Jak grać w ósemkę.pdf

(40 KB) Pobierz
Jak grać w „ósemkę”
Jak grać w „ósemkę”?
Jest to popularna gra bilardowa. Nazwano ją „ósemka” ponieważ bilę
z numerem 8 (bila czarna) należy wbić do łuzy jako ostatnią. Do gry
potrzebujemy 15 bili, siedmiu całych (czyli jednokolorowych) z
numerami od 1 do 7, siedmiu połówek - od 9 do 15 i jednej bili, od
której swą nazwę wzięła gra, czyli ósemki. No i oczywiście nie
zapominamy o bili białej, którą będziemy wbijać inne bile.
Ustawienie bili
Bile wbijane ustawiamy przy pomocy trójkąta tak, aby w środku
znalazła się ósemka. Powinna ona być ustawiona dokładnie na
kropce. Pozostałe bile należy poukładać naprzemiennie tzn. raz bila
cała, a raz połówka. Biała bila znajduje się po przeciwnej stronie
stołu w dowolnym miejscu za linią widoczną na stole.
Zasady
- Pierwszy gracz musi rozbić trójkąt. Jeżeli podczas rozbicia mniej niż
cztery bile dotkną band (boki stołu) to drugi gracz decyduje czy grają
dalej czy pierwszy gracz ma rozbić jeszcze raz. Jeśli natomiast
wpadnie czarna bila to należy ją ponownie umieścić na stole, jak
najbliżej punktu w którym znajdowała się na początku. Pozostałe bile,
które podczas rozbicia wpadną do łuz, pozostają tam, oczywiście
oprócz białej – drugi gracz ma prawo ustawić ją w dowolnym miejscu
przed linią. Jednak nie może w takim wypadku wbijać bili, które
znajdują się po tej samej stronie linii co ona.
- W przypadku, kiedy do łuzy wpadnie tylko bila kolorowa to gracz
rozbijający kontynuuje wbijanie. Kolejna bila, którą trafi do łuzy,
określi rodzaj bili należących do niego (połówki lub całe). Ten jeden
rodzaj będzie musiał wbijać do końca rozgrywki.
- W wypadku przewinienia przy rozbiciu, do stołu podchodzi drugi
gracz i wbija on bilę, która mu najbardziej odpowiada. W ten sposób
deklaruje rodzaj bili wbijanych przez niego.
- Gracz przy swojej kolejce próbuje wbić swoją bilę, w momencie gdy
mu się to nie uda, grę przejmuje przeciwnik.
- Gracz, który wbije przypadkiem bilę czarną, a na stole będą jeszcze
jego bile, przegrywa.
Niedozwolone zagrania
1
- Kiedy jeden gracz trafi jako pierwszą bilę przeciwnika to traci ruch.
- Jeżeli gracz wbije bilę przeciwnika to traci ruch, a przeciwnik może
sobie ustawić bilę w dowolnym miejscu na stole. Podobnie ma się
sprawa, gdy do łuzy wpadnie bila biała, z tym wyjątkiem, że biała
wraca na stół.
- Jeśli biała bila nie dotknie żadnej innej bili gracza to również traci
on ruch i przeciwnik dostaje białą bilę do ręki (ustawia ją gdzie chce).
Gracz, który wbije wszystkie swoje bile musi wbić bile czarną do
przeciwnej łuzy niż wpadła ostatnia jego bila. Natomiast kiedy
wpadnie do innej to przegrywa. Również, kiedy czarna bila wpadnie
do odpowiedniej łuzy, a przypadkowo do innej łuzy wpadnie
obojętnie jaka bila to gracz wbijający przegrywa.
2
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin