Szkola_Fotografowania_Ludzie_Jak_robic_zdjecia_w_plenerze.pdf

(2963 KB) Pobierz
jak robić zdjęcia w plenerze
Gdzie szukać miejsca
i na co zwracać uwagę
Znalezienie odpowiedniego
pleneru nie jest rzeczą trudną.
Na początku zastanówmy się
po prostu, czy istnieją miejsca,
które chętnie odwiedzamy ze
względu na ich walory wizu-
alne. Niekoniecznie muszą to
być górskie kotliny czy tropi-
kalne plaże pokryte złocistym
piaskiem i zieloną roślinnością.
Odtwórzmy sobie w pamię-
ci naszą codzienną drogę do
pracy czy szkoły – wszyst-
kie mijane skwerki zieleni są
naszym potencjalnym planem
zdjęciowym.
Czasami za tło wystarczy kwitnące drzewo
Fot. 2
jak robić zdjęcia
w plenerze
SpiS TreŚci:
Gdzie szukać miejsca
i na co zwracać uwagę
złota godzina - czyli
światło
pierwszy, drugi, trzeci
Nawet najlepsze miejsce nie pomoże, kiedy są błędy. Uważajmy na elementy,
które mogą odciągnąć uwagę odbiorcy od twarzy modela. W fotografii po lewej
jest to podwinięta sukienka, po prawej zaś żółty mechanizm na słupie
plan
poprawki w komputerze
1
2
© www.komputerswiat.pl
1004025493.049.png 1004025493.060.png 1004025493.071.png 1004025493.082.png 1004025493.001.png
jak robić zdjęcia w plenerze
że wychodząc w teren, musimy zadbać o to,
aby na wynikowej fotografii to człowiek był
ważniejszy i przykuwał uwagę odbiorcy, nie
zaś jego otoczenie. Dlatego też w zdjęciach
plenerowych szczególny nacisk kładźmy na
to, aby w kadrze nie pojawiały się niepo-
trzebne rzeczy. Jeśli zdjęcia próbne pokazują
inaczej, wtedy musimy po prostu zmienić
nieco perspektywę.
Także dlatego warto się wybrać najpierw
samemu na miejsce przyszłych zdjęć,
ponieważ zawsze istnieje ryzyko, że nasza
pamięć spłatała nam figla. To, jak daną
okolicę pamiętamy, wcale nie musi dokład-
nie pokrywać się ze stanem faktycznym.
Różnica może wynikać ze zmienionej pory
roku czy też z faktu, że nigdy tak napraw-
dę dokładnie nie przyglądaliśmy się całemu
otoczeniu, zwracając naszą uwagę jedynie
na pewien urzekający szczegół.
Jednak wspomniana wcześniej pora roku
może być także czynnikiem, który sprawi,
że sceneria przemieni się z niefotogenicznej
w wyjątkowo interesującą. Zawsze należy
starać się mieć na uwadze, jak dane miej-
sce wygląda teraz, przy tych konkretnych
warunkach pogodowych.
Zdjęcia plenerowe to nie tylko natura, parki
i pola pełne kwiatów. Architektura miejska
także może być w tym celu użyta, często dając
nawet ciekawsze efekty niż najpiękniejszy
nawet ogród. Im starsze miasto, tym więcej
zabytkowych kamienic, urokliwych zakątków
i brukowanych uliczek, które tylko czekają na
odpowiednie wykorzystanie jako tło do por-
tretu. Na początku na pewno będziemy wyko-
rzystywali te same okolice, co wszyscy. Wraz
ze wzrostem naszych umiejętności zacznie-
my dostrzegać także wyjątkowe możliwości
w tych miejscach, o których wcześniej nigdy
byśmy nie pomyśleli.
Wybierając plan do naszej sesji, nie zapo-
minajmy o zasadach, które zostały przed-
stawione w poradniku Wzbogacanie zdjęcia
Kompozycję centralną wzmacnia jeszcze kolor koszulki modela, który doskonale odcina
go od zielonego tła. Błędem jest natomiast gałąź, która „przecina” twarz
Kiedy już wybór zostanie dokonany,
przejdźmy się tam z aparatem, ale na razie
bez osoby fotografowanej. Naszym celem
będzie dokładne zapoznanie się z warun-
kami, z którymi później będziemy zmagać
się podczas wykonywania zdjęć. Dobrze jest
wybrać konkretne miejsca, gdzie chcieliby-
śmy ustawić modela.
Możemy nawet zrobić próbne ujęcia, bez
człowieka w kadrze – przyjrzyjmy się im,
czy nie wymagają poprawek. Osoby począt-
kujące często mają problem z opanowaniem
tego, co znajduje się w kadrze, bez zrobienia
jakichkolwiek zdjęć próbnych. Dopiero one
informują nas o tym, że gdzieś znajdują się
niedociągnięcia. Może to być reklama w tle,
śmietnik albo kawałek popisanego muru
– czyli wszystko, co potencjalnie odwróci
uwagę od osoby portretowanej. Pamiętajmy,
Zróbmy najpierw spacer z aparatem, ale bez
modela. Szukajmy urokliwych uliczek
To, że zdjęcie jest robione w plenerze, wcale nie musi oznaczać, że mają być w nim
koniecznie drzewa. Architektura miejska także czeka na kreatywnych fotografów
3
4
© www.komputerswiat.pl
1004025493.002.png
 
jak robić zdjęcia w plenerze
pATrZ jAK ApArAT
ludzie patrzą na świat wybiórczo. Gdy zogniskujemy wzrok na jednym przedmiocie, prze-
stajemy zwracać uwagę na jego otoczenie. Stąd też wielu kursantów w szkołach nauki jazdy
ma problem z jednoczesnym opanowaniem sytuacji na drodze i zwracaniem uwagi na znaki
stojące przy niej. dla fotografów taki sposób patrzenia w konsekwencji przynosi zdjęcia z dużą
ilością rozpraszających elementów.
Musimy nauczyć się patrzeć na świat tak, jak rejestruje go nasz aparat. Gdy już wybierzemy
temat do sfotografowania i zadecydujemy, z której strony chcielibyśmy to zrobić – postarajmy
pomyśleć sobie, jak będzie wyglądało wynikowe ujęcie. Spójrzmy, czy obok nie znajduje się
coś, co zupełnie nie pasuje do naszego zamysłu. jednak na tym nasza analiza nie powinna się
kończyć. koniecznie należy zwrócić uwagę na to, czy nie ma takich elementów także przed i za
obiektem naszego zainteresowania. a może
po prostu wystarczy przesunąć się o metr
w lewo, żeby efekt był dużo lepszy?
Gdy nabierzemy wprawy i przyzwyczaimy
się do obrazu, który widzi nasz obiektyw,
będziemy mogli rozplanować sobie całą
scenę – włącznie z rozmieszczeniem
postaci w mocnych punktach – oraz podjąć
decyzję o odpowiedniej głębi ostrości na
długo przed tym, nim przyłożymy aparat
do oka.
Kolor kurtki idealnie współgra
z kolorem barierki
kolorem o pisującym robienie zdjęć, w których
kolor ma największe znaczenie. Miejsce ple-
neru może być także miejscem pracy modela
– rady dotyczące takich sytuacji opisane zosta-
ły w poradniku Wprowadzamy rekwizyty do
zdjęć .
Złota godzina – czyli światło
Chociaż wyciągnięcie oświetlenia studyj-
nego poza pomieszczenie jest możliwe, to
niestety bardzo kłopotliwe. Jeśli jednak
jesteśmy w stanie zapewnić naszym lam-
pom odpowiednie zasilanie oraz zadbać,
aby statywy nie zostały przewrócone przez
wiatr, zyskujemy dodatkowe możliwości.
Fotograf amator najczęściej jest jednak
zdany na światło zastane.
Zawsze starajmy się wyobrazić sobie daną
scenę tak, jak wyglądać będzie na zdjęciu
Pamiętajmy, żeby zwrócić baczną uwagę
na cienie. Nie chodzi tylko o te, które
rozkładają się na temacie naszego zdjęcia.
Ustawienie się w nieodpowiednim miejscu
może spowodować, że na ujęciu uchwyci-
my nasz własny cień. Taki „autoportret” jest
zwykle niepożądanym zjawiskiem, chyba że
umieszczamy go na fotografii celowo.
W przypadku zdjęć plenerowych są dwie
najlepsze pory na zabranie aparatu, okreś-
lane mianem „złotej godziny”. W naszym
klimacie trwają one około 60 minut
i zaczynają się nieco przed wschodem
słońca oraz mniej więcej godzinę przed
jego zachodem. Wtedy świat skąpany jest
w malowniczych, ciepłych promieniach
słońca. Takie światło ma dwie najważ-
niejsze dla nas cechy – jest mocno roz-
proszone, a kąt jego padania jest prawie
równoległy do ziemi, dzięki czemu nie
tworzy brzydkich cieni na twarzach. Jest
to idealne światło portretowe, ale spraw-
Fotografowanie podczas złotej
godziny to sama przyjemność.
A efekty rewelacyjne
Nie istnieje zła pora roku na zdjęcia. Zimą także zrobimy ciekawy portret
5
6
© www.komputerswiat.pl
1004025493.003.png 1004025493.004.png 1004025493.005.png 1004025493.006.png 1004025493.007.png
 
jak robić zdjęcia w plenerze
STAT y W A WiATr
pamiętajmy, że poza studiem statywy
z lampami będą narażone na podmuchy
wiatru. aby temu zaradzić, należy ustabi-
lizować konstrukcję. część trójnogów ma
specjalny haczyk, który służy do podwie-
szenia ciężaru (na przykład plecaka), który
zapobiega przewróceniu. pomaga także
zadbanie o to, aby nogi były jak najmocniej
rozsunięte. w przypadku statywów do lamp
lub blend z przeznaczeniem plenerowym
sprawdza się zasada, że im cięższy, tym
lepszy.
Dziewczyna podczas przerwy na kawę.
Okno tworzy wyraźny podział w przestrzeni
w sobie trójwymiarowa nie jest, to potrafi
przestrzenność doskonale pokazać.
Gdy patrzymy na zdjęcie, odruchowo nasze
oko zwraca najpierw uwagę na obiekty naj-
większe lub najbardziej kontrastujące z resztą.
Pamiętajmy, że bałagan w pozostałych pla-
nach dopuszczalny jest jedynie w fotografii
reporterskiej, gdzie nie ma czasu na dokład-
ne skomponowanie ujęcia.
Dobrym pomysłem jest wykorzystanie otocze-
nia do stworzenia naturalnych ramek w kadrze .
Róbmy zdjęcia spomiędzy szczebelków meta-
lowego płotu, szukajmy roślin, które mogą
zamknąć ujęcie albo innych przedmiotów.
Dobrym pomysłem jest wykorzystanie okna,
za którym siedzi model – niezależnie, czy
będzie ono otwarte czy zamknięte, wzbogaci
zdjęcie. Pamiętajmy jednak, że im więcej róż-
nych elementów wprowadzamy, tym bardziej
dza się także w każdym innym rodzaju
fotografii.
Momentem, kiedy fotografowanie na
zewnątrz jest bardzo trudne, a robienie por-
tretów praktycznie mija się z celem, są oko-
lice godziny 12.00. Gdy słońce jest w zenicie,
świeci najmocniej, a jednocześnie daje także
największe kontrasty. Co za tym idzie – taką
scenę bez lampy błyskowej bardzo trudno
dobrze uchwycić na zdjęciu. Lampę można
w takim wypadku zastąpić z powodzeniem
także blendą, ale tutaj niezbędna jest pomoc
drugiej, asystującej osoby.
musimy zadbać o to, aby osoba fotografowana
wyróżniała się z ich natłoku.
To zdjęcie nie powstałoby bez blendy,
ale do jej obsługi potrzebny jest asystent
NeUTrAliZUjemy ODBiCiA W OKNie
w naszej torbie nie powinno zabraknąć filtra umożliwiającego polaryzację światła. w foto-
grafii praktyczne zastosowanie ma między innymi w niwelowaniu odbłysków na taflach
szkła, zmianach nasycenia kolorów powierzchni matowych oraz przy poprawianiu kontrastu
i barwy nieba. w praktyce nam przydać się może właśnie w momencie, gdy pokazujemy
modela za zamkniętym oknem, gdzie w przeciwnym wypadku widzielibyśmy odbicie źródła
światła (na przykład promieni słonecznych) z zewnątrz.
zwróćmy uwagę, aby zakupiony filtr był polaryzatorem kołowym, nie liniowym. Ten drugi,
chociaż tańszy, może zakłócać działanie czujników ustawiania ostrości oraz pomiaru światła
w naszym aparacie.
Pierwszy, drugi, trzeci plan
Fakt, że najważniejszym elementem naszej
fotografii powinien być człowiek, wcale nie
każe nam umieszczać go za każdym razem
tak samo. Postać stojąca na pierwszym
planie, mająca za sobą lepiej lub gorzej
dobrane tło, to tylko jedna z możliwości.
Jeśli tylko zrobimy to umiejętnie, możemy
z powodzeniem umieścić coś przed naszym
modelem, a i tak człowiek pozostanie
najważniejszy. I chociaż fotografia sama
poprawki w komputerze
Zarówno słoneczna pogoda, jak i oświetlone
nocą miasto, skłaniają do wyruszenia z domu
czy studia i porobienia zdjęć w plenerze.
Największym problemem jest wtedy rozpiętość
tonalna matrycy aparatu. Cecha ta jest stała
i różna dla różnych matryc. Rozpiętość tonalna
to różnica w jasności między najciemniejszym
a najjaśniejszym fragmentem obrazu i jest
z reguły podawana w stopniach przesłony, czyli
EV. Każdy stopień to dwukrotne zmniejszenie,
Wykorzystanie paru planów jest świetnym
pomysłem. Tak jak tutaj „zaglądamy”
przez krzewy róży na tulącą się parę
7
8
© www.komputerswiat.pl
1004025493.008.png 1004025493.009.png 1004025493.010.png 1004025493.011.png 1004025493.012.png 1004025493.013.png 1004025493.014.png 1004025493.015.png 1004025493.016.png 1004025493.017.png 1004025493.018.png 1004025493.019.png 1004025493.020.png
jak robić zdjęcia w plenerze
lub zwiększenie jasności. Jeżeli fotografowana
scena ma większą rozpiętość tonalną niż jest
w stanie zarejestrować matryca aparatu, mamy
dwa wyjścia: możemy ustawić naświetlanie na
cienie, wtedy światła staną się białe i pozbawio-
ne szczegółów, lub na światła – wtedy cienie
będą zupełnie czarne. Typowa matryca APS-C
w lustrzance ma rozpiętość 8–9 EV, a dzięki
opcji rozszerzenia rozpiętości możemy uzyskać
jeszcze około 1,5 EV. Dla porównania, slajd
ma rozpiętość 5–6 EV, a klisza czarno-biała
– 12 EV, natomiast monitor LCD ma niecałe
8 EV rozpiętości tonalnej.
Jeżeli fotografujemy scenę o dużej rozpię-
tości tonalnej, najlepiej użyć formatu RAW
i zdjęcie naświetlać na światła. Dzięki temu
podczas obróbki na komputerze mamy
większe szanse na uratowanie szczegółów
w najjaśniejszych i najciemniejszych partiach
obrazu.
1 Uruchamiamy program Lightroom
nać się, gdzie znajdują się problematyczne
obszary zdjęcia, klikamy lewym przyciskiem
myszy na oba trójkąty .
2 Czerwonym kolorem oznaczone zosta-
ły miejsca prześwietlone , niebieskim
zaś – niedoświetlone. Jeżeli wydrukowali-
byśmy zdjęcie w takiej postaci, w miejscach
3 Najpierw pozbędziemy się prześwietleń .
W tym celu przesuwamy w lewo suwak ,
obniżając ekspozycję zdjęcia. Jeżeli usuwa-
nie przepaleń zbyt zaciemnia nam zdjęcie,
możemy wcześniej przerwać tę czynność
i dokończyć ją suwakiem , który służy do
regulacji najjaśniejszych miejsc zdjęcia.
Filtr połówkowy
Jeżeli zdjęcie składa się z dwóch oddzielo-
nych od siebie w miarę prostą linią części
o mocno różniącej się jasności, możemy
użyć narzędzia przypominającego filtr po-
łówkowy.
1 Otwieramy zdjęcie w Lightroomie i prze-
prześwietleń zostanie pusta, niezadruko-
wana przestrzeń, a miejsca niedoświetleń
będą zupełnie czarne. Gdyby zdjęcie zosta-
ło wykonane w formacie JPG, nie byłoby
ratunku – nie można odtworzyć szczegółów
tam, gdzie matryca ich nie zarejestrowała.
Na szczęście pracujemy na pliku RAW.
i przechodzimy do sekcji . Pierwszą
oznaką problemów jest histogram – widzi-
my, że jego zawartość wygląda jak wycinek
większego wykresu, a to oznacza, że krań-
cowe wartości zostały obcięte. Aby przeko-
chodzimy do sekcji obróbki. Po wstępnej
obróbce widzimy, że jeżeli wyregulujemy
zdjęcie tak, aby góry i niebo w tle były
poprawnie naświetlone, postacie ludzkie
na pierwszym planie będą prawie czarne .
Poprzednio poradziliśmy sobie z tym pro-
blemem, używając pędzla korekty, ale jesz-
cze wygodniej rozwiążemy ten problem
filtrem połówkowym.
4 Teraz pozbędziemy się niedoświetleń.
W tym celu przesuwamy w lewo suwak .
Zwykle to wystarczy, jeżeli jed-
nak dalej na zdjęciu są zbyt ciem-
ne miejsca, korzystamy z suwa-
ka i przesuwamy go w prawo.
5 Teraz pozostaje nam tylko
podniesienie kontrastu,
żeby zdjęcie wyglądało bardziej
atrakcyjnie. W tym celu prze-
suwamy w prawo suwak .
Zmiany widać wyraźnie na
histogramie – nie wygląda już
jak wycinek wykresu, z obu
stron kończy się na zerze .
9
10
© www.komputerswiat.pl
1004025493.021.png 1004025493.022.png 1004025493.023.png 1004025493.024.png 1004025493.025.png 1004025493.026.png 1004025493.027.png 1004025493.028.png 1004025493.029.png 1004025493.030.png 1004025493.031.png 1004025493.032.png 1004025493.033.png 1004025493.034.png 1004025493.035.png 1004025493.036.png 1004025493.037.png 1004025493.038.png 1004025493.039.png 1004025493.040.png 1004025493.041.png 1004025493.042.png 1004025493.043.png 1004025493.044.png 1004025493.045.png 1004025493.046.png 1004025493.047.png 1004025493.048.png 1004025493.050.png 1004025493.051.png 1004025493.052.png 1004025493.053.png 1004025493.054.png 1004025493.055.png 1004025493.056.png 1004025493.057.png 1004025493.058.png 1004025493.059.png 1004025493.061.png 1004025493.062.png 1004025493.063.png 1004025493.064.png 1004025493.065.png 1004025493.066.png 1004025493.067.png 1004025493.068.png 1004025493.069.png 1004025493.070.png 1004025493.072.png 1004025493.073.png 1004025493.074.png 1004025493.075.png 1004025493.076.png 1004025493.077.png 1004025493.078.png 1004025493.079.png 1004025493.080.png 1004025493.081.png 1004025493.083.png 1004025493.084.png 1004025493.085.png 1004025493.086.png 1004025493.087.png 1004025493.088.png 1004025493.089.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin