1_9_9245-instrukcja_obslugi_4CTi90_BE_Euro_3-pol.doc

(946 KB) Pobierz
SILNIK WYSOKOPRĘŻNY



 

 

 

SILNIK  WYSOKOPRĘŻNY

 

 

4CTi90-1BE6 ...                            EURO 3              (66 kW)

 

4CTi90-1BE ...                            EURO 3              (75 kW)

 

 

INSTRUKCJA OBSŁUGI

 

 

 

 

 

 

4CTi90-1BE/I/c EURO 3                                          1.9.9245                                                                      Data wydania:  luty 2002

                                                                                                                                                                                                    Data korekty: grudzień 2005

ANDORIA-Mot Sp. z o.o.   

ul. Krakowska 140, 34-120 ANDRYCHÓW

tel.: +48 33 876 27 24

fax: +48 33 875 35 60

http://www.andoria-mot.com.pl,  e-mail: sales@andoria-mot.com.pl

 

 

Instrukcja obsługi silnika 4CTi90-1BE - Euro 3


Spis treści

                                                                                                                Strona

 

Środki ostrożności dotyczące obsługi i serwisowania              1

 

1. Wstęp i dane techniczne                                                                      5

              1.1. Charakterystyka techniczna silnika                                          6

              1.2. Budowa silnika - opis głównych elementów                            8

              1.3. Schemat instalacji elektrycznej                                          9

              1.4. Momenty dokręcania najważniejszych

            połączeń śrubowych                                                                      10

              1.5. Materiały eksploatacyjne (paliwa, oleje)                            11

 

2. Obsługa silnika                                                                                    12

              2.1. Przygotowanie silnika do pierwszego

            uruchomienia w pojeździe                                                        12

              2.2. Uruchomienie silnika w pojeździe                                          12

              2.3. Docieranie silnika                                                                      13

              2.4. Zatrzymywanie silnika                                                        13

 

3. Użytkowanie silnika                                                                      14

              3.1. Tablica okresowych czynności obsługowych              14

              3.2. Podstawowe czynności obsługowe                                          15

              3.3. Opis okresowych czynności obsługowych                            15

 

4. Tablica niedomagań silników

              i sposoby ich usuwania                                                                      22


5. Przechowywanie oraz konserwacja silnika

              po wycofaniu z ruchu na dłuższy czas                                          24

              5.1. Przechowywanie nowego silnika                                          24

              5.2. Zakonserwowanie silnika

                    na dłuższy okres postoju                                                        24

 

 

 

 

3

Instrukcja obsługi silnika 4CTi90-1BE - Euro 3


Środki ostrożności dotyczące obsługi i serwisowania

5

Instrukcja obsługi silnika 4CTi90-1BEA  - EURO 3


Codzienne sprawdzanie

Niech codzienne sprawdzanie silnika i przedziału silnikowego przed pracą (przed uruchomieniem) i po pracy (po zatrzymaniu ) stanie się nawykiem. To pomoże Państwu szybko wykryć przecieki paliwa, chłodziwa, oleju i zlokalizować wszystko co niezwykłe co się wydarzyło lub ma się właśnie wydarzyć.

              Dolewanie paliwa

Przy dolewaniu paliwa występuje zagrożenie powstania pożaru lub wybuchu. Palenie tytoniu jest zabronione, a silnik musi być wyłączony.

Nigdy nie przepełniać zbiornika. Dobrze zakręcić korek wlewowy zbiornika.

Stosować wyłącznie paliwo zalecane w niniejszej instrukcji. Niewłaściwa klasa paliwa może powodować problemy eksploatacyjne lub spowodować zatrzymanie silnika. W silnikach wysokoprężnych, paliwo kiepskiej jakości może spowodować zatarcie listwy sterującej pompy wtryskowej i rozbieganie silnika, a w rezultacie niebezpieczeństwo zniszczenia silnika i doznania obrażeń ciała.

              Zatrucie tlenkiem węgla

Uruchamiać silnik tylko w dobrze wentylowanych obszarach. Jeśli silnik pracuje w zamkniętej przestrzeni, proszę się upewnić, czy istnieje dobra wentylacja, aby usunąć gazy spalinowe i wyziewy ze skrzyni korbowej poza obszar pracy.

              Praca

Silnik nie może pracować w obszarach, gdzie występują materiały lub gazy wybuchowe. Nie wszystkie komponenty elektryczne i mechaniczne są nie iskrzące.

Zbliżanie się do pracującego silnika jest niebezpieczne. Luźne ubranie, włosy, palce lub upuszczone narzędzia mogą zaczepić o wirujące części silnika i spowodować poważne obrażenia ciała.  Po zainstalowaniu silnika, wszystkie wirujące i gorące komponenty muszą być zabezpieczone.


              Serwisowanie i obsługa             

 

Zatrzymać silnik

Przed otwarciem lub zdjęciem pokryw silnika, zatrzymać silnik. Jeśli inaczej nie określono, wszystkie operacje serwisowe i obsługowe muszą być wykonywane przy zatrzymanym silniku.

 

Aby uniemożliwić przypadkowe uruchomienie, przed rozpoczęciem pracy  na silniku wyjąć kluczyk z wyłącznika zapłonu. W miejscu sterowania, ustawić znak ostrzegawczy, że na silniku wykonywane są prace.

 

Zbliżanie się do lub wykonywanie pracy na działającym silniku jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa. Luźne ubranie, włosy, palce lub upuszczone narzędzia mogą zaczepić o wirujące części silnika i spowodować poważne obrażenia ciała.

 

              Podnoszenie silnika

Przy podnoszeniu silnika, Wykorzystać uszy zamontowane na silniku. Zawsze upewnić się, czy urządzenia podnośnikowe są w dobrym stanie i czy mają wystarczający udźwig (masa silnika plus całe dodatkowe wyposażenie).. Nigdy nie wykonywać pracy na silniku zawieszonym na podnośniku.    

 

Przed uruchomieniem silnika

Przed uruchomieniem silnika, założyć ponownie wszystkie osłony zdjęte podczas operacji serwisowych. Sprawdzić, czy na silniku nie pozostały żadne narzędzia lub inne przedmioty.

Nigdy nie uruchamiać turbodoładowanego silnika bez zainstalowanego filtra powietrza. Wirująca sprężarka w turbosprężarce może spowodować poważne obrażenia ciała. Również, ciała obce mogą zostać wessane i spowodować mechaniczne uszkodzenia silnika


             

              Pożar i wybuch

Paliwo i olej smarny

Wszystkie paliwa, większość olejów oraz wiele chemikaliów to substancje łatwopalne. Przeczytać zalecenia na opakowaniach i postępować według nich.

Przy wykonywaniu prac na układzie paliwowym, upewnić się czy silnik jest zimny. Paliwo rozlane na gorące powierzchnie lub komponenty elektryczne może spowodować pożar.

Nie palić tytoniu w czasie nalewania paliwa lub oleju, czy też w pobliżu stacji paliw lub w maszynowni.

Akumulatory

Akumulatory zawierają i wydzielają gaz wodorotlenowy, szczególnie podczas ładowania. Gaz ten jest łatwo zapalny i bardzo łatwopalny.

W żadnych okolicznościach, nie palić papierosów, nie stosować otwartego płomienia ani nie dopuszczać iskrzenia w sąsiedztwie akumulatorów lub przedziałów akumulatorowych.

Niewłaściwe połączenie kabli do zacisków akumulatora lub kabli złączowych przy uruchamianiu z dodatkowego akumulatora może spowodować iskrzenie, co z kolei może spowodować wybuch.

              Gorące powierzchnie i płyny

Przy pracy na gorącym silniku zawsze występuje zagrożenie poparzeń. Proszę uważać na gorące powierzchnie. Na przykład: rury wydechowe, turbosprężarka, miska olejowa, rury powietrza doładowującego, gorące chłodziwo oraz gorący olej w rurach i wężach olejowych.

              Chemikalia

Większość chemikaliów, takich jak antyfryz, środki antykorozyjne, olej konserwujący, środki odłuszczające, itd., to substancje szkodliwe dla zdrowia. Proszę przeczytać zalecenia na opakowaniu  i postępować według nich.

Niektóre chemikalia, takie jak oleje konserwujące, są łatwopalne oraz niebezpieczne w razie wdychania. Zapewnić dobrą wentylację oraz stosować maski ochronne przy nakładaniu natryskowym. Proszę przeczytać zalecenia na opakowaniu  i postępować według nich.


              Układ smarowania

Gorący olej może spowodować oparzenia. Unikać kontaktu skóry z gorącymi olejami. Przed rozpoczęciem pracy na układzie smarowania, upewnić się, że nie znajduje się on pod ciśnieniem. Nigdy nie uruchamiać ani nie eksploatować silnika z otwartym korkiem wlewu oleju, gdyż olej może zostać rozpylony.

              Układ chłodzenia

Unikać otwierania korka chłodnicy, gdy silnik jest gorący. Para lub gorące chłodziwo mogą się rozprzestrzenić powodując oparzenia.

Jeśli prace muszą być wykonane na silniku przy normalnej temperaturze pracy i otwartym korku chłodnicy, albo odłączonym wężu, wówczas ostrożnie i powoli odkręcać korek chłodnicy w celu uwolnienia ciśnienia przed całkowitym zdjęciem korka. Proszę zauważyć, że nadal chłodziwo może być gorące i spowodować oparzenia.

              Układ wtryskowy paliwa             

Zawsze zakładać rękawice ochronne w czasie poszukiwania przecieków. Płyny wyrzucone pod ciśnieniem mogą przebić tkanki ciała i spowodować poważne obrażenia. Występuje niebezpieczeństwo zatrucia krwi.

              Układ elektryczny

Odcinanie zasilania

Zawsze przed przystąpieniem do pracy nad układem elektrycznym, zatrzymać silnik i odłączyć prąd.

 

Akumulatory

Akumulatory zawierają ekstremalnie korozyjny elektrolit. Przy ładowaniu lub obsłudze akumulatorów, chronić skórę i ubranie. Zawsze stosować okulary i rękawice ochronne.

Jeśli dojdzie do kontaktu elektrolitu z niechronioną skórą, natychmiast przemyć skórę dużą ilością wody z mydłem. Jeśli elektrolit dostanie się do oczu, natychmiast przemyć oczy dużą ilością wody i niezwłocznie uzyskać pomoc medyczną.


 



Silnik 4CTi90-1BE6 EURO 3              66 kW i 4CTi90-1BE EURO 3              75 kW

(spełniają wymagania R49.03; bez układu EGR)




Silnik 4CTi90-1BE6 EURO 3              66 kW i 4CTi90-1BE EURO 3              75 kW

(spełniają wymagania R 83.05 ECE;  z układem EGR)

 

 

 


1. WSTĘP i DANE TECHNICZNE

 

Silniki 4CTi90-1BE6 ... (66 kW) i 4CTi90-1BE ... (75 kW) (z aparaturą wtryskową Bosch) spełniają wymagania normy Euro 3 (wg R49.03 – bez układu EGR) oraz (wg R83.05  - z układem EGR) w samochodzie z zamontowaną chłodnicą powietrza doładowującego.

 

Różnica w parametrach eksploatacyjnych silników 4CTi90-1BE6 ... (66 kW) i 4CTi90-1BE ... (75 kW) wynika jedynie z regulacji pompy wtryskowej

 

              Konstrukcja tych silników została opracowana w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas wieloletniej produkcji i eksploatacji silników wysokoprężnych 4C90 i 4CT90-1.


              Silniki przeznaczone są głównie do napędu samochodów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony, terenowych oraz dużych samochodów osobowych.

Mogą stanowić źródło napędu maszyn samobieżnych, zespołów prądotwórczych, małych jednostek pływających, oraz hydrauli...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin