Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej.doc

(22 KB) Pobierz
Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej

Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej

 

 

TERAPIA – to leczenie, usuwanie deficytów, naprawianie, eliminowanie za pomocą odpowiednich metod, technik, narzędzi, aby przywrócić prawidłowe funkcjonowanie lub zdrowie.

 

TERAPIA PEDAGOGICZNA – to oddziaływanie za pomocą środków pedagogicznych (dydaktycznych i wychowawczych) na przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się. Ma ona na celu eliminowanie trudności szkolnych i wychowawczych. Stanowi swoistą interwencję w zakresie sfery poznawczej, emocjonalno – motywacyjnej oraz w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych.

 

TRZY GŁÓWNE PRZYCZYNY TRUDNOŚCI I NIEPOWODZEŃ:

-          warunki środowiskowe

-          warunki dydaktyczno – wychowawcze

-          warunki tkwiące w samym uczniu

 

L. BANDURA twierdzi, iż trudności są związane z przykrymi przeżyciami uczniów w procesie nabywania wiedzy (wiadomości, umiejętności i nawyków). Wg niego nie ma obiektywnie trudnej wiedzy, lecz jej nabywanie może być subiektywnie odczuwalne jako trudne.

 

TRUDNOŚCI w nauce określa się jako stan psychiczny ucznia, w którym odbija się określona sytuacja zewnętrzna lub wewnętrzna, zatrzymujący go w realizacji dążenia i zadania.  Trudności powodują, iż uczeń nie potrafi przyswoić sobie określonej wiedzy i umiejętności (czynnik zewnętrzny). Jest to pierwszy etap niepowodzeń szkolnych. Ich zaawansowanie – to ocena niedostateczna.

Trudności w uczeniu się to również subiektywne problemy, które nie manifestują się ocenami niedostatecznymi – uczeń wykazuje postępy w nauce, dokonuje się to jednak kosztem wysiłku i nakładu pracy niewspółmiernego do uzyskanych efektów, co nie pozostaje bez konsekwencji dla systemu nerwowego dziecka i jego dalszego rozwoju.

Trudności -> jawne niepowodzenia -> zaburzenia zachowania -> poważne kłopoty wychowawcze

 

CZYNNIKI WEWNĘTRZNE (tkwiące w uczniu):

-          sprawność funkcji percepcyjno – motorycznych będących podstawą rozwoju sfery poznawczej dziecka

-          odpowiedni poziom rozwoju sprawności umysłowej, głównie myślenia i mowy

-          emocjonalno – motoryczne możliwości uczenia się.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin