OBWIESZCZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 1 lipca 2005 r. w sprawie polityki energetycznej państwa do 2025 r.pdf

(322 KB) Pobierz
polit_energ_polski_2025obw
OBWIESZCZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY 1)
z dnia 1 lipca 2005 r.
w sprawie polityki energetycznej pa stwa do 2025 r.
(M.P. z dnia 22 lipca 2005 r.)
Na podstawie art. 15a ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo
energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504, z pón. zm. 2) ) w zwizku z art. 15
ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz
ustawy - Prawo ochrony rodowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 552) ogłasza si w
załczniku do niniejszego obwieszczenia Polityk energetyczn Polski do 2025 r.
_________
1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rzdowej - gospodarka,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporzdzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11
czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003
r. Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 34, poz. 293, Nr 91, poz. 875,
Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 62, poz. 552.
ZAŁ CZNIK
MINISTER GOSPODARKI I PRACY
ZESPÓŁ DO SPRAW POLITYKI ENERGETYCZNEJ
POLITYKA ENERGETYCZNA POLSKI
DO 2025 R.
DOKUMENT PRZYJ TY
PRZEZ RAD MINISTRÓW
W DNIU 4 STYCZNIA 2005 R.
2
SPIS TRE CI
I. DOKTRYNA POLITYKI ENERGETYCZNEJ POLSKI DO 2025 R.
1. CELE, ZASADY, PRIORYTETY
2. ZARZDZANIE BEZPIECZESTWEM ENERGETYCZNYM
II. DŁUGOTERMINOWE KIERUNKI DZIAŁA DO 2025 R. ORAZ ZADANIA
WYKONAWCZE DO 2008 R.
1. ZDOLNOCI WYTWÓRCZE KRAJOWYCH RÓDEŁ PALIW I ENERGII
2. WIELKOCI I RODZAJE ZAPASÓW PALIW
3. ZDOLNOCI TRANSPORTOWE I POŁCZENIA TRANSGRANICZNE
4. EFEKTYWNO ENERGETYCZNA GOSPODARKI
5. OCHRONA RODOWISKA
6. WZROST WYKORZYSTANIA ODNAWIALNYCH RÓDEŁ ENERGII
7. RESTRUKTURYZACJA I PRZEKSZTAŁCENIA WŁASNOCIOWE
8. KIERUNKI BADA NAUKOWYCH I PRAC ROZWOJOWYCH
9. WSPÓŁPRACA MIDZYNARODOWA
ZAŁ CZNIK 1. OCENA REALIZACJI DOTYCHCZASOWEJ POLITYKI
ENERGETYCZNEJ
ZAŁ CZNIK 2. WNIOSKI Z PRAC PROGNOSTYCZNO-ANALITYCZNYCH
ZAŁ CZNIK 3. PRZELICZNIKI JEDNOSTEK ENERGETYCZNYCH
ZAŁ CZNIK 4. MATERIAŁY RÓDŁOWE I POMOCNICZE
3
I. DOKTRYNA POLITYKI ENERGETYCZNEJ POLSKI DO 2025 R.
1. CELE, ZASADY, PRIORYTETY
Polski konsument i przedsibiorca potrzebuj taniej energii, o wysokiej jakoci, a
polska energetyka wymaga w dalszym cigu skutecznej restrukturyzacji i
prorynkowej orientacji, ze szczególnym dostosowaniem si do warunków
funkcjonowania w Unii Europejskiej. To wyzwanie, zasługujce na miano wrcz
cywilizacyjnego, musi zosta zrealizowane w moliwie krótkim czasie, by w
horyzoncie do 2025 r. zapewni Polsce i Polakom moliwo pełnego korzystania z
dobrodziejstw wspólnego, unijnego dorobku, midzy innymi w zakresie jednolitego
rynku energii.
Realizacji tego rodzaju zamierze, przesdzajcych o przyszłoci, moe si
podj wyłcznie pastwo i jego organy. Potrzebne jest zatem moliwie szerokie i
wszechstronne opracowanie kompleksowego programu gospodarczego,
adresowanego do administracji publicznej, z definicji zobowizanej do działania w
imi interesu publicznego. Konieczno posiadania takiego programu działa w
odniesieniu do energetyki znajduje take swoje potwierdzenie w zapisach ustawy -
Prawo energetyczne, zobowizujcej przede wszystkim ministra właciwego do
spraw gospodarki do przygotowania polityki w tym zakresie.
W okresie transformacji polskiej gospodarki po 1989 r. polityka energetyczna
pastwa była realizowana na podstawie czterech rzdowych dokumentów
programowych. Były to:
1. "Załoenia polityki energetycznej Rzeczypospolitej Polskiej na lata 1990-2010" z
sierpnia 1990 r.
2. "Załoenia polityki energetycznej Polski do 2010 roku", przyjte przez Rad
Ministrów w dniu 17 padziernika 1995 r.
3. "Załoenia polityki energetycznej Polski do 2020 roku", przyjte przez Rad
Ministrów w dniu 22 lutego 2000 r.
4. "Ocena realizacji i korekta Załoe polityki energetycznej Polski do 2020 roku"
wraz z załcznikami, przyjta przez Rad Ministrów w dniu 2 kwietnia 2002 r.
Programy te, oparte na rónych dowiadczeniach wynikajcych tak z zakresu,
jak i z tempa zaawansowania restrukturyzacji polskiej energetyki, róniły si w
podejciu do wielu kluczowych spraw. Jednak w zakresie ich filozofii i zwłaszcza
podstawowych celów polityki energetycznej charakteryzowały si znacznym
podobiestwem. Co wicej, w odniesieniu do przyjmowanych głównych celów
programy te były i s zbie ne z zało eniami i kierunkami polityki energetycznej
Unii Europejskiej .
Tego rodzaju zbie no , po dana na etapie akcesji, okazuje si by
niewystarczaj ca po uzyskaniu pełnego członkostwa w unijnej wspólnocie . Jest
to z pewnoci pierwszy wany powód do nowelizacji całego spektrum działa w
zakresie polityki energetycznej. Drugi powód, nie mniej wany, to zespół
uwarunkowa zwizanych z przewidywanym tempem zakoczenia transformacji
rynkowej polskiej gospodarki, głównie za spraw unijnego otoczenia rynkowego. Po
4
raz pierwszy restrukturyzacja istotnego dla całej gospodarki i społecze stwa
sektora odbywa si b dzie w nowych warunkach: powstaj cego jednolitego
rynku energii elektrycznej i gazu , bdcego jednym ze strategicznych celów Unii
Europejskiej. Te dwa zasadnicze uwarunkowania, niemajce dotd znaczenia
rozstrzygajcego, a jedynie mobilizujce, powoduj obecnie konieczno znacznie
skuteczniejszej realizacji dotychczasowego paradygmatu polskiej polityki
energetycznej, polegajcego na wprowadzeniu stosunków rynkowych do energetyki.
Dlatego te, dla wyeksponowania sprawczego wpływu powyszych okolicznoci i w
celu wyrónienia aktualnie przygotowanego programu działa, został on okrelony
mianem doktryny polityki energetycznej .
Powysz konieczno dodatkowo wzmacnia ustawowe zobowizanie do
cyklicznego uaktualniania polityki energetycznej, co powoduje z kolei, zreszt nie po
raz pierwszy, konieczno dokonania rzetelnej analizy jej celów, przebiegu i skutków,
a przede wszystkim - zmieniajcych si pozostałych uwarunkowa i ich wpływu na
wybór korzystnej strategii jej realizacji.
W szczególnoci polityka energetyczna nie moe nie bra pod uwag faktu, e
sektor energetyczny naley do najistotniejszych ródeł oddziaływania na rodowisko
naturalne (przyrodnicze) w kraju, jak te do pewnego stopnia w skali globalnej. Wie
si to z wykorzystywaniem znaczcych iloci paliw wglowych i wynikajcymi std
emisjami do rodowiska, powodujcymi jego przekształcanie (odpady), jak i
zaburzenia równowagi fizykochemicznej (zakwaszanie opadów i gleby, efekt
cieplarniany).
Rada Ministrów , przyjmujc niniejszy dokument na wniosek ministra
właciwego do spraw gospodarki, opracowany przez powołany przez Prezesa Rady
Ministrów Zespół do Spraw Polityki Energetycznej, potwierdza zasadno
kontynuacji polityki energetycznej, której celem jest :
• zapewnienie bezpiecze stwa energetycznego kraju,
• wzrost konkurencyjno ci gospodarki i jej efektywno ci energetycznej,
• ochrona rodowiska przed negatywnymi skutkami działalno ci
energetycznej, zwi zanej z wytwarzaniem, przesyłaniem i dystrybucj energii i
paliw.
Stabilno celów polityki energetycznej nie moe i nie oznacza ani pełnej
satysfakcji z realizacji programu reform, ani tym bardziej zgody na dotychczasowe
tempo zmian i ich społeczno-gospodarcze skutki. W okresie najbliszych kilku lat
musimy wspólnie , tj. organy pastwa, przedsibiorcy sektora energetyki, a take
odbiorcy kocowi energii i paliw - we wspólnym narodowym interesie - dokona
zasadniczego przełomu w wypełnianiu przez polski sektor energii słu ebnej
funkcji dla całej gospodarki , pod grob jego marginalizacji i zastpienia go w tej
roli przez bardziej efektywnych konkurentów.
Aby zapobiec urzeczywistnieniu si takiego zagroenia, potrzebna jest nie tylko
poprawa skutecznoci samej polityki energetycznej, lecz take jej trwałe powizanie
z długookresow wizj rozwoju kraju i jej narzdziami realizacyjnymi. Immanentna
współzaleno polityki energetycznej i "Załoe Narodowego Planu Rozwoju na lata
2007-2013" (NPR), przyjtych przez Rad Ministrów w dniu 30 kwietnia 2004 r., jest
potwierdzeniem słusznoci tego rodzaju programowych powiza, niewystpujcych
jak dotd w okresie ustrojowej, gospodarczej i społecznej transformacji naszego
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin