49_onak-szczepanik.pdf

(611 KB) Pobierz
496735752 UNPDF
Mgr inż. Beata Onak-Szczepanik
Katedra Teorii Ekonomii
Uniwersytetu Rzeszowskiego
Miejsce i rola sektora małych i średnich przedsiębiorstw
w gospodarce Polski
WSTĘP
Zmiany systemowe i strukturalne polskiej gospodarki zapoczątkowane na prze-
łomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych doprowadziły do niezwykle dy-
namicznego rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Sektor ten spełnia
bardzo ważne funkcje, wpływając zarówno na sferę gospodarczą, jak i społeczną
kraju. Biorąc pod uwagę dotychczasowe osiągnięcia małej i średniej przedsiębior-
czości oraz dalsze perspektywy jej rozwoju, stanowi ona praktycznie jedyną szansę
zwiększenia zatrudnienia, eksportu oraz skutecznego konkurowania polskiej gos­
podarki na rynku europejskim, a w obliczu globalizacji – na rynkach światowych 1 .
Jednocześnie małe i średnie przedsiębiorstwa napotykają na swojej drodze liczne
bariery, które doprowadzają do ograniczenia ich dalszego rozwoju, a niekiedy do
ich upadku.
W artykule przedstawiono klasyfikacje i definicje małego i średniego przedsię-
biorstwa, ukazano charakterystykę sektora MŚP w gospodarce polskiej w latach
2000–2002 oraz wskazano na najważniejsze bariery ograniczające jego działal-
ność.
DEFINICJA I KLASYFIKACJA MAŁYCH I ŚREDNICH
PRZEDSIĘBIORSTW
Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. prawo działalności gospodarczej zastąpiła
termin podmiot gospodarczy, którym posługiwała się ustawa o działalności gos­
podarczej z 1988 r., pojęciem przedsiębiorcy. (Dz.U.Nr 101, poz.1178, z 2000 r.
1 Patrz szerzej: M. Matejun, Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (na przykładzie
aglomeracji łódzkiej) , [w:] Przedsiębiorczość: szansą na sukces rządu, gospodarki, przedsiębiorstw,
społeczeństwa , pod red. K. Piech, M. Kulikowski, Instytut Wiedzy, Warszawa 2003, s. 235.
614
BEATA ONAK­SZCZEPANIK
Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193). Przedsiębiorcą zgodnie z art. 2 ustawy jest
osoba fizyczna, osoba prawna oraz niemająca osobowości prawnej spółka pra-
wa handlowego, która zawodowo, we własnym imieniu podejmuje i wykonuje
działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1. ustawy.
Definicje małego i średniego przedsiębiorcy zostały zawarte w artykule 54
i 55 ustawy – Prawo działalności gospodarczej (Dz.U.z 1999 r. Nr 101, poz.
1178, ze zm.).
Zgodnie z treścią ustawy, za małego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę,
który w poprzednim roku obrotowym zatrudniał średnio rocznie mniej niż 50 pra-
cowników, osiągnął przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz
operacji finansowych nieprzekraczających równowartości w złotych 7 milionów
euro lub suma aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec roku obrotowego
nie przekroczyła równowartości w złotych 5 mln euro (tabela 1). Nie uważa się
jednak za małego przedsiębiorcy, w którym przedsiębiorcy inni niż mali posiadają
więcej niż 25% wkładów, udziałów lub akcji oraz prawa do ponad 25% udziału
w zysku, więcej niż 25% głosów w zgromadzeniu wspólników (akcjonariuszy).
Ustawa określa również definicję średniego przedsiębiorcy, czyli takiego,
który w poprzednim roku obrotowym zatrudniał średniorocznie mniej niż 250
pracowników, osiągnął przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług
oraz operacji finansowych nieprzekraczających równowartości w złotych 40
milionów euro lub suma aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec roku
obrotowego nie przekroczyła równowartości w złotych 27 mln euro (tabela 1).
Nie uważa się jednak za średniego przedsiębiorcy, w którym przedsiębiorcy in-
ni niż mali i średni posiadają więcej niż 25% wkładów, udziałów lub akcji oraz
prawa do ponad 25% udziału w zysku, więcej niż 25% głosów w zgromadzeniu
wspólników (akcjonariuszy).
W przypadku przedsiębiorcy działającego krócej niż rok, o uznaniu przed-
siębiorcy za małego lub średniego stanowi tylko wysokość średniomiesięcznego
zatrudnienia za ostatni, pełny miesiąc jego działania.
Tabela 1
Klasyfikacja małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce do 2004 roku
Średnie
przedsiębiorstwa
Maksymalna liczba zatrudnionych pracowników poniżej 50 poniżej 250
Maksymalny przychód przedsiębiorstwa (w mln euro) 7
Wyszczególnienie
Małe
przedsiębiorstwa
40
Suma aktywów bilansu sporządzonego na koniec
poprzedniego roku obrotowego (w mln euro)
5
27
Źródło: Opracowano na podstawie I. Czaja, R. Śliwa, System wspierania przedsiębiorczości w Polsce.
Pomocnicze materiały dydaktyczne , Wyd. AE, Kraków 2003, s.28.
496735752.007.png
MIEJSCE I ROLA SEKTORA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W gOSPODARCE POLSKI
615
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej zmienia
wymogi w zakresie małych i średnich przedsiębiorstw. Zgodnie z tą ustawą, za
małego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym
z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pra-
cowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów
i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych
10 mln euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jedne-
go z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 mln euro. Z kolei za
średniego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym
z dwóch lat obrotowych zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników
oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz
operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 mln euro,
lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie
przekroczyły równowartości w złotych 43 mln euro.
W przypadku przedsiębiorcy działającego krócej niż rok, jego przewidywany
obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych,
a także średnioroczne zatrudnienie oszacowuje się na podstawie danych za ostat-
ni okres, udokumentowany przez przedsiębiorcę 2 .
CHARAKTERYSTYKA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
Sektor MŚP w Polsce, podobnie jak w krajach wysoko rozwiniętych odgrywa
ważną rolę w gospodarce. Przede wszystkim stanowi źródło dochodów dla budże-
tu państwa i budżetu gmin, bierze udział w tworzeniu produktu krajowego brut-
to, tworzy nowe miejsca pracy, przyczynia się do kreowania zmian społecznych
i funkcjonalnych obszaru, na którym działają (regionu, województwa, gminy) oraz
wpływa na innowacyjność gospodarki.
Małe i średnie przedsiębiorstwa odznaczają się znaczną elastycznością i ope-
ratywnością w działaniach na rynku. Są one zdolne skutecznie konkurować nawet
z największymi przedsiębiorstwami ze względu na bardzo ścisłą kontrolę kosztów,
szybką dyfuzję innowacji, a nade wszystko ze względu na wysoką motywację
osiągnięć właściciela i pracowników 3 . Dodatkowo M. Strużycki uważa, że małe
i średnie firmy mogą mieć przewagę nad firmami dużymi, zwłaszcza w zakresie
następujących czynników 4 :
–szybka reakcja na zmieniające się wymagania rynku;
2 Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, rozdz. 7, art. 105, 106, 109.
3 J. Targalski, Przedsiębiorczość i zarządzanie , Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2003, s. 12.
4 Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Uwarunkowania europejskie , pod red. M. Stru-
życki, Difin, Warszawa 2002, s. 20–21.
496735752.008.png
 
616
BEATA ONAK­SZCZEPANIK
–niezbiurokratyzowane struktury zarządzania;
–wykorzystywanie okazji gospodarczych przez przedsiębiorczych kierowni-
ków, którzy umieją wykorzystać przewagę konkurencyjną na rynku i są skłon-
ni do podjęcia ryzyka;
–racjonalny przepływ informacji wewnątrz firmy w celu najlepszego dostoso-
wania się do zmian i wymagań zewnętrznych;
–lepsze wykorzystanie specjalistów o szerszym zakresie wiedzy, którzy dobrze
znają się nie tylko na nowoczesnych technologiach, ale także na rynku, na
konkurentach, itp.;
–łatwe wchodzenie w układy kooperacyjne przez szybkie organizowanie no-
wych miejsc pracy, częste wykorzystywanie metody nakładczej, itp.;
–wykorzystywanie uprzywilejowanych warunków do uzyskiwania środków
finansowych ze źródeł specjalnie uruchamianych dla wspierania rozwoju gos­
podarki lokalnej.
Z kolei na tych obszarach rynku, gdzie nie są w stanie konkurować, przyjmują
strategię współpracy. Często zostają kooperantami lub podwykonawcami produk-
tów lub usług niezbędnych dla większych firm. Region nasycony małymi i śred-
nimi podmiotami tworzy rynek odporniejszy na wahania koniunkturalne, gdyż
charakteryzuje się on dużą odpornością na wszelkie „zakłócenia” oraz znaczną
elastycznością i łatwością pod względem dostosowania do zmieniających się wa-
runków rynkowych.
Oddzielna grupa czynników charakteryzujących pozycję i rozwój małych
i średnich przedsiębiorstw wynika z faktu ich rozproszenia w różnorodnych ukła-
dach lokalnych, które z reguły przybliżają ich działalność do obszaru występowa-
nia różnych zakresów popytu. Pozwala to na 5 :
–znaczną redukcję kosztów transportu;
–szybsze zwiększenie lub zmniejszenie produkcji danego wyrobu;
–ograniczenie kosztów przechowywania wyrobów;
–zmniejszenie kosztów ogólnych, co wpływa na konkurencyjność firmy;
–rozwijanie możliwości indywidualnego sprawdzania się twórczych i przed-
siębiorczych pracowników i kierowników;
–indywidualizowanie kontaktów między pracownikami a klientami;
–kształtowanie reputacji lokalnej we wszystkich przejawach orientacji marke-
tingowej, a także tradycji firmy, jej wielopokoleniowych kontaktów, itp.;
–kształtowanie lojalności wobec marki oraz firmy nawet wówczas, jeśli łączy
się to z wyższą ceną.
W 2002 r. Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów gospodarki Narodowej
REgON liczył ponad 3 miliony 514 tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw,
5 Tamże, s. 21–22.
496735752.009.png
 
MIEJSCE I ROLA SEKTORA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W gOSPODARCE POLSKI
617
co stanowiło 99,8% ogólnej liczby zarejestrowanych przedsiębiorstw. W sekto-
rze małych i średnich przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa małe stanowiły 99,9%,
zaś przedsiębiorstwa średnie zaledwie 0,1% (tabela 2).
Tabela 2
Liczba przedsiębiorstw wg REgON
ponad 250
osób
2000 3 182 577 3 176 161 3 147 059 29 102 6416
2001 3 374 956 3 368 366 3 337 557 30 809 6589
2002 3 521 189 3 514 859 3 484 461 30 398 6330
Źródło: Opracowano na podstawie www.parp.gov.pl/01.php.
Przedsiębiorstwa
ogółem
Przedsiębiorstwa
MŚP
0–49
osób
50–249
osób
W praktyce okazuje się, że oszacowanie rzeczywistej liczby małych i średnich
przedsiębiorstw jest trudne do ustalenia. Rejestr REgON służy wprawdzie do ewi-
dencji przedsiębiorstw działających w Polsce, jednakże ukazuje on jedynie liczbę
przedsiębiorstw zarejestrowanych, a nie działających, czyli aktywnych. Przedsię-
biorstwa aktywne są szacowane na podstawie liczby jednostek przysyłających do
gUS tzw. ankietę strukturalną 6 . Różnice te wynikają między innymi z nietermi-
nowego zgłaszania zaprzestania aktywności gospodarczej przez przedsiębiorców
(zwłaszcza tych drobnych), jak również z różnych powodów rejestracji działal-
ności gospodarczej, która faktycznie nigdy nie została zrealizowana. Dla przy-
kładu, na koniec 2002 roku wg REgON było zarejestrowanych ponad 3 miliony
514 tysięcy przedsiębiorstw małych i średnich (tabela 2), z tego 49,3%, tj. ponad
1,7 miliona, firm aktywnych (tabela 3). Dodatkowo w grupie małych i średnich
przedsiębiorstw aktywnych zdecydowanie dominują firmy małe – w 2002 roku
było ich ponad 1,7 miliona, zaś firm średnich ponad 13 tysięcy. Omawianą ten-
dencję zawiera tabela 3.
Tabela 3
Liczba przedsiębiorstw aktywnych
ponad 250
osób
2000 1 766 073 1 763 002 1 748 775 14 227 3071
2001 1 657 630 1 654 822 1 641 403 13 419 2808
2002 1 735 424 1 732 701 1 719 615 13 086 2723
Źródło: Opracowano na podstawie www.parp.gov.pl/02.php.
Przedsiębiorstwa
ogółem
Przedsiębiorstwa
MŚP
0–49
osób
50–249
osób
6 W odniesieniu do jednostek o liczbie pracujących do 9 osób, które sprawozdań nie przysyłają,
szacunek liczby przedsiębiorstw aktywnych został oparty na wynikach badań gUS przeprowadzonych
metodą reprezentacyjną.
Lata
Lata
496735752.001.png 496735752.002.png 496735752.003.png 496735752.004.png 496735752.005.png 496735752.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin