trzeba było założyć
stnienie zmiennej pośredniczącej i zacząć ją badać – II etap w rozwoju behawioryzmu.
Etap klasycznego behawioryzmu (J. Watson, J. B. Skinner):
Behawioryści na początku uważali, że organizm jest czarną skrzynką. Można badać tylko to, co jest na
wejściu i na wyjściu. W środku nie wiemy co się dzieje, można to pominąć (np. pominąć działanie UN). Ale
daniach szybko przekonali się, że to nie jest prawda. Mimo
tego, że bardzo dobrze uwarunkowali jakieś połączenie, wzmocnili je, a reakcja i tak czasem nie występowała.
(później rozpisano „O” na ciągi bodźców i reakcji)
r5 – s5 – r6 – s6 – r7 – s7 ......... rn – sn – R
43
78621807.937.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin