POZNAJMY%20BLIZEJ%20PTAKI%20-%20Kamila%20Koziel.pdf

(997 KB) Pobierz
Microsoft Word - POZNAJMY BLIZEJ PTAKI - Kamila Koziel.doc
POZNAJMY BLIśEJ PTAKI
Kamila Kozieł
Ptaki zamieszkują wiele róŜnych środowisk na Ziemi. Spotkamy je na pustyniach
i stepach, w lasach iglastych i tropikalnych, na bezleśnych obszarach podbiegunowych, polach
i łąkach, w wreszcie w bliskim sąsiedztwie człowieka. Opisano ponad 9000 gatunków
współczesnych ptaków (w Polsce stwierdzono ponad 440 gatunków), które przystosowały się do
róŜnorodnych warunków środowiskowych i wyspecjalizowały się do Ŝycia w pewnych ściśle
określonych ekosystemach. Często związane jest to z odŜywianiem się szczególnym rodzajem
pokarmu. Najczęściej spotkamy ptaki owadoŜerne, ale znane są takŜe gatunki owocoŜerne
(np. papugi), czy te dla których pokarm stanowi nektar (np. kolibry). Ptaki wodne odŜywiają się
zazwyczaj rybami (np. perkozy, kormorany), bezkręgowcami lub roślinami (np. gęsi, łabędzie).
Ptaki drapieŜne (np. sokoły, orły) wyspecjalizowały się w polowaniu na inne zwierzęta, gdy
padlinoŜercy (np. sępy) wykorzystują martwe organizmy. Ze względu na brak zębów układ
pokarmowy jest przystosowany do trawienia duŜych kawałków poŜywienia, które są przez ptaki
połykane. Natura wyposaŜyła ptaki w „narzędzia” umoŜliwiające lot, który od zarania dziejów
kojarzony jest z poczuciem wolności:
Û PIÓRA rogowy wytwór naskórka, lekkie, giętkie a zarazem mocne, tworzące
powierzchnię nośną, chroniące ciało, ograniczające utratę wody i ciepła
Û SKRZYDŁA przednie kończyny zazwyczaj słuŜące do latania, poruszane potęŜnymi
mięśniami piersiowym, które z kolei przyczepione są do okazałego grzebienia na mostku.
Û KSZTAŁT CIAŁ A opływowy
Û KOŚCI są mocne ale lekkie, często spneumatyzowane (mają puste przestrzenie
wewnętrzne wypełnione powietrzem)
Û DZIÓB rogowy twór osłaniający szczęki pozbawione zębów
Û WORKI POWIETRZNE – dodatkowe narządy połączone z płucami, ułatwiające skuteczne
i wydajne oddychanie
Û
Na funkcjonowanie w róŜnych środowiskach Ŝycia, pozwalają ptakom odpowiednie cechy budowy
ciała , m. in. dzioba, skrzydeł, nóg. Przyglądając się nogom ptaków moŜemy domyśleć się ich trybu
Ŝycia. Niezwykle krótkie nogi zaopatrzone w ostre pazurki ułatwiające przyczep do ściany ma
jerzyk, który znaczną część Ŝycia spędza w powietrzu, w ogóle nie ląduje na ziemi. Dzięcioł jest
ptakiem Ŝerującym zwykle na drzewie, dlatego jego palce muszą się skutecznie zakotwiczyć
w podłoŜu jakim jest kora pnia lub gałęzi. Z kolei nogi ptaków drapieŜnych z ostrymi i zagiętymi
pazurami (zwane szponami) są przystosowane do chwytania i sprawnego zabijania ofiar. Ptaki
wodno błotne, które Ŝerują na terenach podmokłych i grząskich, mają długie nogi i palce, dzięki
którym nie zapadają się w podłoŜu. U ptaków pływających lub nurkujących w wodzie wykształciły
się palce połączone błoną pławną. UmoŜliwia to takŜe sprawniejsze hamowania podczas lądowania
na wodzie. Ptaki dobrze chodzące i biegające po ziemi np. kuropatwy maja nogi mocno
zbudowane, z krótkimi zazwyczaj pazurami.
DOOKOŁA PTAKI! – PROJEKT EDUKACYJNY GBPW „KULING”
BRAK pęcherza moczowego – cecha zmniejszająca cięŜar ptaka
394403095.025.png 394403095.026.png
POZNAJMY BLIśEJ PTAKI 2.
Krótką charakterystykę ptasich dziobów prezentuje poniŜsza tabelka (gatunki
podkreślone występują w scenariuszu) :
Jaki to dziób
Jaki to pokarm
Jaki to ptak
Krótki, gruby i masywny
Twarde i duŜe nasiona
Grubodziób, zięba
Dziób bardzo długi i cienki Bezkręgowce Ŝyjące w
wilgotnej glebie, w mule
/błocie
Bekas kszyk
Mocny, haczykowaty
mniejsze i większe zwierzęta,
padlina
Bielik , myszołów, pustułka,
jastrząb
Dość długi, ostro zakończony Drobne nasiona, owady
Kos , dzięcioł
Długi, wąski
Ryby, płazy
Czapla, perkoz dwuczuby
Krótki i bardzo szeroki
Owady
Jaskółka, jerzyk, pliszka
Dziób płaski z blaszkami
kostnorogowymi
Rośliny wodne, drobne
bezkręgowce, skrzek
Łabędź, kaczka krzyŜówka ,
UCZESTNICY : Uczniowie Oddziałów Przedszkolnych, klas IIII
CZAS REALIZACJI : 12 godziny
CEL GŁÓWNY :
Poznanie budowy ciała ptaków i ich przystosowań lotu i do Ŝycia w róŜnych środowiskach.
CELE SZCZEGÓŁOWE :
Uczeń:
 
podaje cechy odróŜniające ptaki od innych zwierząt;
 
wymienia przystosowania ptaków do lotu;
 
zna pospolite gatunki ptaków,
 
potrafi pracować w zespole;
 
wymienia sposoby zdobywania pokarmu przez ptaki;
 
wymienia środowiska, w których Ŝyją ptaki;
 
kształtuje emocjonalne więzi z przyrodą rozwija wraŜliwość na jej piękno
KRÓTKI OPIS :
Scenariusz zajęć mający na celu zapoznanie dzieci z gromadą ptaków a takŜe przybliŜenie ich biologii
oraz palety zachowań. Zajęcia moŜna potraktować jako wstęp do bliŜszego poznawania natury tych
wyjątkowych zwierząt.
METODY: pogadanka, burza mózgów, czytanie wiersza, układanki, plansze edukacyjne
stymulowanie aktywności twórczej, poszukująca, ćwiczeń praktycznych
FORMY PRACY : zbiorowa, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE : przewodniki do oznaczania ptaków, ilustracje zwierząt, pióra ptaków, wiersze,
ilustracje, karty pracy
DOOKOŁA PTAKI! – PROJEKT EDUKACYJNY GBPW „KULING”
394403095.027.png 394403095.028.png 394403095.001.png 394403095.002.png 394403095.003.png
POZNAJMY BLIśEJ PTAKI 3.
przygotować załączniki, karty pracy, ewentualnie barwne ilustracje (np. wykorzystując stary
kalendarz):
PRZEBIEG LEKCJI :
1. Czytamy wiersz Juliana Tuwima (załącznik 1), celowo pomijając słowo „ptaki”. Zadaniem dzieci jest
odgadnięcie o jaką grupę zwierząt chodzi. Dopiero wtedy nauczyciel podajemy temat lekcji. Prosimy
dzieci o wymienienie znanych dzieciom gatunków ptaków.
2. Pytamy dzieci czym wyróŜniają się ptaki spośród innych zwierząt, dlaczego są wyjątkowe. Dzielimy
dzieci na grupy, rozdajemy skopiowane karty pracy 1 i prosimy by zastanowiły się jakie szczególne
cechy, niespotykane u innych zwierząt mają ptaki. Poszczególne grupy po kolei prezentują swoje
pomysły, wymieniając jedną cechę. KaŜda kolejna cecha budowy ptaka otrzymuje wspólny numer
np. pióra 1, skrzydła – 2, dziób 3 itp. Dzieci numerują je pod kontrolą nauczyciela na załączonych
grupowych kartach pracy. Uzupełniamy te cechy, których nie wymieniły dzieci, np. worki powietrzne,
spneumatyzowane kości, brak zębów. MoŜemy uzupełnić wiadomości zwracając uwagę na to,
Ŝe skrzydła najczęściej umoŜliwiają aktywny lot, ale u innych ptaków jak np. u pingwina wspomagają
pływanie. MoŜemy zaprezentować (pozwalając dzieciom dotknąć, porównać) róŜne rodzaje piór:
puchowe, okrywowe, lotki, sterówki.
3. Prezentujemy ilustracje 6 gatunków ptaków (załącznik 2) . Nauczyciel pyta czy przedstawione ptaki
róŜnią się od siebie, czy wszystkie ptaki wyglądają tak samo?
4. Pytamy dzieci w jakich miejscach spotykamy ptaki, gdzie mieszkają, gdzie śpią, itd. Czy są jakoś
przystosowane do poszczególnych środowisk Ŝycia (ptaki wodne, leśne, polne, drapieŜne itd.)
np. umieją dobrze pływać, wykuwają dziuple w drzewach, mają szpony itd. Podajemy wspólnie
z uczniami przykłady ptaków z róŜnych środowisk. Staramy się krótko scharakteryzować rodzaj
pokarmu jakim Ŝywią się ptaki z róŜnych środowisk.
5. Rozdajemy grupom przygotowane wcześniej ilustracje z karty pracy 2 . Uczniowie muszą
przyporządkować na podstawie załącznika nr 2 ptasie dzioby do nóg. Następnie do dzioba i nóg
ptaka dopasowują karteczkę z nazwą pokarmu do danego gatunku.
6. Organizujemy zabawę edukacyjną. KaŜde dziecko z grupy wybiera kartkę z dziobem i nogą jednego
gatunku ptaka. Wcześniej przygotowujemy „atrapy” posiłków, czyli ich nazwy wycięte z karty pracy
2 , które rozkładamy po klasie. Zadaniem dzieci jest odnalezienie swoistego pokarmu dla gatunku.
Przed rozpoczęciem zabawy moŜemy włączyć płytę z dźwiękami głosów ptasich, dzieci udają ptaki,
ćwierkają, poruszają „skrzydłami” szukając poŜywienia. Podsumowujemy zabawę, wspólnie z dziećmi
ocenia preferencje Ŝywieniowe poszczególnych gatunków ptaków.
LITERATURA :
Kruszewicz A.G. 2007. Ptaki Polski Encyklopedia ilustrowana, Multico, Warszawa
Solomon E. Berg L. Martin D. 2007. Biologia, Multico, Warszawa
Stefanik M. PopkoTomasiewicz K. 2006. Czym skorupka za młodu nasiąknie, czyli jak pokochać przyrodę
aby ona pokochała nas. Autorski Program Edukacji Ekologicznej klas IIII. Gorczański Park Narodowy,
Poręba Wielka
Dobrowolski K.A. Jabłoński B. 2000. Ptaki Europy. Przewodnik Terenowy. Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa
DOOKOŁA PTAKI! – PROJEKT EDUKACYJNY GBPW „KULING”
PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI :
 
394403095.004.png
POZNAJMY BLIśEJ PTAKI 4.
MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELA.
Załącznik nr 1
Ptak
Julian Tuwim
Na gałązce usiadł ptak,
Zaszczebiotał, zatrzepotał,
Ostry dziobek w piórka otarł,
Rozkołysał cały krzak.
Potem z świrem frunął w lot!
A gałązka rozhuśtana
Jeszcze drŜy uradowana,
śe ją tak rozpląsał trzpiot.
Karta pracy 1
DOOKOŁA PTAKI! – PROJEKT EDUKACYJNY GBPW „KULING”
394403095.005.png 394403095.006.png
POZNAJMY BLIśEJ PTAKI 5.
Załącznik nr 2.
BIELIK
BEKAS KSZYK
PERKOZ DWUCZUBY
KOS
ZIĘBA
KRZYśÓWKA
DOOKOŁA PTAKI! – PROJEKT EDUKACYJNY GBPW „KULING”
394403095.007.png 394403095.008.png 394403095.009.png 394403095.010.png 394403095.011.png 394403095.012.png 394403095.013.png 394403095.014.png 394403095.015.png 394403095.016.png 394403095.017.png 394403095.018.png 394403095.019.png 394403095.020.png 394403095.021.png 394403095.022.png 394403095.023.png 394403095.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin